• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM nadal co 10 minut. Lepiej może być w 2014 r.

Krzysztof Koprowski
22 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Od grudnia trudniej będzie wrócić pociągami nocą, a w dzień pojadą nie częściej niż co 10 minut. Od grudnia trudniej będzie wrócić pociągami nocą, a w dzień pojadą nie częściej niż co 10 minut.

W nowym rozkładzie SKM, który wchodzi w życie 9 grudnia, pociągi kursują co 10 minut w szczycie i co 30 minut wieczorami. Nocą pojadą raptem dwa. Lepiej będzie, ale dopiero w 2014 r., po wybudowaniu przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.



Od 9 grudnia pociągi będą kursować z częstotliwością maksymalnie co 10 minut w dni powszednie między godz. 6 a 9:30 oraz między godz. 14 a 18. Wieczorami pociągi pojadą co ok. pół godziny, a nocą uruchomione zostaną zaledwie dwa połączenia (z Gdańska Głównego w kierunku Gdyni o 0:45 i 2:45 oraz z Gdyni do Gdańska: 0:38 i 3:19).

Ten rozkład nie jest specjalną nowością, lecz raczej podtrzymaniem obecnej oferty przewozowej, którą jednak wielu pasażerów krytykuje jako nieadekwatną do potrzeb.

Dlaczego więc SKM nie wraca do częstotliwości 7,5 minutowej w godzinach szczytu, która dawała chociaż namiastkę taktu charakterystycznego dla kolei miejskiej lub metra?

Przyczyny są dwie: remonty oraz oczywiście pieniądze.

- Prace budowlane będą w przyszłym roku prowadzone zarówno na torach SKM, jak i dalekobieżnych należących do Polskich Linii Kolejowych. PKP PLK od nowa zbuduje wiadukt nad al. Hallera zobacz na mapie Gdańska, po którym poruszają się również pociągi SKM. Ponadto trwać będzie modernizacja przystanków Gdańsk Żabianka-AWFiS oraz Gdańsk Wrzeszcz. Termin ich zakończenia to wrzesień 2013 r. - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu w PKP SKM Trójmiasto.

Co powinno być priorytetem działań Szybkiej Kolei Miejskiej?

Na tym jednak plany budowlane się nie kończą. Za kilka miesięcy ma się rozpocząć budowa nowego przystanku - Gdańsk Śródmieście pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska. Prace te nie powinny znacząco wpłynąć na ruch pociągów, choć należy pamiętać, że będą wymagały korekty układu torowisk w rejonie Gdańska Głównego.

Dopiero po zakończeniu budowy przystanku Śródmieście, czyli w połowie 2014 r., będzie można powrócić do starego, 7,5 -minutowego taktu, o ile oczywiście znajdą się na to pieniądze. A te pozyskiwane są aż z trzech różnych źródeł. Od grudnia 2011 r. do września br. SKM uzyskała dochód ze sprzedaży biletów w kwocie 69,7 mln zł, z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, z tytułu honorowania ulg ustawowych - 13,5 mln zł oraz z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, w ramach dotacji do przewozów - 16 mln zł (na realizację całego rozkładu 2011/12 zarezerwowano kwotę 19,7 mln zł).

Sumy te być może wydają się spore, ale koszty uruchomienia składów są również liczone w milionach. Oprócz wynagrodzenia dla pracowników (27 mln zł), najwięcej w bieżącym rozkładzie jazdy pochłania... dostęp do infrastruktury kolejowej - 22,3 mln zł oraz opłaty za energię trakcyjną - 20,8 mln zł. 15,1 mln zł wydawane jest na utrzymanie pociągów. Na "pozostałe usługi" wydatkowano 16,7 mln zł.

SKM płaci tak duże sumy za dostęp do torów, gdyż pociągi jadące w stronę Wejherowa, tuż za Rumią Janowo wjeżdżają na torowiska zarządzane przez inną spółkę kolejową - PKP PLK. Choć obie spółki są w tej samej grupie PKP, to korzystając ze swoich usług, muszą sobie płacić. Co gorsza, od przyszłego roku te opłaty wzrosną o 27 procent.

Pomimo wyższych opłat nie wzrośnie natomiast dotacja ze strony Urzędu Marszałkowskiego. Będzie wręcz nieznacznie niższa - zamiast 19,7 mln zł, SKM dostanie na rozkład 2012/13 19,4 mln zł. Będzie to pierwszy przypadek od lat, gdy dotacja nie będzie rosnąć co roku. Wcześniej SKM dostała w latach: 2008/09 15,9 mln zł, 2009/10 - 18,5 mln zł, a w 2010/11 - 19,7 mln zł.

- Kwota przewidziana w rozkładzie jazdy 2012/2013 nie jest kwotą niską. Częściowe ograniczenie liczby połączeń jest spowodowane remontem infrastruktury. Należy przypomnieć, że na odcinku Gdańsk Główny - Tczew wnioski PKP SKM dotyczące uruchomienia pociągów zostały odrzucone przez PKP PLK wskutek braku przepustowości szlaku kolejowego. Dodatkowo nakłada się na to fakt, iż z powodu znaczących podwyżek cen dostępu do infrastruktury, nie możemy sfinansować uruchomienia wszystkich wcześniej zakładanych połączeń od Tczewa po Słupsk - tłumaczy decyzje ws. dopłat Małgorzata Pisarewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Warto zwrócić uwagę, że Szybka Kolej Miejska mimo ograniczonych funduszy, od lat stara się wyjść z bilansem finansowymi "na zero". Przez jedenaście lat funkcjonowania w obecnym statusie prawnym, spółka tylko w 2003 roku osiągnęła wynik ujemny, na co miał wpływ brak dopłat z budżetu państwa do przejazdów ulgowych. W 2008 roku zysk wyniósł 185,2 tys. zł, w 2009 - 238,4 tys. zł, w 2010 - 53,7 tys. zł, zaś w ubiegłym roku - 842,2 tys. zł. Jak zapewniają kolejarze, te niewielkie kwoty idą na realizację projektu modernizacji SKM, czyli remontu taboru i peronów.

Przedstawiciele Szybkiej Kolei Miejskiej zapewniają, że pamiętają o obietnicy sprzed lat i zejściu z częstotliwością do prawdziwej miejskiej kolei-metra, czyli 2-3 minut. Obecnie funkcjonują już niezależne systemy sterowania ruchem kolejowym na stacjach Gdynia Główna, Gdynia Orłowo, Sopot, Gdańsk Oliwa i Gdańsk Wrzeszcz, a kolejny ma powstać przy stacji Gdańsk Śródmieście. Wówczas w realizacji tego ambitnego celu na przeszkodzie ma stać wyłącznie kwota dofinansowania.

Miejsca

Opinie (199) 7 zablokowanych

  • brak słów na skm

    wiecie jak jest recepta zlikwidować te spółki za co oni biorą pieniądze jak i tak nic nie remontują od Rumi do Wejherowa trasa od Rumi do Wejherowa jest tak zaniedbana ze się to w głowie nie mieść dworce zaniedbane perony sie sypią to jest tragedia o oni tyle kasują pieniędzy gdzie są te pieniądze pozdrawiam a co do kolejek w nocy to porażka wcale sie nie wypowiadam zainwestuję w samochód i mam was gdzieś

    • 1 0

  • Dla Gdańska kolejki elektryczne powinni zamówić na wzór kolejek jakie jeździły w latach sześćdziesiąt- siedemdziesiąt. Wtedy żaden łobuz by się nie uchował. I by były o niebo wygodniejsze od obecnych.

    • 2 0

  • Można śmiało powiedzieć, że Gdańska Trójmiejska kolejka elektryczna jest po prostu metrem, tylko naziemnym, bo też ma własne torowisko jak warszawskie metro

    • 1 0

  • zróbmy coś z tym, to jest skandal

    porusza mnie ta sytuacja, to jest robienie z ludzi idiotów i traktowanie ich jak g***o. czy jako obywatele 3miasta nie możemy nic z tym zrobić wspólnymi siłami? szok, że jakaś klika z skm sobie pozwala na takie ekscesy. A jak chcą zaoszczędzić to niech najpierw renomę wywalą!!!!!!!!!!!!

    • 1 1

  • Mięso

    KIN do Gdańska

    • 0 0

  • To jest jakiś żart. W tytule napisali, że będą dwa pociągi w nocy, a z treści wynika, że owszem dwa, ale jeden z Gdańska do Gdyni, a drugi w odwrotną stronę. Teraz mi powiedzcie ile jeździ teraz, a ile po zmianie?

    • 0 0

  • skandal.

    To naprawdę jest skandal. Nie chodzi już o SKM, ale o mieszkańców Trójmiasta. Jak mamy funkcjonować jako jednolita aglomeracja miejska, skoro na tak podstawowym poziomie jak komunikacja uniemożliwia się migrację?? dwa pociągi w nocy?? Mamy poważny problem, tu trzeba szukać rozwiązań, bo sytuacja staje się naprawdę napięta. PolskiBusie? Prosimy o połączenie Gdynia-Gdańsk! Przesiadłabym się natychmiast.

    • 2 1

  • Ha,ha,ha,ha,ha, ale bzdura!: ´´Lepiej będzie, ale dopiero w 2014 r., po wybudowaniu przystanku SKM Gdańsk Śródmieście´´

    UCIEKAM STĄD DO JAKIŚ NORMALNIE KRAJU!.

    • 3 0

  • NAJ GORZEJ JEST ŻE W 2013 ROK BILET BĘDZIE DROŻEJ!!!

    Ludzie, uciekajcie stąd!.

    • 1 0

  • Wystarczy spojrzeć na rozkład,żeby się przekonać,że kolejki kursują z częstotliwością co 10 min pomiędzy 5.44 a 8.44, a nie jak podaje autor artykułu - pomiędzy 6 a 9.30, potem odjeżdżają co 14-16 min!!I nie jest to ta sama propozycja co dotychczas, bo ok. godz. 9 wypada co druga kolejka...nie wspomnę,że niektóre odjeżdżają przed czasem,więc jeśli kolejka ucieka, to czekasz na następną kolejne 15 min!!Jedyny transport z Sopotu do Gdańska, a częstotliwość kursowania gorsza niż kiedykolwiek!!!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane