- 1 Niespokojna noc na gdańskich drogach (114 opinii)
- 2 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (291 opinii)
- 3 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (827 opinii)
- 4 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (166 opinii)
- 5 Kultowa "Górka" i widok na morze (151 opinii)
- 6 Modlitwę za króla pominęli. Kronika oblężenia Gdańska (22 opinie)
Rusza sieć miejskich rowerów w Gdańsku i Sopocie
Nie ma łańcucha, waży blisko 20 kg, jego opon nie da się przebić. Takie będą rowery miejskie, które od czerwca będzie można wypożyczyć w 50 miejscach w Gdańsku i 10 w Sopocie. Ma ich być 1200.
Przykład przyszedł z Zachodu. 2-milionowy Paryż ma ponad 20 tys. miejskich rowerów. Podobne sieci działają w Skandynawii, Niemczech i we Włoszech. Gdańsk i Sopot dopiero raczkują, ale z 1,2 tys. rowerów i tak będziemy mieć największą miejską wypożyczalnię rowerów w Polsce. Jedyna istniejąca do tej pory, czyli krakowska, dysponuje bowiem 200 rowerami.
Ideę w czyn przekuli prywatni inwestorzy, którzy z pomysłem zgłosili się do władz Gdańska.
- Chcemy wprowadzić nową koncepcję poruszania się po Trójmieście. Tym bardziej, że Gdańsk to stolica dróg rowerowych w Polsce - wyjaśnia Arkadiusz Pytyński z firmy Trójmiejski Rower Miejski.
Firma nie tylko wdroży i będzie obsługiwać cały system, ale go także sfinansuje. Zarabiać ma na reklamach, które pojawią się nie tylko na rowerach, ale także na 60 stacjach, w których rowery będą wypożyczane. Co zyska miasto? Poza zadowolonymi mieszkańcami także opłatę za ustawienie wypożyczalni w pasie drogowym.
W Bydgoszczy już trwa składanie 1200 rowerów dla Gdańska i Sopotu. Części do nich ściągane są z różnych zakątków świata: siodełka z Włoch, opony z Niemiec, hamulce z Japonii.
- Do Trójmiasta przyjedzie prototyp, jednocześnie wytrzymały i praktyczny. Nie można go rozkręcić, a każdy element jest specjalnie oznaczony, co chroni go przed kradzieżą - wyjaśnia Pytyński.
Z szacunku dla nogawek, ale i po to, by rower był mniej awaryjny, nie posiada on łańcucha. Zamiast niego jest wał kardana. Opony są nieprzebijalne, a felga jest odblaskowa. Z przodu jest mocny kosz na drobne zakupy, jednoślad ma też LED-owe oświetlenie, rolkowe nie zużywające się hamulce i trzy biegi.
- Ten darmowy czas w zupełności wystarczy, by przejechać np. z Gdańska do Wrzeszcza, bez stania w korkach. Po przekroczeniu 30 min będzie pobierana dodatkowa opłata, ale będą to drobne sumy: od 1 do 2 zł za kolejne pół godziny - podkreśla Pytyński.
50 stacji bazowych z rowerami powstanie głównie w Śródmieściu Gdańska i we Wrzeszczu. Każda z nich będzie miała od 10 do 30 rowerów. By uniknąć sytuacji, że w bazie, gdzie chcemy zdać rower, nie będzie miejsca, nasz pojazd będzie wyposażony w system elektroniczny informujący nas o przepełnieniu i wskazujący wolną bazę.
System ruszy w czerwcu. W przyszłości prawdopodobnie zostanie rozszerzony o Gdynię.
Opinie (345) ponad 20 zablokowanych
-
2011-01-21 09:07
"Jeszcze nie wiadomo, w jakich barwach będą miejskie rowery"
Jak to?! W kolorze budyniu. Jak taxi w Niemczech.
- 9 2
-
2011-01-21 09:30
A nie lepiej w stonę morza?
Fajna sprawa, ale koncentracja głównie na Śródmieściu i Wrzeszczu wydaje się średnio trafionym pomysłem. Gdyby przygotować więcej wypożyczalni w rejonach nadmorskich (Brzeźno, Jelitkowo, Nowy Port), mogłoby to przyciągnąć jeszcze większą rzeszę turystów. Oczywiście zawsze istnieje obawa przed złodziejami, wandalami, czy zbieraczami złomu, ale czas pokaże... TAK TRZYMAĆ :)
- 6 1
-
2011-01-21 09:30
mi się pomysł podoba
szkoda, że nie ma punktu w Oliwie... ale może z czasem
- 8 0
-
2011-01-21 09:33
w Tczewie oszukano ludzi z tymi rowerami ...
Pytam się gdzie jest planowany w Tczewie system wypożyczania rowerów miejskich którymi mamił Nas Pan Ludwik (pseudopromotor Tczewa) powstało nawet stanowisko w UM "oficer rowerowy miasta" ... Śmiech na sali !
Gdańsk wspólnie z Sopotem uruchamiają program rowerów miejskich ale "Oni" zaczęli w odpowiedniej kolejności , najpierw wybudowali sieć spójnych ze sobą ścieżek rowerowych a teraz przyszedł czas na rowery...- 4 1
-
2011-01-21 09:43
ABY ZYLO SIE LEPIEJ
W POLSCE KRADNĄ NAWET WOZKI ZE SKLEPÓW A CO DOPIERO TAKIE ROWERY ZLODZIEJE ZNAJDĄ SZYBKO SPOSOB JESLI NIE SPRZEDADZĄ TO ODDADZĄ NA ZŁOM I NA WINO BĘDZIE ZNOWU WYRZUCONE PIENIĄDZE Z BUDŻETU POMYSŁ W ZYCIU SIE NIE PRZYJMIE A MY PODATNICY ZNOWU DOPŁACIMYPOLSKA TO NIE ZACHOD GDZIE LUDZIE GODNIE ZARABIAJĄ I MAJĄ WSZELKIE ŚWIADCZENIA I POMOC OD PAŃSTWA NIE MALPUJCIE POMYSŁOW Z KRAJOW ZACHODNICH BO NIGDY IM NIE DOROWNACIE
- 2 8
-
2011-01-21 09:58
A co na to Sanepid - rączki będą siedliskiem zarazków - a siodełko wiadomo (1)
ostro wypierdziane - bo przy wysiłku ludzie puszczają bąki ... Czy ktoś będzie czyścił te rowery??
- 8 5
-
2011-01-21 11:02
a szmaticzku na paticzku sam nie możesz sobie narychtować?
pokolenie 'należy mi się" jesteś?
- 2 0
-
2011-01-21 10:25
We Wrzeszczu przy ulicy Reja jest Sopot
Hmm. Mieszkam już dosyć długo niedaleko ulicy Reja i nie wiedziałam, że mam tak blisko do Sopotu. Wiem, że to nie na temat, ale ciekawe.
- 0 0
-
2011-01-21 10:30
rowery muszą mieć barwy biało zielone
te sopockie i przyszłe gdyńskie też.
- 2 7
-
2011-01-21 10:40
A co za firma Trójmiejski Rower Miejski?
Kto jest jest założycielem?
Kto jest udziałowcem?
Skąd jest Arkadiusz Pytyński?- 2 6
-
2011-01-21 10:44
zamiast kopiować zachód zróbmy coś co ma szansę przyjąć się w Polsce
np, miejskie golfy III - wytrzymałe i praktyczne. Przerobić na gaz, podwyższyć zawieszenie (dostosowanie do polnych warunków drogowych gdańska) i uruchomuić 50 stacji bazowych - w każdej 10-30 golfów III.
- 5 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.