• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył przetarg na budowę mostu na Wyspę Sobieszewską

Katarzyna Moritz
31 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Projekt nowego mostu już dawno wykonała firma Europrojekt.


W czwartek Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na budowę mostu zwodzonego na Wyspę Sobieszewską. Wyczekiwana przez mieszkańców inwestycja ma kosztować 85 mln zł i powstać w ciągu dwóch lat, nawet wtedy, gdy miasto nie dostanie rządowego wsparcia.



Czy nowy most zmieni Wyspę Sobieszewską?

Prezydent Gdańska, w środę na spotkaniu z mieszkańcami Wyspy Sobieszewskiej, niczym św. Mikołaj, przyniósł dobre wieści i ogłosił rozpoczęcie budowy zwodzonego mostu. Jeszcze przed spotkaniem podpisał zarządzenie, zgodnie z którym Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska mogła rozpoczynać procedurę przetargową.

- Z dotacją czy nie, most będziemy budować. W Wieloletnim Planie Finansowym miasta na tę inwestycję zarezerwowano w 2016 roku kwotę 17 mln zł - powiedział Paweł Adamowicz. - W praktyce oznacza to, że dosłownie jutro dyrektor DRMG może ogłosić przetarg na wykonawcę, a około 15 czerwca poznamy nazwę firmy, która wybuduje most. Projekt obiektu jest gotowy, wstępny szacunkowy koszt budowy to 85 mln zł.
Czytaj też: Rząd dołoży do mostu w Sobieszewie?

Zgodnie z zapowiedzią, w czwartek na stronie DRMG pojawiło się ogłoszenie o zamówieniu publicznym. Most ma powstać w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501 nad Martwą Wisłą i zastąpi wysłużony most pontonowy. W ramach zadania wybudowane zostaną również dojazdy, przebudowane zostaną dwa skrzyżowania wraz z układem drogowym w rejonie projektowanego mostu.

Jakie będą parametry nowego mostu?

Most będzie miał długość 173 m, ze skrzydłami 181,5 m, łączna rozpiętość przęseł zwodzonych to 59,50 m, szerokość ustroju niosącego - 14,92 m w tym: szerokość jezdni 7 m; szerokość jednostronnego ciągu pieszego 2 m; szerokość drogi rowerowej 2,4 m.

Nowy most (czerwona linia) będzie przebiegać tuż obok istniejącego mostu pontonowego. Nowy most (czerwona linia) będzie przebiegać tuż obok istniejącego mostu pontonowego.
Co istotne dla żeglarzy i wodniaków, światło poziome przęsła żeglownego z uwzględnieniem prowadnic wyniesie 50 m, światło pionowe przęseł bez otwierania 4 m ponad poziom wysokiej wody żeglownej i 5 m ponad poziom wody średniej. Czas otwierania obu przęseł - 2 minuty.

W ramach inwestycji powstanie też 900 m nowej drogi, budynek obsługi mostu, nastąpi przebudowa istniejącego skrzyżowania ulic Nadwiślańskiej - Turystycznej i DW 501, przebudowa istniejącego skrzyżowania ulic Sobieszewskiej - Łąkowej - Piaskowej oraz odcinków ulic dojazdowych.

Nastąpi też budowa ciągów pieszych i rowerowych, przystanków komunikacji miejskiej i miejsc postojowych. Ponadto nastąpi budowa nowych umocnień brzegów Martwej Wisły. Oczywiście będą też prace rozbiórkowe, czyli likwidacja istniejącej przeprawy pontonowej i promowej, obiektów budowlanych kolidujących z inwestycją, odcinków istniejącej jezdni.

Zakończenie robót budowlanych planowane jest na koniec 2017 r., a w I kwartale 2018 r. będzie trwała procedura odbiorowa inwestycji.

Postępowanie na roboty budowlane będzie miało formę przetargu ograniczonego, co oznacza, że wykonawcy najpierw składają wnioski o dopuszczenie do dalszej procedury, a następnie po ich weryfikacji, tylko wybrane firmy zostają zaproszone do składania ofert przetargowych.

Most dla mieszkańców, turystów i... skautów

Co istotne, most ma też stanowić główny ciąg komunikacyjny podczas zlotu skautów Jamboree 2023, o którego organizację w Gdańsku ubiega się Polska. Miasto spodziewa się, że na wyspę z tej okazji przyjedzie 40 tys. skautów z całego świata.

W tym okresie mieszkańcy będą musieli liczyć się z utrudnieniami w komunikacji samochodowej przez okres dwóch tygodni trwania imprezy. Urzędnicy na spotkaniu z mieszkańcami już zapowiedzieli, że na niektórych ulicach wprowadzony zostanie ruch jednokierunkowy, a mieszkańcy otrzymają specjalne "wjazdówki", by mogli dostać się samochodem do swoich domów.

Jeżeli jednak nie dojdzie do organizacji skautowego Jamboree, na Wyspie Sobieszewskiej - w 2018 roku, na przełomie lipca i sierpnia - i tak pojawi się ok. 10 tysięcy harcerzy. Za dwa lata ZHP będzie bowiem świętować 100-lecie działalności. Niewykluczone też, że w 2021 r. odbędzie się tu EuroJam - zlot skautów europejskich - w którym wziąć udział może kilkanaście tysięcy gości z całej Europy.

Obecny most pontonowy w Sobieszewie.

Opinie (122) 4 zablokowane

  • Po co most 500+ ważniejsze a na tym pontonowym będzie opłata za przejazd...

    • 2 2

  • Pryma aprylis !!!

    • 2 4

  • Most zwodony (1)

    Ludzie czy wy to zawsze musicie robić akurat w lato bodajże rok czy półtora roku temu było zamknięte bo robiliście renowacje a teraz bo nowy most po grzyba robić renowacje skoro nowy most będzie nie lepiej postawić od razu most jakiś nie myślący chyba to wymyślił powodzenia w odcięciu wyspy sobieszewskiej :d żal mi was

    • 1 0

    • Chwalisz prowizorkę?

      Most pontonowy był reperowany (nie sposób tego uznać za "renowację") ponieważ groziło mu natychmiastowe wyłączenie z użytkowania, ze względu na fatalny stan techniczny. Po ostatniej reperacji jest to nadal most, który ma ograniczoną nośność, trwałość liczoną na 5-6 lat, most musi być zamykany dla ruchu samochodowego w razie wezbrań sztormowych lub nadzwyczajnie niskich stanów wody a jego otwieranie dla ruchu wodnego powoduje długą przerwę w ruchu samochodowym i jest zależne od siły wiatru zafalowania. Sobieszewski "pontoniak" to także paskudna przeszkoda dla wszelkiego ruchu wodnego (no - może za wyjątkiem kajaków - prześwit ok. 1.5 metra).

      Most pontonowy do Sobieszewa (a w zasadzie kolejne mosty w tym miejscu) były odwieczną prowizorką i koszty jego corocznego łatania dawno już przerosły koszty budowy normalnej, zwodzonej przeprawy mostowej w tym miejscu.

      Projektowana przeprawa będzie miała większą nośność, zdecydowanie większą trwałość, jej użytkowanie będzie niezależne do poziomu wody i pogody. Ponadto nie będzie stanowiła przeszkody dla sporej liczby jednostek używających drogi wodnej - bo prześwit przęseł zwodzonych w stanie zamkniętym wynosić będzie 4 do 5 metrów i pod mostem bez trudu przejdzie większość rekreacyjnych motorówek i jachty żaglowe, które dostosowane są do kładzenia masztu. Samo otwieranie mostu dla ruchu wodnego trwać będzie krócej...

      A Tobie żal odwiecznej prowizorki?

      • 0 0

  • Lepiej drogi niż most (1)

    Lepiej przeznaczyli by te pieniądze na porządne drogi i ścieżki rowerowe na wyspie a dopiero potem niech się wezmą za most. Tyle juz lat wytrzymał to by i następne kilka lat posłużył

    • 0 2

    • A po co komuś ścieżki na wysspie i nakręcanie tłumów na odwiedziny? Wyspa to w dużej mierze Rezerwaty Przyrody i musi być chroniona. Ścieżki i szlaki są, jak ktoś potrzebuje wylewek betonowych niech jeździ po centrum.

      • 0 0

  • i bardzo dobrze

    Bo ten stary most jest tak stary że może spowodować wypadek

    • 0 0

  • niech robią ten most

    Stary most może spowodować wypadek

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane