• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza walka o przebudowę Estakady Kwiatkowskiego za unijne pieniądze

Maciej Naskręt
22 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
40-letnia Estakada Kwiatkowskiego w ciągu kilku lat będzie wymagać gruntownej przebudowy. 40-letnia Estakada Kwiatkowskiego w ciągu kilku lat będzie wymagać gruntownej przebudowy.

Jest szansa na gruntowny remont Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Problem w tym, że ministerialni urzędnicy inwestycję oszacowaną na kwotę ok. 200 mln zł wpisali na listę rezerwową, a nie podstawową unijnego programu CEF. O zmianę pozycji na listach mają wnioskować nie tylko samorządowcy, ale też władze gdyńskiego portu.



Czy jakiekolwiek zmiany w ruchu na estakadzie są dla ciebie utrapieniem?

Estakada Kwiatkowskiego stanowi główny szlak łączący gdyński port z głównymi drogami krajowymi. Każdej doby przejeżdża tam kilka tysięcy pojazdów ciężarowych, niejednokrotnie przeciążonych. Obiekt mostowy z tego powodu zużywa się szybciej niż inne w mieście. Z tego powodu przynajmniej raz w roku, na lub pod estakadą, prowadzone są prace remontowe. Naprawy m.in. przegubów, nawierzchni, przęseł finansowane były zawsze z budżetu Gdyni.

Samorządowcom trudno wysupłać z budżetu centralnego choć jedną złotówkę na remont Estakady Kwiatkowskiego. Przejęciem obiektu w zarząd nie jest też zainteresowany gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jednak sytuacja może się nieco zmienić na korzyść, szczególnie dla mieszkańców Gdyni. Urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zakwalifikowali gruntowną przebudowę Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową w projekcie pn. "Connecting Europe Facility", czyli "Łącząc Europę".

- Inwestycja z listy rezerwowej ma szansę na realizację w sytuacji gdy powstaną oszczędności podczas wykonywania przedsięwzięcia z listy podstawowej lub też gdy nie zostaną one w ogóle zrealizowane - tłumaczy Katarzyna Kownacka z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Informację o zakwalifikowaniu przebudowy Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową przekazaliśmy władzom Gdyni. - Szkoda. Od początku spodziewałem się, że znajdziemy się na liście podstawowej. Władze portu w Gdyni, które są najbliżej ministerstwa, przekonywały, że tak też się stanie. Niemniej nie składamy broni, w poprzednich latach wiele naszych inwestycji finansowanych ze środków unijnych, było na listach rezerwowych i z upływem lat stawały się one priorytetowe - otrzymywaliśmy dofinansowanie - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

- Będziemy dążyć do tego, by przebudowa estakady trafiła na listę podstawową. Na to potrzeba jednak trochę czasu - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Portu Morskiego w Gdyni.

Przebudowa estakady zdaniem ministerialnych urzędników miałaby pochłonąć 200 mln zł. 170 mln zł (85 proc.) dołożyłaby Unia Europejska w ramach projektu CEF. 30 mln zł miałoby pochodzić z budżetu centralnego. Są to jednak wstępne szacunki, które mogą się zmienić. - Należy przeprowadzić specjalistyczne badania techniczne, odpowiadające na pytanie: które elementy estakady należy przebudować? Może się okazać, że 200 mln zł to za mało. Przebudowa z pewnością obejmie wymianę przęseł i podpór - mówi Stefan Benkowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Inwestycja generalnie zakłada podniesienie nośności obiektu z 8 do 11,5 t na oś. Ma poprawić się też bezpieczeństwo ruchu drogowego. Realizacja miałby ruszyć w latach 2015-2020.

Co ciekawe na listę podstawową w ramach projektu CEF została wpisana inna inwestycja transportowa na terenie Gdyni - przebudowa infrastruktury dostępu kolejowego do Portu Gdynia. Przedsięwzięcie kolejowe ma kosztować wstępnie ok. 650 mln zł i jak zapewniają władze portu, jest równie istotne, co przebudowa estakady. - To mniej więcej tak, jak byśmy zastanawiali się, które z kół w aucie jest dla nas najważniejsze. W naszym przypadku obie inwestycje są dla nas priorytetowe - mówi Walery Tankiewicz.

Ministerialni urzędnicy szacują, że wielkość wsparcia ze środków Funduszu Spójności w ramach projektu: "Łącząc Europę" (CEF) osiągnie dla Polski poziom 3,86 mld euro. Pieniądze zostaną rozdane na projekty, które w sposób znaczny usprawniają połączenia, morskie, kolejowe i drogowe wewnątrz Unii Europejskiej.

Miejsca

Opinie (158) 2 zablokowane

  • Byc może sie mylę

    ale wydawało mi się, że CEF zapewnia dofinansowanie max 40% wartości inwestycji a tu jest mowa o 85...

    • 2 0

  • ILE RAZY MOZNA REMONTOWAĆ TY POLSKI GŁUPCZE !!!!!!!!!!!!

    • 5 0

  • Jest rozwiązanie

    Żegluga śródlądowa jest rozwiązaniem problemu. Wystarczy przerzucić transport na Wisłę, zamiast na drogi. Wszyscy byśmy odetchnęli z ulgą: kierowcy, przyroda, piesi i zarządcy dróg. A ile nowych miejsc pracy by powstało?!

    • 1 3

  • Estakada!

    Z tej estakady nic się nie da zrobić. Po prostu wyburzyć i wybudować nową (vide: południowa obwodnica Gdańska). Będzie najszybciej i najtaniej.

    • 6 0

  • A może tak w pierwszej kolejności

    zapewnić alternatywny normalny i sprawny dojazd na Obłuże i Oksywie a potem dopiero remontować co?

    • 4 0

  • Masakra

    Wieczne korki, żeby dojechać na Obłuże, Pogórze, Oksywie, Kosakowo i.t.d. Chciałam sprzedać mieszkanie na Pogórzu, ludzie do mnie zadzwonili, że rezygnują z oglądania, bo stoją w korku i nie mają zamiaru stać tak do końca życia, więc rezygnują z zakupu w ww dzielnicach ;-/ Dziękuję Zarządowi Gdyni.

    • 5 2

  • A nie mowilem

    A nie mowilem, ze znow beda remontowac. A nie pisalem! To jest piekny biznes dla tej bandy kolesi. Buhahahahahahaha.

    • 5 2

  • najpierw alternatywna droga

    a pozniej glupie pomysly ktore sparalizuja Gdynie.

    • 6 0

  • W pierwotnym zamyśle estakada (3)

    miała połączyć nowe dzielnice , tak aby ułatwić życie
    mieszkańców wtenczas budowanych osiedli Obłuża, Pogórza, Oksywia z centrum miasta. Zaplanowano kilka zjazdów min do portu. No i heja, zaczęła się jazda tysięcy potężnie przeładowanych i często zdezelowanych
    TIRów. To gdyński port odpowiada za zniszczenie estakady. Pan Walerek w swoim bla, bla coś tam opowiada o przebudowie infrastruktury dostępu do portu. Jakby się dopiero obudził, w porządnych europejskich portach od dawna większość towarów
    jest transportowana w głąb lądu koleją. Teraz wstał,
    ale o 20 lat za późno.

    • 1 3

    • to co widzisz na codzien to nie TIRy (2)

      tylko pojazdy ciezarowe... przycztaj sobie znaczenie skrotu TIR a pozniej pisz...

      • 0 0

      • Panie kierowco... (1)

        TIR; w języku potocznym, ogólnie przyjętym oznacza
        duże samochody ciężarowe służące do przewozów na trasach międzynarodowych. Słowo TIR w języku polskim
        jako określające każdy, duży samochód ciężarowy jest poprawne. Tak czy inaczej to właśnie te najczęściej
        przeładowane pojazdy " rozjechały " estakadę.

        • 1 1

        • Wypowiadajac się w kwestiach technicznych, stosuj terminy zgodnie z technicznymi definicjami.

          Mowa potoczna ma znaczenie co najwyżej w naukach humanistycznych.

          • 0 1

  • to już było

    tak było z obwodnicą 3miasta 20 lat ją budowano, remontowano itd czyli nic nowego po staremu

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane