• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła wycinka 20 tys. drzew na trasie Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
18 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Wycinka drzew na nasypie kolejowym wyznaczającym granicę miedzy dzielnicą Strzyża a Oliwa.



Od tygodnia trwa wycinka drzew w pasie, po którym pobiegnie torowisko Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Do końca lutego ma zniknąć stamtąd 20 tys. mniejszych i dużych drzew. W ramach rekompensaty PKM zleci nasadzenie tej samej liczby zieleni na terenie Gdańska. Dodatkowo spółka zapłaci miastu 5,6 mln zł.



Na dawnym nasypie kolejowym wyznaczającym granicę między dzielnicami Strzyża i Oliwa zobacz na mapie Gdańska rozpoczęła się wycinka drzew. Zieleń ustępuje tam linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Do wycięcia przeznaczonych jest w sumie 20 tys. drzew, w tym kilkadziesiąt o średnicy nawet metra- mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki Pomorska Kolej Metropolitalnej, która jest inwestorem budowy nowej linii łączącej Wrzeszcz z Osową.

Firma wykonująca wycinkę ma czas do końca kwietnia na przeprowadzenie prac, ale ze względu na rozpoczynający się na początku marca okres lęgowy ptaków wszystkie drzewa powinno już wtedy leżeć na ziemi. Cały miesiąc może potem trwać sortowanie i wywożenie wyciętych drzew, oraz usuwanie korzeni.

W zamian za drzewa ścięte na trasie kolei, spółka PKM będzie musiała zasadzić w Gdańsku 20 tys. nowych drzew. Nowe nasadzenia pojawią się m.in. w Parku Reagana i w parkach przy ul. Wilanowskiej. Dodatkowo, za wycięcie największych drzew, inwestor będzie musiał wpłacić do budżetu Gdańska 5,6 mln zł.

Wyłoniona w przetargu firma PHU Ginter z Chojnic, która prowadzi wycinkę, dostanie za nią 460 tys. zł i będzie mogła zatrzymać dla siebie powalone drzewa. Cena 1 metra przestrzennego drewna (który równa się 0,6 m. sześciennego) wynosi od 95 zł za klon do 130 zł za brzozę lub dąb. Dzięki pieniądzom ze sprzedaży firma pomniejszy koszty.

Tymczasem 18 stycznia w siedzibie PKM zostanie przeprowadzona ustna licytacja niewyciętych drzew stojących w lesie o powierzchni 9-hektarów wzdłuż ul. Słowackiego i ul. Budowlanych. Zwycięzca licytacji będzie musiał uporać się z drzewami do 28 lutego. W miejscu usuniętych drzew będzie wiodła linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ok. 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Opinie (181) 5 zablokowanych

  • Wycinka drzew

    Ciekawe czy mają zezwolenie na wycinkę drzew,bo ja na wycięcie 2-ch drzew w swoim ogrodzie musiałem starać się o zezwolenie,które zresztą dostałem,bo wycięcie chociażby jednego drzewa bez zezwolenia bardzo drogo
    kosztuje,nie dotyczy to drzew owocowych,poza tym drzewa można wycinać tylko w okresie jesienno zimowym

    • 1 3

  • Bubel inwestycyjno-projektowy KM!

    Ta wycinka świadczy o totalnej ignorancji podstawowych praw przyrody.Oto dowody:1)Jest stary nasyp kolejowy naturalnie wzmacniany przez te drzewa!Zauważmy,że przetrwał on jakieś 100 lat w prawie niezmienionej postaci właśnie dzięki tym tzw samosiejkom.Wystarczyłoby wyciąć dzewa NA nasypie odpowiednio go wzmocnić,położyć 1 tor w wolnych miejscach zrobić tzw mijanki(tam gdzie planują stacje)i gotowe!2)Niwelacja skarp leśnych notabene w otulinie TPK z cennymi CHRONIONYMI!!! gatunkami roślin jak:storczyki:kruszczyk szerokolistny i szerokolistny,cis,jarząb szwedzki,czerniec gronkowy(zagrożony wyginięciem),paprotka zwyczajna;chronione częściowo:kwitnący bluszcz,powojnik prosty,kokoryczka wonna,rokitnik,kruszyna.Wzdłuż Potokowej rosną gatunki kserotermiczne będące ostoją chronionych zwierząt jak:jaszczurki,padalec,kuropatwy,motyle kraśnikowate,gniazdują też kruki,dzięcioły,oraz gatunki sów,weczorami latem latają też nietopeże(np.gacki)zimujące w starych dziuplach.Niwelacja tych skarp będzie tragiczna w skutkach-nastąpią osuwiska stoków!Warto,żeby projektanci zapoznali się budową geologiczną terenu(gł.piaski i gliny z domieszką iłu).skarpy są stabilne dzięki korzeniom drzew(sosny,buki,dęby)i krzewom).3)historia zrealizowanych inwestycji:a)powódż 2001:wycięto zieleń buforową,zbudowano tamę na zbiorniku ret."Srebrzysko",w trakcie ulewy tama pękła zwiększając tragedię(gruz tamy+woda zbiornika).b)Nowa Słowackiego:są duże różnice wysokości pomiędzy Starą a Nową(okolice ronda gdzie była stara piekarnia Szydłowskiego).Tu też wycięto zieleń buforową.Efekt?wymywanie skarp i niedługie pękanie chodników i ulicy.Podczas ulewy mamy górskie potoki.c)regulacja koryta Strzyży:w pień wycięto pas olch od Grunwaldzkiej po piekarnię a rzeczkę wpuszczono w kanał(dosłownie!)i rurę podczas ulewy katastrofa gwarantowana!(okolice Grunwaldzkiej-sp.39).4)Nieznajomość prawa unijnego:Strzyża jest po prostu ściekiem dla wód opadowychz ul.Słowackiego(np patrz na rurę na mostku przy ul Reymonta.Ok tylko,że rzeczka wpada do morza i zgodnie z prawem powinna być najpierw w oczyszczalni ścieków.A co ciekawe jeszcze w latach 70-tych łowiono tu pstrągi!Spodziewam się podobnego wpływu na środowisko KM!(np impregnaty kolejowe).5)Ignorancja opini mieszkańców:podczas farsy-spotkania Adamowicza z Wrzeszczanami nt. inwestyci przestrzennych mieszkańcy zgłosili ok 30 ciekawych propozycji np.budowa muzeum browarnictwa,rewitalizacja kamienic i remonty chodników itp.100% odrzucono!Za to Adamowicz z Górskim "obdarują"Wrzeszczan nowym centrum handlowym(Heweliusz),biurowcem "Neptun"w miejcu wyremontowanego(!)domu handlowego"Centrum",oraz hotelu przy dworcu(logistyczna porażka).Nieważne,że wysiudają mieszkańców ul Nad Stawem.Brawo! W końcu jak rozwój to rozwój!6)Ekonomia:chętni niech obliczą koszt budowy KM przy rewitalizacji starego nasypu,a ich projektem(ok.30%:70%kosztów)To wrzystko za NASZE pieniądze.***Powodzenia!!!Piotr Chyła.

    ta wycinka świadczy

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane