• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: czeka nas podwyżka cen biletów, ale nie wiadomo kiedy

Jacek Stańczyk
7 marca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 19:10 (7 marca 2008)
Bilety SKM na razie nie zdrożeją - zapewnia przewoźnik. Bilety SKM na razie nie zdrożeją - zapewnia przewoźnik.

Nie będzie na razie podwyżki cen biletów SKM, choć można się jej spodziewać. Jeszcze nie zdecydowano o skali, ani o terminie zmian w taryfie.



Co sądzisz o podwyżce cen biletów w SKM?

Decyzja o pierwszej od 7 lat podwyżce miała rzekomo zapaść na początku tygodnia podczas spotkania zarządu SKM ze związkami zawodowymi. Od 1 kwietnia lub 1 maja bilety jednorazowe i okresowe miałyby być droższe o 12 proc. Powód: 20 proc. podwyżka cen energii elektrycznej, remonty, rosnące koszty utrzymania taboru.

Rzecznik prasowy Szybkiej Kolei Miejskiej Lucyna Bujnicka przyznaje, że o podwyżkach dyskutuje się w zarządzie firmy. O sprawie wie już także Urząd Marszałkowski. - Problem jest złożony, bo z jednej strony firma ma do spełnienia misję w społeczności trójmiejskiej, a z drugiej jej działalność gospodarcza nie może być deficytowa i przynosić strat - tłumaczy pani rzecznik. Zaprzecza jednak by w tej sprawie cokolwiek już postanowiono.

- Rosną ceny energii elektrycznej i koszta utrzymania taboru. Zaczęliśmy remontować perony na naszych przystankach (Gdańsk Politechnika i Gdynia Główna, jesienią - Gdańsk Oliwa). To wszystko ma wpływ na naszą rentowność. Stąd pojawiła się kwestia podwyżek. Musimy sobie jasno powiedzieć, że rozwiązania tego problemu nie unikniemy. Jest to kwestia czasu - wyjaśnia.

Rzecznik SKM oburza się na przekazywane przez media informacje, że zmiana cen miała również zrekompensować firmie wydatki na wzrost płac dla kolejarzy, którzy wywalczyli sobie podwyżkę o 150 zł. - W żadnym wypadku nie podwyższamy sobie pensji kosztem naszych pasażerów. To są zupełnie inne pieniądze. Wzrost wynagrodzeń jest przewidywany w corocznych biznesplanach - mówi.

Związki zawodowe kolejarzy (w SKM jest 7 organizacji związkowych) negocjowały podwyżkę przez kilka miesięcy. Negocjacje, w obliczu strajku, zakończyły się 6 marca.

O zmianie cen biletów SKM decyduje zarząd firmy, konsultując to z Radą Nadzorczą. Zmian taryf są również dyskutowane z władzami wojewódzkimi.

Opinie (122) 7 zablokowanych

  • "Jasne, kolejka raz na pół godziny, a w zamian jeszcze droższy bilet. Nie dość że przeprowadza się remonty w sposób bardzo dokuczliwy dla pasażerów, to jeszcze wyciąga się pazerną ręką po jeszcze więcej $..."
    Jacy ludzie są beznadziejni to że tak powiem żal dupę ściska. Nie ma remontów-Źle.Brzydko byle jak i ogólnie do dupy.Są remonty-jeszcze gorzej!Kolejki źle kursują i takie tam,zawsze coś się znajdzie.
    "Znowu podwyżka" że co słucham??? Jakie znowu???
    "a jato rozumiem i nie będę narzekać;p" brawo za postawę:)

    • 0 0

  • Milionowe zyski skm

    Co chwile skm sie chwali ze ma milionowe zyski :D więc teraz podwyzki ?!? :D

    • 0 0

  • przeciez skm jezdzi co pol godziny

    6x rzadziej niz kiedys i jeszcze o 10 % drozej !
    opanujcie sie ,
    kiedy beda miejsca siedzace

    wogole to zamiast remontowac powinni wyasfaltowac torowisko i zamiast 20mln na remont 2 skladow kupic 25 nowych autobusow i puscic wyasfaltowanhym torowiwskiem , wowczas autobus jezdzilby co 3 min , a nie co 10 pociag , w nocy co kilka minut a nie co 4 h !!!

    laduje sie kupe kasy w takie g

    • 0 0

  • Głupie marudzenie... :-/ (3)

    SKM nie podnosił cen od 7 lat i już to uprawnia ją do tego. Ile wzrosły od tego koszty utrzymania kolejki? Na pewno wiele. SKM jest JEDYNĄ, z tego co wiem, spółką z PKP generującą zyski, więc nie może dalej trwać w stanie, który może doprowadzić do popadnięcia w długi.

    Co do braku inwestycji, to jednak mamy dwa dwuwagonowe, superwyremontowane składy, kilka innych, których wnętrze również ładnie naprawiono oraz część,w których przynajmniej wymieniono okna i fotele. W stosunku do tego co było np. 10 lat temu, jest wyraźny, choć na pewno nie wystarczający postęp.

    Owszem, można sobie życzyć więcej kursów, więcej i dłuższych kolejek oraz poprawy jakości ich wnętrz, ale to musi się z czegoś brać!

    Miesięczny na SKM naprawdę szybko się zwraca i jest to atrakcyjna, w stosunku chocby do auta, alternatywa.

    Ostatnio mamy sporo remontów, ale to przecież DOBRZE, prawda? Chyba nikt nie chciałby aby się wszystko zawaliło.

    Pozdrawiam i wszystkiego dobrego SKM oraz jej pasażerom życzę! ;-)

    • 0 0

    • oj głupiś głupiś... (2)

      ale cóż, nic na to się nie poradzi...
      piszesz, że SKM przynosi zysk... skoro tak, to po co podnosić ceny biletów? żeby pokazać raz na 10 lat WYREMONTOWANE (a nie nowe!) DWA składy??? toż to kpina jakaś! tym bardziej, że część pieniędzy pochodziło z dotacji UE i bodaj samorządu. z tego co wiem to w ciągu ostatnich lat głównym osiągnięciem było zmniejszenie częstotliwości przejazdów obniżające standard podróżowania i doprowadzenie do tego, że ludzie podróżują jak sardynki w puszce.
      Wydaje mi się, że modernizacja taboru i poprawa jakości powinna być następstwem zaciągnięcia kredytu, który później można spłacać właśnie z podwyżek cen biletów. Ale podstawowym wymogiem jest dokonanie WIDOCZNEJ dla pasażera zmiany standardu. Wtedy klient będzie miał pewność, że pieniądze z podwyżek idą na rozwój a nie do kieszeni różnej maści prezesów! Mylę się???
      A co do cen prądu... chyba nie są tak duże jak wzrost ilości przewożonych pasażerów w jednym kursie.

      • 0 0

      • (1)

        Wypraszam sobie wyzywanie. :/ SKM osiuąga zyski, ale jeśli nie podniesie cen biletów, przestanie, bo koszty rosną. Logiczne. Owszem, więcej ludzi jeździ, ale tez SKM wydaje kasę na remonty więc to może nie wystarczać. Kłąnia się podstawowa ekonomia.

        • 0 0

        • kłania się, kłania...

          tyle, że Tobie raczej... zdobywanie pieniędzy na remonty poprzez podniesienie cen? przecież to zabieranie się od d..y strony! NAJPIERW bierze się kredyt, modernizuje, a PÓŹNIEJ spłaca ewentualnie podnosząc ceny. W innym przypadku będziesz płacić przez wiele lat wyższe stawki za coraz gorszą jakość, ale z nadzieją, że żaden prezes nie zabiera sobie tych pieniędzy i w końcu "coś" się zmieni? chyba nie tędy droga, co?

          • 0 0

  • "czeka nas podwyżka cen biletów, ale nie wiadomo kiedy"
    tytuł taki bardziej z kategorii proroctw i przepowiedni
    czeka nas cud, ale nie wiadomo kiedy
    czeka nas obniżka, ale nie wiadomo czego
    itd itp
    a ludziki już gromy ślą, przeliczają, żądają, wybrzydzają, protestują
    nie lepiej poczekać jak bedzie wiadomo kiedy i ile? a tymczasem w wigilie dnia kobiet czyż nie lepiej potrzymać za zosie pod pierzyną? bo nie wiadomo kiedy zdarzy sie drugi raz:-)

    • 0 0

  • Smutno to mówić, (1)

    ale to Polska właśnie. Moim zdaniem, jeśli firma bierze dotacje i to z paru źródeł, to jej ceny powinny być uzgadniane z tymi, którzy ją dotują. Uważam też, choć jestem wielkim zwolennikiem transportu szynowego, że na główną trasę łączącą Gdańsk z Gdynią powinna wrócić linia autobusowa. Ludzie muszą mieć wybór środka transportu! Nie potrafią tej prostej zasady zrozumieć np. władze Gdańska i dlatego lansują bzdurne projekty usuwania autobusów z ulic z linią tramwajową. Sytuacja, w której ludzie mają wybór, pozwala łatwiej racjonalizować ceny przejazdów. Można np. porównać, który środek transportu cieszy się większym powodzeniem, czyli lepiej zaspokaja potrzeby. Ceny przejazdów powinny wynikać z założonego stopnia ich dotowania, który powinien być wielkością w miarę stałą. Myślę, że władze nie powinny ograniczać dotowania transportu zbiorowego, a wręcz przeciwnie. Nie jest przecież w interesie nas wszystkich, żeby coraz więcej samochodów korkowało nam każdą drogę.

    • 0 0

    • Jesteś doprawdy genialny!!!
      Koszty komunikacji rosną, a ty jeszcze chcesz je zwielokrotnić uruchamiając dublujące się połączenia.
      To koszty od tego spadną? Albo wpływy wzrosną?
      Chyba ekonomia komunizma wraca...

      • 0 0

  • ;/ (1)

    wszedzie podwyzki a pęsje kiedy?? za takie niedogodności jakie sa teraz to bilety powinny ztanieć !! na okres robót a jak mówi pan o pęsjach to niby na jakiej posdtawie zakłafa się plan?? chyba zysków również z biletów bo nie z akcji charytatywnych ani mandatów:)

    • 0 0

    • a co to jest pęsje??

      jw

      • 0 0

  • żal

    Za takie cudne kolejki to powinni ludziom płacić że jeżdżą nimi w tym syfie i tłoku a o punktualności to w ogóle nie rozmawiajmy bo punktualne SKM to tylko jakaś szalona niedościgła wizja mocno zaćpanego marzyciela

    • 0 0

  • No, w końcu zrobi się luźniej i może przestanie śmierdzieć żulami chociaż kto wie większość z nich to kolesie tych z RENOMY więc kanarzy będą przymykali oko.

    • 0 0

  • ok

    ale na poczatku skonczcie remonty i zapewnijcie kursowanie co5 max7 minut jak tego nie zrobicie to sie w d... ugryzcie z tymi podwyzkami..

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane