• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła przebudowa ul. Abrahama w Gdyni

Patryk Szczerba
28 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejny woonerf powstaje na Pustkach Cisowskich
Zmiany na Abrahama można oglądać na makiecie. W czerwcu staną się rzeczywistością. Zmiany na Abrahama można oglądać na makiecie. W czerwcu staną się rzeczywistością.

Zaczął się remont ul. Abrahama na odcinku pomiędzy ulicami Batorego i 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Prace przy stworzeniu w tym miejscu przyjaznej pieszym strefy współdzielonej zakończą się w czerwcu. Bedą kosztować 3,8 mln zł.



Przypomnijmy:

  1. Projekt zmian na Abrahama na odcinku od ul. Batorego do 10 Lutego przygotowany przez społeczników z Miasta Wspólnego zyskał uznanie mieszkańców w budżecie obywatelskim w 2016 roku.
  2. Po zwycięstwie społecznicy wraz urzędnikami wysłuchali propozycji studentów na nową aranżację, przeprowadzono konsultacje, zorganizowano i rozstrzygnięto w lutym konkurs na koncepcję architektoniczną.
  3. Wiosną 2017 roku, za drugim podejściem, udało się wybrać projektanta. Zwyciężyło konsorcjum firm NANU Pracowania Architektoniczna Maciej Nagórski oraz a2p2 architecture&planning Monika Arczyńska. Za wykonaną pracę otrzymali od miasta 78,6 tys. zł.
  4. Dopiero w lipcu bieżącego roku ogłoszono przetarg na prace budowlane. W pierwszym przetargu nie było chętnych, w drugim firma WPRD Gravel z Gdańska zaproponowała cenę 3,8 mln zł.
  5. To więcej niż szacunki miasta, z których wynikało, że przebudowa powinna kosztować 2,4 mln zł, ale okazało się, że dołożenie 1,4 mln zł nie jest w tym wypadku problemem.


Czy zmiany na Abrahama ożywią tę część miasta?

Prace ruszyły w tym tygodniu. Z ich rozpoczęcia są zadowoleni społecznicy z Miasta Wspólnego, autorzy projektu, na który głosowali gdynianie w budżecie obywatelskim.

- Od głosowania do rozpoczęcia prac minęły ponad dwa lata, ale warto podkreślić, że gdyby nie decyzja prezydenta Szczurka, dotycząca zwiększenia finansowania dla tej inwestycji, przebudowa nie mogłaby być zrealizowana - mówi Łukasz Piesiewicz.

Początek zmian na Abrahama w Gdyni

Zgodnie z projektem mieszkańcy ulicy zyskają też nową infrastrukturę podziemną, sieć wodociągową, gazową, ciepłowniczą, kanalizacyjną i deszczową. Ulica zostanie rozświetlona 10 nowymi lampami.

Setki roślin na Abrahama



Z obecnie rosnących drzew pozostanie jesion wyniosły, który zostanie specjalnie podświetlony. Dołączą do niego 24 nowe drzewa - robinie akacjowe. Strefę zieloną uzupełnią zieleńce, kwietniki i donice. Posadzonych zostanie 364 cisów i 529 różnych ozdobnych krzewów liściastych, do tego 372 byliny i prawie 1600 tulipanów. Trawniki zajmą 36,5 m kw.

Ekrany przeciwkorzeniowe na Abrahama Ekrany przeciwkorzeniowe na Abrahama
Nawierzchnia będzie składała się z prostokątnych płyt o trzech różnych wymiarach i dwóch odcieniach. Płyty, po których będą mogły poruszać się samochody będą miały kolor antracytowy. Pozostałe będą jasne, nawiązując w ten sposób do modernistycznego klimatu śródmieścia.

Siedem miejsc parkingowych, osiem stojaków dla rowerzystów



Pozostanie jedynie siedem miejsc do parkowania, w tym jedno przeznaczone wyłącznie dla dostawców i jedno dla osób niepełnosprawnych. Dla rowerzystów przygotowano za to osiem stojaków rowerowych, a dla spacerowiczów dziewięć ławek.

Urzędnicy ostrzegają, że na przebudowywanym odcinku zamykane będą kolejno jezdnie i chodniki.

- Woonerf, czyli przestrzeń między miejscem dla pieszych, samochodów i rowerzystów na ulicy Abrahama stanowi początek procesu racjonalnego dzielenia przestrzeni miasta między różnymi użytkownikami. Myślę, że to nie jest ostatnia przebudowa fragmentu ulicy, przeprowadzona w ten sposób - obiecuje Marcin Wołek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni.
Planowany koniec prac to 14 czerwca 2019 roku.

Miejsca

Opinie (233) 6 zablokowanych

  • Widzę ze 90% komentujących nie była w Europie i ma zerowe pojęcie o moescie (3)

    1. Takie protesty przeciwko przestrzeniom miejskim sa zawsze w społeczeństwach samochodowych, ludzie sami nie widzą, że to zmiana na lepsze.
    2. Wszędzie na świecie i w Polsce, gdzie ruch samochodowy był ograniczany, lokalne biznesy rozkwitały a ulice wypełniały się mieszkańcami i turystami.
    3. Zlikwidowanie 13 miejsc parkingowych w skali miasta nic nie zmienia, proszę nie robić tragedii. To żadna strata, można zaparkować 500m dalej.

    • 6 9

    • (1)

      500m dalej też nie ma gdzie zaparkować. Wszystko polikwidowane.

      • 0 4

      • można zaparkować, tylko trzeba zapłacić

        ale po co parkować, gdy można do centrum miasta dotrzeć inaczej niż samochodem.

        Warto rozwijać zdolność do refleksji. Wyjście z samochodu bardzo w tym pomaga.

        • 3 0

    • A to chyba opinia miasto wspólne?

      • 1 0

  • Wiaderko i lopatka

    Dla kazdego urzedasa!

    • 0 2

  • Pierwszą łopatę

    Wbiła wczoraj SUVem starsza Pani.

    • 3 0

  • Gdynia filmowa?

    Plagiat filmow"poszkiwany,poszukiwana"+"zazowate szczescie"?

    • 3 2

  • sekret jest taki, (2)

    że na parkingu nieopodal, przy Batorym ma powstać inwestycja deweloperska a instalacje
    biegnące pod jezdnią były stare, niewydolne pod takie budownictwo. A tak deweloper ma
    solidne uzbrojenie działki za friko. Ale Ciiiiiiiiii, sekret....

    • 4 5

    • Mhm, i rządzą nami reptilianie

      i chemtrailsy z samolotów na nas zrzucają.

      • 1 3

    • Ale numer,

      a ja myslalam ze po prostu lepiej te cala podziemna infrastrukture przed remontem nawierzchni odnawiac ,a nie po...

      • 0 3

  • Bardzo dobrze

    Powinniśmy jak najwięcej przestrzeni zamieniać w piesze i tworzyć wygodne miasto dla ludzi bez auta. Dlaczego?

    Bo mamy starzejące się społeczeństwo i kiedyś będzie tu zatrzęsienie starców nieogarniętych na tyle, żeby prowadzic bezpiecznie samochód. Widać już dziś, jak rozpędzone dziadki nie zauważają innych uczestników ruchu.

    Druga rzecz - budujemy sobie teraz za unijne mnóstwo dróg. Czy jak się kończy kasa z UE to będzie nas stać na utrzymanie tego układu? Wątpię. Przy obecnym stanie finansów drogi zaczną niszczeć, staną się jeszcze bardziej niebezpieczne, co w połączeniu z pkt 1 osłabi jakość życia.

    • 2 4

  • Sandra (2)

    Bywam w Norfolk w st. Wirginia (USA). Miasto nadmorskie, z Marynarką Wojenna, Stocznią,
    i około 250000 mieszkańców. woonerfów nie widziałam :) Za to wspaniałe , szerokie drogi w centrum miasta. Wszędzie można podjechać autem i wygodnie parkować. Centrum miasta ma żyć szybko , bo tam tworzy się miejsca pracy i kwitnie handel, usługi.

    • 5 2

    • No akurat przyklad USA w temacie aranzacji przestrzeni miejskiej czy ogolnie upiekszania miast jest mocno niefortunny. Tam na takie perdoly pieniedzy sie nie wydaje. Jesli nawet reprezentacyjny Hollywood Boulevar wyglada jak podrzedna polska ulica to nie ma o czym mowic. Rowniez tamtejsze galerie handlowe wygladaja strasznie tandetnie w porownaniu z naszymi.
      Poza tym to zupelnie inna kultura, spoleczenstwo powstawalo i rozwijalo sie wraz z rozwojem motoryzacji i zycia bez samochodu tam nie ma. W europie spolecznosci integrowaly sie znacznie wczesniej i funkcjonuja na zupelnie innych zasadach.

      • 1 1

    • Hahaha nooo pewnie przykład USA niefortunny! Głupole te amerykańce, zamiast blokować ważne skróty komunikacyjne (jak w Gdy ul. Abrahama) , oraz likwidować miejsca parkingowe, budują obszerne parkingi przed każdym ciągiem handlowym przy ulicy, a centra miast są maksymalnie udrażniane . Woonerf to wymysł pięknoduchów holenderskich tak jak palenie marihuany i haszyszu w coffieshopach. Myślę ,że jednak w biednej, rozwijającej się dopiero Polsce nie czas na upiększanie ulic kosztem ruchu drogowego. Większość obecnych Gdyńskich przedsiębiorców również rozwijało się w kraju już zmotoryzowanym, i ich życie zawodowe jest jest często od tego uzależnione. (czas to pieniądz)
      "Centrum miasta ma żyć szybko , bo tam tworzy się miejsca pracy i kwitnie handel, usługi."
      Amerykanie to zrozumieli i to ich zdrowe zachowanie należy naśladować.

      • 2 0

  • pseudo deptak

    Maleńki fragmeńcik i to najbardziej ponury,bez dostepu słońca za starymi ruderami do remontu.Zamkniety zostanie wjazd od 10 Lutego na Abrachama ( objazdy)i znowu zniknie kilkanaście miejsc parkingowych.Podobnie jak nie dawno obok na 10 lutego.Podobnie jak na 10 lutego powycinają stare zdrowe zabytkowe drzewa i posadzą mikruski.Wszystko za prawie 4 miliony.Moim zdaniem zupełny idiotyzm.

    • 5 2

  • Nooo..

    Jak komuś spaliny przeszkadzają to na wieś czas się wyprowadzić,koło lasu,ptaków,grzybów....

    • 2 1

  • Las!

    Zerwijmy asfalt, posadźmy w centrum urokliwy jodłowy las!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane