• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozstrzyga się przyszłość Gdyni Zachód

oprac. Ewa Budnik
18 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Nowoczesna przestrzeń miejska jest ożywiona, wypełniona ludźmi i ich sprawami. Czy taką przestrzeń uda się w Gdyni stworzyć daleko od śródmieścia miasta? Nowoczesna przestrzeń miejska jest ożywiona, wypełniona ludźmi i ich sprawami. Czy taką przestrzeń uda się w Gdyni stworzyć daleko od śródmieścia miasta?

Nowocześnie zaprojektowane dzielnice i osiedla przyciągają turystów oraz inwestycje, tworzą nowe miejsca pracy, zatrzymują migrację do większych ośrodków, sprawiają że w mieście żyje się dobrze i wygodnie. Czy w Gdyni uda się wypracować rozwiązania urbanistyczne, które na takiej pozycji postawią Gdynię Zachód? Grono międzynarodowych specjalistów i władze miasta będą pracować nad tym w przyszłym tygodniu.



Gdynia Zachód to także kwartały zabudowy jednorodzinnej, które włączyć należy do przestrzeni wspólnej. Gdynia Zachód to także kwartały zabudowy jednorodzinnej, które włączyć należy do przestrzeni wspólnej.

Czy inwestorzy prywatni powinni włączać się w planowanie przestrzenne miast?

Zintegrowana zwarta zabudowa, oryginalna architektura i organizacja przestrzeni, a także uwzględnienie w projektach obszarów wielofunkcyjnych, sprzyjających ruchowi pieszych, pozwalają na efektywniejsze wykorzystanie nakładów na budowę nowych dróg, transport miejski, dostawę mediów, a także edukację i bezpieczeństwo mieszkańców. Rezultatem tego są kilkunastoprocentowe oszczędności kosztów budowy infrastruktury drogowej, wodno-kanalizacyjnej, a także innych usług komunalnych.

Zrównoważone projekty urbanistyczne umożliwiają także ograniczenie szeregu negatywnych zjawisk o charakterze społecznym czy środowiskowym.

- W całej Europie widzimy wzmożoną współpracę inwestorów i władz w kształtowaniu wysokiej jakości przestrzeni miejskiej. Wierzymy, że dzięki zrównoważonemu rozwojowi dzielnicy Gdynia Zachód możemy nie tylko podnieść jakość życia jej mieszkańców, ale też powstrzymać dalszą migracje. Przecież od 2004 miasto Gdynia traci ponad 500 osób rocznie - mówi Zbigniew Łytkowski, członek zarządu Hossa SA, największego inwestora na terenie dzielnicy Gdynia Zachód.

Zrównoważone dzielnice znacznie podnoszą atrakcyjność inwestycyjną ośrodków miejskich. Dobrze zaprojektowane osiedla, odpowiadające aspiracjom i potrzebom klasy średniej, stają się często jednym z argumentów przemawiających za zlokalizowaniem nowej inwestycji biznesowej właśnie w mieście oferującym tak przyjazne warunki do zamieszkania.

Dzięki zastosowaniu innowacyjnych metod planowania przestrzennego wzrasta wartość gruntów, zarówno na samym osiedlu, dzielnicy, jak i w jej bezpośredniej okolicy. Według nieoficjalnych szacunków spółek zaangażowanych w budowę (modelowego) osiedla Hammarby Sjöstad w Sztokholmie, realizacja projektu doprowadziła do wzrostu wartości zabudowanych gruntów o 20-25 proc. Przykłady zrealizowanych już projektów dowodzą także, że budowa nowej multifunkcjonalnej dzielnicy oznacza nowe miejsca pracy. Dzięki Hammarby Sjöstad w Sztokholmie powstało ich ponad 8 tys. Władze Nowego Jorku, które niedawno zainwestowały w zrównoważony plan zagospodarowania niewielkiej dzielnicy Willets Point, wierzą, że inwestycja ta przyniesie miastu ponad 25 tysięcy nowych miejsc pracy. Dalsze pięć tysięcy ma powstać w nowych hotelach, sklepach czy punktach usługowych dla przyszłych mieszkańców dzielnicy.

Powstające od podstaw przestrzenie miejskie wręcz domagają się planowania, które pozwoli efektywnie wykorzystać każdy kawałek ziemi. Dlatego w dniach 22-26 maja pod honorowym patronatem prezydenta Gdyni oraz Towarzystwa Urbanistów Polskich, i przy współpracy z Politechniką Gdańską, odbędzie się konferencja i warsztaty urbanistyczne, których celem jest przygotowanie spójnej koncepcji zagospodarowania dla ponad tysiąca hektarów dzielnicy Gdynia Zachód.

Zobacz program konferencji i warsztatów, część z nich jest ogólnodostępna


W spotkaniu uczestniczyć będą władze Gdyni oraz międzynarodowe grono urbanistów z grupy projektowej MAU, prekursorów "nowej urbanistyki" w Polsce, wywodzących się z pracowni Duany Plater-Zyberk, światowych liderów w projektowaniu zrównoważonych miast, a także specjaliści z zakresu komunikacji, ochrony środowiska, zrównoważonego rozwoju oraz przedstawiciele renomowanej belgijskiej firmy Nelson, doradzającej przy projektach z zakresu marketingu miejsc.

- Podczas warsztatów skupimy się na rozwiązaniach strategicznych i miastotwórczych. W dzielnicy takiej jak Gdynia Zachód potrzebne jest centrum, nowe miejsca pracy, dostępne szkoły, parki i sprawny system komunikacji. Należy uwzględnić potrzeby osób starszych, rodzin z dziećmi, czy rowerzystów. Ta część Gdyni ma szansę stać się nowoczesną, europejską dzielnicą zbudowaną w sposób zrównoważony, a w rezultacie przyczynić się do poprawy pozycji konkurencyjnej całej Gdyni, jako miasta przyjaznego mieszkańcom i biznesowi - mówi Maciej Mycielski, właściciel pracowni Mycielski Architecture & Urbanism, organizator warsztatów w Gdyni.

Publiczna dyskusja nad przyszłością miasta nie może odbyć się bez jego mieszkańców, dlatego część wydarzeń przygotowanych w  ramach konferencji będzie dostępna dla wszystkich zainteresowanych.

Zobacz jakie wnioski wyciągnięto w Gdańsku po konferencji "Odpowiedzialni za miasto. Dlaczego miasta powinny rozwijać się do wewnątrz?"
oprac. Ewa Budnik

Opinie (151) 1 zablokowana

  • w jakim to języku jest napisane??????? (1)

    Zintegrowana zwarta zabudowa, oryginalna architektura i organizacja przestrzeni, a także uwzględnienie w projektach obszarów wielofunkcyjnych, sprzyjających ruchowi pieszych, pozwalają na efektywniejsze wykorzystanie nakładów na budowę nowych dróg, transport miejski, dostawę mediów, a także edukację i bezpieczeństwo mieszkańców. Rezultatem tego są kilkunastoprocentowe oszczędności kosztów budowy infrastruktury drogowej, wodno-kanalizacyjnej, a także innych usług komunalnych.

    Zrównoważone projekty urbanistyczne umożliwiają także ograniczenie szeregu negatywnych zjawisk o charakterze społecznym czy środowiskowym.

    • 9 1

    • Urzędnicza nowomowa!

      • 0 0

  • Korki, korki, korki! (3)

    Do pracy przez Chwarznieńską jadę czasem godzinę, a każdego roku przybywa co najmniej stu nowych mieszkańców z ich samochodami. Ten przebudowany węzeł przy obwodnicy to mały remoncik w porównaniu do potrzeb.

    Już za 2-3 lata nie będzie jak się stąd wydostać więc jeśli nie będzie dwupasmówki do Witomina to będzie to najgorzej skomunikowana dzielnica. Dwupasmówki od obwodnicy do nowych osiedli nie przewiduje się w ogóle! Gdyby nie wysoki kurs franka już dziś byśmy się stąd wyprowadzili jak najprędzej póki jeszcze ktoś będzie chciał to mieszkanie kupić! Inne inwestycje nie zastąpią DRÓG!!!

    • 9 5

    • rozbudowa dróg z myślą wyłącznie lub nawet tylko głównie (1)

      tylko o jeżdżeniu po mieście samochodami nie jest przejawem zrównoważonego rozwoju. Po to są takie konferencje, żeby otwierać wyobraźnię.

      • 2 1

      • Jak się wyjeżdża z domu o 6:00 i wraca o 19:00

        stojąc 4 godziny dziennie w korkach to kiedy korzystać z tego "zrównoważonego rozwoju"? Ta dzielnica, jeśli nie będzie dróg i tak pozostanie tylko sypialnią.

        • 4 0

    • Co Wy ludzie sie uczepiliście tych wielkich tras???

      Nawet jak poszerzą każda drogę, to trzeba się do niej włączyć, trzeba przez nią przejść. A jak jest wypadek, to nie ma jak uciec. Ceny wachy szybują jak szalone - do autobusów mili Państwo.

      • 2 0

  • WENDY + CHRZANOWSKIEGO (1)

    Czy ktoś wie co z planami zaniedbanych terenów kolejowych w okolicach yl. Wendy-Węglowej-Chrzanowskiego. Kiedyś czytałam o planach w tym miejscu, a minęły już prawie 2 lata. Czasami się tam zapuszczam z psem i nie widzę żadnych zmian, jest trochę szkoda miejsca, bo przy dobrym planie mogłoby tam coś fajnego powstać. Byłabym wdzięczna gdyby ktoś coś o tym słyszał i dał nać

    • 2 0

    • międzytorze

      to sa tereny, którymi dysponuje kolej.Funkcjonalnie - wspaniała rezerwa rowojowa Gdyni - miedzy portem i sródmiesciem. Przyszły gdyński Manhattan - czyli centrum biznesowe z biurowcami, hotelami itd, znacznie wyższymi budynkami niz tradycyjne centrum. Kiedy?
      Na razie mamy w świecie, takze w nieruchomoąściach kryzys. Dobrze jednak, ze jest taki teren, który nie jest zabudowany i moze czekać na lepsze czasy. A na razie sielanka, zielony wybieg dla psiaków:))

      • 1 0

  • Szkoda tylko...

    ... że nie uwzględnili, że w tych godzinach to większość ludzi pracuje i nie bedzie tych, co mieliby najwięcej do powiedzenia.
    Dla kogo się ta dzielnica buduje? Dla ludzi czy urzędnikow?

    • 2 1

  • Gdzie jest OPAT? (1)

    • 3 1

    • W OLIWIE.

      • 3 0

  • A GDZIE KU...A M..Ć TUNEL ŁĄCZCY HUTNICZĄ Z CHYLOŃSKĄ

    • 16 1

  • dlaczego tak faworyzujecie tę dzielnicę? (1)

    rozwój, miejsca pracy, ośrodki edukacyjno-rekreacyjne potrzebne są wszędzie. Nie tylko na obszarach, gdzie większość gruntów należy do Hossy. Przecież Gdynia zachód jest już pokryta planami miejscowymi. Wiadomo, gdzie będzie centrum handlowe a gdzie szpital, i kto na tym zarobi. Po co te pseudo konsultacje społeczne? Chyba po to, żeby ludzie poczuli się dowartościowani. Metoda rodem z PO!

    • 10 9

    • ano dlatego, że władze miasta....

      tam mieszkają, nieprawdaż?

      • 7 2

  • Marzy mi się nowoczesna 35-cio tys. dzielnica doskonale rozwinięta i skomunikowana (3)

    Gdyni Zachód musi oferować większą osobistą przestrzeń przy niższych kosztach. Sama forma fizyczna w tej nowoprojektowanej dzielnicy powinna zostać tak zaplanowana, aby była w sposób sprzeczny ze starszymi częściami miasta. Ten sposób winien wynikać z stworzenia niepowtarzalnego charakteru dzielnicy i kompletnej izolacji użytkowania gruntów oraz koncentrując się tylko na samochodzie. Kładąc nacisk na prywatność oraz ekologiczność w tym pasywność, znaczne zwiększenie obiektów inteligentnych i energooszczędnych oraz odrzucenie dotychczasowej formy starszych miasta, umożliwić ludziom tam zamieszkałych przyzwolenie na tradycyjnie wygodne formy zmieszania i działań zbiorowych wspólnot. Wprowadzić regulaminowy estetyczny wyróżnik, w którym miasto by w jakiś sposób partycypowało np. młodego wilczka biznesu.

    Dziś zazwyczaj centra miast zostały zastąpione przez centra handlowe. Nawet pasy spacerowe wypełniane są kramami, sklepami i wypierają ulice handlowe jak Świętojańska. Osobista przestrzeń powinna zostać wzmocniona zwłaszcza przy większych domach i bardziej dopracowanych systemach rozrywki, tak aby sfera publiczna została odpowiednio dopracowana a nie zignorowana jak to często następuje w projektowanych dzielnicach.

    Przy projektowaniu Gdyni Zachód należy zwrócić uwagę głownie na jakość przestrzeni publicznej, tak aby stała się czymś ważnym społeczno twórczym i aktywizującym, czymś co nie tylko służy do przejścia pomiędzy domem a pracą, jego konstrukcja powinna zmniejszać potrzebom samochodu na rzecz innych środków transportu i sposobów przemieszczania się. Poprzez różne ułatwienia i atrakcje w największym stopniu zatrzymywać ludzi a nawet ich kaperować do dzielnicy i osadzać w takim Centrum Dzielnicowym.

    Nie możemy zapominać o miejscach pracy w tym nieuciążliwych zakładach i obiektach handlowych. Jedną z najważniejszych cech tętniącej życiem nowoczesnej dzielnicy miasta, jest jej zdolność do zapewnienia charakteru inności i ostrości, poczucie miejsca i zbiorowy patriotyzm zamieszkania - charakter publiczny poprzez jego przyrodniczą postać lub nawiązującą do takowej. Taki nowoczesny rozwój miasta powinien potraktować budynki (a właściwie nieruchomości) jako poszczególne obiekty, tak aby przestrzeń pomiędzy budynkami była w dużej mierze także ciekawie wypełniona i zaaranżowana, a nie ignorowana. Dlatego miasto wydając pozwolenia powinno doprowadzić do podpisania regulaminu estetycznego nowatorskiego miejsca zaznaczyć w nim niepowtarzalności charakteru budynku i jego otoczenia lecz korespondującego z przyjętym kanonem.

    • 5 12

    • juz sie obudziłeś? (2)

      • 1 3

      • no właśnie wice marszałek z PO w kampanii wyborczej (1)

        proponował wybudowanie SZPITALA i jedno z miejsc rozpatrywanych było Wiczlino.

        Co dalej z tą OBIECANKĄ pewnie jak większość takowych z PO liczą na Cuda;))? A "głodnym" biorącym pigułki spędza to sen z oczu.

        • 3 5

        • a jednak wczoraj podnosił wieche w Redłowie

          • 0 0

  • Gdynia XXIw.

    Developer zbija kasę a miasto kosztem codziennych potrzeb mieszkańców funduje
    rozwiązania dla wybranych /developer nie działa non profi i ssie co tylko się da by maksymalizować swoje zyski/./.

    • 4 4

  • Szczególne pozdrowienia należą się w tym momencie urbanistom Gdańska

    są to ludzie niezwykle pragmatyczni: "je..ać mieszkańców" to hasło z ich sztandaru

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane