- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (23 opinie)
- 5 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
- 6 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (106 opinii)
Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety
Na dwa miesiące przed inauguracją systemu Fala z udziału w projekcie postanowiły wycofać się władze Tczewa. Prezydent miasta twierdzi, że miastu bardziej opłaca się wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej. Spółka Innobaltica w przesłanym oświadczeniu przyznaje, że decyzja Tczewa jest dla niej zaskakująca. W piątek rano głos w sprawie zabrał też Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, którego oświadczenie publikujemy pod artykułem.
- Wielokrotnie mówiłem o tym, że pracujemy nad taryfami w komunikacji miejskiej. Po wnikliwych analizach zaproponowałem radnym, aby po zakończeniu obecnego kontraktu z przewoźnikiem, czyli od września tego roku, komunikacja miejska była bezpłatna dla wszystkich pasażerów, niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania czy posiadania karty mieszkańca. Uchwała w tej sprawie mogłaby być podjęta już w lutym lub na początku marca na nadzwyczajnej sesji. Nadal natomiast analizujemy układ i częstotliwość linii autobusowych. Wypracowane przez nas rozwiązania najpierw poddane zostaną konsultacjom społecznym - napisał prezydent czwartego co do wielkości miasta na Pomorzu.
Jednocześnie Pobłocki dodał, że system Fala jest dla jego miasta za drogi.
- Efekt, jaki uzyskujemy, niestety nie rekompensuje kosztów, które ponosimy. Ja już wolę te pieniądze przeznaczyć na bezpłatną komunikację w mieście - powiedział w rozmowie z Radiem Zet.
Innobaltica: jesteśmy zaskoczeni
Tczew jest m.in. udziałowcem w spółce Innobaltica, która przygotowuje wdrożenie systemu. Więcej udziałów ma tylko województwo pomorskie, Gdańsk, Gdynia, Słupsk oraz MZK Wejherowo. Wcześniej darmową komunikację w mieście wprowadzono także w Malborku.
Uchwała o darmowym transporcie publicznym, a co za tym idzie wycofaniu z tczewskich autobusów biletów, kasowników i kontrolerów ma być głosowana jeszcze na lutowej sesji rady miasta.
Innobaltica w przesłanym oświadczeniu (pełną treść publikujemy w ramce pod artykułem) przyznaje, że decyzja władz Tczewa o rezygnacji z udziału w systemie Fala jest zaskoczeniem dla spółki.
- Na dzień 26 stycznia 2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii. Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu Fala - czytamy w piśmie przesłanym przez Joannę Leliwę ze spółki Innobaltica.
Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala
Co wycofanie się jednej z gmin z systemu Fala jeszcze przed jego inauguracją oznacza dla całego systemu?
Jedną z kwestii do rozwiązania z pewnością będzie uzupełnienie ubytku finansowego w puli środków przeznaczonych na utrzymanie systemu. Roczny koszt udziału Tczewa w projekcie oszacowany został na ok. 850 tys. zł.
Dodatkowym kosztem będzie z pewnością demontaż infrastruktury w pojazdach i na przystankach.
Ponadto rezygnacja jednego z uczestników całego projektu jeszcze przed jego startem negatywnie wpływa też na odbiór Fali, który - odkąd poznaliśmy jego założenia - nie jest najlepszy.
Jak ustaliliśmy, jeszcze w piątek o rezygnacji z Fali z prezydentem Pobłockim mają rozmawiać władze województwa.
Oświadczenie spółki Innobaltica
Na dzień 26.01.2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii.
Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu FALA.
System FALA dedykowany jest wszystkim mieszkańcom województwa pomorskiego bez względu na lokalne rozwiązania w transporcie publicznym. Już dziś rozwiązania te są zróżnicowane - w jednych miastach darmowe przejazdy ma na przykład ucząca się młodzież aż do wieku 26 lat, w innych - do 15 lat.
Warto pamiętać, że dzięki FALI tczewianie będą mieli znacząco ułatwione podróżowanie po miejscowościach Pomorza, a Pomorzanie - w Tczewie. Jednym z takich ułatwień jest możliwość płacenia kartą za bilet bezpośrednio w pojeździe. Nawet w przypadku bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców obowiązek zakupu biletów może dotyczyć innych użytkowników transportu publicznego, zatem samorząd będzie zmuszony ponosić koszty dystrybucji biletów, chyba że mieszkańcy danej miejscowości będą w podatkach pokrywać bezpłatne przejazdy wszystkich uczestników tamtejszej komunikacji publicznej, a nie jedynie własne.
W odniesieniu do podawanej w mediach kwoty 4 mln zł, jakie Tczew miałby ponosić na rzecz FALI, informujemy, iż koszt roczny udziału Tczewa w projekcie oszacowany jest na ok 850 tys. zł.
W odniesieniu do wypowiedzi Prezydenta Tczewa, Pana Mirosława Pobłockiego, sugerujących, że system FALA wymusił podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej, uprzejmie informujemy, iż nie jest to prawdą.
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym do kompetencji rady miasta należy możliwość ustalenia maksymalnych cen biletów komunikacyjnych. Prezydent (wójt, burmistrz) może natomiast stawki uchwalone przez radę zmienić (obniżyć, ale nie podwyższyć), w drodze wydanego zarządzenia, w którym ustala ceny biletów (taryfę). Rady gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej pracują natomiast nad swoimi uchwałami na podstawie rekomendacji przyjętych przez Zgromadzenie tego Związku. Warto podkreślić, że Tczew nie jest członkiem MZKZG, a przedstawiciele tego miasta nie brali udziału w opracowaniu zmian cen biletów na obszarze Związku i nie mogą mieć wiedzy na temat przyczyn ich wprowadzenia.
Podwyżki cen biletów, zarekomendowane głosami przedstawicieli gmin tworzących MZKZG, wynikają ze wzrostu kosztów usług przewozowych i nie mają nic wspólnego z wprowadzeniem systemu FALA. Ich przyczyną jest drastyczny wzrost cen paliw płynnych i gazu, a także energii elektrycznej zasilającej trolejbusy i tramwaje oraz wzrost wysokości płacy minimalnej i presja płacowa wywołana inflacją. Wzrosły także koszty obsługi kredytów, zaciąganych na zakup nowoczesnego, systematycznie wymienianego taboru. Żaden z wymienionych czynników nie jest powiązany z uruchomieniem systemu FALA.
Uzasadnianie wzrostu cen biletów komunikacji publicznej kosztami systemu FALA, w 85 proc. dofinansowanego ze środków unijnych, nie ma więc pokrycia w faktach. Rolą InnoBaltica jest wyłącznie wprowadzenie do systemu taryf, które wcześniej uchwaliły samorządy. Samorządy niezrzeszone w MZKZG, jak np. Tczew, mogą wprowadzać do FALI swoje własne taryfy i nie są zobowiązane do utrzymania cen obowiązujących na obszarze MZKZG.
Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej
Biletomaty zamiast drogiej Fali (36 opinii)
Miejsca
Opinie (993) ponad 50 zablokowanych
-
2023-01-27 16:51
brawo Tczew
sycylia woli doić
- 26 0
-
2023-01-27 17:24
Brawo Tczew
Wszystkie miasta powinny pójść ich droga
- 23 0
-
2023-01-27 17:26
"Fahofcy" z Innobaltici wymyślili drugi raz koło (2)
....i wyszło im w kształcie trapezu.
- 37 0
-
2023-01-27 17:30
(1)
To tego ten trapez ma przerwę i sie nie zamyka. Ale to tylko 120mln plus marne 25 rocznie na jego utrzymanie.
- 9 0
-
2023-01-27 17:53
Ale za to ile zarobili na tym wymyślaniu...
- 10 0
-
2023-01-27 17:27
(1)
Pani Olu. To kiedy Gdansk pojdzie sladem Tczewa? Proponuje skonczyc z opieszaloscia urzednicza i niedasizmem i załatwić tego misia do konca stycznia raz a dobrze!
- 26 0
-
2023-01-27 17:31
W Tczewie pokazali, że sie da. Czy tylko tam mają jaja?
- 7 0
-
2023-01-27 17:28
Dobra - sprawa jest taka: kto miał zarobić to zarobił, a zwrot dopłaty z UE pójdzie z budżetu lokalnego.
System nie będzie wdrożony.
Mevo, Tristar, palmiarnia, Fala- 28 0
-
2023-01-27 17:35
Bezpłatne przejazdy
Brawo Tczew, tak powinno być wszędzie. Darmowa komunikacja służy wszystkim, również z tego powodu, że koszty związane z biletami (wszystkie) nie pokrywają wpływu z biletów. Mądra decyzja. Jeszcze jeden plus, zamiast pchać się do śródmieścia samochodem pojadę trolejbusem albo autobusem. Gdyby jeszcze przestać nabijać kieszeń właścicielom elektrycznych hulajnóg i rowerów (leżących w trawie lub pod molem) to kolejne miliony można by przeznaczyć na dofinansowanie komunikacji miejskiej, która może być dla wszystkich, nie dla wybranych.
- 26 0
-
2023-01-27 17:38
A ja bym zrobił tak: (3)
Przedłużałbym fikcyjne prace nad Falą, tak długo aż przepadnie dofinansowanie. Tylko pozoracja ruchów - PR, jakieś małe zakupy i wysokie pensje i zlecenia tak żeby przepuścić 130 mln.
Kiedy dofinansowanie przepadnie, wtedy ogłosiłbym, że z braku środków system nie wejdzie w życie i zwinął Infobalticę. Winą za opóźnienie obarczyć Tczew i konieczność dostosowania systemu w ostatniej minucie do nowych warunków.- 26 1
-
2023-01-27 18:12
(1)
Czyli patrz miś jak ulał. Dokladnie tak to się odbywa. Tyle ze jest jeszcze marchewka w postaci 25mln zl rocznie. Szkoda by jej nie konsumowac. To kura znoszaca zlote jaja przez dluzszy okres.
- 13 0
-
2023-01-27 19:39
A nie, bo wtedy musiałbym mieć działający system.
Po całej aferze zrobi się przetarg na nowy system Fala 2 i znowu przystąpię jako firma z doświadczeniem.
- 13 0
-
2023-01-27 22:08
Tak właśnie to się odbędzie
Zgodnie z metodą Misia, likwidacja z braku środków. I ten pomysł z obarczeniem winą bardzo dobry :)
- 9 0
-
2023-01-27 17:41
Są jednak miasta, którymi rządzą rozumni włodarze...
Trochę zonk, no ale z faktami się nie dyskutuje.
... a jak ujadają te wszystkie pomniejsze metropolitalne urzędniczyny!
Brawo Panie Prezydencie!- 24 0
-
2023-01-27 17:41
Mam nadzieję, ze ta fala bedzie zaczątkiem rewolucji w 3city i wywiezienia wlodarzy na taczkach. Juz czas!
- 34 0
-
2023-01-27 17:46
mala sycylia ma sie dobrze w tym Tczewie
- 5 18
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.