• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła budowa linii tramwajowej na Morenę

Maciej Naskręt
26 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Prace przygotowawcze pod budowę linii tramwajowej na Morenę.


Ruszyły prace przy budowie 3,6-kilometrowej linii tramwajowej z Siedlec na Morenę w Gdańsku. Niebawem ruszy przebudowa instalacji podziemnych. Całość ma być gotowa pod koniec września 2015 r.



Od kilku dni osoby poruszające się wzdłuż ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańskaul. Nowolipie zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku mogą dostrzec pracujące w świetle wspomnianych ulic maszyny budowlane. To początek prac związanych z budową linii tramwajowej z Siedlec w kierunku Moreny. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Natomiast wykonawcą została niedawno firma Budowlano-Drogowa MTM, która o zamówienie ubiegała się wspólnie z firmą Rajbud. Inwestycja pochłonie 116 mln zł.

- Aktualne prace przy budowie linii prowadzone są w zależności od warunków atmosferycznych. Została już wycięta część drzew przy Pętli Siedlce, trwają też prace ziemne praktycznie na całym odcinku planowanej linii - wyjaśnia Magdalena Skorupka Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Do tej pory wykonawcy udało się odsłonić pas przyszłego torowiska między jezdniami, począwszy od budowanej stacji PKM Brętowo do wysokości ul. Bulońskiej i niewielki kawałek nieopodal stacji paliw Neste. Co ciekawe, grunty organiczne pochodzące z pasów zieleni, na którym zaprojektowano linię tramwajową, nie są wywożone na składowisko poza miasto. Wykonawca gromadzi je w odległości kilkuset metrów - na pasie zieleni przy ul. Bulońskiej.

Przed wykonawcą teraz mozolne prace związane z przebudową sieci podziemnych. Jeśli tej zimy nie będzie trzaskających mrozów, z pewnością uda się wykonać założenia.

Nowa linia z Siedlec na Morenę przebiegać będzie od Pętli Siedlce wzdłuż ul. Kartuskiej przez ul. Nowolipie, ul. Rakoczego aż do przystanku PKM Brętowo, na którym pasażerowie będą mogli wsiadać do kolejki w kierunku lotniska lub Wrzeszcza. W późniejszym etapie budowa linii tramwajowej obejmie także odgałęzienie od ul. Rakoczego do ul. Bulońskiej (rejon ul. Myśliwskiej).

Czy mieszkańcy m.in. Moreny skorzystają z nowej linii tramwajowej?

Inwestycja przewiduje przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus. Linia pobiegnie wzdłuż ul. Kartuskiej i pomiędzy jezdniami ul. Nowolipie - Rakoczego. Na nowej trasie pojazdy zatrzymają się na przystankach: Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska, Kolumba oraz PKM Brętowo.

Przystanek PKM Brętowo będzie stanowić nietypowe zwieńczenie trasy w postaci torów odstawczych, gdzie motorniczy będzie kończył bieg podobnie jak pociąg i zmieniał kabinę, aby po przejechaniu rozjazdów między torami powrócić w kierunku Siedlec.

Nowością będzie też utworzenie wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego Warneńska. Z jednej platformy korzystać będą zarówno autobusy poruszające się po specjalnie przygotowanym torowisku, jak i tramwaje. Ułatwi to znacznie przesiadki pomiędzy tymi środkami transportu.

Niewątpliwie jednak najważniejszym obiektem, który należy zbudować, by mówić o połączeniu tramwaju z koleją, będzie estakada, którą pobiegnie właśnie budowana linia tramwajowa. Przeniesie ona ruch tramwajów nad jezdnią ul. Rakoczego w kierunku Niedźwiednika i równolegle wepnie się w przystanek PKM Brętowo.

Planowany termin zakończenia budowy nowej linii tramwajowej to 30 września 2015 r. W tym czasie powinny już kursować składy pociągów PKM.

Miejsca

Opinie (204) 4 zablokowane

  • Jaka "Morena"?

    Kiedy wreszcie dziennikarze trójmiasto.pl nauczą się nazw dzielnic i osiedli w Gdańsku?

    • 3 7

  • i tak nie będę używał (1)

    Powiem tak:
    1."Podniecałem" się jak miasto Pruscz gdański "wywaliło w błoto" 3 mln złotych stając się współudziałowcem SKM-przez moment bilty do Gdańska z Pruszcza były po 2 zeta. nic to bo skmek jeżdziło 3 na krzyż-teraz od dwóch lat bo niby remont w ogóle nie ma ich w tamtym kierunku. Stosowałem Park&ride i miałem wybita szybę pod dworcem w Pruszczu-ergo: żaden biznes przestałem uzywać - zimno na peronie/gorąco w wagonie/czas przejazdu dłuższy koszty niewiele niższe niż autem...plus leki na przeziębienie... :-(
    2."Podniecałem" się jak pociągnęli tramwaj pod Orunię i zrobili Havla. Dobić się do parkingu i dojechać potem tramwajem z taka ilością świateł i przystanków znowu nie wyszło ani taniej ani szybciej a do tego zimno na przystanku/gorąco+tłoczno w tramwaju + leki na przeziębienie...
    3. Po kij mi ta kolej metropolitalna/tramwaj na Morenę i inne cuda wianki- jeździ to to dookola, ani szybciej , ani wygodniej.... zostaję jeszcze NIESTETY przy samochodzie... pomimo, że nie koniecznie chciałbym

    • 16 2

    • No i gościu jasno mówi, gdzie leży bolączka.

      Polać mu. A urzędnicy oczywiście i tak po swojemu. Każdy tak by mu się opłacało, a jak się nie opłaca to kiepsko. Prosty rachunek ekonomiczny powie nam praktycznie wszystko.

      • 3 0

  • Tu na razie jest klepicho,

    ale będzie San Francicho.

    • 5 2

  • Tramwaj pod każdy blok z mieszkańcami,

    tak powinno być od dawna, teraz już 21.wiek i tramwaje są ciche oraz główna zaleta to elektryczne.

    • 3 0

  • Jeszcze w latach 80 do tego stopnia brakowało chętnych na motorniczego że mogłeś uniknąć 2 letniego wojska (1)

    zostając motorniczym...

    a gdy szedłeś na pośredniak przy ul. Piwnej i pani pytała:

    -co pan chce robić ?

    - a kierowcą bym został / czy magazynierem itd./

    No i pani podawała ci kilka dużych kartek z zakładami które czekały na pracownika w tym zawodzie...

    Gdy zmieniałeś pracę, przechodziłeś z zakładu do zakładu , to zawsze dostawałeś wyższą grupę :p

    Potem zrobili nakaz pracy i jak nigdzie nie pracowałeś to dostawałeś nakaz pracy do zieleni albo do czyszczenia rowów na Żuławach...

    Wystarczyło iść do ADM czy spółdzielni mieszkaniowej na sprzątaczkę a sprzątaczki sprzątały ulicę max. 1 h dziennie , klatek nie myły nigdy - by dostać mieszkanie... tak było jeszcze na początku lat 90 ub.w

    Takie to były czasy...

    Robotnik zarabiał średnio 20 dolarów na miesiąc a pół litra w Pewexie kosztowało 1 dolara... Marlboro 80 centów , dżinsy 19-21 dolarów...

    • 7 0

    • Robotnik pracował za 20 $ na miesiąc = 4 gramy złota prb. 585 po złomowej cenie.

      Pół litra w pewexie kosztowało 1 $ i tyle traktowano dniówkę - pół litra. Marlboro 80 centów a Dżinsy Wranglery czy Rifle 19-21 $

      Jedzenie podstawowe jak pieczywo czy mleko było b. tanie podobnie jak woda i czynsze.

      Odzież była droga mebel rtv i agd a auto było szczytem marzeń.

      Na placach pełno bawiących się dzieci a z otwartych okien dobiegały śpiewy " sto la sto lat ..."

      Kto nie przeżył PRL ten nigdy nie pojmie tamtych czasów.

      • 5 0

  • "motorniczy bedzie konczyl bieg podobnie jak pociag"

    Hym...Ciekawe ;)

    • 7 0

  • Jedyny bezsens tej lini to że trzeba się przesiąść do innej lini tramwajowej albo SKM/PKM albo autobusu (2)

    żeby dojechać do centrum Gdańska albo do Wrzeszcza!!!

    Nooo ludzie gdzie tu jest sens, kto będzie chciał się przesiadać, żeby taki kawałek (ok 5-7 km) dojechać do centrum Gdańska dwoma środkami komunikacji, to już szybciej samochodem

    • 2 5

    • (1)

      Żeby dojechać z Moreny do centrum Gdańska nie trzeba się będzie na nic przesiadać, gdzie to wyczytałeś? Bo jeżeli odnosisz się do slów w artykule:
      "Nowa linia z Siedlec na Morenę przebiegać będzie od Pętli Siedlce wzdłuż ul. Kartuskiej przez ul. Nowolipie, ul. Rakoczego aż do przystanku PKM Brętowo, na którym pasażerowie będą mogli wsiadać do kolejki w kierunku lotniska lub Wrzeszcza."
      to one dotyczą nowej linii tramwajowej jako torowiska a nie połączenia organizowanego przez ZTM.

      • 0 0

      • Owszem, połączenia. Do obsługi tej linii kupiono 5 tramwajów. Na pętli "Siedlce" powstanie w tym celu węzel przesiadkowy. A jak takie węzły działają w Gdańsku w praktyce, wiemy wszyscy. O przesiadkach "drzwi w drzwi" można od razu zapomnieć.

        • 2 0

  • Przystanek Emaus (1)

    Szkoda że nie wpadli na pomysł żeby zrobić przystanek na Emausie - aż się prosi żeby na skrzyżowaniu zrobić przystanki co ułatwiałoby przesiadki na busy w kierunku Chełmu czy - przede wszystkim - Jasienia, Wiszących Ogrodów itd...A miejsce na przystanki na skrzyżowaniu przy Emausie jest....

    • 2 3

    • Umiesz czytać? Przecież pętla na Siedlcach będzie jako węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus.

      • 3 1

  • Jedyny bezsens tej lini to że trzeba się przesiąść (1)

    Jedyny bezsens tej lini to że trzeba się przesiąść do innej lini tramwajowej albo SKM/PKM albo autobusu żeby dojechać do centrum Gdańska lub Wrzeszcza

    Nooo ludzie gdzie tu jest sens, kto będzie chciał się przesiadać, żeby taki kawałek (ok 5-7 km) dojechać do centrum Gdańska dwoma środkami komunikacji, to już szybciej samochodem

    • 3 0

    • do Gdańska

      polecisz przecież bezpośrednio

      • 1 0

  • tramwaje to przeżytek (2)

    w europie ostało sie parę miast gdzie te zabytki jeszcze jezdzą.

    • 2 9

    • (1)

      Następny mądry. Jakoś tak się składa, że w kilkunastu miastach Europy (w tym tych największych) buduje się na nowo systemy tramwajowe.

      • 3 1

      • PKM to przeżytek, cofamy się do XIX wieku

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane