• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła budowa woonerfu w Sopocie. Będzie największy w Polsce

Krzysztof Koprowski
29 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przebudowa ulicy w sąsiedztwie Monciaka
Przesuń aby
porównać

W Dolnym SopocieMapka rozpoczęto budowę największego woonerfu w Trójmieście i zarazem całej Polsce. W pierwszym etapie prac przebudowie poddana zostanie infrastruktura podziemna związana z zagospodarowaniem wód opadowych oraz instalacja gazowa. Z nowego zagospodarowania przestrzeni, bez podziału na jezdnię i chodniki, skorzystamy pod koniec roku.



Czy wspólna przestrzeń dla pieszych, rowerzystów i kierowców przyjmie się w Trójmieście?

Plany przebudowy ul. Parkowej na odc. Kordeckiego-Kilińskiego wraz ze wszystkimi przyległymi ulicami opisaliśmy szczegółowo w listopadzie zeszłego roku, kiedy otwarto oferty w postępowaniu przetargowym.

Najkorzystniejszą cenę złożyła wówczas firma MTM z Gdyni - ok. 12,290 mln zł, podczas gdy miasto zarezerwowało na ten cel ok. 16,576 mln zł.

Obecnie na ulice wjechał już ciężki sprzęt budowlany, który rozpoczął zrywanie starej i wyeksploatowanej nawierzchni jezdni oraz chodników. Kierowcy muszą się liczyć z pierwszymi utrudnieniami w ruchu.

- Ul. Chrobrego została zamknięta na odcinku od ul. Parkowej do Grunwaldzkiej. Zwężone jest także skrzyżowanie ul. Grunwaldzkiej z ul. Chrobrego. Jednocześnie na odcinku ul. Parkowej od ul. Traugutta do ul. Chrobrego wprowadzony został ruch w obu kierunkach z obustronnym zakazem zatrzymywania się. Organizacja ruchu będzie zmieniała się w zależności od postępu prowadzonych prac - informuje Katarzyna Alesionek z Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu.
Przesuń aby
porównać

Roboty budowlane dzięki wsparciu unijnemu



Prace budowlane prowadzone są w ramach dwóch projektów unijnych:
  1. "Zagospodarowanie wód opadowych w zlewniach cieków i kanałów zlokalizowanych na terenie miasta Sopotu, uchodzących do Zatoki Gdańskiej",
  2. "Modernizacja oświetlenia ulicznego w Sopocie z zastosowaniem najnowszych technologii".

W ramach robót przebudowie ulegnie również instalacja gazowa, za którą odpowiada Polska Spółka Gazownictwa.

Wymiana nawierzchni i nowy sposób zagospodarowania przestrzeni jest niejako elementem towarzyszącym pracom przy infrastrukturze sieciowej, choć z pewnością najbardziej widocznym dla przechodniów i kierowców.

  • Obecnie na placu budowy trwają prace związane przede wszystkim z usunięciem dotychczasowej nawierzchni.
  • Obecnie na placu budowy trwają prace związane przede wszystkim z usunięciem dotychczasowej nawierzchni.
  • Obecnie na placu budowy trwają prace związane przede wszystkim z usunięciem dotychczasowej nawierzchni.
  • Obecnie na placu budowy trwają prace związane przede wszystkim z usunięciem dotychczasowej nawierzchni.

Nawierzchnia z kostki granitowej i "Brama do morza"



Pod względem nawierzchni ulice zostaną wyłożone kostką granitową, zaś pod miejscami postojowymi przewidziano bruk z kamienia polnego (wyjątkiem będą miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych wykonane z kostki betonowej).

Na końcu ul. Poniatowskiego, przy wejściu na bulwar nadmorski, przewidziano montaż "Bramy do morza" - elementu przestrzennego nawiązującego do nieistniejącego już łuku przy wejściu na sopockie molo. Będzie ona wykonana z rur stalowych oraz ręcznie kutych elementów dekoracyjnych.

  • Na wszystkich ulicach objętych pracami przewiduje się utworzenie woonerfów.
  • Aktualnie obowiązująca tymczasowa organizacja ruchu.
  • Ulicę Poniatowskiego będzie wieńczyć konstrukcja "Brama do morza".

Prace budowlane potrwają do końca 2021 r.



Całość zagospodarowania dopełnią szpalery drzew z lip drobnolistnych, żywopłoty z grabu oraz rabaty z trawami ozdobnymi, różami i hortensjami. Przewidziano też montaż ławek oraz koszy na śmieci.

Zgodnie z zapisami przetargu prace budowlane powinny być zrealizowane do końca 2021 r.

Czytaj też:

Będą kolejne woonerfy w Trójmieście



Planowany zakres przebudowy ulic w Dolnym Sopocie


Z Holandii do Polski. Jak nazwać po polsku woonerf?


  • Pierwszy woonerf w Polsce - ul. 6 sierpnia w Łodzi.
  • Pierwszy woonerf w Polsce - ul. 6 sierpnia w Łodzi.
  • Pierwszy woonerf w Polsce - ul. 6 sierpnia w Łodzi.
Woonerfy to forma kształtowania przestrzeni publicznej, która w ostatnich latach podbija europejskie miasta. Po raz pierwszy zastosowano ją w Holandii już w latach 70. XX wieku, gdzie "woonerf" po niderlandzku oznacza "ulicę do mieszkania".

W Polsce pierwszy woonerf zrealizowano w 2014 r. w Łodzi, zaś w Trójmieście - w Gdyni na ul. Abrahama w 2019 r.

Co znamienne, obie inwestycje - w Łodzi oraz Gdyni - były realizowane w ramach środków budżetu obywatelskiego, ponieważ włodarzom brakowało odwagi politycznej, aby wprowadzić taką formę zagospodarowania, w której potrzeby kierowców nie będą stanowiły priorytetu w podziale przestrzeni.

Wciąż brakuje polskiego odpowiednika słowa "woonerf", zaś często przywoływana (także w komentarzach na naszym portalu) "strefa zamieszkania" tylko w niewielkim stopniu pokrywa się z założeniami typowego woonerfu, w ramach którego nie ma fizycznego podziału na jezdnię i chodniki.

Ponadto przestrzeń woonerfu powinna być projektowana przede wszystkim z myślą o potrzebach pieszych z uwzględnieniem elementów małej architektury oraz zieleni, czego "strefa zamieszkania" jako definicja z zakresu organizacji ruchu nie obejmuje.

W Łodzi próbowano stosować określenie "podwórzec miejski", które jednak nie zawsze odpowiadało charakterowi okolicznej zabudowy, czego najlepszym przykładem jest właśnie Sopot z zabudową willową, a nie zwartym zespołem kamienic z głębokimi podwórzami typowymi dla śródmieścia Łodzi.

Pierwszy i jedyny w Trójmieście woonerf w Gdyni. Film z 2019 roku



Miejsca

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • WTF ???

    • 11 0

  • Woonerf? Wtf? (1)

    Nie można po prostu deptak? pewnie jakiś urzedas pomyślał że ta nazwa usprawiedliwia ponadnormatywne wydatki na jego budowę i wszyscy to lykną bez zastrzeżeń

    • 25 2

    • Można deptak. Ale tam akurat nie będzie deptaka. Przeczytaj artykuł (ze zrozumieniem, jeśli potrafisz).

      • 0 0

  • Skoro to strefa pieszo samochodowa proponuję postawić parkometry

    Chcesz posiedzieć na ławeczce w strefie woonerd? Zapłać 10zł za każde 5 min siedzenia. Przecież trzeba upłynniać przestrzeń, może ktoś inny by tam chętnie usiadł? Pomyśl o nim i grzecznie plać do kasy miasta.

    • 10 4

  • (1)

    Artykuł powinien się zacząć od wyjaśnień co to jest woonerfu???

    • 14 2

    • Komentarze powinno się pisać po przeczytaniu artykułu

      • 1 0

  • Bardzo niepokojące

    Przed modernizacją na ulicach Polacy a po modernizacji azjaci czy Cyganie? Analogicznie niżej przed pan z wózkiem w dziecku a po modernizacji pan poszarpany przez wściekłe psy i drugi ubrany jak pedofil na rowerze.

    • 9 4

  • Woonerf ? A co to po polsku ?? (3)

    • 19 2

    • To oznacza WNERW! (1)

      • 0 1

      • zależy dla kogo

        ważną cechą woonerfu jest generalne uspokojenie - nie tylko ruchu

        • 0 0

    • No wlasnie nic, bo takiego czegos Polska i Polacy nei znali.

      • 0 0

  • Woonerf----- co to słowo oznacza ??? Czy redaktor moża napisac zrozumiale dla Polaków ??? (6)

    Nie znam angielskiego a na polskim portalu chciałbym zrozumiec tytuł...

    • 21 5

    • "Polacy nie gęsi.......

      ....... swój język mają". Woonerf?

      • 5 3

    • (1)

      Problem w tym, że ci dziennikarze dobrze polskiego nie znają

      • 4 1

      • liczba trolli piszących na temat czystości języka

        ale nie znających zasad jego wzbogacania jest bardzo wysoka

        • 0 1

    • To nie jest po angielsku

      Polskiego też nie znasz. Tyle błędów w krótkim zdaniu...

      • 1 1

    • Przykrto mi, nie da sie w tytule zawrzec calej tresci. Musisz zaczac czytac nie tylko tytuly.

      • 0 0

    • Wszystko jest wyjaśnione tylko trzeba się wysilić i przeczytać. Spróbuj.

      • 0 0

  • Po co takie dziadostwa wymyślać

    Lepie zróbcie pożądną nawierzchnie na ul. Powstania styczniowego.

    • 5 5

  • Jestem po 50ce

    I od kiedy pamiętam przysłowiowy Monciak był po prostu deptakiem. Czyli ta nazwa nie jest nam obca od bardzo dawna.

    • 18 2

  • chyba nie ogarniam (5)

    A co komu przeszkadza chodzenie chodnikiem? Na co dzień poruszam się chodnikami. Jak muszę skorzystać z samochodu to jadę jezdnią a piesi chodzą chodnikiem. Gdzie jest problem?

    • 19 7

    • Wszystko dla bezpieczeństwa ;) (2)

      Aby więcej potrąceń pieszych było..

      • 3 2

      • Sto lat temu budowało się chodniki, aby dla bezpieczeństwa oddzielić pieszych od ruchu kołowego i to było logiczne. (1)

        Teraz jakaś banda i**otów wywraca uporządkowany świat do góry nogami. Dawniej pieszy zanim wszedł na jezdnię musiał zatrzymać się przy krawędzi i i upewnić czy nic nie jedzie i to działało. Dziś jakiś szaleniec odwraca tą zasadę powodując zamieszanie i zagrożenie. Rowerzyści jeździli jezdnią oczywiście po udokumentowaniu swojej znajomości przepisów posiadaniem karty rowerowej. Jazda chodnikiem była warunkowo dopuszczona, ale z prędkością pieszego. Dziś rowerowa dzicz panoszy się wszędzie bez jakiejkolwiek znajomości i poszanowania kodeksu drogowego. Jakaś paranoja!

        • 7 1

        • wyluzuj kolego cyklofobie zarażony samochodozą

          to samochodowa dzicz wjeżdża na chodniki i tam parkuje za darmo, niekiedy lekceważąc limity prędkości nie mieści się w jezdni i kosi bogu ducha winnych rowerzystów i pieszych na chodnikach lub na przystankach komunikacji publicznej. Kierowcy podobno mają obowiązek zdawania egzaminu na prawo jazdy, ale niewiele z tego wynika: wielu z nich jeździ samochodami mimo tego, że sądownie zostali tego prawa pozbawieni i zabijają ludzi w samochodach, na chodnikach i w wielu innych miejscach.

          • 1 3

    • Jeżeli czegoś nie ogarniasz to wcale nie znaczy że nie ma problemu.

      • 1 0

    • Pragmatyzm na malej przestrzeni

      trudno zmieścić dwa pasy ruchu dwa chodniki po 1.5 m. A tak wszystko razem na 5 metrach się zmieści. I tramwaj środkiem.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane