- 1 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (221 opinii)
- 2 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (350 opinii)
- 3 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (34 opinie)
- 4 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (184 opinie)
- 5 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (127 opinii)
- 6 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (20 opinii)
Ruch w Chyloni będzie spokojniejszy?
Ułatwienia dla pieszych i rowerzystów nie muszą odbywać się kosztem kierowców. Takie rozwiązania można zastosować w Chyloni. Niestety, planowana na ten rok budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Kartuskiej nie obejmuje przystanku tuż za skrzyżowaniem ul. Morskiej z Kartuską , niebezpiecznego zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów. Zaczynamy cykl o najbardziej kolizyjnych miejscach w Trójmieście, które można zmienić.
Chcemy skupić się na miejscach, w których mimo ostrożności wszystkich uczestników ruchu, może dojść do niebezpiecznych sytuacji. Głównie ze względu na fatalne rozwiązania infrastrukturalne, które chcemy zmienić.
Zaczynamy od Chyloni. To największa gdyńska dzielnica, dodatkowo leżąca częściowo na trasie przelotowej pomiędzy kierunkiem Hel - Trójmiasto. Nikomu nie trzeba przypominać korków, które w każdym sezonie letnim i przez większość weekendów tworzą się w tych okolicach. Dlatego część mieszkańców coraz częściej świadomie rezygnuje z samochodu, wybierając rower, komunikację publiczną, a na krótszych dystansach spacer.
Problem w tym, że nie wszędzie jest to bezpieczne. Na jaskrawy przykład rozwiązania, które naraża na kolizję zarówno pieszych, jak i rowerzystów, zwrócił nam uwagę czytelnik, pan Michał, który regularnie jeździ do pracy z Cisowej do centrum Gdyni. I już na początku trasy musi bardzo uważać.
- Tuż przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Kartuską
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Trudno dziwić się sfrustrowanym tłokiem pieszych, którzy często nie mają szans zobaczyć rowerzystów, a także rowerzystom, którzy - teoretycznie - jadą drogą z pierwszeństwem. Choć większość osób zachowuje tam najwyższą ostrożność, to dochodzi tam do nieprzyjemnych sytuacji oraz - mniej lub bardziej groźnych - potrąceń.
Sytuację można poprawić, przebudowując to miejsce podobnie jak np. przystanek przy ul. Morskiej nieopodal Estakady Kwiatkowskiego
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
To rozwiązanie nie będzie jednak tak proste do wprowadzenia w okolicach ul. Kartuskiej.
- Nie można tam skierować drogi dla rowerów za przystankiem, bo działka za nim nie należy do miasta. Przesunięcie samej wiaty do przodu też niewiele pomoże. Zastosowaliśmy takie rozwiązania w kilku miejscach i - niestety - nie sprawdzają się tam, gdzie jest duże natężenie ruchu. Piesi mają bowiem za mało miejsca i muszą się przepychać, albo wejść na drogę rowerową, co oczywiście nie rozwiązuje problemu - tłumaczy Rafał Studziński, odpowiadający za komunikację rowerową w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.
Nie oznacza to jednak, że zmian się nie doczekamy. To miejsce - podobnie jak ponad 20 innych w Gdyni - zostało wytypowane do przebudowy w ramach unijnego programu Bypad, który miał za zadanie m.in. usunięcie miejsc niebezpiecznych z gdyńskich dróg. Podczas najbliższej "rady rowerowej", która odbędzie się na przełomie kwietnia i maja, zostaną podjęte decyzje, które z rozwiązań trzeba wdrożyć w pierwszej kolejności.
Niestety, planowana na ten rok budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Kartuskiej od ul. Jaskółczej
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Tymczasem społecznicy z Cisowej i Chyloni domagają się bardziej radykalnych rozwiązań na ul. Chylońskiej, która dla wielu jest główną osią transportową dzielnicy. W ramach Budżetu Obywatelskiego zwyciężył projekt uspokojenia na niej ruchu.
- Ostatnie lata rozwoju ulicy Chylońskiej popchnęły ją, niestety, w coraz większy priorytet dla aut i TIR-ów. Ucierpiał komfort i bezpieczeństwo mieszkańców poruszających się pieszo i na rowerach. Zwycięski projekt "Chylońska dla ludzi" jest sygnałem mieszkańców, że sprawy zaszły za daleko i pora uspokajać ruch aut, aby przywrócić równowagę - podkreśla Łukasz Bosowski, jeden z pomysłodawców projektu.
Na najniebezpieczniejszym odcinku drogi od wjazdu z ul. Owsianej
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Znasz miejsce, w którym krzyżuje się ruch pieszych, rowerzystów i/lub samochodów, i gdzie powinno się poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu? Prześlij do nas tę lokalizację wraz z zaproponowanym rozwiązaniem, a my przedstawimy najciekawsze pomysły urzędnikom. Razem możemy zmienić wiele miejsc, w których będzie bezpieczniej zarówno dla pieszych, rowerzystów, jak i kierowców.
Propozycje przysyłajcie na adres e-mail autora.
Opinie (107) 1 zablokowana
-
2015-04-10 06:22
dużo miejsc jest niebezpiecznych (5)
z powodu pomysłów lub braku pomysłów urzędników
- 59 8
-
2015-04-10 07:19
(2)
Nie przesadzaj z tym "dużo", ale zawsze się znajdzie jakiś niezadowolony anonimowy czytelnik, czyli miód na klawiaturę Pana redaktora :)
- 6 14
-
2015-04-10 09:53
masz racje nie ma ich dużo tylko bardzo dużo (1)
- 8 4
-
2015-04-10 10:12
jasne Marcin & co
- 3 0
-
2015-04-10 08:58
zgadzam się
Wielokrotnie slyszałam jak Pan Rafał z ZdiZ utrudniał życie innym inwestorom i wymyślał niestworzone rozwiązania i zawsze jakoś musi się dać bo rowerzyści są najważniejsi natomiast jeżeli chodzi o miasto to po prostu nie da się i tyle..
- 3 5
-
2015-04-11 09:05
dużo miejsc jest niebeziecznych
z powodu nonszalancji osób korzystających z samochodu, nawet na krótkie odległości. Warto odróżniać urzędników od polityków i obie te grupy od projektantów rozwiązań inżynieryjnych. Jak projektant nie ma wyobraźni to często będzie myślał głównie o zwiększeniu przepustowości ruchu pojazdów, a nie o komforcie i bezpieczeństwie ruchu ludzi (pieszych, rowerzystów, korzystających z transportu publicznego i kierowców - ci ostatni nie muszą jeździć samotnie).
- 2 1
-
2015-04-10 06:33
Najgorzej osoby w podeszłym wieku... (7)
Dla nich nie istnieje takie coś jak ścieżka dla rowerzystów. A zwrócisz uwagę to i potrafią zbluzgac.
- 59 19
-
2015-04-10 07:34
(3)
Bo tak naprawde nie powinno byc mieszania DDR i chodnika. To zawsze i w kazdym kraju stwarzalo konflikty.
- 23 4
-
2015-04-10 19:10
niekoniecznie (2)
ddrip w Niemczech nie wywolują konfliktow
przejechalem pareset kilometrow ddripami wzdluz Renu
przy penym luzie z obu stron
to my tu w Polsce robimy własne pieklo- 3 1
-
2015-04-10 23:01
Ddrip?
Polska jezyk taka trudna, że używać nie wiadomo co?
- 1 2
-
2015-04-11 09:06
piekło to bywa w internecie
w realu wystarczy jeździć wolniej i uważniej
- 1 0
-
2015-04-10 08:48
Tez kiedyś będziesz "w podeszłym wieku" (1)
i być może doświadczysz, ze orientacja w terenie i płynne szybkie ruchy to nie w tym wieku.....
- 16 7
-
2015-04-10 13:38
Tu raczej chodzi niechęć przestrzegania takich podziałów i zasad ruchu niż niewiedza czy niedołężność...
- 7 1
-
2015-04-10 22:56
Bo nie wytłumaczysz.
Za ich młodości nie było, więc nie są w stanie sobie "nowych" (15 letnich?) zasad przyswoić.
- 5 1
-
2015-04-10 06:34
Ruch spokojniejszy? (1)
Czyżby Chorzowianie pili melisę?
- 30 5
-
2015-04-10 06:53
TAK TAK
Piją Melise i tym razem z meksykancami beda grali szachy :D
- 10 2
-
2015-04-10 06:38
Droga rowerowa drogą z pierwszeństwem? (1)
Większość dróg rowerowych, w tym ukazana na zdjęciu w Chylonii jest ścieżką pieszo-rowerową czyli nawet na czerwonym pasie teoretycznie tylko dla rowerów pierwszeństwo mają piesi! Co innego z typową droga rowerową, która jednak musi mieć zupełne inną konstrukcję aby taki status uzyskać. Warto mieć taką świadomość przemieszczając się po takich "ścieżkach". Zapraszam do lektury Prawa o ruchu drogowym.
- 34 14
-
2015-04-10 07:09
Jeżeli jest samodzielny znak C13, ścieżka ma pełne pierwszeństwo
- 16 4
-
2015-04-10 06:50
znów niedasie (3)
Ale fajnie, że mamy urzednika, który zawsze życzliwie wyjaśni dlaczego nie będzie wykonywał swoich obowiazków i podobno pasji...
- 25 8
-
2015-04-10 07:23
a kto powiedział, że się nie da? Jeśli czytamy ten sam tekst to trudno zgodzić się z twoją wypowiedzią. Przecież zostało skierowane do przebudowy.
- 8 3
-
2015-04-10 13:45
(1)
Wszystko się da tylko potrzeba trochę chęci:)
Za przystankiem rzeczywiście można zauważyć mały kawałek gruntu prywatnego (Odsyłam do interaktywnej mapy na stronie miasta Gdynia) ale wystarczyłoby tylko przesunąć wiatę o jakieś 3 metry w stronę Cisowy i usunąć kiosk za nią(o ile jeszcze tego nie zrobiono). W ten sposób przesmyk między wiatą a terenem prywatnym byłby wystarczająco szeroki na płynne przejście drogi rowerowej za wiatą.- 5 0
-
2015-04-10 20:51
Kiosku już dawno nie ma.
- 1 0
-
2015-04-10 07:02
Ta seria artykułów jest dla niezmotoryzowanych?
Pierwsze zdanie sugeruje, że jednak ciągle mentalnie siedzimy w lobby samochodowym:
"Ułatwienia dla pieszych i rowerzystów nie muszą odbywać się kosztem kierowców."
Jeżeli mówimy o bezpieczeństwie, to w tej chwili koszty muszą być przede wszystkim poniesione przez kierowców. Po porostu do tej pory 90% inwestycji skierowanych jest dla transportu samochodowego, a koszty ponoszą głównie piesi. Zabiera im się przestrzeń pod kolejne pasy ruchu i parkingi dodatkowo wciskając na siłę jeszcze rowerzystów w chodniki.
Mniej zaczepnie:
Miejsc niebezpiecznych jest wiele, ale bardzo dużo zależy od nastawienia uczestników ruchu. Większość sytuacji kolizyjnych da się rozwiązać bez nerwów po prostu nie poruszając się agresywnie, a ze spokojem i choć odrobiną życzliwości.
Jeżeli mogę podpowiedzieć miejsca kolizyjne, to w Trójmieście (i nie tylko) jest jeden wspólny problem - synchronizacja sygnalizacji. Najczęściej piesi i rowerzyści mają o kilka sekund później zapalane zielone niż pojazdy jadące w tym samym kierunku. Skręcający w prawo zdążą się rozpędzić i w tym momencie piesi i rowerzyści dostają zielone.
Jest to bardzo niebezpieczna sytuacja i często dochodzi do sytuacji gwałtownego hamowania zaskoczonych kierowców, że ktoś wchodzi na jezdnię.
Niestety takie ustawienie świateł jest nagminne nawet na nowych skrzyżowaniach.- 31 7
-
2015-04-10 07:07
zaczyna się (3)
Dotychczas to dla rowerzystów wrogami byli kierowcy "w blaszanych śmierdziuchach", teraz dla tych najlepszych użytkowników ciągów komunikacyjnych przeszkodą stają się piesi. Jeżdżę, i samochodem i rowerem, i zawsze jestem pełen podziwu dla odwagi rowerzystów szarżujących jakby mieli dwa życia. No, ale atakować tych, którzy są po "dobrej stronie mocy", też zdrowo i ekonomicznie to po prostu świństwo.
- 29 16
-
2015-04-10 12:53
siweta racja (1)
rowerzysci zachowująsie ak jak by mieli 2 życia - swiete krowy a wjedz chodz by jednym kołem na lejke rowerowa konfidenci rowezzysci zaraz wzywaja straz miejską ze sie im wolnośc ogranicza!!!!!!!
- 3 5
-
2015-04-10 19:10
na drodze rowerowej się nie parkuje. Nie jeździ się pod prąd.
nie parkuje się na wąskim chodniku. Mandacik właśnie przyszedł?
- 6 0
-
2015-04-10 19:09
to chyba Ty zaczynasz
dla mnie pieszy nie jest nigdy przeszkodą - ale nieraz byłem na drodze rowerowej niespodzianką dla pieszego, który nagle postanowił przejść na drugą stronę (w żaden sposób nie zdradzając zamiarów). Przywykłem do tego, że muszę myśleć też za pieszych. Takie życie.
- 4 1
-
2015-04-10 07:14
(3)
ścieżka za przystankiem i po kłopocie
- 18 4
-
2015-04-10 09:28
(2)
Jestem zdania aby zlikwidować wszystkie wiaty przystankowe a na ich miejscu przeprowadzić scieżki rowerowe. Jestem cyklistą i przeszkadzają mi te wszystkie staruchy które przechadzają się dookoła tych wiat.
- 2 9
-
2015-04-10 22:46
nie tędy droga, miasto jest dla każdego
- 2 0
-
2015-04-11 09:08
to jakiś hejter kradnący nicki a nie Krzysztof
- 1 0
-
2015-04-10 07:16
To jest mały pikuś i pewnie nie robi dużego problemu, ale np. na Zaspie między skm i ulicą JP przechodzisz przez przejście dla pieszych prosto na drogę rowerową - bez oznaczonych pasów nawet, bo chodnika już nie wymagam.
- 9 2
-
2015-04-10 07:25
Bo temat sprowadza się do tego samego (3)
Rowerzysta pędzi bo myśli że wszyscy go widzą, a piesi widzą tylko czubek swojego nosa i dbają o własny interes. A obie strony wystarczy aby rozejrzały się i zwolniły. Takie proste a tyle łbów nie potrafi tego pojąć - szok.
- 21 25
-
2015-04-10 08:00
cieszymy się, że zawsze jedziesz 50 i nie rozmawiasz przez komórkę w samochodzie (1)
dzieki temu codziennie widzisz co widzisz
- 8 8
-
2015-04-10 08:15
Dla tego jeszcze żyjesz.
- 6 2
-
2015-04-10 09:01
Temat sprowadza się do postawienia wiaty z jednej strony ścieżki a chodnika z drugiej
Trzeba być idiotą żeby planując takiego potworka nie przewidzieć że będzie dochodzić do kolizji, choćby nie wiem jak wszyscy starali się uważać.
- 10 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.