- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (175 opinii)
- 2 Okradała drogerie, zmieniając peruki (47 opinii)
- 3 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (221 opinii)
- 4 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (333 opinie)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (82 opinie)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (73 opinie)
Ruszyła rozbiórka 100-letniego mostu obrotowego na Martwej Wiśle
Z krajobrazu Przeróbki znika ponad 100-letni obrotowy most kolejowy . W środę rano zdemontowano pierwsze części przeprawy.
W środę rano rozpoczęła się rozbiórka historycznego już mostu. Służył on kolejarzom przez niespełna 105 lat - otwarty został według części publikacji dla ruchu kolejowego 15 grudnia 1911 r. Jednak dzięki zapisom m.in. w ówczesnej niemieckiej prasie ustalono też, że obiekt mógł być otwarty znacznie wcześniej - 4 października 1905 roku.
Czytaj też: Jedyny w Trójmieście most obrotowy. Poznaj go, zanim przejdzie do historii
Za pomocą hydraulicznych podnośników ustawionych na barce, uniesiono pierwsze z trzech przęseł mostu o wadze ok. 80 ton. Element został przetransportowany kilkanaście metrów na teren pobliskiej stoczni Spawmet, gdzie rozpocznie się jego dzielenie na sekcje.
Odzyskana w ten sposób stal trafi do huty. Podobny scenariusz przewidziano dla kolejnych przęseł. Prace rozbiórkowe przy samym moście obrotowym potrwają do trzech tygodni i zakończą się rozbiórką podpór osadzonych w dnie Martwej Wisły.
Dlaczego podjęto decyzję o rozbiórce mostu? Obiekt uniemożliwiał swobodne przepłynięcie Martwą Wisłą jednostkom wyższym niż 5,6 m. Ponadto po moście biegł tylko jeden tor kolejowy, co ograniczało ruch pociągów. Z tego powodu w ramach modernizacji linii Pruszcz Gdański - Port Północny postawiono nowy, równoległy dwutorowy obiekt. Dzięki temu poprawi się szerokość toru wodnego. Przy starym obiekcie wynosi ona jedynie 11 metrów, zaś pod nowym mostem będzie to 50 metrów.
Czytaj też: Katastrofa kolejowa na Przeróbce sprzed ponad 90 lat
Prace na Martwej Wiśle, które pochłoną w sumie 370 mln zł, realizowane są w ramach modernizacji dwutorowej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Są ona elementem projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk. Uzupełniają inne plany inwestycyjne portu, do których wlicza się także rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i budowę nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.
Kolejne rozbiórki na dniach
W nocy z środy na czwartek wykonawca prac przy modernizacji linii kolejowej do portu zdemontuje wiadukt nad ul. Lenartowicza od strony osiedla Przeróbka. Dotychczas po obiekcie poruszały się pociągi w kierunku dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego i na Wyspę Ostrów.
W celu demontażu przęsła wstrzymany będzie ruch kołowy, w tym też ruch tramwajów. Odłączone będzie zasilanie od tramwajowej sieci trakcyjnej. Obiekt po kilku godzinach nocnej pracy odstawiony zostanie na pobliski teren.
Podobny los czeka sąsiedni obiekt , którym pociągi zmierzały do Portu Północnego.
Miejsca
Opinie (73) 3 zablokowane
-
2016-02-10 17:34
wszędzie pieniądz żądzi
Zbyt dużo warta inwestycja, żeby most był wpisany do zabytków. Inne są wpisywane i to nie starsze niż 100 lat (przykładem jest Gdynia) a właściciele się martwią jak zdobyć pieniądze na remont.
- 11 2
-
2016-02-10 18:00
tramwaje (2)
Czy tramwaje będą jeździły na Stogi? Ktoś wie?
- 6 1
-
2016-02-10 18:11
Nie, nie będą. Nigdy.
- 5 3
-
2016-02-10 18:26
Będą tylko dyliżansy, w samo południe.
- 8 2
-
2016-02-10 18:24
most obrotowy
gamonie pisza ograniczeniu starego mostu obrotowego wysokosc ładunkun do nieba tylko ograniczenie szerokosci ale jakos nie zauwazyłem aby po wisle pływały 100tysieczniki tylko barki wiec zabytkowy most zupełnosci wystarczył zmarnowane pieniadze morzna było wydac na regulowanie wisły
- 11 6
-
2016-02-10 18:32
Gdańskiem rządzą barbarzyńcy myślący wyłącznie w kategoriach mamony.
- 9 6
-
2016-02-10 18:33
Szkoda, że miasto nie zachowa chociaż 1 przęsła jako zabytek.
Taki element mógłby zostać wkomponowany w jakiś nowy projekt, budynek, inny most... a może trojmiasto.pl czytają Przedsiębiorcy, którzy mogliby zakupić, odnowić i wyeksponować taki element w swojej inwestycji?
Apel do inwestorów! Proszę uratujcie choć jedno przęsło... szkoda takiej pamiątki dawnego Gdańska...- 7 4
-
2016-02-10 18:51
Kiedyś nie było żadnych mostów. Nie było wysokich budynków, więc nic nie zakłócało osi widokowych. Po prostu budowano z naturalnego budulca - guana i słomy! Zamiast podłogi tradycyjne klepisko!
A nie jakieś wydziwiania.
W końcu ci, co rozbierają most, tylko przywracają ten niewielki odcinek rzeki do jego historycznego wyglądu z końca XIX wieku!- 1 6
-
2016-02-10 19:54
i po cooooo (1)
i po co był budowany ten port północny .....tylko syf wszędzie (siarkopol , fosfory ,i inne tam )ile tysięcy gdańszczan zmarło przedwcześnie przez to.......a mogło być tak pięknie prawdziwy kurort,wyobraście sobie tam rezerwat przyrody ................
- 9 7
-
2016-02-10 20:07
A zamiast Długiej i Głównego Miasta byłby przecudowny rezerwat "torfowisko spływu Motławy, Wisły i Raduni!
- 3 2
-
2016-02-10 20:16
(1)
Wreszcie ; stanowił zagrożenie bezpieczeństwa żeglugi
- 6 8
-
2016-02-10 23:12
zagrożenie to Ty stanowisz
sam dla siebie i innych po opuszczeniu domu
- 3 1
-
2016-02-10 20:45
Zdążyłem go obfotografować
3 lata temu.
- 3 2
-
2016-02-10 21:16
Chętnie przyjmiemy na Wyspie Sobieszeskiej
Prosze go tylko trochę dalej przewieźć
- 19 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.