• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył przetarg na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
29 czerwca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Zobacz na jakich stacjach zatrzymają się pociągi Kolei Metropolitalnej i ile czasu zajmie pokonanie 18-kilometrowej linii między Osową, a Wrzeszczem. Zobacz na jakich stacjach zatrzymają się pociągi Kolei Metropolitalnej i ile czasu zajmie pokonanie 18-kilometrowej linii między Osową, a Wrzeszczem.

Właśnie ogłoszono przetarg na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na oferty poczekamy do 30 lipca. 18-kilometrowa linia kolejowa ma być gotowa do końca kwietnia 2015 r. Dwa miesiące później pojadą nią pierwsze pociągi z pasażerami.



Plan zakłada, że pierwsi pasażerowie odjadą z Wrzeszcza do Osowy 30 czerwca 2015 r. Plan zakłada, że pierwsi pasażerowie odjadą z Wrzeszcza do Osowy 30 czerwca 2015 r.
Samorządowa spółka PKM S.A. przesłała do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszenie o zamówieniu publicznym, w trybie przetargu ograniczonego, na zaprojektowanie sieci sterowania ruchem i budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy.

Przetarg został podzielony na dwa etapy. Pierwszy obejmuje weryfikację firm zainteresowanych budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Potencjalni wykonawcy mają obecnie miesiąc (termin składania wniosków upływa 30 lipca) na przedstawienie wymaganych przez zamawiającego dokumentów potwierdzających odpowiednie zdolności finansowe oraz doświadczenie w realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych.

Po weryfikacji wszystkich ofert, spółka PKM zaprosi do udziału w drugim etapie 20 wykonawców, którzy otrzymali najwyższe oceny. Głównym kryterium wyboru zwycięskiej oferty będzie już wyłącznie cena. Podpisanie umowy z wyłonionym w przetargu wykonawcą planowane jest w listopadzie 2012 r. Termin ten może jednak ulec zmianie w konsekwencji ewentualnych odwołań od wyników przetargu.

Czy uda się zbudować Kolej Metropolitalną do połowy 2015 r.?

- Przetarg obejmuje zarówno prace budowlane - inwestor dysponuje już projektem budowlanym, który przekaże wykonawcy, jak i telematyczne - w tym przypadku wykonawca będzie musiał zaprojektować i wykonać wszystkie niezbędne systemy sterowania ruchem na linii kolejowej - tłumaczy Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie wybudowanie całej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i przekazanie jej inwestorowi do użytkowania wraz ze Świadectwem Przejęcia do dnia 30 kwietnia 2015 r. i dodatkowo okres utrzymania sieci sterowania i bezpieczeństwa ruchu do 30 czerwca 2016 r.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ostatecznie 742 mln zł (netto), z czego ok. 501 mln zł pochodzić będzie z dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową nr 201 Gdynia - Kościerzyna.

Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w nieco ponad 20 minut.

Miejsca

Opinie (230) 1 zablokowana

  • A Kokoszki pomimo petycji Rada Miasta i Władze Gdanska mają w nosie.

    Czyż tak trudno z Kiełpinka do Kokoszek , z kokoszek do Matarni i na lotnisko?????
    Łatwiej jest nam pod nos smierdzący przemysł wprowadzić, Ważne żeby klienci do Auchana dojechali. Ot, Polityka

    • 2 1

  • Mają rację ci, którzy widzą podtekst tej budowy kolei

    Ta kolej ma dowozić ludzi do hipermarketów: Galeria Bałtycka-Auchan. Stąd taki upór władzy, która bez reszty popiera wielkopowierzchniowy handel, a niszczy przez podatki ten nasz krajowy, skromniejszy.I wszystko jasne kto za tym stoi. Dziękuję za wyjaśnienie mi tej kwestii. A jednak układy...

    • 1 2

  • Plany fajne ..tylko czy?

    Nie wykończyli już wszystkich małych firm (podwykonawców), a nawet jeśli jeszcze jacyś zostali to czy znajdzie się jeszcze jakiś naiwny, który weźmie robotę nie bojąc się że za chwilę popłynie?

    • 1 1

  • Będzie ciuchcia spalinowa zamiast elektrycznej i nie bedzie schodow ruchomych (3)

    Przesunięcie w czasie elektryfikacji wynika też z kalendarza naszej inwestycji po prostu nie mogliśmy dłużej czekać na projekt elektryfikacji linii 201 przygotowywany przez PKP PLK

    Projekt PKM jak wiadomo jest już bardzo zaawansowany i właśnie wkracza w fazę realizacji. Aby wybudować całą linię do 2015 roku, kiedy to projekt musi zostać rozliczony w UE prace budowlane muszą rozpocząć się pod koniec 2012 r., a to z kolei oznacza, że wnioski o pozwolenie na budowę musiały zostać złożone wiosną (dokładnie nastąpiło to 30.04.2012 r.), a jeszcze przed latem ogłoszone powinny być przetargi na roboty budowlane i telematykę.
    Składając wnioski o pozwolenie na budowę i ogłaszając przetargi musimy posiadać gotowy projekt budowlany uwzględniający wszystkie prace, jakie będą wykonywane przy tej inwestycji a to z kolei oznacza, że jeśli elektryfikacja miałaby być wykonywana od razu, to projekt PLK dotyczący elektryfikacji linii Gdynia Kościerzyna musiałby być gotowy już teraz, równolegle z naszym (a przecież dopiero na początku tego roku rozpoczęły się prace nad jego przygotowaniem).
    Bez komplementarności obu projektów niemożliwe byłoby zarówno otrzymanie pozwolenia na budowę PKM, jak i podpisanie umowy na dofinansowanie z UE bo przecież trakcja kończąca się Rębiechowie (gdzie nowa linia PKM połączy się z istniejącą linią 201), w połowie drogi do Gdyni, nie miałaby żadnego uzasadnienia mówiąc krótko, upieranie się przy elektryfikacji linii PKM już na tym etapie groziło brakiem akceptacji projektu przez unijnych ekspertów i stwarzało ryzyko niezrealizowania inwestycji w ogóle!

    Dlatego bezpieczniejszym i lepszym rozwiązaniem jest wybudowanie do 2015 r. linii spalinowej (tak na marginesie, to wg unijnych ekspertów w przypadku Polski spalinówka jest bardziej ekologiczna niż elektryczna, bo prąd pozyskujemy z węgla) i jej późniejsza elektryfikacja w ramach oddzielnego projektu zgłoszonego do UE w kolejnym okresie programowania (2014-2020). Tym bardziej, że już obecnie wiadomo, że w tym czasie priorytetem dla UE będą właśnie inwestycje kolejowe więc dofinansowanie takiego projektu nie powinno być problemem. A tabor spalinowy kupiony dla PKM w pierwszych latach funkcjonowania kolei metropolitalnej przyda się potem na innych liniach kolejowych w naszym regionie, podlegających przecież Urzędowi Marszałkowskiemu, który ten tabor będzie kupował.

    • 2 0

    • Jednym slowem mieli od 2007 roku 5 dlugich lat na przygotowanie wszystkiego, dogadanie sie z PKP PLK na czas (1)

      a wyszlo jak zwykle, szynobusy, ktore pozniej trzeba bedzie sprzedac gdy uda sie pozyskac pieniadze na elektryfikacje z UE ( to nie jest pewne ) ...

      • 0 0

      • negocjacje ze spółkami PKP są tak łatwe

        jak z autobusem kobiet z PMS

        • 0 0

    • Zrodlo dyskusji na forum

      pkm-sa.pl/glowna/forum-2/?mingleforumaction=viewtopic&t=21.0

      • 0 0

  • Do znawców tematu - pytanie zasadnicze

    Którędy będzie fizycznie przebiegać linii kolejowa począwszy od Kiełpinka w kierunku lotniska?
    Jak by nie było - musi ona przeciąć Słowackiego na tzw. odcinku "lotniskowym",
    jak linia będzie przebiegała przez Firogę?
    a miejsca - jak widziałem - mało tam a raczej wcale,

    I zgadzam się z opinią Forum PKP - elektryfikacja to kasa wywalona w błoto, bez sensu - zwłaszcza gdy zakłada się że pociągi pojadą na kierunek Gdynia i Kościerzyna,
    czyż nie lepiej założyć od razu trakcję spalinową i zaoszczędzić tym samym sporą kasę?

    • 0 0

  • Zamiast budować PKM należy zainwestować w modernizacje istniejacych kolejowych szlaków komunikacyjnych

    Przede wszystkim w transport kontenerowy liniami kolejowymi z portów Gdyni i Gdańska. To na Pomorzu daje realne korzyści w bliskiej przyszłości.
    No i natychmiast należy odnowić zabytkowy most w Tczewie. To priorytety naszego regionu. A PKM... cóż, można pobajdurzyć i pomarzyć o wielkich pieniądzach dla kolejowego lobby i... Igrzyska się skończyły, czas wziąć się do uczciwej pracy!

    • 1 1

  • Facebookowa Grupa Kontroli Obywatelskiej Budowy PKM

    Zapraszam: https://www.facebook.com/groups/118761424924655/

    • 0 0

  • Nie sądzę aby wyrobili się w czasie!!

    Jeśli wybirą ofertę, która będzie opiwała na kwotę nierealną (tj. tańszą niż minimalne analizy kosztów przy takim projekcie) to na pewno nie zdążą i będzie taka sama jazda jak z Hydrobudową!!!!

    • 0 0

  • Piekna perspektywa

    Wzdłuż trasy kolejki powstają nowe osiedla. Tysiącom ludzi kolej pozwoli zaoszczędzić do 2 godz. na dojazdy do pracy dziennie!! To czas zaoszczędzony dla siebie i dla rodziny. Tego nie da się przecenić. To najmądrzejsza inwestycja ostatnich lat.

    • 0 0

  • kolej metropolitalna

    Ludzie ta inwestycja nigdy nie zostanie zrealizowana bo pieniadze juz przechulali Adamowicz z Tuskiem a zostana tylko dlugi do splacenia uni no i sciagna to z polakow a tej koleji nigdy nie bedzie wiem to z dobrego zrodla

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane