• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza rozbudowa terminalu w Rębiechowie

Michał Stąporek
18 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Po przedłużeniu terminalu o ok. 60 metrów w kierunku zachodnim (wzdłuż lotniska), powierzchnia budynku powiększy się o ok. 30 proc. W nowej części (na wizualizacji zaznaczonej na biało) przyjmowani będą pasażerowie przylatujący do Trójmiasta. Po przedłużeniu terminalu o ok. 60 metrów w kierunku zachodnim (wzdłuż lotniska), powierzchnia budynku powiększy się o ok. 30 proc. W nowej części (na wizualizacji zaznaczonej na biało) przyjmowani będą pasażerowie przylatujący do Trójmiasta.

87,8 mln zł będzie kosztowała rozbudowa terminalu pasażerskiego w Rębiechowie, którą w półtora roku zrealizuje trójmiejska firma NDI. Właśnie podpisano umowę z wykonawcą, prace ruszą lada dzień.



Przed nową częścią terminalu powstanie stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przed nową częścią terminalu powstanie stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Dlaczego terminal jest rozbudowywany, skoro oddano go do użytku ledwie 1,5 roku temu? Przypomnijmy: gdy przygotowywano się do budowy terminalu pasażerskiego T2 przed turniejem Euro 2012, okazało się, że lotnisku nie udało się pozyskać całego terenu, na którym według planu miał stanąć budynek.

Dlatego jego budowę podzielono na dwa etapy. W pierwszym - jeszcze przed mistrzostwami - powstał obiekt o powierzchni ok. 39 tys. m kw. Za ok. 150 mln zł wybudowało go konsorcjum firm Doraco i Budimex-Dromex. W nowym terminalu umieszczono halę odlotów z całą niezbędną infrastrukturą. Pasażerowie przylatujący do Gdańska wciąż korzystali z dawnego terminalu, wybudowanego w latach 90.

Jak często korzystasz z lotniska w Rębiechowie?

To zmieni się po rozbudowie Terminalu 2. Nowa część, która będzie dopełnieniem budynku oddanego w 2012 roku, będzie dedykowana właśnie przylatującym do Rębiechowa. Obecny obiekt zostanie przedłużony o 60 metrów w kierunku zachodnim zobacz na mapie Gdańska, a tym samym powiększony o ok. 30 proc. Ta część terminalu połączona będzie ze stacją PKM na poziomie pierwszego piętra. Dodatkowo od strony płyt postojowych obiekt wyposażony zostanie w kolejne rękawy pasażerskie, których po zakończonej rozbudowie będzie w sumie pięć.

- Zbiegnięcie się podpisania umowy na wykonawstwo rozbudowy Terminalu T2, z ogłoszeniem kolejnych pięciu nowych połączeń z Gdańska [czytaj więcej: loty do Zurychu, Brukseli, Hamburga, Helsinek i Pizy] doskonale pokazuje komplementarność naszych działań - przekonuje Marzenna Krefft, wiceprezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. - Rozwój naszego lotniska to nie tylko rosnąca siatka połączeń, ale również ciągłe podnoszenie komfortu i bezpieczeństwa podróżowania.

Przypomnijmy, że w czerwcu tego roku wybrano także wykonawcę rękawów, które wprowadzą pasażerów wprost z hali odlotów na pokład samolotów, bez konieczności wychodzenia na płytę lotniska. Montaż pięciu rękawów pochłonie ok. 12 mln zł. Zainstaluje je hiszpańska firma Emte Sistemas Sau. Trzy rękawy mają być przekazane do użytku pasażerom w pierwszym kwartale 2014 r.

Nowa część terminalu ma być gotowa na przyjęcie pasażerów latem 2015 roku. W tym samym czasie powinna zakończyć się budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (czytaj więcej), co oznacza, że niezależnie od warunków pogodowych, pasażer będzie mógł przejść drogę z samolotu (rękaw), przez terminal do kolejki (zadaszony pasaż) - suchą nogą.

Uzupełnienie informacji: Stary terminal T1 nie zostanie rozebrany. W jego wnętrzach cały czas będą znajdowały się bramy wyjściowe dla pasażerów odlatujących do krajów tzw. non-Schengen, czyli m.in. do Wielkiej Brytanii oraz w kierunkach turystycznych (czartery). Ci pasażerowie będą (i są) odprawiani w terminalu T2, ale wyjścia do ich samolotów znajdują się właśnie w tej najstarszej części lotniska.

Inwestycja finansowana jest w całości ze środków własnych Portu Lotniczego Gdańsk, w ramach programu emisji obligacji, realizowanego wspólnie z Bankiem Pekao S.A. Czytaj więcej o umowie na emisję obligacji dla Portu Lotniczego Gdańsk.

NDI S.A. to sopocka spółka deweloperska, która w ostatnim czasie zakończyła budowę nowych i przebudowę starych obiektów na sopockim hipodromie, wcześniej byłą członkiem konsorcjów budujących Centrum Haffnera w Sopocie oraz pomorski odcinek autostrady A1.

Miejsca

Opinie (147) 7 zablokowanych

  • Więc sobie bądź za drugim lotniskiem w Gdyni

    Przenieś się z dobytkiem do tych budynków zwanych terminalem i czekaj na to czy coś tam wyląduje.

    • 0 0

  • Co za marnotrastwo!!!

    Mamy 2 lotniska a i tak im mało!!!!

    • 0 1

  • Kod tego lotniska to GDN ! A nie REB !

    Skończcie z Rębiechowem.

    • 0 0

  • A dlaczego Rębiechowo ? Na starych planach miasta okolice lotniska

    to była Firoga. A do właściwego Rębiechowa przypadkiem z lotniska to nie jedzie się ze dwa kilometry ? Poza tym Firoga to dobra nazwa do wymowy dla anglojęzycznych a nie jakieś Ribiczoło (Rębiechowo).

    • 1 0

  • a biskup był?

    i pokropne wzioł?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane