• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM nie będzie już wozić pasażerów po linii PKM

Michał Brancewicz
15 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (280)
aktualizacja: godz. 15:45 (15 listopada 2022)
Najnowszy artykuł na ten temat PKM z kłopotami, przewoźnik nieprzygotowany?
Od grudnia tylko jeden przewoźnik - Polregio - będzie woził pasażerów po linii PKM. Od grudnia tylko jeden przewoźnik - Polregio - będzie woził pasażerów po linii PKM.

Jedyną ofertę na obsługę trasy PKM złożyła spółka Polregio, która za usługę oczekuje 187,8 mln zł. Kontrakt będzie obowiązywał przez cztery lata, do grudnia 2026 r. W tym czasie składy wykonają od 5,775 do 6,36 mln pociągokilometrów na linii PKM oraz na trasach do Gdyni, Kartuz i Kościerzyny. Do przetargu nie stanęła Szybka Kolej Miejska, na końcu tekstu spółka wyjaśnia, dlaczego.



Wykonawca będzie świadczył usługi kolejowe na trasach:

  1. Kartuzy - Gdańsk-Wrzeszcz
  2. Gdańsk-Wrzeszcz - Osowa - Gdynia Główna
  3. Kościerzyna - Wrzeszcz - Gdynia Główna
  4. Kościerzyna - Gdańsk-Osowa - Gdynia Główna

Przez cztery lata - od grudnia 2022 do grudnia 2026 r. - składy przejadą maksymalnie 6 360 734,309 pociągokilometrów. Minimalna tzw. praca eksploatacyjna wyniesie 5 775 335,918.

Organizatorem przewozów kolejowych jest Urząd Marszałkowski, który udostępnia też swój tabor. Do tej pory wspomniane trasy obsługiwały Szybka Kolej Miejska i Przewozy Regionalne.

Pierwszy pociąg elektryczny pojechał trasą PKM Pierwszy pociąg elektryczny pojechał trasą PKM

Oferta zatwierdzona dzień po złożeniu



Zaskoczeniem jest więc, że do przetargu stanęła tylko spółka Polregio. Oferta, jaką złożyła, opiewa na 187,815 mln zł.

Kwota ta nie przekracza przeznaczonego na ten cel budżetu - 199 400 400 zł.

- W związku z tym, we wtorek, 15 listopada, Zarząd Województwa Pomorskiego podjął decyzję o zatwierdzeniu wyniku tego postępowania - informuje Michał Piotrowski, rzecznik urzędu marszałkowskiego.

97 pociągów w dni powszednie, 82 w weekendy



Województwo Pomorskie udostępni spółce Polregio 13 składów (8 pojazdów trójczłonowych i 5 pojazdów dwuczłonowych) na podstawie umowy dzierżawy.

- Umowa, która będzie podpisana z nowo wybranym przewoźnikiem przewiduje uruchamianie 82 pociągów w weekendy i święta oraz 97 w dni powszednie - zapowiada Michał Piotrowski.

Już wcześniej zarząd województwa zapowiedział, że za obsługę pasażerów ma odpowiadać tylko jeden przewoźnik.

Od grudnia tylko jeden przewoźnik na linii PKM Od grudnia tylko jeden przewoźnik na linii PKM

Taka decyzja zapadła po tym, jak na początku roku szkolnego na trasy wyjechały za krótkie składy, które nie były w stanie pomieścić wszystkich podróżnych, a część kursów w ogóle się nie odbyła. Wówczas pretensje były kierowane do SKM.

SKM wyjaśnia, dlaczego nie złożyła oferty



Tomasz Złotoś, rzecznik Szybkiej Kolei Miejskiej:

Od 11 grudnia tego roku spółka PKP SKM w Trójmieście przestanie obsługiwać linie kolejowe umownie określane jako system Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM). To nie była łatwa decyzja. Pierwsze pociągi SKM z Gdańska Wrzeszcza do Gdyni Głównej przez Gdańsk Port Lotniczy ruszyły 1 września 2015 r., a kolejne, tym razem do Kartuz, pojechały w październiku 2015 r.. Obsługę pociągów do i z Kościerzyny nasza spółka rozpoczęła w  grudniu 2015 r. Od tamtej pory nieprzerwanie wozimy pasażerów pomiędzy Trójmiastem a Kartuzami i Kościerzyną. Chcieliśmy być nadal obecni na PKM. Niecierpliwie czekaliśmy na ogłoszenie przetargu na obsługę tych połączeń, gdyż obecna umowa przewozowa kończy się z dniem 10 grudnia tego roku.

Niestety, Władze Województwa Pomorskiego, tj. Urząd Marszałkowski zwlekały z jego ogłoszeniem aż do 14 września br. Po ogłoszeniu przetargu okazało się, że zapisy dokumentacji przetargowej były bardzo niekorzystne dla przewoźników i do tego stopnia nieprecyzyjne, że praktycznie uniemożliwiały skalkulowanie ceny za usługę przewozową. Skutek - odwołania złożone przez 3 potencjalnych przewoźników kolejowych do Krajowej Izby Odwoławczej, ale zanim KIO zdążyło je rozpatrzyć, organizator przetargu ... sam unieważnił ten przetarg, tłumacząc to kwestiami formalno-prawnymi.

Mówiąc wprost - osoby odpowiedzialne za organizację tego przetargu popełniły błąd, stosując niewłaściwą procedurę przetargową. A czas uciekał. Spółka zwracała uwagę władzom województwa pomorskiego na fakt, że zostało go zbyt mało, aby przewoźnicy mieli wystarczająco czasu na właściwe przygotowanie się do obsługi pociągów, ale też i  zabezpieczenie właściwej liczby pojazdów, których na PKM-ce - delikatnie rzecz ujmując - nigdy nie było za wiele.

Liczyliśmy, że kolejny przetarg będzie już przygotowany profesjonalnie. Tymczasem po zapoznaniu się z dokumentacją przetargową okazało się, że poprzednie kontrowersyjne zapisy, na które przewoźnicy zwracali uwagę, w zdecydowanej większości pozostały, a do tego pojawiły się nowe, które świadczyły o tym, że został on przygotowany jeszcze bardziej nieudolnie niż poprzedni.

Nasza spółka wysłała o około 100 zastrzeżeń, pytań i sugestii, z których tylko nieliczne zostały uwzględnione. Głównie te, w których wytknęliśmy ewidentne błędy w cenach biletów oraz zapisanie w przyszłej umowie przewozowej biletów, których w Taryfie Pomorskiej w ogóle nie ma (bilety kwartalne). Urzędnicy nie potrafili nawet podać prawidłowo jednego z najważniejszych kryteriów przetargu, czyli wielkości planowanej pracy eksploatacyjnej, która wpływa bezpośrednio na planowanie zatrudnienia oraz liczbę potrzebnych pojazdów.

Inne kontrowersyjne zapisy dokumentacji przetargowej to m.in. niejasne zasady wypłaty rekompensaty (wynagrodzenia przewoźnika) oraz jej waloryzacji, rozbudowany katalog kar, czy możliwość wypowiedzenia umowy przewoźnikowi po kilku przewinieniach (urzędnicy nie doprecyzowali jakie to przewinienia). To tylko niektóre z naszych zastrzeżeń, które zgłosiliśmy organizatorowi przetargu. Niestety, większość została skwitowana stwierdzeniem - "zamawiający nie przewiduje zmiany tego zapisu...".


Co więcej - Urząd Marszałkowski planuje użyczyć przewoźnikowi tabor, którego jest właścicielem, a o dodatkowe, niezbędne do właściwej realizacji rozkładu pojazdy, ma się zatroszczyć sam przewoźnik. Należy pamiętać, że 10 autobusów szynowych należących do Województwa użytkowanych obecnie przez PKP SKM na liniach PKM, w przeciągu najbliższych kilkunastu miesięcy będzie wymagało napraw czwartego poziomu utrzymania, które wyłączą każdy z nich z użytkowania na 2-3 miesiące. Naprawy te będą się kumulowały, ponieważ pojazdy mają ten sam rok produkcji i podobny przebieg.

Tymczasem szynobusów do wynajęcia na polskim rynku jest bardzo mało, o czym kilka dni temu przekonała się spółka POLREGIO, która także obsługuje linie PKM. Po otwarciu ofert w ogłoszonym przez tę spółkę przetargu na dzierżawę 9 szynobusów okazało się, że wpłynęła jedna oferta, ale znacznie przekraczająca kosztorys zamawiającego, ponadto jedyny oferent zaoferował tylko 6 pojazdów.

No ale, jak już wspomnieliśmy, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego uznał, że pozyskanie dodatkowego taboru to zmartwienie przewoźnika. Warto przy tym zaznaczyć, że takie warunki postawione przez województwo pomorskie stawiają w uprzywilejowanej pozycji dużych przewoźników, obsługujących większą siatkę połączeń. Taki przewoźnik ma zdecydowanie większe możliwości w dysponowaniu pojazdami. Może np. te bardziej pojemne wykorzystywać na najbardziej obleganych liniach, a te mniejsze wysyłać na szlaki, na których nie ma tak dużych potoków pasażerskich. Nasza spółka działa jedynie w Pomorskiem, więc nasze możliwości w tym zakresie są bardzo ograniczone.

Ponadto Organizator Przewozów (UMWP) wymagał zatrudnienia przez przewoźnika na umowę o pracę osób bezpośrednio wykonujących czynności związane z prowadzeniem i obsługą pojazdów - m.in. maszynistów i kierowników pociągów. To fachowcy, którzy przy tak dużym wzroście przewozów są rozchwytywani. Można oczywiście próbować ich "podkupić" z innej firmy, ale to wymaga czasu.

Policzmy - mamy połowę listopada, a nowy przewoźnik musi zacząć obsługę PKM od 11 grudnia. Czas wypowiedzenia umowy o pracę to zazwyczaj 3 miesiące. Umowa zlecenie? Nie wchodzi w grę, bo Organizator Przewozów, czyli Urząd Marszałkowski wykluczył taką możliwość. Wynajęcie podwykonawcy? Organizator uznał, że podwykonawca może wykonać nie więcej niż 10 procent zamówienia, co praktycznie eliminuje sens takiego rozwiązania.

Biorąc powyższe pod uwagę, nasza spółka ostatecznie nie zdecydowała się na złożenie oferty na obsługę linii PKM.

W związku z tą sytuacją nie przewidujemy restrukturyzacji zatrudnienia. Co więcej, mając na uwadze potrzeby kadrowe PKP SKM w kolejnych latach, nie rezygnujemy z kursu na maszynistów, który ma się rozpocząć w grudniu tego roku.

Opinie (280) ponad 10 zablokowanych

  • czy z tego artykułu mam rozumieć, że przez 4 lata będzie dotychczasowa częstotliwość kursowania pociągów? (4)

    • 36 0

    • Ja rozumiem, że będzie gorsza (3)

      Obecnie trasę obsługuje dwóch przewoźników, a pozostanie jeden, który zdaje się nie wyczaruje taboru.

      • 4 6

      • . (1)

        Plus nie wyczaruje maszynistów. Polregio maja braki w ludziach wiec kto ma obsluzy. Wzmożony popyt?

        • 9 1

        • Przejdą ludzie z SKM, bo tam będą teraz nadmiary kadry.

          • 2 6

      • Dostanie tabor który obecnie jest wynajmowany SKM.

        • 3 1

  • (1)

    Mija tyle lat a Marszałek nie potrafi ogarnąć kolei miejskiej,czy nie czas na zmiany?

    • 42 5

    • Mija tyle lat

      a pkp plk sa (Zarządca linii kolejowej) nie potrafił jej zmodernizować. Jak zwiększyć liczbę pociągów jak nue wybudowano drugiego toru.

      • 2 1

  • Dawac na pkm wagony z przedzialami i z warsem (3)

    • 20 4

    • prawnik-prawdy/nie-powie (1)

      ależ usługa WARS funkcjonuje, tyle, ze trzeba ją indywidualnie zalegalizować < każdy samodzielnie odrębnie >, kosztuje to 10 zł tzw. opłata licencyjna - niestety wniosek o przyjęcie 10 zł do depozytu w sądzie to wydatek 100 zł ;(.

      • 0 2

      • Cooo?posz po polsku

        • 3 0

    • Grubo by bylo gdyby wszyscy robole z kaszub po 16 okupowali by warsa po piwa hahaa

      • 4 0

  • A co z czestotliwością kursów PKMki??? Bez zmian??? (7)

    • 43 0

    • Chyba że na gorsze

      • 10 0

    • (1)

      Będą rzadziej jeździły. Już to Polregio ogłosiło

      • 7 3

      • Nie pisz glupot

        • 1 0

    • Jak maja czesciej jeździć skoro nie ma kim jeździć?

      • 8 2

    • Do 22.pozniej z lotniska tylko taryfa albo z buta buahaaa

      • 5 0

    • raczej na gorsze... (1)

      kolejne stadium "wygaszania popytu".

      "Projekt" PKM wypełnił warunki "trwałości" i stanowi dla samorządu zbędny koszt.
      Więc jest do likwidacji.

      Kto miał zarobić, ten zarobił.
      A jak ktoś będzie miał ochotę pobawić się w usługi, to będzie mógł infrastrukturę wynająć...

      • 4 2

      • Czy Ty ogladasz TVP

        • 1 0

  • A ile w tym czasie (1)

    Przewiezie pociągoludzi...?

    • 29 0

    • Tyle ile się zmieści.

      • 6 0

  • Lotnisko - Gdańsk Główny (1)

    Lotnisko - Gdańsk głowny - może czas na przywrócenie tego ultra ważnego połączenia. Nie rozumiem dlaczego zostały zlikwidowane...

    • 51 5

    • Bo oni maja nas w D.......

      I tyle.

      • 5 1

  • Opinia wyróżniona

    Czuć wojenkę pomiędzy Urzędem Marszałkowskim a władzami SKM (21)

    Nawet uszczypliwa treść ostatniego pisma Marszałka o możliwości wypożyczenia 10 nowych składów pociągów o tym świadczy.

    • 256 12

    • Marszałek robi sobie politykę a my pasażerowie cierpimy (16)

      • 57 38

      • Gdyby nie ten marszałek to nie miałbyś PKM (9)

        Przecież te władze są prokolejowe jak niewiele innych wojewódzkich w Polsce.
        W tym kraju lepiej się nie wychylać, bo każdy dobry uczynek będzie ukarany.
        A co zrobiło SKM?

        • 44 43

        • skm nie robi nic od lat, pozorowanie działań i wymuszone przez miasta akcjonariuszy remonty w końcu ale robione tak aby były jak największym problemem.

          • 47 21

        • Bardzo prokolejowe.

          Ciekawe co na ten temat mają do powiedzenia mieszkańcy Chojnic, Człuchowa i innych miast na peryferiach województwa?

          • 28 0

        • te "prokolejowe" władze zamknęły najwięcej linii i połaczeń w całej Polsce (3)

          Nie chcą utrzymywać linii do Nowego Portu...
          Od lat mają kryzys kolei na Nadwiślu i w zachodnim interiorze...

          Te "władze" obiecywały uruchomienie połączeń do Bytowa...

          I co?
          I do rymu...

          • 31 6

          • Brak znajomisci przepisow prawa (2)

            Nie usprawiedliwia pisania nie prawdziwych informacji. Organizatorem przewozów na trasie do Niwego Portu jest gmina a nie Marszałek. Rzeczywiście nie kursują pociagi na odcinku Kwidzyn - Grudziadz gdyż od zarządca linii pkp plk sa od pięciu lat nie potrafi jej wyremontować. Marszałek nie nadzoruje pkp plk sa. Marszałek nie wycofał sie z tej deklaracji i teraz czeka na wyremontowanie linii do Bytowa. To jest linia pkp plk sa a nie Marszałka

            • 8 6

            • nie piszę o marszałku a samorządzie

              Czy samorządy miast, czy inne jego szczeble, zasada jest jedna, nie robią tego, czego nie muszą...
              A jak nie muszą, to nie robią.

              Tak, są to linie regionalne w zarządzie PLK.
              Jak się organizuje finansowanie remontów takich linii, proszę zgłosić się na korepetycje do samorządów z południowo-zachodniej Polski.

              • 3 1

            • jeśli samorząd nie zgłasza potrzeb i zainteresowania

              Utrzymanie linii jest na poziomie "szczątkowym".
              Wobec deklarowanego braku zainteresowania, linie są likwidowane.

              Nie dlatego że są niepotrzebne a dlatego, że nie ma ich kto finansować. Przewozy pasażerskie nigdzie nie są dochodowe, a na pewno nie są super interesem. Stąd nie ma co liczyć na "niewidzialną rękę rynku". Jeśli już, to pod postacią "wygaszania popytu".

              Przewoźnicy nie żyją z biletów a z dotacji. A te środki samorząd woli przeznaczyć na własne "przyjemności"...
              Ludzie mogą jeździć samochodami.

              Jeśli nie znasz i nie widzisz innych możliwości zarządzania niż "nadzorowanie", raczej nie bardzo rozumiesz ideę samorządu i systemu przedstawicielskiego. Oraz zasad gospodarki, która nie składa się z izolowanych silosów i gomułkowskiej autarkii.

              PLK niewątpliwie ma wiele grzechów, ale nie jest twierdzą nie do zdobycia. Jednak trudno spodziewać się, że w trybie pilnym zajmą się obietnicami marszałka... To peryferia i siódma klasa odśnieżania. Problem nie jest w "oczekiwaniu na remont" a w fakcie, że nie ma na to środków. Gminy obciążane takimi wydatkami, najzwyczajniej ich unikają. I tak się sprawy mają w przypadku Bytowa...

              • 3 2

        • Pytanie nie co zrobiła SKM a czego nie zrobiła.

          • 6 2

        • no fakt, gdyby nie marszałek, Gdańsk po spałowaniu Gdyni

          puściłby na lotnisko tramwaj...

          Tak, to zasługa marszałka.
          Jedna z niewielu...

          • 1 1

        • świadczy o tym plan budowy dodatkowej drogi na Hel, która wiąże się z małym wyrębem drzew :D

          • 1 0

      • (5)

        SKM ma gdzieś wywiązywanie się ze swoich zadań więc marszałek bardzo słusznie próbuje ich odciąć.

        • 23 23

        • z jakich zadań SKM (4)

          się nie wywiązało?

          Przedmiotem umów jest kilometrowóz i jest to realizowane...

          • 19 6

          • Przetarg na zakup nowych składów (3)

            Tyle czasu zwlekali i się ociągali, że nikt się nie zgłosił...

            • 2 14

            • Zwlekali, bo marszałek nie dawał zgody na przetarg. (1)

              Dał jak już było za późno.A potem wymyślił, że przytuli kasę , która z UE załatwiła SKM.
              Taki cwaniak.

              • 17 0

              • Dla kogo za pozno to za pozno

                Skoro SKM sobie nie radzi to nie mogą za to cierpieć pasażerowie.

                • 1 7

            • nic z tego nie rozumiesz

              przykre...

              • 2 0

    • 3 osoby w pociągu...

      • 5 23

    • (1)

      Mysle, ze bardziej niż wojenka przeważyła konieczność wiecznego naprawiania składów Pesy.

      • 9 2

      • sądzisz, że Chojnice dadzą radę?

        SKM robiło to w ramach sumy kontraktu czy jako dodatkowa usługa?

        Bo jeśli jest to w sumie kontraktu, a zbliżają się duże resursy, to jest to objaw "wojenki" i samorząd chce podrzucić kukułcze jajo.

        • 1 1

    • Bardzo dobra oferta marszałka , wypozycza za grosze składy SKMce a jednocześnie przejmuje dofinansowanie ktore

      może przepaść i kupuje nowe składy. Wilk syty i owca cała .

      • 3 10

  • Bwzpośrednie połączenie PKMki z Sopotem i Gdańskiem Głównym zachęciłoby mnie do korzystania z tego środka komunikacji (1)

    • 25 4

    • Jest linia Kościerzyna - Wrzeszcz - Gdynia Główna.Jedzie przez Sopot

      • 9 0

  • (2)

    A będą jakieś dodatkowe kursy?

    • 15 2

    • Będą dodatkowo zlikwidowane kursy

      Cieszę się, że mogłem pomóc.

      • 6 0

    • :-)

      Ilość sypiącego sie taboru zostaje ta sama,więc nic więcej i lepiej nie będzie

      • 3 1

  • (1)

    Przewoźnik i tak i tak nie odpowiada za największą bolączkę PKM, czyli częstotliwość kursowania. To zamawiający, czyli Marszałek musi postawić na większą częstotliwość kursu. Podano zresztą ile pociągokilometrów ma przewoźnik wyjeździ, ktoś wie jak to się ma do obecnego stanu rzeczy?

    • 37 0

    • Trwaja modernizacje torow

      Nue można uruchomić więcej pociągów bo są remonty torów.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane