• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: bez zmodernizowanych składów na Euro 2012

Michał Sielski
3 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM. Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM.

Z powodu kłopotów z pozyskaniem finansowania SKM nie zmodernizuje w tym roku 21 składów. Teraz pieniądze już są, ale nie ma wykonawcy. Rozpisać trzeba więc nowy przetarg.



Czy jechałeś już zmodernizowanym składem SKM?

21 składów zmodernizować miał Newag, który wygrał przetarg. Jego wyniki ogłoszono już w lutym 2011 roku. Firma miała otrzymać 139 mln zł. Ale prace nigdy się nie zaczęły, bo SKM nie miała wkładu własnego.

Przewoźnik robił wszystko, by pozyskać środki: podniesiono ceny biletów, część składów dzierżawiona jest Kolejom Mazowieckim. Na niewiele się to zdało i dopiero pod koniec listopada została podpisana umowa z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. BGK wyemituje obligacje warte 55 mln zł, które SKM później wykupi. 167 zmln zł wyniesie unijne dofinansowanie.

- Dofinansowanie unijne sięgnie 59 proc. wartego 280 mln zł projektu modernizacji taboru, wcześniej miało pokrywać połowę kosztów. 30 grudnia podpisaliśmy umowę, więc wszystko dopięte jest na ostatni guzik - podkreśla Maciej Lignowski, prezes PKP SKM .

To jednak jedyna dobra wiadomość. Przetarg trzeba rozpisać od nowa, bo w momencie podpisania umowy z BGK Newag nie był już związany umową i nie zgodził się na rozpoczęcie prac. Firma zapewne wystartuje jednak w kolejnym, ale trudno spodziewać się podobnie niskiej oferty. Bydgoska Pesa za tę samą modernizację 21 składów zażyczyła sobie 54 mln zł więcej.

- Przetarg rozpiszemy po raz kolejny już niebawem, a umowy chcemy podpisać jak naszybciej, w kwietniu lub maju - dodaje Maciej Lignowski.

Oznacza to jednak, że na Euro 2012 pozostanie jeden zmodernizowany skład. Zwycięzca ma bowiem 14 miesięcy na wykonanie prac. Pozostaje jedynie liczyć na to, że pociagi mogą być przekazywane sukcesywnie co kilka tygodni. Tego jednak nie możemy być pewni, bo wykonawca zrobi tak, jak będzie mu wygodniej ze względów produkcyjnych.

Co zmieni się po remoncie w składach SKM? Największe zmiany przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Po środku są poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż.
Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera. Nowe zespoły szybciej przyspieszają i hamują, mają również oczywiście całkowicie nowe siedzenia, okna oraz wykończenie ścian i podłóg.

Przeczytaj więcej o zaletach zmodernizowanych pociągów.

Miejsca

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • Najbardziej to zagraniczni kibice ocenią hołote mieszkająca w Trójmieście i wiecznych maruderów i stękaczy narzekających...

    • 0 1

  • To wstyd pudrować w nieskończoność najdłużej na świecie produkowany typ pociągu elektryczego

    Ani to funkcjonalne (liczba drzwi, wysoki pokład, słynna dziura przy wejściu, wnętrze o wątpliwej wentylacji i układzie) ani ekonomiczne na dłuższą metę. Nowe pojazdy w Trójmiescie pojawiąją się co 2 lata przy okazji targów TRAKO. Szkoda, SKm to dziś wstyd na Polskę. SKM jako infrastruktura OK, reszta prywatna z przetargu.

    • 3 1

  • ale kasę za bilety już wzięli ;(

    Przewoźnik robił wszystko, by pozyskać środki: podniesiono ceny biletów

    • 3 1

  • Ciekawe czy w obecnym systemie dali by radę ???!!! (1)

    "2 stycznia 1952 roku dokładnie o godzinie 11 z Gdańska Głównego do Sopotu ruszył pierwszy pociąg kolei miejskiej. "Dzieło, którego wielkość określić mogą tylko cyfry - 216 tys. m. sześc. ziemi, 15 tys. m kw. peronów, 11 tys. m sześc. betonu i ponad 35 km torów - zostało wykonane" - donosiło w klimacie PRL "Życie Warszawy"."

    • 0 1

    • Jasne...

      ...system panuący w Polsce na pocz. lat 50-ych to był po prostu raj na ziemi, który inspirował obywateli do każdego wysiłku dla dobra narodu...

      • 0 0

  • wstyd, wstyd, wstyd kurka

    • 1 1

  • Ładnie obiecywali

    • 2 0

  • to dobrze bo by nam nasze nowe squady kolejowe zniszczyli kibice

    Polska gola !!dostała

    • 1 0

  • ta firma to totalna porażka

    jak są firmy, niema kasy, jak kasa jest ,niema firmy, jak jest nowy skład , to niema torów, za to "13" i darmowe wczasy dla pracowników w górach co roku zawsze jest, dlatego należy sprywatyzować czym prędzej ten PRL-owski relikt

    • 1 2

  • To niech bilety teraz beda tansze a nie!!!

    • 2 0

  • A po co modernizowć, przecież kibole wszystko zdewastują

    Komu potrzebne jest to euro i kto na nim zarobi ?
    Chyba paru producentów z chin od gadźetów, i doradcy od uzyskiwania środków unijnych, że nie wspomnę o urzędnikach decydujących o dotacjach .
    Ale koszty utrzymania stadionu poniosą mieszkańcy miasta, oczywiście w czynszach i podatkach. No bo po euro stadion będzie kosztował wszystkich (kredyty trzeba spłacać).
    No ale co tam.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane