• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza łatanie dziur na gdańskich ulicach

Rafał Borowski
28 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Na zdjęciu uzupełnianie ubytków w ubiegłym roku na ul. Korzennej w Gdańsku. Na zdjęciu uzupełnianie ubytków w ubiegłym roku na ul. Korzennej w Gdańsku.

Gdańscy kierowcy powinni przygotować się na miejscowe zwężenia ulic. Drogowcy rozpoczynają bowiem szeroko zakrojoną akcję łatania dziur w jezdni. Z naprawami nie trzeba czekać do kalendarzowej wiosny, gdyż warunki pogodowe okazały się nadzwyczaj korzystne. Urzędnicy zachęcają gdańszczan do zgłaszania ubytków pod numerem telefonu 58 52 44 500 lub pod adresem e-mailowym kontakt@gdansk.gda.pl.



Czy zdarzyło ci się uszkodzić swoje auto po wjechaniu w dziurę?

Na początek małe wyjaśnienie, jeśli ktoś nie uważał na lekcjach fizyki. Zima - a szczególnie jej początek i koniec - ma dewastujący wpływ na stan nawierzchni ulic. Jak to wygląda w praktyce?

Czytaj również: Asfalt z gdańskiej spółki zmniejszy zanieczyszczenie powietrza

Gdy temperatura jest dodatnia, woda wnika w szczeliny jezdni. Gdy temperatura spada poniżej zera, wypełniająca szczeliny woda zamarza i rozsadza je. Lód ma bowiem większą objętość niż tworząca go woda. Jeśli na drodze panuje intensywny ruch samochodowy, powstałe w ten sposób dziury powiększają się w błyskawicznym tempie.

Inspektorzy ruszyli na przeglądy



To właśnie skutki tego procesu są usuwane przez pracowników Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni w pierwszych miesiącach każdego roku. W tym roku łatanie pozimowych dziur w drogach można rozpocząć szybciej, niż miało to miejsce w latach poprzednich. Tylko w styczniu i lutym drogowcy zużyli na naprawy 1140 ton asfaltu lanego oraz 2,5 tony masy asfaltowej na zimno.

- Stabilne warunki atmosferyczne, czyli brak opadów i dodatnia temperatura umożliwiają prowadzenie napraw pozimowych ubytków jezdni. Zanim jednak do nich przystąpiliśmy, nasi inspektorzy dokonali przeglądu stanu technicznego dróg w Gdańsku - zarówno głównych ciągów komunikacyjnych miasta, jak i ulic o znaczeniu lokalnym. Pozwoliło to na wyznaczenie harmonogramu działań. W pierwszej kolejności uzupełniane są ubytki zagrażające bezpieczeństwu ruchu drogowego - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Lanie asfaltu "na zimno" i "na ciepło"



Wykonywane obecnie naprawy mają charakter doraźny, aby zminimalizować kierowcom ryzyko zniszczenia ich pojazdów. Docelowa naprawa ubytków w jezdni będzie możliwa nie wcześniej niż po nadejściu kalendarzowej wiosny. Czym różni się naprawa tymczasowa od docelowej?

- Jeśli ubytek jest na tyle duży, że zagraża bezpieczeństwu w ruchu drogowym, wówczas działamy natychmiast, niezależnie od warunków atmosferycznych. Wykorzystuje się wówczas technologię uzupełniania wyrw w nawierzchni asfaltem "na zimno". Gotowa masa asfaltowa aplikowana jest w ubytek i ubijana. Technologia ta umożliwia dokonanie szybkiej naprawy nawet przy niskich temperaturach i występujących opadach śniegu lub deszczu. Taka naprawa jest jednak tylko tymczasowa i przy poprawie pogody ubytek musi zostać uzupełniony docelowo asfaltem "na ciepło", czyli asfaltem lanym - uzupełnia Kiljan.

Komu zgłosić dziurę w ulicy?



Urzędnicy zapewniają, że plan napraw jest sporządzany nie tylko na podstawie przeglądów dokonanych przez inspektorów, ale również zgłoszeń do mieszkańców Gdańska. Aby zgłosić ubytek w jezdni, który wymaga natychmiastowej naprawy, należy skierować się do Gdańskiego Centrum Kontaktu. Zgłoszenia są przyjmowane telefonicznie pod numerem 58 52 44 500, e-mailowo pod adresem kontakt@gdansk.gda.pl, a także za pośrednictwem aplikacji mobilnej oraz interaktywnej strony internetowej instytucji.

- Aplikacja dostępna jest na smartfony z systemem Android oraz iOS, odpowiednio w sklepach Google PlayApp Store. Co ważne, aplikacja jest bezpłatna. Rozwiązanie dostępne jest również w wersji przeglądarkowej - pod nazwą Interaktywna mapa zgłoszeń - na stronie www.zglos.gdansk.pl. Dzięki aplikacji możliwe jest szybkie zgłoszenie sprawy wymagającej interwencji służb, dokładne wskazanie lokalizacji na mapie i załączenie zdjęć oraz podgląd stanu realizacji zgłoszeń w swoim telefonie - zachęca Jarosław Schroeder, kierownik Gdańskiego Centrum Kontaktu.
Jak sama nazwa wskazuje, zadaniem Gdańskiego Centrum Kontaktu jest usprawnienie komunikowania się gdańszczan z władzami miasta. Chodzi o to, by zgłaszający nie musiał na własną rękę szukać, do jakiego pionu czy wydziału należy zgłosić się z danym problemem, gdyż zrobią to za niego pracownicy wspomnianej instytucji.

Miejsca

Opinie (96) 5 zablokowanych

  • Zapraszamy na Szopińskego na gdańskim Chełmie

    PILNE !!!

    • 3 0

  • Ul. Wileńska

    Dziura na dziurze

    • 5 1

  • ....

    To jest pudrowanie cukrem pudrem z domieszką smoły a za dwa lub trzy miesiące powtórka z rozrywki.

    • 7 0

  • Kiedy porządek ze splotem Traugutta - Sobieskiego - Do Studzienki?

    • 1 0

  • Łatanie poziomych dziur

    Czy na lekcjach fizyki była mowa tylko o dziurach poziomych czy też o pionowych? (na zwolnieniu byłem)

    • 1 0

  • (1)

    A jest w Gdańsku jakaś ulica bez dziury?

    • 10 0

    • jest jedna, jedyna. ul. Spacerowa która przeszła remont 15 lat temu i o dziwo nie ma żadnej dziury. Ale pewnie firma remontujaca Spacerową poszła z torbami bo raz a dobrze zrobili droge i nie mieli co naprawiac. A tak jak zrobi zdiz droge byle jak i są dziury to zawsze bedzie jakas robota, bo dziury beda co roku.

      • 0 0

  • ul. Kielnieńska to jedna wielka dziura. Drogowcy tego nie widzą? od 12lat koleiny, dziury, jak po bombardowaniu w doniecku.

    • 3 0

  • zgłosiłem u siebie przez GCK

    i załatali zaskakująco szybko. Jest znacznie lepiej. Na jakiś czas. Ale co z tego, jak cała dzielnica to połatany ser szwajcarski?

    • 19 1

  • Moze ktos mi wytlumaczyc patologiczną sytuacje na ulicy wodnika??? Bo brakuje 100 m asfaltu zamiast zalosnych plyt betonowych

    • 3 1

  • gdyby tak jedna ekipa zabłądziła na Polifarb

    w Gdyni i załatała tamtejsze gminne drogi

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane