• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył podział funduszy unijnych na drogi ekspresowe do Trójmiasta

Maciej Naskręt
25 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Budowa Południowej Obwodnicy Gdańska to ostatnia inwestycja drogowa zrealizowana za pieniądze z budżetu centralnego i z myślą o mieszkańcach Trójmiasta. Budowa Południowej Obwodnicy Gdańska to ostatnia inwestycja drogowa zrealizowana za pieniądze z budżetu centralnego i z myślą o mieszkańcach Trójmiasta.

Dotarliśmy do planów Ministerstwa Transportu dotyczących rozbudowy dróg ekspresowych w Polsce w latach 2014-2020. Spośród dróg ważnych dla Trójmiasta priorytet zyskała budowa trasy S7 do Warszawy, a Obwodnica Metropolitalna i Trasa Kaszubska spadły na dalszy plan.



Trwa podział funduszy europejskich na lata 2014-2020 między poszczególne ministerstwa, a w nich na poszczególne inwestycje. W tym także na przedsięwzięcia, które ułatwią poruszanie się po kraju mieszkańcom Trójmiasta.

Urzędnicy Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej opracowali Strategię Rozwoju Transportu do 2020 r. Ujęto w niej propozycje podziału środków na projekty drogowe w Polsce. Przyjrzeliśmy się jak oceniono ważne dla Trójmiasta inwestycje drogowe pod kątem dofinansowania z budżetu UE.

Najpierw ocena inwestycji drogowych

Z całej Polski wytypowano 43 drogi o łącznej długości 5300 km, których koszt budowy szacuje się na 200 mld zł. Co prawda UE da nam na infrastrukturę ok. 100 mld zł (24 mld euro), ale tylko połowa tej kwoty - ok. 12 mld euro, czyli nieco ponad 50 mld zł - pójdzie na drogi. Pozostałe pieniądze zostaną wydane na projekty kolejowe, miejskie, morskie, śródlądowe, a także lotnicze.

Dlatego wszystkie wytypowane 43 drogi poddano ocenie, która ma zdecydować o kolejności budowy. Przyznano im punkty za natężenie ruchu, natężenie ruchu ciężarówek, dostęp do portu morskiego i liczbę wypadków. Droga mogła zdobyć punkty także wtedy, jeśli któreś jej odcinki były już wcześniej przebudowywane w latach 2007-2013.

Co wyszło z tej oceny? Między innymi priorytet dla drogi ekspresowej S7 Gdańsk - Warszawa.

Ministerialni urzędnicy wyliczają, że jej rozbudowa na odcinku z Warszawy do Gdańska ma kosztować ponad 15 mld zł. Na dystansie 330 km trzeba jeszcze wybudować 238 km dwujezdniowej trasy. To sprawia, że dziś jest to najdroższy projekt infrastrukturalny w kraju. Drugą pod względem kosztów inwestycją jest budowa drogi S7 na odcinku Warszawa - Kraków, gdzie potrzeba 10 mld zł.

Przebudowa została podzielona na sześć odcinków, z których jeden znajduje się na Pomorzu. To 40-kilometrowy odcinek między Koszwałami a Kazimierzowem nieopodal Elbląga (inwestorem jest gdański oddział GDDKiA).

W województwie warmińsko-mazurskim do wykonania są dwa odcinki: Miłomłyn - Olsztynek (55 km) i Nidzica - Napierki (20 km). To właśnie oba warmińsko-mazurskie projekty mają największą szansę na realizację w dwóch latach.

W województwie mazowieckim pozostanie budowa lub modernizacja trzech odcinków: Napierki - Płońsk, Płońsk - Czosnów i Czosnów - Warszawa.

Mimo ogromnych kosztów dalsza budowa S7 została wysoko oceniona przez ministerialnych urzędników (68,14 pkt). To trzecia najważniejsza inwestycja drogowa, po rozbudowie autostrady A1 wzdłuż dawnej gierkówki (78,45 pkt) i budowie rozjeżdżanej przez TIR-y trasy S8 między Radziejowicami a Białymstokiem na Podlasiu (69,45 pkt).

Wysoka pozycja trasy S7 gwarantuje jej ponad 8 mld zł dofinansowania z UE (ok. 55 proc.). Jest to ważne, bowiem dotacje będą przyznawane zgodnie z kolejnością na liście w Strategi Rozwoju Transportu do 2020 r. Dodatkowo - co zwiększa szanse S7 na dotację - budowa najwyżej ocenionego odcinka autostrady A1 Pyrzowice - Tuszyn nie będzie dofinansowana ze środków unijnych.

Droga ekspresowa S6 Gdańsk - Szczecin na drugim planie

Budowa tej trasy została podzielona na trzy duże fragmenty: Gdańsk - Słupsk (133 km), Słupsk - Koszalin (66 km) i Koszalin - Szczecin (116 km). Choć pomorski odcinek został oceniony najwyżej (57,89 pkt), to i tak zajął dopiero dziewiąte miejsce na liście.

Jeszcze gorzej wypadł zachodni odcinek, trasa Szczecin - Koszalin, który otrzymał zaledwie 48,98 punktów i znalazł się na 18 miejscu. Oczko niżej pojawia się trasa między Koszalinem a Słupskiem - 48,86 punktów.

Na pomorski odcinek, czyli Obwodnicę Metropolitalną, Trasę Kaszubską i jej przedłużenie do Obwodnicy Słupska, potrzeba 9 mld zł. By powstały dwa kolejne dwa odcinki - już w województwie zachodnio-pomorskim - niezbędny jest wydatek w wysokości 5,3 mld zł. Na szczęście wszystkie te inwestycje, choć jako ostatnie na liście, mają wstępnie zagwarantowane dotacje unijne.

Jeśli urzędnicy z ministerstwa nie wstrzymają dofinansowania, jako pierwsze powstaną odcinki trasy w województwie zachodniopomorskim - mają być gotowe w 2018 roku. Odcinki pomorskie powinny powstać rok później.

Rozbudowa A1 najważniejszym projektem

Budowa 578-kilometrowej autostrady, która połączy Trójmiasto z Czechami, ma zakończyć się za pięć lat. To priorytetowa inwestycja dla ministerialnych urzędników.

W tym momencie trwa budowa dwóch odcinków autostrady A1: Toruń - Włocławek (64 km) - ma być przejezdny pod koniec tego roku. Drugi fragment, w województwie łódzkim, między Tuszynem a Strykowem (41 km) zostanie oddany w sierpniu 2014 r. Ponadto drogowcy walczą z niemal gotowym, ale być może źle wybudowanym wiaduktem w Mszanie tuż przed granicą z Czechami.

Na lata 2014-2020 przypadnie budowa 122-kilometrowego odcinka Tuszyn - Pyrzowice, który ma kosztować ok. 7 mld zł. Do wojewody śląskiego właśnie wpłynął wniosek o wydanie decyzji zezwalającej na realizację tej inwestycji.

Opinie (193) 3 zablokowane

  • A młodzi uciekają do Angli (5)

    Bo w Trójmieście nawet pracy nie ma.

    • 19 21

    • akurat w trójmieście praca jest (4)

      ..dla pracowitych.

      leniom zawsze źle i za mało.

      • 22 5

      • Na lotnisku? (2)

        panie Bąk.

        • 6 9

        • Pracy w Gdańsku jest mnóstwo. Tylko trzeba coś sobą reprezentować

          i mieć konkretny zawód. Każda obrotna osoba sobie poradzi i ma dobrze płatną pracę. Nieroby i nieudacznicy muszą szukać pracy w UK.

          • 15 6

        • Tez, dla specjalistow praca jest

          • 8 0

      • ulotki, wata cukrowa, markietink, akwizycja, prostytucja, dozór, kopanie rowów

        • 1 6

  • Sajens Fikszyn

    Niestety ale w Polsce takie projekty są małoprawdopodobne
    Zaraz coś ukradną , firmy zbankrutują, grunty podrożeja 20 krotnie

    To Polska - tu nigdy nie bedzie dobrze
    Potrzebna jest zmiana mentalna
    Wtedy wszystko się uda
    Pieniądze są ważne ale przy takich wydatkach pokusa jest ogromna
    I kolega koledze...
    Znajomy znajomemu...
    Swój swojemu...

    • 9 10

  • Wy Dziady sakramenckie najpierw dziury w tych pseudo drogach zalatajcie bo kierowcy niszcza zawieszenia.Wam kury szczac

    • 9 10

  • Wam kury szczac wyprowadzac jak powiedzial Pilsudski a nie drogi budowac!

    • 7 6

  • Olali Gdynie (2)

    Gdynia niech ich też oleje przy wyborach, więc wtedy dopiero będzie miała szanse.

    • 12 14

    • Pcim też olali

      • 7 6

    • na początek niech Gdynia sama sobie przestanie szkodzić

      • 12 8

  • Więcej dróg rowerowych, liczba cyklistów rośnie z każdym

    rokiem. Powinna władza to zauważyć i postawić na szybki rozwój dróg rowerowych itd.

    • 8 9

  • Karuzela (1)

    I będzie taka karuzela jak jest na tej dwupasmówce za Elblągiem w stronę Warszawy - jak jedziesz z prędkością ~120km/h to jest dosłownie rollercoaster tak tragicznie jest ta droga zbudowana. Zapada się z powodu fatalnego podłoża czy po prostu asfalt tak krzywo wylany, bo nie ma odpowiednich maszyn?

    • 13 7

    • .. identycznie jest na trasie Sucharskiego!!!

      .. chyba szykuja zapasowe tory narciarskie na olimpiade w Soci!!

      • 2 4

  • Panie Macieju, a co z remontem drogi Straszyn - Starogard Gdański. ta droga to największa tragedia w regionie. Czy nie można jej naprawić. Tysiace osób uciekają przed autostradą, a stan nawierzchni tragiczny w niektórych miejscach.

    • 2 7

  • Kochani, Nidzica a nie Niedzica :)

    • 9 2

  • dla Gdańska wszystkie pieniądze (6)

    a dla Gdyni i i małego trójmiasta jak zwykle NIC;a potem panowie z PO i PIS będą pisać ze Gdynia nic nie robi................

    • 12 18

    • Jak zwykle brednie (4)

      A gdynia to widocznie to wawy to bedzie tylko latac, a nie korzystac z S7? Kto Wam tak mozgi wypral... Jessus

      • 10 1

      • no przeca budujem lotnicho, jakego żeś nie widzioł

        • 6 1

      • Kto będzie jeździł S7

        • 1 1

      • Niedługo szybką koleją będzie szybciej i wygodniej do W-wy niż S7 (1)

        • 1 2

        • Pendolino, ale bez wahadełka

          • 1 0

    • Środki unijne pieniędzmi POlitycznymi z naszych podatków

      A następnie się kłamie, że to czy dane "władze regionalne Gdyni skorzystają ze środków unijnych zależy tylko od ich" lecz chciwych i cwanych politycznych ministrów, wojewodów i kolesiów, którzy trwonią i marnują ogromne nasze środki, aby wykupić głosy nieświadomej tłuszczy

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane