• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM i gdyńscy przewoźnicy powalczą o wspólny bilet

neo
13 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
"Wsiąść do pociągu byle jakiego, nie dbać o bagaż, nie dbać o bilet.." - śpiewała Maryla Rodowicz. W Trójmieście wciąż to tylko marzenie. "Wsiąść do pociągu byle jakiego, nie dbać o bagaż, nie dbać o bilet.." - śpiewała Maryla Rodowicz. W Trójmieście wciąż to tylko marzenie.

Pracownicy SKM oraz przedstawiciele gdyńskich przewoźników miejskich chcą razem walczyć o wzajemne honorowanie biletów w pociągach i autobusach. Czy mają szanse na sukces?



Wierzysz jeszcze we wprowadzenie wspólnego biletu w Trójmieście?

O wspólnym bilecie mówi się w Trójmieście od lat. Wielu pasażerów pogodziło się już z tym, że jeden bilet na autobusy, trolejbusy, tramwaje i kolejki w całym Trójmieście nie wyjdzie poza projekty i panelowe dyskusje. Istnieje wprawdzie cieszący się coraz większą popularnością tzw. bilet metropolitalny, ale jednorazowych biletów np. z Gdańska nie można używać w Gdyni. Cierpliwość stracili nawet sami przewoźnicy.

Tłumaczą, że ponoszą straty, bo ciągłe oczekiwanie i prawne niejasności nie pozwalają ich firmom się rozwijać. A to wpływa na spadek obrotów i zwolnienia. Dlatego chcą, by samorządy jak najszybciej przejęły kontrolę nad SKM, co jest kluczowym warunkiem do wprowadzenia wspólnych biletów jednorazowych.

W ostatni piątek doszło do spotkania związkowców z Gdyni z przedstawicielami pracowników SKM, którzy chcą zmusić władze do działania.

- Dołączą do nas także koledzy z Gdańska i Wejherowa. Będziemy jednym głosem mówić o tym, że samorządowcy muszą wywiązać się z obietnic - podkreśla związkowiec, Stanisław Taube.

Pierwszym krokiem ma być doprowadzenie do spotkania władz Gdańska, Gdyni i Sopotu z marszałkiem woj. pomorskiego, który de facto sprawuje władzę nad SKM.

Skomunalizowanie spółki marzy się również związkowcom z SKM, ale władze samorządów twardo obstają przy tym, że ich na to nie stać. Za majątek SKM trzeba bowiem będzie niemało zapłacić Skarbowi Państwa, a potem jeszcze go utrzymywać. W grę wchodzą miliony złotych na remonty i wymianę taboru. Poza tym SKM należy do grupy kapitałowej PKP, która musi wyrazić zgodę na komunalizację, a jak dotąd nikt nawet nie próbował podjąć rozmów z władzami kolei.

Inicjatywa związkowców jest ze wszech miar słuszna, jednak pozbawiona szansy na sukces. - W czasie ograniczonych z powodu kryzysu miejskich budżetów to z pewnością będzie trudna decyzja. Tym bardziej biorąc pod uwagę dotacje dla SKM z budżetu państwa, które idą w miliony. Spółka komunalna nie miałaby na nie szans - podkreśla radny Gdyni Marcin Wołek, specjalista od transportu miejskiego.
neo

Opinie (90) 4 zablokowane

  • SKM miała na lini do Lęborka i Słupska znacznie poprawić jakość i ilość składów (2)

    przejęli od PRegionalnych połączenia,obiecując znacznie więcej połączeń, lepszy tabor i konkurencyjne ceny, a jak jest widać,składy zapchane,często na stojąco podróż a ilość połączeń zbyt mała w stosunku do potrzeb.

    • 8 2

    • Poweidzmy sobie szczerze: (1)

      Szybka Kolej Miejska powinna skupić się na działalności, którą ma w nazwie, połączenia regionalne pozostawiając dla PR. Tymczasem na linii do Słupska jeżdżą pociągi przystosowane do jazdy po torach miejskich, co objawia się m.in. brakiem półek na bagaż lub zamkniętymi toaletami (w systemie otwartym niestety konieczność)

      • 5 0

      • przez te wyjadzy za Wejherowo zdjęli ostatni stopień w drzwiach (bo niskie perony tam są)

        i na trasie 3miasta są wielkie dziury w przejsciu!

        • 3 1

  • Myślę, że dożyję wprowadzenia wspólnego biletu ;) (11)

    Właśnie - zakładając, że pożyję 80 lat, to Trójmiasto ma jeszcze 49 na działanie. Może wystarczy.

    A nieco kąśliwie: a może zamiast wyrzucać pieniądze na ECeeSy, to byśmy te pieniądze wyłożyli na SKM? Korzyść dla mieszkańców ogromna, władze zapracowałyby na wizerunek...

    • 8 3

    • Masz 31 lat?????????????????????????????????????????????????????/ (5)

      • 2 1

      • Tacy starzy jeszcze żyją???????????????????????????????????????????????? (4)

        • 3 1

        • tyle lat i bez samochodu??? łomatkooooooooo (3)

          łojezuuuuuuu

          • 2 0

          • A po co mi blachosmród? (2)

            SKM-ka mam wszędzie blisko, mogę sobie książkę poczytać, nie wkurzam się staniem w korkach i poszukiwaniem miejsca do parkowania, nie cierpię na nadwagę...

            • 1 3

            • Każdy kto ma urodziny, po których drugą cyfrą wieku jest zero

              (np. 30, 40, 50, 60) mimowolnie podsumowuje swoje dotychczasowe osiągnięcia i porażki. Kupno samochodu choćby raz na dziesięć lat, wygląda nieźle.

              • 1 0

            • taaaak, z witomina do wrzeszcza , idealna połączenie SKM, brawo!

              i jeszcze te korki na obwodnicy,no faktycznie,
              chyba sprzedam samochód,
              nie wiadomo po co wymyślono samochody,
              chyba po to, żeby fajnie się prezentowały

              • 1 0

    • a dlaczego Gdańsk ma fundować całemu Trójmiastu nowe pociagi z własnej kieszeni? (1)

      może sąsiad gdyński też się do czegoś wreszcie dołoży?

      • 1 6

      • własnie, niech gdańsk się odłączy od Polski i ogłosi cesarstwem

        a my sobie bez waszego zadupia poradzimy modelowo

        • 3 1

    • ja mam sporo wiecej i tez niemam Auta (2)

      I znam takich co są jeszcze starsi i tez go niemaja bo liczy sie siła w nogach!!
      Viljar zgadzam sie oszczedzasz na mandatach na przegladach ,nanaprawach benzynie,na składkach OC i innych
      oszczedzasz środowisko A kierowcy powinni cie po stopach całowac bo zmniejszasz korki!! oszcedzasz tez swoje zdrowie,Mozna tak wymieniac godzinami za to zalety auta poza wygodą praktycznie niema .

      • 0 0

      • A jak to wygląda przy podsumowywaniu swojego życia? (1)

        a) mam samochód
        b) mam rower

        Które brzmi lepiej?

        • 1 0

        • to słowo mobilność to jakiś wynalazek, społeczeńśtwo nie potrzebuje mobilności

          społeczeństwo ma tylko dojechać do fabryki
          a potem siedzieć przed telewizorem.
          Tylko niektórym się ubzdurało, że będą sobie po całym mieście jeździć
          i na jakieś fanaberie tracić czas.
          A to dziecko zawieźć na naukę tańca i śpiewu
          a to zakupy na tydzień zrobić
          i jeszcze 3 urzędy obskoczyć.
          Po cooooo się pytam.
          To samo można zrobić autobusem w 6 dni.

          • 1 0

  • Niech wprowadzą bilet kwartalny za 300 zł.

    Dający uprawnienia do jazdy na wszystkich liniach w Gdańsku, Gdyni i na całej długości SKM, to rozważę rezygnację z samochodu.

    Jeżeli mam codziennie tracić dodatkowe 30 minut na podróże do i z pracy, to chcę to przynajmniej czuć w portfelu.

    • 6 2

  • dobry ruch

    Nie wiem czy coś zmieni ale samo napewno się nie ruszy

    • 1 0

  • Jak to możliwe, że trzeba pytać PKP o zdanie? (3)

    PKP posiada 1 (JEDNĄ!) akcję całej SKM :/ Ja posiadam 3000 akcji jednego z banków i mnie nikt o zdanie nie pyta jaki ma być dalszy rozwój ów banku.

    • 4 0

    • (2)

      akcja akcji nierówna

      • 0 0

      • O co chodzi ?? (1)

        Przecież już istnieje bilet metropolitalny , związek przewoźników nazywa się MZKZG czyli Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej , więc o co cała ta dyskusja ?? ;] Dodam , że istnieją bilety dobowe jak i miesięczne , w miarę tanie jak na wszystkich przewoźników :)

        • 1 0

        • chodzi o jednorazowe

          • 0 0

  • Póki co ujednolicili ceny biletów Gdynia/Gdańsk (1)

    Ale dalej są to bilety OSOBNE, nie uznawane pomiędzy miastami.

    Więc co mówić o SKM....

    • 3 0

    • ujednolicili ceny tak aby zrobić kolejną podwyżkę! W końcu zauważmy, że ceny zostały ujednolicone na zasadzie dążenia do najdroższej stawki w każdym z miast, a nie odwrotnie....;/

      • 1 0

  • Czym w takim razie jest bilet metropolitarny ? (2)

    bo po lekturze artykułu i fakcie, iż takowy bilet można kupić to z treści wije się tylko gęsty dym, pzrez który zbyt wiele nie widac ;] Bo ja tak samo jaki i hiszpanstwki turysta na dworcu głównym PKP w Gdańsku pytałam pani w okienku czy bilet metropolitarny jest wazny na wszytsko wszytsko. I taką twierdzącą odpowiedź dostałam. To chodzi o to aby taki bilet był tańszy ? Ugrzęzłam w tym maśle maślanym ;]

    • 3 3

    • Bilety metropolitalne są wyłącznie dobowe lub miesięczne (1)

      Bilet metropolitalny owszem obejmuje cały transport, ale jest całodobowy. Nie ma biletów jednorazowych (powiedzmy na dojazd z jasienia na pogórze).

      Dodatkowo jest dużo osób, które korzystają z komunikacji sporadycznie. Choćby wracając wieczorem po alkoholu. Dla nich dużo wygodniejsze byłoby mieć w portfelu 2-3 bilety i nie zwracać uwagi na to czy wyjęli odpowiedni...

      • 0 1

      • Dla mnie to nie problem. Zawsze mam w portfelu po paczuszce kilku i jakoś żyję.

        A jeśli taniej jest mi użyć dobowego, to używam.

        Naprawdę nie macie większych problemów?

        • 0 0

  • Winno się odbyć (przez co rozumiem władze miast wchodzących w skład Trójmiasta winny zorganizować) referendum z pytaniem: czy jesteś za przejęciem przez samorządy spółki SKM, co z jednej strony umożliwi wprowadzenie wspólnych biletów, z drugiej zaś pociągnie za sobą spore koszty na czym najprawdopodobniej ucierpią inwestycje w stylu stadion na dwa mecze lub długo wyczekiwane przez mieszkańców ECS?

    • 1 2

  • Jeden bilet na WSZYSTKIE publiczne środki transportu w promieniu do 100 km od (3)

    Barcelony jest FAKTEM od kilkunastu lat. A obejmuje kilkadziesiąt lub może nawet kilkaset podmiotów transportowych od CAŁKOWICIE prywatnych do państwowych. Wystarczy chcieć ZARABIAĆ na wożeniu ludzi. Ale jak widać u nas normalnośc jest abstrakcją, a działalność samorzadów jest kpiną z mieszkańców.

    • 4 2

    • (1)

      ale po co ty piszesz o takich 'egzotycznych' (cywilizowanych) krajach

      wystarczy przypomnieć, że na Śląsku od dawna jest jeden bilet, a Śląsk jak na razie jeszcze nalezy do Polski

      • 0 1

      • terytorialnie należy ale mentalnie to już cywilizowany świat

        a nie dziki kraj

        • 0 0

    • No jak to? Wozisz faceta z biletem, którego nie wydałeś

      ponosisz koszty jego transportu. Forsę za bilet dostaje inny przewoźnik, który nie zużywa energii na tego gościa. Jaki tu zysk?

      • 1 1

  • całe szczeście ze mam rower :) Nie musze tankowac benzyny tylko śniadanie i obiad :) (6)

    Biletów tez nie kasuje bo nie wymagam :) i chetnie podwoze dziewczyny na ramie :)

    • 10 1

    • Więcej lasek zgarniesz na motor. (5)

      • 3 1

      • (2)

        na motory i szybkie auta lecą blachary (stąd ta nazwa)

        na rower żadna co prawda nie poleci, ale lecą za to na rowerzystę
        (tzn. nie na każdego i nie zawsze, ale jak już lecą to lecą na rowerzystę)

        ergo: rower jest zdrowszy i pod tym względem :P

        • 3 0

        • No i zawsze można poznać fajną rowerzystkę, bo pasztety na rowery rzadko wsiadają ;)

          • 1 0

        • Doktorku, jak się nazywa choroba objawiająca się brakiem poczucia humoru?

          Rower nie zastąpi karetek, wozów strażackich, ciężarówek, autobusów... Użytkowników jest więcej.

          • 2 2

      • zgadzam sie masz racje 100 razy wiecej na motor poleci ale musiał bym placic za benzyne :) (1)

        A ja wole zatankować coś dobrego do żołądka i mieć z tego jeszcze przyjemność.
        Poza tym idę na jakość nie na ilość ,Jak z mądrzeje to pewnie zrobię jak piszesz Motor ,Auto spróbuje po 70-siątce :)

        • 1 0

        • rowerem tyle dup nie obskoczysz

          erotoman gawędziarz
          co zamiast działać na rowerku sobie jeździ
          hihi
          jak jakiś gej

          • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane