- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (172 opinie)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (325 opinii)
- 3 Okradała drogerie, zmieniając peruki (42 opinie)
- 4 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (214 opinii)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (79 opinii)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (71 opinii)
Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety
Na dwa miesiące przed inauguracją systemu Fala z udziału w projekcie postanowiły wycofać się władze Tczewa. Prezydent miasta twierdzi, że miastu bardziej opłaca się wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej. Spółka Innobaltica w przesłanym oświadczeniu przyznaje, że decyzja Tczewa jest dla niej zaskakująca. W piątek rano głos w sprawie zabrał też Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, którego oświadczenie publikujemy pod artykułem.
- Wielokrotnie mówiłem o tym, że pracujemy nad taryfami w komunikacji miejskiej. Po wnikliwych analizach zaproponowałem radnym, aby po zakończeniu obecnego kontraktu z przewoźnikiem, czyli od września tego roku, komunikacja miejska była bezpłatna dla wszystkich pasażerów, niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania czy posiadania karty mieszkańca. Uchwała w tej sprawie mogłaby być podjęta już w lutym lub na początku marca na nadzwyczajnej sesji. Nadal natomiast analizujemy układ i częstotliwość linii autobusowych. Wypracowane przez nas rozwiązania najpierw poddane zostaną konsultacjom społecznym - napisał prezydent czwartego co do wielkości miasta na Pomorzu.
Jednocześnie Pobłocki dodał, że system Fala jest dla jego miasta za drogi.
- Efekt, jaki uzyskujemy, niestety nie rekompensuje kosztów, które ponosimy. Ja już wolę te pieniądze przeznaczyć na bezpłatną komunikację w mieście - powiedział w rozmowie z Radiem Zet.
Innobaltica: jesteśmy zaskoczeni
Tczew jest m.in. udziałowcem w spółce Innobaltica, która przygotowuje wdrożenie systemu. Więcej udziałów ma tylko województwo pomorskie, Gdańsk, Gdynia, Słupsk oraz MZK Wejherowo. Wcześniej darmową komunikację w mieście wprowadzono także w Malborku.
Uchwała o darmowym transporcie publicznym, a co za tym idzie wycofaniu z tczewskich autobusów biletów, kasowników i kontrolerów ma być głosowana jeszcze na lutowej sesji rady miasta.
Innobaltica w przesłanym oświadczeniu (pełną treść publikujemy w ramce pod artykułem) przyznaje, że decyzja władz Tczewa o rezygnacji z udziału w systemie Fala jest zaskoczeniem dla spółki.
- Na dzień 26 stycznia 2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii. Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu Fala - czytamy w piśmie przesłanym przez Joannę Leliwę ze spółki Innobaltica.
![Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3351/150x100/3351652__kr.webp)
Co wycofanie się jednej z gmin z systemu Fala jeszcze przed jego inauguracją oznacza dla całego systemu?
Jedną z kwestii do rozwiązania z pewnością będzie uzupełnienie ubytku finansowego w puli środków przeznaczonych na utrzymanie systemu. Roczny koszt udziału Tczewa w projekcie oszacowany został na ok. 850 tys. zł.
Dodatkowym kosztem będzie z pewnością demontaż infrastruktury w pojazdach i na przystankach.
Ponadto rezygnacja jednego z uczestników całego projektu jeszcze przed jego startem negatywnie wpływa też na odbiór Fali, który - odkąd poznaliśmy jego założenia - nie jest najlepszy.
Jak ustaliliśmy, jeszcze w piątek o rezygnacji z Fali z prezydentem Pobłockim mają rozmawiać władze województwa.
Oświadczenie spółki Innobaltica
Na dzień 26.01.2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii.
Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu FALA.
System FALA dedykowany jest wszystkim mieszkańcom województwa pomorskiego bez względu na lokalne rozwiązania w transporcie publicznym. Już dziś rozwiązania te są zróżnicowane - w jednych miastach darmowe przejazdy ma na przykład ucząca się młodzież aż do wieku 26 lat, w innych - do 15 lat.
Warto pamiętać, że dzięki FALI tczewianie będą mieli znacząco ułatwione podróżowanie po miejscowościach Pomorza, a Pomorzanie - w Tczewie. Jednym z takich ułatwień jest możliwość płacenia kartą za bilet bezpośrednio w pojeździe. Nawet w przypadku bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców obowiązek zakupu biletów może dotyczyć innych użytkowników transportu publicznego, zatem samorząd będzie zmuszony ponosić koszty dystrybucji biletów, chyba że mieszkańcy danej miejscowości będą w podatkach pokrywać bezpłatne przejazdy wszystkich uczestników tamtejszej komunikacji publicznej, a nie jedynie własne.
W odniesieniu do podawanej w mediach kwoty 4 mln zł, jakie Tczew miałby ponosić na rzecz FALI, informujemy, iż koszt roczny udziału Tczewa w projekcie oszacowany jest na ok 850 tys. zł.
W odniesieniu do wypowiedzi Prezydenta Tczewa, Pana Mirosława Pobłockiego, sugerujących, że system FALA wymusił podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej, uprzejmie informujemy, iż nie jest to prawdą.
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym do kompetencji rady miasta należy możliwość ustalenia maksymalnych cen biletów komunikacyjnych. Prezydent (wójt, burmistrz) może natomiast stawki uchwalone przez radę zmienić (obniżyć, ale nie podwyższyć), w drodze wydanego zarządzenia, w którym ustala ceny biletów (taryfę). Rady gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej pracują natomiast nad swoimi uchwałami na podstawie rekomendacji przyjętych przez Zgromadzenie tego Związku. Warto podkreślić, że Tczew nie jest członkiem MZKZG, a przedstawiciele tego miasta nie brali udziału w opracowaniu zmian cen biletów na obszarze Związku i nie mogą mieć wiedzy na temat przyczyn ich wprowadzenia.
Podwyżki cen biletów, zarekomendowane głosami przedstawicieli gmin tworzących MZKZG, wynikają ze wzrostu kosztów usług przewozowych i nie mają nic wspólnego z wprowadzeniem systemu FALA. Ich przyczyną jest drastyczny wzrost cen paliw płynnych i gazu, a także energii elektrycznej zasilającej trolejbusy i tramwaje oraz wzrost wysokości płacy minimalnej i presja płacowa wywołana inflacją. Wzrosły także koszty obsługi kredytów, zaciąganych na zakup nowoczesnego, systematycznie wymienianego taboru. Żaden z wymienionych czynników nie jest powiązany z uruchomieniem systemu FALA.
Uzasadnianie wzrostu cen biletów komunikacji publicznej kosztami systemu FALA, w 85 proc. dofinansowanego ze środków unijnych, nie ma więc pokrycia w faktach. Rolą InnoBaltica jest wyłącznie wprowadzenie do systemu taryf, które wcześniej uchwaliły samorządy. Samorządy niezrzeszone w MZKZG, jak np. Tczew, mogą wprowadzać do FALI swoje własne taryfy i nie są zobowiązane do utrzymania cen obowiązujących na obszarze MZKZG.
Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej
Biletomaty zamiast drogiej Fali (36 opinii)
Miejsca
Opinie (993) ponad 50 zablokowanych
-
2023-01-27 22:56
Fala deb...
Co za deb... idi.... wymyslil ta fale? W glowie tyle co w kuwecie banda idio...
- 22 0
-
2023-01-27 23:01
Pomylenie z poplątaniem (1)
Ten sam problem co Mevo 1.0. Planujemy wielką inwestycje na niespotykaną skale. Skomplikowany projekt o ambicjach imperialnych. A potem życie weryfikuje.
Tczewa od początku nie powinno być w tym planie. Na dobrą sprawę od lat wiadomo, że dobra droga to MVP - minimalny, działający produkt, który potem stopniowo jest udoskonalany i rozszerzany. A oni chcieli od razu zrobić to dobrze w dużej skali i bum.
Szkoda- 17 0
-
2023-01-28 13:15
Na minimalny działający trudno dostać 130 mln
Na wielki, skomplikowany łatwiej.
A że niedziałający?.Zwrot dopłaty spadnie na barki samorządów udziałowców.- 4 0
-
2023-01-27 23:05
Sensowne tylko jeśli taniej
System Fala miałby tylko wtedy sens jakby dla Pasażera oznaczał oszczędności. Jadę w Gdańsku autobusem do SKM, później SKMką i np autobusem w Gdynii. Ok, po drodze się odpikuje ile trzeba, ale ostatecznie płacę mniej niż za 3 bilety osobno. Przy kolejnych przejazdach tego dnia już w ogóle nie płacę, a system sam oblicza czy już przysługuje mi bilet 24 godzinny, 3 dniowy czy miesięczny.
- 20 0
-
2023-01-27 23:14
Szczur nie wprowadzi (1)
Darmowej komunikacji gdyż nie będzie miał na farbę. A poza tym są pierwsze cięcia w komunikacji miejskiej, ponieważ elektro złomy są droższe w utrzymaniu od autobusów spalinowych. A akumulatory mają obliczoną ilość godzin pracy i jak tak będą szastać kursami, to się okaże że w przyszłym roku będziemy chodzić z buta.
- 29 0
-
2023-01-27 23:56
Szczur .... to przedstawiciel biznesu deweloperskiego. Narobił już tyle szkód w Gdyni.
- 12 0
-
2023-01-27 23:19
Zrezygnujmy także z fali w Gdańsku
Jeśli zrezygnujemy z fali to może uda się obniżyć ceny biletów o połowę . :)
- 29 0
-
2023-01-27 23:30
Gratulacje
Brawo za odwagę i wycofanie sie z Fali.Więcej mądrych i przemyslanych decyzji w innych miastach,
- 23 0
-
2023-01-27 23:39
Fala to drugi nie wypał typu MRVO 1.0
Fala to będzie horror dla pasażerów. Obecnie wyjmuję podczas kontroli biletów raptem 3-4 razy w miesiącu.
Po wprowadzeniu Fali będę musiał sięgać po bilet miesięczny kilka dziesiąt razy w miesiącu. Proste obliczenie.
Do pracy jadę z Przymorza "199" na Alei Wojska Polskiego przesiadam się na tramwaj "6" lub "12".
Na Dworcu Głównym znowu przesiadka na autobus "232" do Pruszcza Gd., czyli dziennie muszę wyciągnąć bilet 6 X.
Średnio 22 dni dojeżdżam do pracy , co daje ,że będę musiał 132 X razy machać biletem. A większość pasażerów porusza się
co najmniej 2 środkami lokomocji. to ma być dla pasażerów ???? K P I N A.- 35 0
-
2023-01-27 23:49
Ale jaja.
Chyba ciężko będzie w to brnąć dalej władzom Gdańska...
Szok, że ktoś odważył się powiedzieć prawdę.
Szacun dla Pana z Tczewa!- 31 0
-
2023-01-28 00:21
Brawo Tczew, serio
- 23 0
-
2023-01-28 00:26
Ta fala
Jest tak potrzebna jaka wrzód na D. Zwykły bilet jak dotychczasx ja jako gdańszczanin sam nie wiem jak z tego korzystać
- 25 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.