• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyły prace nad projektem przejścia przy Bramie Wyżynnej

Maciej Korolczuk
10 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Projekt nowego naziemnego przejścia między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk ma być gotowy w połowie roku. Projekt nowego naziemnego przejścia między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk ma być gotowy w połowie roku.

250 tys. zł będzie kosztował projekt przejścia dla pieszych między LOT-em a Forum Gdańsk. Na początku stycznia miasto podpisało umowę z wykonawcą, który na ukończenie prac będzie miał 150 dni. Budowa ruszy więc najwcześniej w drugiej połowie 2019 roku.



Czy w Trójmieście brakuje naziemnych przejść dla pieszych?

Na ogłoszony jesienią przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska przetarg odpowiedziały dwie firmy. Urzędnicy na sporządzenie dokumentacji projektowej chcieli przeznaczyć ok. 175 tys. zł, ale obie oferty, jakie wpłynęły w odpowiedzi na postępowanie, były wyższe. Pierwsza przekroczyła założony budżet o 300 tys. zł i wynosiła 478 tys. zł. Druga była już zdecydowanie niższa i wyniosła 250 tys. zł.

Wykonawcą projektu przejścia została spółka Europrojekt z Gdańska, która zainkasuje za niego ćwierć miliona zł. Na wykonanie zadania ma 150 dni od dnia podpisania umowy, więc tego, jak będzie wyglądać naziemne przejście przez Wały Jagiellońskie dowiemy się w połowie roku.

Wcześniej spółka uczestniczyła w realizacji takich inwestycji jak budowa Trasy Słowackiego i Sucharskiego w Gdańsku, mostu w Sobieszewie czy przebudowa skrzyżowania al. Zwycięstwa i 3 Maja, a także Podwala Grodzkiego.

Szersze przystanki, węższa jezdnia



Projekt nowego przejścia z oświetleniem i sygnalizacją świetlną musi uwzględnić przejazd rowerowy, poszerzenie dotychczasowych przystanków tramwajowych kosztem zawężenia pasów ruchu, a także doprowadzenie ciągów pieszych od przystanku tramwajowego do nowego przejścia. Przebudowie będzie musiała ulec także zatoka autobusowa od strony Forum Gdańsk, która obecnie koliduje z projektowanym przejściem. Projektanci muszą też uwzględnić projekt sygnalizacji świetlnej z włączeniem go do systemu Tristar.

Przejście będzie dwuetapowe i w znacznym stopniu ułatwi poruszanie się pieszym i osobom niepełnosprawnym, które nie będą już skazane na korzystanie z niewygodnego przejścia pod ziemią.

- Według naszych obliczeń nowe przejście dla pieszych nie wpłynie bardzo na kierowców i ich samochody, ale za to znacznie ułatwi przedostanie się na drugą stronę jezdni pieszym, zwłaszcza tym z ograniczeniami ruchowymi - mówił tuż po zakończeniu analiz ruchu Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu w Gdańsku.
W sumie miasto zamierzało przeznaczyć na budowę "zebry" i przebudowę przystanków 800 tys. zł. Biorąc jednak pod uwagę wyższe koszty dokumentacji, końcowa kwota najprawdopodobniej wzrośnie.

Przypomnijmy, że naziemne przejście dla pieszych przez Wały Jagiellońskie między Bramą Wyżynną a Targiem Siennym funkcjonowało do lat 70. XX wieku.

Opinie (628) ponad 10 zablokowanych

  • Tam i tak wszyscy stoją w korku (1)

    Więc będą stali na przestrzeni o 4 m mniejszej. Karetka przejedzie na czerwonym, jak trzeba to po chodniku, czy ddr, każdy chętnie przepuści. Naprawdę nie ma powodu, by unikać dodatkowego zatrzymania. Jako młody, zdrowy 60- latek wybieram tunel, bo szybciej, ale co mają mówić staruszkowie, niepełnosprawni, czy rowerzyści, szczególnie z mevo pod pachą? Jest duże zapotrzebowanie na to przejście. Zresztą tunel to zawsze syf, a zimą śliskie schody. Finansowo to może by się i opłacało zatrudnić 4 osoby w systemie zmianowym do pilnowania, sprzątania, pomagania niepełnosprawnym, ale wygoda też się liczy. Jako kierowca nie mam złudzeń - arterie będą w godzinach szczytu zakorkowane i tylko masowa zmiana przyzwyczajeń pasażerów indywidualnych - zamiana samochodu na zbiorkom, rower czy upchanie po 3-4 w aucie poprawi sytuację ( tylko tych co się przesiądą, bo jak się zrobi luz, to znajdą się nowi, którzy tę lukę wypełnią, aż tuż przed granicę sensu takiego podróżowania.

    • 2 6

    • A ja się nie zgodze

      Jeździłem komunikacja szanowny Panie i podziękowałem naprawdę jest wiele do zrobienia . Tylko nieprzyjemności i wieczny stres czy dojadę do pracy .

      • 0 1

  • Masz racje . Ale powinni ułatwić poruszanie się niepełnosprawnym i panią
    Z wózkiem np: winda

    • 4 1

  • Chory pomysł , przecież niedaleko jest przejście dla pieszych ze światłami . Beda większe korki .
    Ktoś chyba chciał zarobić na tym projekcie

    • 8 2

  • Brama Wyżynna już została oszpecona

    co jeszcze wymyślą urzędasy bez wyobraźni ??

    • 4 0

  • To przejscie naziemne to po to,aby zakryc smrod kanalizacji w przejsciu poodziemnym. Miejsce najwiekszego wstydu dla Gdanska.

    • 3 0

  • Będzie pan zadowolony

    To wszystkie galerianki będą teraz w niebo wzięte

    • 1 0

  • Zebra (1)

    200 mertów dalej są już przejścia. Aby przejść na drugąstronę trzeba długo czekać. Szybciej przejdę tunelem

    • 5 1

    • Sprinter?

      • 0 0

  • Bezsens (1)

    Pomysł chory spowoduje jeszcze większe korki w obu kierunkach a i wzrośnie również zagrożenie potrącenie pieszego, czy tunel nie wystarczy,nie rozumiem w jakim celu i komu to potrzebne. Piszę jako kierowca ,ale również jako pieszy często korzystam z tunelu i przystanków autobusowych i tramwajowych Brama wyżynna, nie widzę najmniejszego problemu w poruszaniu się i korzystaniu z tunelu ,o co tu chodzi bo nie rozumiem zwłaszcza że jest przejście nadziemne Hucisko z którego też korzystam ,jeszcze raz jak i jest cel budowy nowego przejścia .

    • 3 0

    • Jak zbudują naziemne to będziesz miał porównanie jaka to wygoda

      • 0 0

  • Kto dostał łapówkę od inwestora Forum

    Śmieredzi łapówą z daleka. Dokoła Forum dziurawe jezdnie i beznadziejne korki. Brak mozliwości krótkiego parkowania. Kolejny przewał w stylu Manhatanu gdzie miało być podziemne przejście od Dmowskiego. To jest sprawa dla CBA.

    • 4 2

  • Wybraliscie bidynia to macie...!

    Korki, korki , korki.... Kupe kasy wydane na odkorkowanie Gdanska po to by móc go znów zakorkowac.... Co za idiota wymysla przejścia naziemne?!

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane