• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza przetarg na budowę przystanku SKM Śródmieście

Katarzyna Moritz
19 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Właśnie ogłoszono przetarg na budowę przystanku SKM Gdańsk Śródmieście. Jej koszt szacuje się na ok. 80 mln zł. Właśnie ogłoszono przetarg na budowę przystanku SKM Gdańsk Śródmieście. Jej koszt szacuje się na ok. 80 mln zł.

SKM właśnie ogłasza przetarg na generalnego wykonawcę przystanku Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska. Jego budowa ma ruszyć w połowie roku. Już rozpoczęły się prace ziemne i przygotowanie do wycinki 400 drzew.



Na zlecenie SKM firma Skanska rozpoczęła prace związane z przygotowaniem terenu pod budowę przystanku Gdańsk Śródmieście. Ich koszt to ok. 3,4 mln zł. Obecnie trwa wyburzanie muru oporowego w okolicach dawnego centrum handlowego "Gildia" i przesuwanie skarpy przy torach kolejowych. Do połowy roku ma być jeszcze rozebrana kładka dla pieszych przy ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska, należy też przełożyć wodociągi i inne istniejące instalacje.

To jednak dopiero wstęp do właściwych prac.

- We wtorek przesłaliśmy do Dziennika Urzędowego wspólnot europejskich informację o przetargu na wyłonienie głównego wykonawcy na prace związane z budową przystanku SKM Śródmieście. Przetarg w dzienniku powinien się ukazać pod koniec tygodnia - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu SKM.

W grudniu przedstawiciele SKM wysłali do skontrolowania dokumentację przetargową do Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Kontrolę przeprowadza się, żeby zawczasu wykryć ewentualne naruszenia, które mogłyby obniżyć wartość dofinansowania unijnego.

Przetarg powinien zostać rozstrzygnięty do końca marca lub początku kwietnia, by najpóźniej od połowy roku mogły ruszyć roboty budowlane. Przystanek ma powstać w ciągu roku i być gotowy w połowie 2014 roku. Koszt prac wstępnie oszacowano na 80 mln zł.

Jakie zadania czekają głównego wykonawcę?

- Przedłużenie o ponad 1 km torów SKM z peronu trzeciego na stacji Gdańsk Główny, budowa przystanku i torów odstawczych tego przystanku - wylicza Głuszek. - Gdy powstanie przystanek, pasażerowie zyskają stację, z której będzie im bliżej do urzędów i do najbardziej popularnej wśród turystów zabytkowej części Gdańska. Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi, SKM-ki wrócą do ruchu co 7,5 min.

Budowa przystanku jest powiązana z zagospodarowaniem Targu Rakowego i Siennegozobacz na mapie Gdańska, a także z budową węzła przesiadkowego na Węźle Unii Europejskiej. Nad przystankiem powstanie ogromna, 2,5-hektarowa płyta sięgająca ul. 3 Maja. Częściowo to właśnie na niej zlokalizowane zostanie warte 800 mln zł centrum handlowo-usługowe Forum Radunia, realizowane wspólnie przez magistrat i holenderskiego dewelopera firmę Multi Corporation.

Jak oceniasz inwestycję na Targu Siennym i Rakowym?

Ponieważ budowa Forum Raduni będzie prowadzona w centrum miasta, ruch ciężarówek na placu i wokół budowy planuje się ograniczyć między godz. 7 a 9 rano.

W związku z tymi inwestycjami niemal na wszystkich drzewach i krzewach w okolicy pojawiły się oznaczenia "do wycięcia". Z opublikowanego właśnie uzgodnienia wydanego przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska wynika, że z terenu zniknie ponad 400 drzew i 700 m kw. krzewów w wieku 10 lat i starszych.

- Przy tego typu inwestycjach, należy się liczyć z wycinką drzew. Te, które zostaną wycięte, to przeważnie małowartościowe klony oraz wiele samosiejek. Zachowane zostaną natomiast pomniki przyrody. To sześć drzew, w tym olbrzymie kasztanowce, które rosną przy kanale Raduni - wyjaśnia Maciej Lorek, dyrektor wydziału środowiska w gdańskim magistracie.

Część drzew jednak wróci na Targ Sienny - pomorski konserwator zabytków zobligował inwestora do zasadzenia w tej okolicy co najmniej 170 nowych drzew liściastych.

Co zmieni się w ramach budowy Forum Radunia?

W pierwszej kolejności powstanie betonowa płyta o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja, oraz tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie. Będzie on łączyć okolice dworca PKP Gdańsk Główny i stację SKM Gdańsk Śródmieście z ulicą Toruńskązobacz na mapie Gdańska. Powstaną też dodatkowe pasy ruchu na wiadukcie w ciągu Armii Krajowej, który w tym miejscuzobacz na mapie Gdańska zmieni się w węzeł komunikacyjny.

Kanał Raduni zostanie przykryty na odcinku 120 m szklanym dachem, który będzie ustawiony na wysokości około 27 metrów.

Zabudowę będą tworzyły komercyjne budynki. Na 36,5 tys. m kw. kwitnąć ma handel, 26 tys. m kw. zająć mają z kolei biura. Obiekty związane z rozrywką, w tym kino, mają zająć ponad 5,5 tys. m kw. powierzchni, a parkingi prawie 28 tys. m kw.

Prace budowlane na Targu Siennym i Rakowym mają potrwać około pięciu lat.

Opinie (120) 4 zablokowane

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • browar,tylko browar i sklep palikota.

    • 0 1

  • A wiadukt ulicy Hucisko?

    To bardzo dobrze, że wreszcie zaczyna się ta legendarna już wręcz inwestycja. A przez tyle lat tłumaczono nam, że będzie to niemożliwe bez poszerzenia przelotu pod wiaduktem ulicy Hucisko i bez usunięcia przybudówki w budynku dworca głównego od strony peronów. A teraz niemożliwe okazuje się mozliwe???

    • 0 0

  • widze, ze moderator nie lubi jak sie ocenia autorow tekstow

    ocena jest wkalkulowanym ryzykiem piszacego. Jesli nie chce byc oceniana, to niech nie pisze. Przeciez czasami to istny belkot co sie pojawia w tekstach. Ale tak jak napisalem ostatnio, znacznie lepiej poszlo niz poprzednio.
    Po prostu starajcie sie, czytajcie to co piszecie. Ludzie to czytaja. Nie wstyd wam oddawac takie polprodukty? Czytajcie sobie nawzajem. Macie przeciez kilku autorow, niech sobie robia 'peer review' przed publikacja. Przeciez to zaden wstyd spytac sie kolegi, czy tekst jest zrozumialy i czytelny dla innych. Autor nie jest dobrym recenzentem swojej tworczosci. Pozdrawiam

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane