- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (150 opinii)
- 2 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (178 opinii)
- 3 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (309 opinii)
- 4 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (76 opinii)
- 5 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (55 opinii)
- 6 "Mężczyzna z wężem" z zarzutami (151 opinii)
Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety
Na dwa miesiące przed inauguracją systemu Fala z udziału w projekcie postanowiły wycofać się władze Tczewa. Prezydent miasta twierdzi, że miastu bardziej opłaca się wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej. Spółka Innobaltica w przesłanym oświadczeniu przyznaje, że decyzja Tczewa jest dla niej zaskakująca. W piątek rano głos w sprawie zabrał też Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, którego oświadczenie publikujemy pod artykułem.
- Wielokrotnie mówiłem o tym, że pracujemy nad taryfami w komunikacji miejskiej. Po wnikliwych analizach zaproponowałem radnym, aby po zakończeniu obecnego kontraktu z przewoźnikiem, czyli od września tego roku, komunikacja miejska była bezpłatna dla wszystkich pasażerów, niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania czy posiadania karty mieszkańca. Uchwała w tej sprawie mogłaby być podjęta już w lutym lub na początku marca na nadzwyczajnej sesji. Nadal natomiast analizujemy układ i częstotliwość linii autobusowych. Wypracowane przez nas rozwiązania najpierw poddane zostaną konsultacjom społecznym - napisał prezydent czwartego co do wielkości miasta na Pomorzu.
Jednocześnie Pobłocki dodał, że system Fala jest dla jego miasta za drogi.
- Efekt, jaki uzyskujemy, niestety nie rekompensuje kosztów, które ponosimy. Ja już wolę te pieniądze przeznaczyć na bezpłatną komunikację w mieście - powiedział w rozmowie z Radiem Zet.
Innobaltica: jesteśmy zaskoczeni
Tczew jest m.in. udziałowcem w spółce Innobaltica, która przygotowuje wdrożenie systemu. Więcej udziałów ma tylko województwo pomorskie, Gdańsk, Gdynia, Słupsk oraz MZK Wejherowo. Wcześniej darmową komunikację w mieście wprowadzono także w Malborku.
Uchwała o darmowym transporcie publicznym, a co za tym idzie wycofaniu z tczewskich autobusów biletów, kasowników i kontrolerów ma być głosowana jeszcze na lutowej sesji rady miasta.
Innobaltica w przesłanym oświadczeniu (pełną treść publikujemy w ramce pod artykułem) przyznaje, że decyzja władz Tczewa o rezygnacji z udziału w systemie Fala jest zaskoczeniem dla spółki.
- Na dzień 26 stycznia 2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii. Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu Fala - czytamy w piśmie przesłanym przez Joannę Leliwę ze spółki Innobaltica.
Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala
Co wycofanie się jednej z gmin z systemu Fala jeszcze przed jego inauguracją oznacza dla całego systemu?
Jedną z kwestii do rozwiązania z pewnością będzie uzupełnienie ubytku finansowego w puli środków przeznaczonych na utrzymanie systemu. Roczny koszt udziału Tczewa w projekcie oszacowany został na ok. 850 tys. zł.
Dodatkowym kosztem będzie z pewnością demontaż infrastruktury w pojazdach i na przystankach.
Ponadto rezygnacja jednego z uczestników całego projektu jeszcze przed jego startem negatywnie wpływa też na odbiór Fali, który - odkąd poznaliśmy jego założenia - nie jest najlepszy.
Jak ustaliliśmy, jeszcze w piątek o rezygnacji z Fali z prezydentem Pobłockim mają rozmawiać władze województwa.
Oświadczenie spółki Innobaltica
Na dzień 26.01.2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii.
Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu FALA.
System FALA dedykowany jest wszystkim mieszkańcom województwa pomorskiego bez względu na lokalne rozwiązania w transporcie publicznym. Już dziś rozwiązania te są zróżnicowane - w jednych miastach darmowe przejazdy ma na przykład ucząca się młodzież aż do wieku 26 lat, w innych - do 15 lat.
Warto pamiętać, że dzięki FALI tczewianie będą mieli znacząco ułatwione podróżowanie po miejscowościach Pomorza, a Pomorzanie - w Tczewie. Jednym z takich ułatwień jest możliwość płacenia kartą za bilet bezpośrednio w pojeździe. Nawet w przypadku bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców obowiązek zakupu biletów może dotyczyć innych użytkowników transportu publicznego, zatem samorząd będzie zmuszony ponosić koszty dystrybucji biletów, chyba że mieszkańcy danej miejscowości będą w podatkach pokrywać bezpłatne przejazdy wszystkich uczestników tamtejszej komunikacji publicznej, a nie jedynie własne.
W odniesieniu do podawanej w mediach kwoty 4 mln zł, jakie Tczew miałby ponosić na rzecz FALI, informujemy, iż koszt roczny udziału Tczewa w projekcie oszacowany jest na ok 850 tys. zł.
W odniesieniu do wypowiedzi Prezydenta Tczewa, Pana Mirosława Pobłockiego, sugerujących, że system FALA wymusił podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej, uprzejmie informujemy, iż nie jest to prawdą.
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym do kompetencji rady miasta należy możliwość ustalenia maksymalnych cen biletów komunikacyjnych. Prezydent (wójt, burmistrz) może natomiast stawki uchwalone przez radę zmienić (obniżyć, ale nie podwyższyć), w drodze wydanego zarządzenia, w którym ustala ceny biletów (taryfę). Rady gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej pracują natomiast nad swoimi uchwałami na podstawie rekomendacji przyjętych przez Zgromadzenie tego Związku. Warto podkreślić, że Tczew nie jest członkiem MZKZG, a przedstawiciele tego miasta nie brali udziału w opracowaniu zmian cen biletów na obszarze Związku i nie mogą mieć wiedzy na temat przyczyn ich wprowadzenia.
Podwyżki cen biletów, zarekomendowane głosami przedstawicieli gmin tworzących MZKZG, wynikają ze wzrostu kosztów usług przewozowych i nie mają nic wspólnego z wprowadzeniem systemu FALA. Ich przyczyną jest drastyczny wzrost cen paliw płynnych i gazu, a także energii elektrycznej zasilającej trolejbusy i tramwaje oraz wzrost wysokości płacy minimalnej i presja płacowa wywołana inflacją. Wzrosły także koszty obsługi kredytów, zaciąganych na zakup nowoczesnego, systematycznie wymienianego taboru. Żaden z wymienionych czynników nie jest powiązany z uruchomieniem systemu FALA.
Uzasadnianie wzrostu cen biletów komunikacji publicznej kosztami systemu FALA, w 85 proc. dofinansowanego ze środków unijnych, nie ma więc pokrycia w faktach. Rolą InnoBaltica jest wyłącznie wprowadzenie do systemu taryf, które wcześniej uchwaliły samorządy. Samorządy niezrzeszone w MZKZG, jak np. Tczew, mogą wprowadzać do FALI swoje własne taryfy i nie są zobowiązane do utrzymania cen obowiązujących na obszarze MZKZG.
Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej
Biletomaty zamiast drogiej Fali (36 opinii)
Miejsca
Opinie (993) ponad 50 zablokowanych
-
2023-01-28 10:35
W koncu ktos wykazal się zdrowym rozsadkiem w tym kraju!
- 19 0
-
2023-01-28 10:52
No i cały misterny plan...
Krewni i znajomi królika klną w żywy kamień
;)- 26 0
-
2023-01-28 10:55
22 tysiące premii dla wiceprezydentów Gdańska (2)
W tak trudnych czasach?
Za co ta premia? Za falę?- 25 0
-
2023-01-28 13:02
Banda zlodzieji.
- 10 0
-
2023-01-28 18:52
Ważne że Białorusini tak mocno kochają prezydenta prezydentkę
Policzmy . Pomieszczenia biurowe stowarzyszenia SBP na Malczewskiego . Przy okazji miejsce prywatnych działalności . Hostel LukLuk zamieniony na bezpłatnie mieszkania . 200 metrowe mieszkanie w okolicach Monte Cassino zamienione na płatny wynajmem Lokal97 ( miało być dla potrzebujących ) To jest o tyle oburzające ze duża cześć Białorusinów nadal ma i wynajmuje swoje nieruchomości w Białorusi czerpiąc z tego dochód i stać ich na wynajem mieszkań w centrum miasta w Polsce
Chatki Białoruskie , w Sopocie i w Gdańsku . Plus praca w urzędach i instytucjach związanych z władzą samorządową
Czy ktoś widział Białorusina pomagającego innym w szczególności UA i to ze swoich zasobów a nie przekazanych przez państwo czy samorządy ?
Ja nie. Zamknięte środowisko - żyją tylko dla siebie
Ale bardzo kochają prezydenta prezydentkę . Także spodziewam się jeszcze nie jednej akcji "antypis" i innych ciekawych kwiatków- 4 0
-
2023-01-28 10:59
W sumie 641 tys na nagrody poooszlo
Łatwo się wydaje nasze pieniądze jak widać.
A nauczycielom by dołożyli albo kierowcom ztm, no ale po co?
Lepiej sobie dać premie- 23 0
-
2023-01-28 11:11
Gdańsk, czas wycofać się z Fali! (1)
Komentarze pod tym artykułem to prawdziwe konsultacje społeczne. Niech osoby decydujące o komunikacji je sobie poczytają i się z Fali honorowo wycofają. Brawo dla Tczewa za mądrą decyzję.
- 32 0
-
2023-01-28 11:15
Poszło tyle kasy
Że ktoś by musiał iść siedzieć dlatego będą w to brnąć
- 11 0
-
2023-01-28 12:00
Znów po gdańskiemu
Gdy patrzę na ilość już zainstalowanych a wciąż zafoliowanych urządzeń w tramwajach i autobusach, gdy obok nadal dobrze działają dotychczasowe kasowniki to od razu kojarzą mi się rowery mevo, albo tramwaje wodne, albo te wyświetlacze nie działającego systemu przy drogach. O kunszcie wodnym nie wspomnę. Znów wpompowano miliony w coś a dopiero potem zaczęto liczyć i jak widać mądrzejsi popukali się w głowę. Znów nikt nie zostanie rozliczony ani ukarany. Więc albo mamy oszczędzać albo szalejmy rozrzucając pieniądze. Ale wszyscy a nie tylko wybrani.
- 26 0
-
2023-01-28 12:10
Brawo!
Gdynia powinna zrobić to samo.
- 18 0
-
2023-01-28 12:16
Jesli w Tczewie przejazdy sa za darmo, to znaczy ze wlodarze innych miast sa zlodziejami, ktorzy cie okradajac za cos co
moze i powinno byc bezplatne.
- 21 0
-
2023-01-28 12:53
Jak zawsze chcą nas robić w konia.Dość tego, ludzie zaczeli w końcu to widzieć,jak miasto próbuje nas wykorzystywać dla swojego interesu. Do czasu.
- 19 0
-
2023-01-28 13:41
Brawo Tczew. Brawo Malbork. W Malborku bezpłatna komunikacja działa od wakacji, część autobusów to pojazdy elektryczne (nowe). Więc nie piszcie "albo bilet i nowe tabory albo za darmo, ale stare rzęchy". Poza tym wtedy ceny za parkowanie mogą rosnąć i strefy płatnego parkowania się rozszerzać, bo jest jakaś alternatywa.
- 20 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.