• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków

Krzysztof Koprowski
8 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
Przystanek Gdańsk Kolonia to jeden z przystanków, który uda się uratować przed rozbiórką. Przystanek Gdańsk Kolonia to jeden z przystanków, który uda się uratować przed rozbiórką.

Wbrew początkowym planom kolejarze nie zlikwidują niemal wszystkich przystanków na linii do Nowego Portu. Planom przeciwstawił się konserwator zabytków. Przed rozbiórką nie uda się jednak uratować przystanku Gdańsk Zaspa Towarowa, położonego najbliżej nowych osiedli w Letnicy.



Czy przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa powinien zostać zlikwidowany?

Przypomnijmy, w lipcu ubiegłego roku pisaliśmy o zamiarze likwidacji przystanków Szybkiej Kolei Miejskiej na zawieszonej w regularnym, codziennym ruchu linii do Nowego Portu. Do rozbiórki wytypowano wszystkie perony od Stoczni aż po Zaspę Towarową. Takie rozwiązanie zawarte było w projekcie przebudowy układu torowego dla pociągów towarowych do portu.

Ostatecznie przetarg zakończył się fiaskiem, ponieważ wszystkie oferty przekroczyły zakładany budżet na ten cel, czyli ok. 209 mln zł. Najtańsza oferta opiewała na kwotę ok. 512 mln zł.

Obecnie trwa drugie postępowanie przetargowe w tej samej sprawie. Najtańsza oferta na kwotę ok. 482 mln zł (konsorcjum Torpol z Poznania i PUT Intercor z Zawiercia) wprawdzie ponownie przekracza zakładany budżet, ale w lutym br. rząd postanowił zwiększyć pulę środków w Krajowym Programie Kolejowym, w tym właśnie na infrastrukturę dojazdową do portów.

- PKP Polskie Linie Kolejowe są na etapie ostatecznego wyboru wykonawcy robót budowlanych dla projektu poprawy dostępu kolejowego do portu w Gdańsku - dodaje Martyn Janduła z Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i Promocji PKP PLK.
Przystanki SKM na linii do Nowego Portu na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie. Przystanki SKM na linii do Nowego Portu na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie.

Konserwator zabytków postanowił chronić przystanki



W przeciwieństwie do pierwszego przetargu, tym razem zdecydowano się odstąpić od całkowitej rozbiórki nieużywanych przystanków SKM. To oznacza, że w przyszłości, po ich odnowieniu, będzie szansa na reaktywację stałego połączenia kolejowego do Nowego Portu.

- Zgodnie z decyzją konserwatora zabytków dotychczasowa infrastruktura pasażerska pozostanie na przystankach Gdańsk Brzeźno zobacz na mapie Gdańska, Gdańsk Kolonia zobacz na mapie Gdańska, Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska [peron do Nowego Portu - dop. red.]. Na przystanku Gd. Kolonia odnowione zostanie ponadto istniejące zadaszenie nad wejściem i wyremontowane będzie przejście podziemne wraz z dostosowaniem do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się - zapowiada Janduła.
Na przystankach Kolonia oraz Brzeźno ocaleją także zabytkowe wiaty na peronach. Kolejarze ponadto zdecydowali się na pozostawienie przystanku Gdańsk Nowe Szkoty zobacz na mapie Gdańska, powstałego w obecnej lokalizacji wraz z Węzłem Kliniczna w latach 70. XX wieku.

Rozkład jazdy pociągów SKM



Przystanek Gdańsk Nowe Szkoty przy Węźle Kliniczna również ocaleje, choć nie jest zabytkowy. Przystanek Gdańsk Nowe Szkoty przy Węźle Kliniczna również ocaleje, choć nie jest zabytkowy.

Przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa do likwidacji



Jak łatwo zauważyć, wśród wymienionej listy przystanków brakuje przystanku Gdańsk Zaspa Towarowa zobacz na mapie Gdańska. Choć wzdłuż całej linii do Nowego Portu wydaje się on być najbardziej rentownym (w bezpośrednim sąsiedztwie powstają osiedla, które będą liczyły ok. 2,5 tys. mieszkań), to kolejarze podjęli decyzję o jego rozbiórce.

- Ze względu na stan obiektu oraz planowaną rozbudowę infrastruktury torowej dla obsługi pociągów towarowych jadących do portu, peron Gdańsk Zaspa Towarowa zostanie zdemontowany - tłumaczy Martyn Janduła.
Przystanek ten w obecnej formie składa się z peronu z nawierzchnią asfaltową oraz nowych schodów, które powstały wraz z remontem wiaduktu w ciągu ul. Uczniowskiej. Z tego powodu trudno tutaj o interwencję urzędu konserwatora celem ocalenia przed rozbiórką.

Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Działka za 24 mln zł


Letnica: nowe życie starej dzielnicy



Przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa, który zostanie zlikwidowany. Przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa, który zostanie zlikwidowany.
Bez zmian będzie nadal funkcjonował przystanek Gdańsk Stadion Amber Expo zobacz na mapie Gdańska, który wykorzystywany jest okazjonalnie podczas wydarzeń na stadionie lub w kompleksie Międzynarodowych Targów Gdańskich.

Rozpoczęcie prac budowlanych PKP PLK planują jeszcze w tym roku, a zakończenie za trzy lata.

Jak zmieniła się Letnica - materiał z grudnia 2018 r.



Opinie (176) 3 zablokowane

  • Super pomysł.

    Jeszcze lepiej było podtrzymać klimat okolicy i utrzymać styl architektoniczny z okresu świetności przystanków, tak aby możliwie najwierniej nawiązać do historii.
    Świetny pomysł!

    • 4 1

  • Taka kasa sie kroi a adamowicza podobno nie ma (1)

    • 3 2

    • a co sie stało sie?

      • 1 0

  • Wniosek

    żadna ochrona zabytków, czy sens tylko polityka

    • 2 1

  • dulkiewicz zrób cos dla miasta a nie opowiadasz jak działasz (2)

    tyle się mówi o o zdrowym stylu żyia a likwiduje się istniejący ciąg komunikacyjny.Wystarczy kupic jakies małe szynobusy coś ala na kształt linii która jeździ na kaszuby , rozładowałoby to gigantyczne korki i dla zdrowia by wyszło taniej , sam jeżdżę autem bo tramwaje rzadko jezdzą a jak już przyjedzie to pełny w srodku igły nie da się wcisnąć. powinny kursować częściej co 10 minut takich jak ja jest więcej. tym bardziej ze wletnicy będzie oceanarium i wczasowicze powinny zostawić auta poza gdanskiem na parkingu planowanym przy wiadukcie by się przesiąść do linni skm i dojechać do letniewa.Jakos kiedyś jeździła kolekja do portu i było ok , rozumiem z koszty były duże bo skład był skm był sredni ale teraz technika poszła do przodu może być mały szynobus np. na 100 osób kupić takie 2 i niech jezdzą co 15 minut zaoszczędzi się ludziom nerwów smogu rakotwórczych spalin i w budżecie będą srodki na łatanie dziur na jezdniach.

    • 6 0

    • no przeciez chce zamknac kladke na stocznie od strony placu zebran l.

      • 0 0

    • dulkiewicz to przydu*aska budynia.
      czego spodziewasz się?

      • 0 0

  • Niemcy zbudowali a Polacy zdewastowali (1)

    Kolej Gdansk Glowny do Nowego Portu moglaby byc atrakcja turystyczna, bo Stadion, Miedzynarodowe Targi, piekna plaza w Brzeznie I Port Gdansk w 10 minut z Gdanska Glownego

    • 6 2

    • nie Polacy, tylko polskojęzyczne rządy

      • 0 1

  • Super informacja!

    Mam nadzieje ze ruch skm na tej lini zostanie wznowiony.

    • 3 1

  • srodek miasta opuszczony (1)

    a za miastem buduja domy to jest chore ! to tutaj jest Gdańsk i trzeba te tereny zagospodarować budować dodawać a nie wysyłać ludzi za obwodnice Ta linia musi być !

    • 5 0

    • nikt nikogo nie wysyła.
      sami tam kupują

      • 0 1

  • Brawo! To prawdziwy Gdansk.

    • 1 0

  • I to jest dziwne

    Budowane są nowe osiedla i aż się prosi aby przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa mogła być zmodernizowana i ulepszona dla potrzeb mieszkańców celem ożywienia tego miejsca,ale jak zwykle brak solidarności...

    • 1 0

  • Brawo konserwator

    Zakapiory widząc ledwo koniec swojego nosa chciały zdemolować zabytkowe perony i pochlastać linię do Nowego Portu część przyszłego metra naziemnego o którym nawet nie wiedzą że powstanie . Tak jak zlikwidowali rezerwę terenową pod SKM a później tramwaj na Chełmie Ujeścisku, Karczemkach . Wara od tych tras. Nie potraficie budować bo sakiewka zbyt pustato przynajmniej nie niweczcie planów na przydzłość . Td linie powinny być finansowane z budżetu centralnego z ogromnym dofinansowaniem unijnym. Moglibyśmy mieć coś na kształt metra naziemnego drenującego transport z miasta i osiedli w kierunku kolei wielkich prędkości w centrach miast i do lotnisk. Unia daje kasę. Tylko sięgnąć.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane