• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM chciała kupić jeden pociąg, ale nie było ofert

Michał Brancewicz
15 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Obecnie SKM ma tylko dwa nowoczesne pociągi. Są to Impulsy, które połączone w jeden skład mogą przewieźć ok. 1 tys. pasażerów. 
Obecnie SKM ma tylko dwa nowoczesne pociągi. Są to Impulsy, które połączone w jeden skład mogą przewieźć ok. 1 tys. pasażerów.

Żadna firma nie zgłosiła się do przetargu na dostawę co najmniej jednego nowego pojazdu dla SKM z opcją rozszerzenia zamówienia do 10 składów. Spółka miała przeznaczone na ten cel 49,5 mln zł netto.



Czy SKM uda się kupić wszystkie 10 pociągów?

O potrzebie wymiany wysłużonego taboru SKM, którego średnia wieku przekracza 30 lat, mówi się od wielu lat.

Przewoźnik też dostrzega ten problem i od dawna zapowiada zakup nowych składów, ale ich liczbę uzależnia od długości kontraktu przewozowego z Urzędem Marszałkowskim. Obecnie jest on zawarty na pięć lat, a SKM chce, by trwał on co najmniej dziewięć.

Pytania o pociąg z Europy i Azji



Dlatego w tym momencie spółkę stać na zakup jednego pociągu. I właśnie taki przetarg, z opcją rozszerzenia zamówienia do 10 sztuk, został rozpisany w maju.

Był on poprzedzony konsultacjami rynkowymi z producentami taboru kolejowego. Jak informowali kolejarze, zainteresowanie było spore, a pytania i uwagi zgłaszały firmy z Polski, Europy, a nawet Azji.

Jednak gdy przyszło do konkretów, czyli rozstrzygnięcia przetargu, okazało się, że nie wpłynęła ani jedna oferta.

Przy okazji dowiedzieliśmy się jednak, że SKM Trójmiasto było gotowe przeznaczyć na zakup pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego oraz pierwszej partii sprzętu do utrzymania nowego taboru kwotę 49,5 mln zł netto.

Parametry pociągu, jaki chce kupić SKM Trójmiasto:


  • pojazd sześcio- lub ośmioczłonowy,
  • w każdym członie co najmniej dwoje drzwi na każdą stronę,
  • długość pociągu do ok. 150 metrów,
  • liczba miejsc siedzących - minimum 340,
  • liczba miejsc stojących (założenie 4 os./m kw.) - minimum 560,
  • dwie toalety z obiegiem zamkniętym,
  • klimatyzacja i monitoring wnętrza pasażerskiego,
  • wysokość podłogi 960 mm ponad poziom główki szyny, czyli dostosowana do standardowych peronów SKM (perony dalekobieżne i PKM w Trójmieście są na poziomie 760 mm),
  • minimalna prędkość eksploatacyjna do 140 km/h,
  • nie dopuszcza się rozwiązań z wagonami piętrowymi,
  • przystosowanie do realizacji kursów zarówno na głównym szlaku SKM, jak i po elektryfikacji na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

20 miesięcy na dostawę pierwszego pociągu



Nowy pociąg miał pojawić się w Trójmieście w ciągu 20 miesięcy od dnia podpisania umowy. Gdyby SKM zdecydowała się zamówić więcej sztuk, to miałyby one trafiać na tory co dwa miesiące, a ostatni, 10. EZT, miał być dostarczony 31 października 2023 r.

Dla porównania, zakupione pięć lat temu przez SKM "Impulsy" nowosądeckiego Newagu to pojazdy czteroczłonowe o pojemności do 529 pasażerów (w tym 170 na miejscach siedzących) z dwojgiem drzwi na każdą stronę w jednym członie. Oba pojazdy kursują jako jeden skład.

44 pociągi dla Pomorza



W ciągu najbliższych 3-4 lat na Pomorze mają trafić 44 nowe elektryczne pociągi.
W ciągu najbliższych 3-4 lat na Pomorze mają trafić 44 nowe elektryczne pociągi.
Jeszcze w lipcu Samorząd Województwa Pomorskiego zamierza ogłosić przetargi na zakup po jednym nowym pociągu na linię SKM i na trasę PKM po elektryfikacji z opcją rozszerzenia odpowiednio do 30 i 14 sztuk pojazdów. To oznacza, że w ciągu 3-4 lat Urząd Marszałkowski zamierza kupić 44 pojazdy.

Opinie (180) 1 zablokowana

  • W Berlinie są, trzeba troche pospawać (2)

    • 3 8

    • Problem jest większy (1)

      Inny system zasilania: S-bahn 800 V DC, skm 3000 V DC. S-bahn trzecia szyna i ślizgacz, SKM sieć trakcyjna i pantograf.

      • 4 0

      • Trzeba było się trzymać tego systemu ;)

        "Podczas odbudowy Gdańska i Gdyni ze zniszczeń wojennych, wraz z odbudową infrastruktury portowej i stoczniowej, ze względu na sprzyjające warunki geograficzno-urbanistyczne podjęto decyzję o stworzeniu linii kolei miejskiej.

        W ramach reparacji wojennych z Niemiec dostarczono do Polski elektryczne wagony berlińskiej S-Bahn, zasilane nietypowym na polskie warunki napięciem 800 V prądu stałego, za pomocą tzw. trzeciej szyny. Tabor ten stanowiły ET165, ET166 i ET167, które zostały ewakuowane przed bombardowaniami z Berlina i skierowane na Dolny Śląsk i Pomorze.
        Było ich 189 szt., zwane były potocznie Modrakami. Ze względu na nietypowe zasilanie, wagony nie mogły zostać wykorzystane w zelektryfikowanym wcześniej warszawskim węźle kolejowym, przeznaczono je więc dla nowo budowanej linii w Trójmieście."

        • 5 0

  • Kto normalny jezdzi skm,gait itp???ja sobie jade swoim aucikiem do tego klimka.i muzyczka i sie smieje z dziadow w transporciw (2)

    • 7 19

    • Dzięki temu, że tysiące "nienormalnych" ludzi korzysta z transportu publicznego, to jeszcze jesteś w stanie jechać. w ramach wyobrażenia problemu - w Gdańsku około 41% podróży odbywa się samochodem, 32% komunikacją miejską (dane z 2016). Jak wyglądałoby przemieszczanie się po mieście, gdyby nikt nie byłby "dziadem"?

      • 7 1

    • A my - dziady z SKM - śmiejemy się z Ciebie, gdy kolejny raz stoisz w korku na trójmiejskiej obwodnicy ;)

      • 7 0

  • Zapomnieli,k że w Polsce aby odbył się przetarg należy odwiedzic potencjalnych oferentów i odpowiednio zapłacić.

    • 5 3

  • przecież to było na pokaz - "no przecie chcemy jeden, może 40" tera zamknac mordy - chielim

    • 7 3

  • cztery osoby na metr kwadratowy

    ale jaja

    • 6 1

  • 1 skład z możliwością 10 kolejnych? XD (6)

    Przecież to jest jakaś żenada i niepoważne podejście do kontrahentów ale i pasażerów(podatników!) Albo 2 składy z możliwością na 44. Władze chyba nie chcą kupić tego taboru, za to chcą by było widać, że "no nie olewamy tego coś, działamy w tym kierunku" EN57 jeszcze będziemy skupować od innych województw, śmiech na sali

    • 63 10

    • To są zakupy mówiące (1)

      Dziś stać mnie na jeden/dwa składy. Ale jak nasz wspaniały rząd przydzieli srodki z funduszu odbudowy to kupimy wincyj :/

      • 1 0

      • SKM ma przydzielone 160 mln już od dawna.

        • 3 0

    • nie władze tylko skm (1)

      • 0 2

      • Urząd Marszałkowski.

        • 1 2

    • to mogło by mieć sens gdyby były to składy typowe, obecnie produkowane (1)

      a tymczasem 8 członów z taką specyfiką to w Polsce rzadkość w ruchu aglomeracyjnym, wystarczyło by zrobić przetarg o specyfikacji identycznej jak istniejące na rynku pociągi i chętny by był, teraz to żaden producent nie poniesie ryzyka tworzenia specjalnego projektu, z którego może jeden pociąg się sprzeda, samorząd ma większe szanse coś ugrać taką strategią bo oni chociaż w bardziej typowe prostsze pojazdy celują, z resztą obecnie jeżdżące 10 impulsów w regio podobnie było kupione, połowa jest z opcji

      • 3 1

      • A po czym

        wnioskujesz, że UMWPom bardziej typowe chce kupić? Wysokość wejścia będzie dla aglo jak w przetargu SKM-T, a liczba wejść na sronę/ wagon 3 eliminuje impulsy już produkowane... Na dodatek minimum 2 szt, ba 2 x 1 sztuka, bo jeden dla SKM i jeden dla PKM nie gwarantują sukcesu przetargu. W SKM nie wystartował nikt, UMWP miał w lipcu ogłosić przetarg, minęły już dwa tygodnie września, a nadal cisza... Jest cień szansy, że Trako 2021 jeszcze będzie miejscem na negocjacje, ale jeśli nie Trako, to ... witaj AKM...

        • 0 0

  • Skm (14)

    Tyle lat wstyd że w takiej metropolii jeździmy takimi starymi trupami jeżdżę od 1995 roku skm i troszkę się zmieniło ale dalej 40 50 km na h i brak klimy może jak przejdę za 20 lat na emeryturę to sie inni doczekają lepszej podróży do pracy

    • 56 11

    • Wystarczy pojechać do Aglomeracji Łódzkiej ...inny świat transportu kolejowego (10)

      "Atutem ŁKA jest nowoczesny tabor. Najstarsze pociągi maja tylko 6 lat. Spółka dysponuje 34 nowoczesnymi składami: 14 pojazdami EZT Impuls II z Newagu oraz 20 dwuczłonowymi EZT Flirt 3 produkowanymi przez Stadlera. Ponadto 10 Flirtów zostanie rozbudowanych o trzeci dodatkowy człon." Byłem zdziwiony, że w Polsce może tak nowocześnie poruszać się transportem miejskim. Niestety SKM to "nasz" inny trójmiejski świat...beton od lat, wprowadzanie inwestycji idzie opornie...

      • 9 0

      • Czy w aglomeracji Łódzkiej masz pociągi co 7,5 minuty? (5)

        Czy powastało tam coś porównywalnego z PKM zbudowane przez samorzą.
        Wszędzie dobrze gdzie nas nie ma.
        Tak tabor to słabość naszej komunkacji kolejowej ale coś za coś.
        SKM jest w PKP i co tu więcej tłumaczyć. Od dawna wiedzą że będą mieli dofinansowanie ale zabierają się za zakupy na koniec okresu w którym to dofinansowanie można wykorzystać. Zmarnują te fundusze, gdy tabor pozostawia wiele do życzenia.

        • 5 4

        • Czy pkp skm ma choć jeden niepełnoletni skład? (2)

          • 1 1

          • Ma.

            Dwa składy Impuls z Newagu. Mają jakieś 5 lat.

            • 3 0

          • Ma i teraz chciała kupić drugi

            Po prostu rozmach w inwestycjach

            • 2 1

        • Większościowym właścicielem jest PKP... (1)

          Ale marszałek i miasta też mają udziały w SKM. A marszałek ma więcej do gadania niż PKP, bo to on zleca przewozy.

          • 2 2

          • Taaa

            skąd się biorą ludzie z takimi opiniami. Prez cały PRL kupowałeś najróżniejsze rzeczy i mimo że płaciłeś to miałeś g. do gadania. I tu jest tak samo.

            • 1 1

      • Wina marszałka (3)

        Gdyby nie blokował tego zakupu to te pociągi już by jeździły. Marszałek jednak nie lubi SKM i czeka, aż jego przetarg na 2+42 pociągi się zakończy i wtedy on będzie dyktował warunki SKM. Taki chytrusek...

        • 3 2

        • (1)

          A czemu marszałek miał dorzucić się do prywatnej firmy lub podpisać kontrakt na 10 lat? Brak konkurencji powoduje to co mamy, a podpisanie umowy na 10 lat pogłębi tylko problem.
          Niech PKP się dorzuci do zakupu nowych składów swojej spółce córce.

          • 4 2

          • SKM nie jest firmą prywatną a marszałkowie innych województw podpisywali w ubiegłym roku 10 - letnie umowy przewozowe. Organizacja transportu to ich obowiązek ustawowy a marszałkowi pomorskiego zależy po prostu na przejęciu SKM i obstawieniu firmy znajomymi króliczka. Dobro pasażerów nie ma dla UM żadnego znaczenia.

            • 0 1

        • W jaki sposób marszałek blokuje?

          Że nie podpisał umowy na okres jaki monopolista sobie życzy? jesteśmy jedynym województwem (poza tymi z minimalnymi przewozami), które nie powołało swojej spółki kolejowej. Jak myślisz dlaczego tamte województwa to zrobiły? Bo chciały mieć wpływ na te spółki. Ty byś chciał płacić i nie mieciec wpływu - wujek dobra rada się znalazł.

          • 4 0

    • O ile dożyjesz tej emerytury, która z pewnością na życie w luksusie wystarczy.

      • 0 1

    • Musisz w końcu zrozumieć, że kolej spod znaku PKP

      jest dla kolejarzy, a nie pasażerów. Najważniejszym klientem PKP jest dotacja. Dotyczy SKM jak i pociągów IC i TLK spółki Intercity.

      • 5 1

    • ciekawe spostrzeżenie

      klima z możliwością regulacji od 16-26 C, porty USB do ładowania smartfona, cieplutkie mięciutkie siedzenia, półki na bagaż, miejsce na rower i wózki inwalidzkie i kulturalni ludzie w wagonie :-)

      • 0 0

  • sposob zarzadania miastem jak i wojewodztwem (1)

    wola o pomste do nieba. Za co ci ludzie biora pieniadze, jak nawet prywatne firmy nie chca z nimi wspolpracowac... panie struk, kolezanko dulkiewicz?

    • 6 6

    • Dokształć się

      • 3 0

  • Kolej miejska jest coraz mniej opłacalna i bardziej kosztowna chcieli dac za mało kasy to chętnych niema.

    • 0 5

  • Niech SKM się określi gdzie będzie jeździć. Wszędzie poza ich linią standaryzuje się perony i pokłady 760mm nad szyną (1)

    Po elektryfikacji PKM znów będą schody przy wsiadaniu do ich taboru 960mm nad torem. Moze wreszcie warto podbić tor na swojej linii i ujednolicić wysokości podłóg w zamawianym taborze ??? Walizkę , wózek dziecięcy i wózek inwalidzki dajmy decydentom do praktycznych testów...

    • 8 2

    • SKM nie ma czego określać

      Przetargi na obsługę poszczególnych tras ogłasza marszałek. SKM zapewne wygra obsługę linii Gdańsk - Wejherowo ew. Lębork. Na PKM już teraz jest dwóch przewoźników (SKM i polregio). Jak kontrakt będzie odpowiednio długi może pojawić się jeszcze ktoś z poza tego grona.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane