• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: mniej pociągów poza szczytem, więcej Sprinterów, możliwe droższe bilety

Michał Sielski
8 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Kolejkami SKM jeździ mniej pasażerów, niż w ostatnich latach. Czy ten trend się odwróci? Kolejkami SKM jeździ mniej pasażerów, niż w ostatnich latach. Czy ten trend się odwróci?

Pół miliona mniej pasażerów przewiezie Szybka Kolej Miejska w 2010 roku. Spadek w stosunku do zeszłego roku na pewno odbije się na częstotliwości kursowania pociągów oraz - być może - na cenach biletów.



Jak oceniasz zapowiadane zmiany w kursowaniu SKM (poza zmianą cen biletów) ?

13 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy SKM. Odpada 14 pociągów w dni robocze i dwa w soboty. Stracą przede wszystkim Pruszcz Gdański (w weekend) i dzielnice oraz miasta między Gdynią Główną a Wejherowem. W weekendy nie będzie już dodatkowych pociągów do Pruszcza Gdańskiego. Trasę obsłuży linia Gdańsk-Tczew.

- Zdarzało się, że jeździło nimi dwóch pasażerów, albo nawet sama obsługa. Okazało się bowiem, że ruch - i to coraz większy - jest tylko w dni powszednie. Wielu mieszkańców Pruszcza Gdańskiego pracuje i uczy się w Trójmieście, więc w dni powszednie pociągi pozostają - podkreśla Bartłomiej Buczek, dyrektor ds. przewozów SKM.

Zmienią się za to godziny odjazdów z Gdańska - dwa pociągi zamiast w południe, odjadą wieczorem. Poza tym pociągi z Pruszcza nie będą kończyły biegu w Gdańsku Głównym i bez przesiadki będzie można nimi jechać dalej.

Mimo nowej linii SKM notuje spory spadek przewozu pasażerów. W 2009 roku spółka chciała przewieźć 39 mln osób. Nie wiadomo jeszcze czy plan zostanie zrealizowany, ale plan na 2010 rok jest już skromniejszy: ok. pół miliona pasażerów mniej. - Ma na to wpływ upadek Stoczni Gdynia, ale także spowolnienie gospodarcze - mówi Bartłomiej Buczek.

Także dlatego ograniczone zostaną kursy w Trójmieście poza szczytem. W godz. 8-13:30 pomiędzy Gdańskiem a Gdynią pociągi będą kursować co 10 minut, a w szczycie (godz. 6-8 i 13:30-18:30) nadal co 7,5 min. Pociągi kończące bieg w Chyloni, będą jeździły tylko do Gdyni Głównej, a ruch za Gdynią obsługiwać będą składy jeżdżące do Wejherowa (w weekendy co 30 minut, w dni powszednie tylko w szczycie co 15 min.) i Słupska.

- Trzeba też liczyć się z okresowymi zmianami spowodowanymi remontami torów przez Polskie Linie Kolejowe. O wszystkich będziemy na bieżąco informować - zapowiada Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu SKM.

Są też jednak dobre informacje. Zwiększa się ilość pociągów "Sprinter", które pozwalają skrócić czas podróży z Gdańska do Rumi o 20 minut - będą o dwa więcej na trasie Tczew - Słupsk, kolejne cztery na trasie Gdańsk - Słupsk i jeden dodatkowy pomiędzy Gdynią i Słupskiem.

Mogą jednak podrożeć bilety. Wprawdzie władze SKM jeszcze nie planują konkretnej podwyżki, ale też nie zaprzeczają, że w 2010 roku może być drożej.

- Trwają analizy ekonomiczne i nie mogę tego wykluczyć, musimy bowiem wykonać plan ekonomiczny. Zrobimy jednak wszystko, by podwyżka była ostatecznością - podkreśla Bartłomiej Buczek.

Opinie (285) 7 zablokowanych

  • jesli skm bedzie drozsze, to jeszcze jakos dam sobie z tym rade bo oni przynajmniej nie leca tak w kule jak zkm (czy ztm) w gdansku.

    a co z przystankiem gdansk - srodmiescie?

    • 5 0

  • "Ma na to wpływ upadek Stoczni Gdynia, ale także spowolnienie gospodarcze" (1)

    A ja głupi myślałem, że to przez jakość usług, brud i syf na peronach i pociągach, chaos informacyjny podczas remontów oraz bałagan w rozkładach jazdy spowodował, że wielu klientów postanowiła jeździć samochodami a nie skmką

    • 27 1

    • też tak myślałem, ale widać powody są inne

      • 10 1

  • Jeździłbym SKM-ką... (4)

    a nie samochodem, gdyby tylko w godzinach szczytu nie zmniejszyć, a zwiększyć częstotliwość kursowania składów. Ja wiem, że korzystniej jest przewozić ludzi poupychanych jak przysłowiowe sardynki w puszce, niż zaoferować im względny komfort podróży.

    • 27 1

    • (2)

      Przepisy bezpieczenstwa nie pozwalaja na wieksza czestotliwosc niz 7,5 min w szczycie. ma sie to zmienic wraz z modernizacja linii skm, teoretycznie do euro2012.

      • 0 3

      • wyjaśnij proszę co jest niezgodne z przepisami przy obecnej infrastrukturze?

        • 1 0

      • pare lat temu na tych samych przepisach

        kolejki jeździły co 6 minut. Mam wrażenie, że oni chcą przewieźć tych pasażerów wirtualnie.
        Pewnie po prostu nie mają czym jeździć.

        • 1 0

    • SKM nie ma wystarczającej liczby składów, by częściej obsługiwać połączenia- efekt zaniedbań z wielu lat...

      • 0 0

  • Najfajnieszja jest ta nowa skm ala metro. ten dzwiek jak przyspiesza i samo przyspieszenie. cos pieknego. lepsze niz orgazm :))))

    • 12 5

  • SPRINTERY! Genialnie! (1)

    Byłoby wprost cudownie gdyby faktycznie zwiększyła się ilość sprinterów w ciągu dnia, bo po 2 w kazdym kierunku to stanowczo za mało. Sama linia jest naprawdę świetna bo z Wrzeszcza do Gdyni jedzie się 15 min i to w warunkach o wiele bardziej komfortowych niz zwykłą skm'ką. Już nie wspomnę, że nie jest zapchana ludźmi i zawsze można choć na chwilę klapnąć i odpocząć.
    Trzymam kciuki, żeby dotrzymano zapowiedzi i aby można było dopasować sobie ranne podróże z Gdyni w kierunku Gdańska!

    • 13 2

    • A sprintery poza szczytem!!! :D

      Szczególnie w kierunku Gdyni z Wrzeszcza. Teraz juz nawet nie ma szans szybko wrócić po pracy do domu sprinterem

      ChWD zarząd SKM

      Mniej pociągów, syf i wyższe ceny! Za rok na pewno wykonacie plan ekonomiczny. Zbieram na auto

      • 4 0

  • (1)

    Może w ciągu dnia są puste składy, szczególnie na trasie Gdańsk-Gdynia, ale w godzinach szczytu, w weekendy, a nawet wieczorami często podróżując na trasie Wejherowo-Gdańsk praktycznie usiąść nie można. Coraz więcej ludzi się wyprowadza do Rumi, Redy, czy Wejherowa a do pracy, szkoły, do kina itp. dojeżdają do Trójmiasta a więc potrzebnych jest więcej lub dłuższe składy na tych trasach w takie dni, godziny. Wczoraj wracałem z Gdańska Głównego o 19:30 i juą poza Politechniką nawet trudno było ustać. Tłok w pociągu, a pociąg składał się z jednego składu. Rano jak się jedzie z Redy czy Wejherowa to też często nie ma co marzyć o miejscu siedzącym, a więc jak widać zapotrzebowanie jest.

    • 20 1

    • a jak widać dyrektor skm uważa inaczej... i tacy ludze są właśnie na takich stanowiskach

      • 2 0

  • Dojdzie do tego ,ze SKM-ka bedzie kursowala jak pospiech do Wawy:) (1)

    2,3 razy dziennie i wystarczy

    • 16 0

    • no kiedys taki skład jak skm jeździl do Łodzi

      • 2 0

  • ostatecznosc

    ostatecznosc hahaha juz kuzwa zacieraja rece bo wiadomo jak nie ma jak wykonac planu trzeba dopieprzyc podroznym przeciez tak najlatwiej - kuzwa zmiejszaja sklady tlok jak w dupie murzyna do skm trzeba skakac z peronu bo przerwa 50 cm jeden na 10 skm przyjedzie punktualnie i co jasne skoro zkm podniosla ceny i wszyscy to lykneli to dlaczego nie skm i tak barany musza jezdzic do pracy to zaplaca co za skurw...........

    • 16 0

  • najpierw czystość i punktualność poprawcie a dopiero później ceny podnoście (1)

    • 23 0

    • I poprawa warunków przewozu - STANOWCZE NIE dla krótkich składów rano

      bo to, co jest obecnie woła o przewozy gratis, albo i z dopłatą dla pasażerów!

      • 0 0

  • Więcej sprinterów, mniej

    'ślimakerów'

    Przynajmniej trzy sprintery dziennie w jednym kierunku !!
    Było by miodzik.

    skmko, sklej żółwia!

    • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane