- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
SKM Śródmieście: na wiele rozwiązań przyjdzie nam jeszcze poczekać
Czy najnowszy przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej Gdańsk Śródmieście okaże się projektem niedopracowanym? Czy też należy go traktować jak wciąż nieukończone dzieło? Kolejarze zapowiadają, że po dniu otwartym wprowadzą jeszcze szereg rozwiązań poprawiających komfort pasażerów. Na część z nich będzie trzeba jednak czekać aż do 2016 r., do momentu zakończenia budowy układu komunikacyjnego wokół Forum Radunia.
Po dość udanych remontach przystanków SKM we Wrzeszczu (projekt autorstwa Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku) i Żabiance (Biuro Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB z Warszawy), należało oczekiwać co najmniej takiego samego poziomu estetyczno-funkcjonalnego na przystanku budowanym od podstaw.
Na poziomie płyty wiaduktu, która docelowo będzie przeznaczona wyłącznie dla komunikacji miejskiej (węzeł tramwajowo-autobusowy), pasażerów witają wiaty pokryte blachą oraz siatką w ścianach bocznych. Najniższa, betonowa część wiat nie jest nawet niczym zabezpieczona i już teraz widać na niej brzydkie zacieki - szczególnie, że pomalowano ją na biały kolor, choć od poziomu chodnika kolejarze zapowiadają wykonanie zabezpieczenia płytkami do wysokości ok. 15-20 cm.
Na poziomie wiaduktu zaskakuje też jedna z dwóch wind. Wyjście z niej jest usytuowane w kierunku wąskiego chodnika w stronę jezdni, podczas gdy po drugiej stronie znajduje się więcej przestrzeni do manewrowania wózkiem inwalidzkim lub dziecięcym.
- Taka forma zadaszenia jest już docelowa i wykonana w zakresie przewidzianym w ramach inwestycji. Docelowo sam wiadukt zostanie przebudowany w ramach projektu Forum Radunia [projekt układu komunikacyjnego wokół FR jest również autorstwa BPBK - dop. red.], jednak nie są nam znane ostateczne założenia architektonicznego dla tego obszaru. Dźwig osobowy został zaprojektowany dla docelowego układu wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej, w której oba pasy jezdni zostaną zastąpione buspasami - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Czytaj też: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym
W zejściu na poziom tzw. pasareli, czyli półpiętra między płytą wiaduktu a peronem, dostrzec można rozwiązania, które są krokiem wstecz względem wygody znanej z dotychczasowych remontów.
Wzdłuż linii schodów nie znajdziemy dodatkowego oświetlenia (zdaniem SKM "oświetlenie schodów przez zainstalowane w ich pobliżu lampy spełnia wymagania normatywnego natężenie oświetlenia"), a ściany w tym miejscu również pomalowano na biało, nie zabezpieczając w żaden sposób przestrzeni wokół poręczy (wokół schodów wykonano niewysokie zabezpieczenie kaflami).
Poręcze również nie należą do wygodnych - są kanciaste, trudne do objęcia niewielką dłonią, a do tego już podczas dnia otwartego schodziła z nich farba.
Wspomniane już białe malowanie to jednak największa wada całego przystanku. I nie chodzi już tylko o niepraktyczny kolor, ale przede wszystkim o fakturę ściany. Wszystkie przejścia, w których w godzinach szczytu będzie panował tłok, pokryte są tzw. barankiem, przez co bardzo łatwo o zdarcie naskórka - szczególnie latem, gdy wiele osób chodzi w krótkim rękawku.
Nieprzypadkowo w niemal wszystkich przejściach podziemnych stosowane są różnego rodzaju kafle (materiał popularny szczególnie przed wojną), gładkie okładziny, płyty ze szlifowanego kamienia czy nawet - w ramach oszczędności - zwykła farba olejna. Ponadto, te materiały, w przeciwieństwie do "baranka", są bardzo łatwe w czyszczeniu.
W tym przypadku SKM nie wyklucza poprawek, ale ewentualne zmiany zajdą dopiero w momencie wykonania przejścia z pasareli do Forum Radunia i to inwestor centrum handlowego być może będzie skory finansowo do zastosowania lepszych rozwiązań w zakresie ścian w części SKM.
- Zgodnie z dokumentacją projektową ściany półpiętra zostały wykonane w formie ścian żelbetowych, wytynkowanych i pomalowanych. Na ścianach przewidziano również grafikę, która zostanie wykonana przed odbiorem końcowym. Dodatkowych rozwiązań w zakresie ścian nie przewidziano w ramach przystanku - wyjaśnia Głuszek.
Przedłużenie tunelu w stronę Forum Radunia zlikwiduje także nieprzemyślany zaułek za windą, widoczny na jednym ze zdjęć. Jednocześnie wykonany ma być także sufit podwieszany, które zakryje wystające instalacje. Kolejarze nie planują natomiast w przejściu żadnych lokali handlowo-usługowych.
Zejście z pasareli na poziom peronu wykonano w formie kolejnych schodów. Niepełnosprawnych lub pasażerów z ciężkim bagażem na ten poziom zwiezie dodatkowa winda, która nie będzie "przedłużona" do poziomu nowej płyty wiaduktu (tzw. ucha południowego) w ciągu al. Armii Krajowej. Tu, podobnie jak przy pozostałych schodach, docelowo pojawią się też rynienki do prowadzenia roweru.
Jednak między półpiętrem a nową wiatą pozostaje otwarta przestrzeń. Dlaczego nie udało się przedłużyć wiaty w tym kierunku? Tu także decydujący się okazał projekt Forum Radunia.
- W najbliższym czasie planowane jest wykonanie nowej nitki wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej [w tym także wspomniane "ucha południowego" - dop. red.] w ramach inwestycji Forum Radunia. Po zakończeniu budowy nitki wiaduktu, wiata zostanie przedłużona przez inwestora Forum Radunia, tak aby zapewnić ciągłość zadaszenia - zapewnia dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Wiata ma być także przedłużona w kierunku południowym - oczywiście po zakończeniu budowy Forum Radunia. W tej części przewidziano tunel pieszy pod torem w kierunku Gdyni oraz ul. Okopową do skweru przed Muzeum Narodowym . Wiata ma objąć swym zakresem zarówno zejście do tunelu, jak i znajdujący się na samym końcu szyb pod montaż windy.
Na szczęście na Forum Radunia nie będzie trzeba czekać, jeżeli chodzi o rozwiązania bezpośrednio na peronie. Do betonowych bloków planuje się przytwierdzenie ławek (siedziska mają być z blachy perforowanej) oraz ustawienie w pobliżu śmietników. Instalacje poprowadzone wzdłuż podpór wiaty będą schowane, a same podpory dodatkowo obłożone "panelami z płyt kompozytowych".
Na peronie nie przewidziano przestrzeni, w której pasażerowie mogliby się schować przed porywami wiatru. Zabrakło tutaj tzw. szklanego kiosku na wzór tego z Żabianki-AWFiS. A warto dodać, że na przystanku tym jest równie wietrznie, jak na słynnym pod tym względem Wzgórzu św. Maksymiliana w Gdyni .
Niestety, podobnie jak na większości przystanków SKM, nadal dokuczliwy jest problem odstępu między pociągiem z peronem. Tu potęgowany jest przez fakt, że pociągi zatrzymują się na łuku. Ale nawet w miejscu, gdzie "zakrzywienie" toru jest niewielkie, nadal trzeba zrobić spory krok, by wejść do pojazdu. I to mimo faktu, że to właśnie na Śródmieściu jako pierwszym przystanku tory zostały "dosunięte" do peronów. Tego typu operacja obejmie także pozostałe przystanki w sieci SKM.
Czytaj też: Pociągi SKM zbliżą się do peronów
Pierwszy pociągi w ruchu liniowym do nowego przystanku dojeżdżać będą w kwietniu przyszłego roku. Wspomniane wielokrotnie centrum handlowe Forum Radunia wraz z docelowym układem komunikacyjnym gotowe ma być w 2016 r.
Przejazd pociągu SKM (pchanego przez lokomotywę) z dworca głównego po nowych torach do przystanku Śródmieście. Betonowe ściany posłużą do wykonania przykrycia wykopu torów kolejowych w ramach Forum Radunia.
Miejsca
Wydarzenia
Opinie (136) 4 zablokowane
-
2014-10-27 21:35
no to teraz czekac na hiper węzeł Most Czerwony im. Tadeusza Mendla i Wiesława Bielawskiego z ladowiskiem dla helikopterow i stacja kosmiczna.
- 10 1
-
2014-10-27 21:45
jak widać na zdjęciach na schodach brak pasów dla wózków, czy bagaży
widać w XXI wieku korzystający z tego przystanku mają liczyć na sławne skmkowe windy
czyli wciąż jesteśmy w XIX wieku...
oczywiście w "kraju" kolonialnym
nie w metropolii- 13 0
-
2014-10-27 21:47
schody, schody, schody schody (1)
Zastanawia mnie dlaczego w obiektach ktore sa wezlami KOMUNIKACYJNYMI, z zalozenia z duzym ruchem pieszych tak namietnie projektuje sie wszedzie schody.
Powinny tu byc zastosowane schody ruchome oraz pochylnie. Uczcie sie od centrow handlowych, ktore wiedza, ze bez latwego dostepu nie ma klientow. Tutaj jednak maja pasazerow w d.- 22 0
-
2014-10-27 21:52
1 a 10 mln kupujących decyduje o tym, czym galeria handlowa zarobi na siebie
1 a 10 mln pasażerów nie ma dla SKM żadnego znaczenia - co najwyżej wystąpi się o większą dotację.
- 10 1
-
2014-10-27 21:52
Blacha przy zadaszeniu rozłożyła mnie na łopatki (3)
Co to jest? Magazyn? Skład węgla?
- 32 0
-
2014-10-27 22:07
skład budyniu :D
- 18 0
-
2014-10-27 22:18
nie , to przystanek Gdansk SRÓDMIESCIE
JAKIE SRODMIESCIE , taki przystanek. Zreszta odwrotnie niz na całym swiecie do Srodmiescia nie wszystkie pociagi dojadą. W ramach promocji samochodów.
Ach Unio, czy ty wiesz jakie ch..jowe projekty dotujesz?- 14 2
-
2014-10-27 23:36
Pod moim blokiem w czymś takim stoją pojemniki na śmieci.
- 8 0
-
2014-10-27 22:12
projekt z wczesnego Gomułki
porównajcie Dworzec Centralny w Warszawie, ktory był nowoczesniejszy w momecie oddania jakies 40 lat temu od budowanego dzisiaj przystanku Gdansk ŚRÓDMIESCIE.
Beton, blacha falista, siatka, brak ruchomych schodów oraz odpowiedniego oświetlenia, zero estetyki, brak wpięcia w linię dalekobieżną.
W widocznym miejscu na stacji powinny byc wydrukowane zdjęcia i nazwiska osób, które to zaprojektowaly i dopusciły do realizacji w takim wiesniackim wykonaniu.
Ale skoro na Słowackiego można zrobic szpaler ekranowy to ta stacja nie powinna dziwic.- 21 2
-
2014-10-27 22:16
mało istotne drobiazgi - odczepcie się zawistnicy
ważny jest kolejny "dzień otwarty" czegoś tam czyli ogłoszenie kolejnego sukcesu i zdjęcia w mediach towarzyszy uświetniających uroczystość.
- 10 3
-
2014-10-27 22:16
Oj oj (1)
No taaaaaki bubel! Ale właściwie po co ten entuzjastyczny krzyk o niedoróbkach... toż to prezent od miłościwie nam panującego dla urzędników magistratu! Mieć takiego szefa to jest coś!!!! No i co z tego, że schody nie są ruchome, że winda ciasna.... Urzędnicy się nie zabijają z pośpiechu. No chyba, że wracając do domu. Zegarki można nastawiać!!!!
- 18 0
-
2014-10-27 22:42
ja mam ludzi od nastawiania zegarków
- 5 0
-
2014-10-27 22:22
Ale znak firmowy skm, dziura została
- 10 0
-
2014-10-27 22:29
(6)
I tak będą z niego korzystać tylko urzędnicy z UW więc dla nich wystarczy.
- 9 1
-
2014-10-27 22:34
(5)
Całe Południe będzie tutaj przesiadalo na SKM.
- 5 1
-
2014-10-27 22:36
tak, i nawet całe Popołudnie oraz wczesny wieczór
- 7 1
-
2014-10-28 11:41
a to twoje południe (2)
gdzie zostawi swoje samochody? Przecież w okolicy nie ma i nie będzie parkingu, nawet dla osób które odwiedzają samo Śródmieście. A co dopiero dla bandy kredyciarzy.
- 1 0
-
2014-10-28 12:05
chcesz robic wezel przesiadkpwy w centrum miasta? glupota do kwadratu. ale... bedzie parking na 1,1 tys aut w Forum Radunia, bo w urzedzie sa jeszcze wieksze gluptasy w planowaniu ;]
- 0 0
-
2014-10-28 16:58
parking wielopoziomowy bedzie w Forum Radunia
- 0 0
-
2014-10-28 13:55
Południe nie zauważy różnicy. Tramwaje zatrzymują się przy Głównym. To Stare Przedmieście zostanie zbawione
i przyległości. Muzeum Narodowe jest teraz w marnym miejscu. A teraz tunel z przystanku będzie mieć pod nosem.
- 2 0
-
2014-10-27 22:34
przed wyborami to nawet pociag elektryczny pojedzie torami bez sieci
idzie sezon zimowy, siec sie będzie zrywala codziennie jak zawsze, to moze pod kazdy skład podepniemy spalinowóz gratis? ;)
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.