- 1 Zrobił zdjęcie Gdańska z ponad 100 km (169 opinii)
- 2 Sam zbudował ważne przejście w dzielnicy (150 opinii)
- 3 Jedna dzielnica, trzy miejsca na spacer (60 opinii)
- 4 Wymiana wind na peronach SKM (58 opinii)
- 5 "Nie widzą" znaku, może zobaczą słupki (168 opinii)
- 6 Ulica tranzytowa, więc remont w weekendy (47 opinii)
SKM wymieni windy na 8 przystankach. Najnowsze mają mniej niż 10 lat
Szybka Kolej Miejska planuje całkowitą wymianę 14 wind na ośmiu przystankach. Nowe konstrukcje zastąpią istniejące, które mają od 9 do 14 lat. Kolejarze tłumaczą, że pozwoli to ograniczyć skalę awarii, a eksploatacja dźwigów w takiej przestrzeni nie może być porównywana np. z blokami mieszkalnymi.
Prace będą prowadzone na 8 peronach SKM:
- Gdańsk Śródmieście (3 windy),
- Gdańsk Główny (1 winda),
- Gdańsk Wrzeszcz (2 windy),
- Gdańsk Żabianka-AWFiS (3 windy),
- Sopot (1 winda),
- Sopot Kamienny Potok (1 winda),
- Gdynia Wzg. Św. Maksymiliana (1 winda),
- Gdynia Cisowa (2 windy).
Całkowita wymiana wind zmniejszy awaryjność?
Najstarsze dźwigi osobowe zostały wyprodukowane w 2010 r. i 2011 r. - znajdują się odpowiednio na przystankach Sopot oraz Gdynia Wzg. św. Maksymiliana. Najnowsze konstrukcje pochodzą z 2015 r. i są zainstalowane w Gdyni-Cisowej oraz Sopocie-Kamiennym Potoku.
Czy tak kompleksowa wymiana całych wind zamiast ich modernizacji lub wymiany zużytych podzespołów - przy stosunkowo krótkim okresie eksploatacji - jest faktycznie niezbędna?
- Windy, które są obecnie na naszych przystankach, pochodzą od różnych producentów. Większość modeli nie jest już produkowana, wiele wind to tzw. składaki, do których zdobycie części zamiennych jest coraz trudniejsze i czasochłonne. Nowe windy niewątpliwie będą mniej awaryjne, a to, że będą pochodziły od jednego producenta, umożliwi łatwiejszy i szybszy dostęp do części zamiennych. Dzięki temu czas ewentualnych napraw zostanie skrócony do minimum - przekonuje Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.
Windy na kolei wymagają innego serwisu niż w bloku
Warto nadmienić, że w ramach przetargu wykonawca przez minimum 3 lata będzie dbał o czystość w kabinach dźwigów, dokonywał przeglądów, napraw i wymiany zużytych części.
- Nie można porównywać okresu żywotności wind w budynkach mieszkalnych, eksploatowanych w stabilnych warunkach, gdzie jest sucho i panuje dodatnia temperatura z naszymi windami - dodaje Złotoś. - Windy na peronach kolejowych muszą funkcjonować także w temperaturach ujemnych, narażone są na oddziaływanie śniegu oraz tzw. soli drogowej, a zdarza się również, że są zalewane przez deszcze nawalne. Są też intensywniej użytkowane niż zdecydowana większość tych znajdujących się w blokach mieszkalnych. Te ostatnie rzadziej też padają ofiarą wandali.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Wymiana urządzeń realizowana w etapach
Wymiana wind będzie realizowana etapami na poszczególnych przystankach. Pierwsze nowe urządzenia pojawią się we Wrzeszczu oraz Cisowej - do końca listopada br. Wszystkie roboty budowlane zakończą się we wrześniu 2026 r.
O wyborze wykonawcy w przetargu SKM zdecydują kryteria: najniższej ceny (75 proc.), kosztów przeglądu miesięcznego w okresie gwarancyjnym (15 proc.) oraz ewentualne przedłużenie trzyletniego okresu udzielonej gwarancji (10 proc.).
Kolejowe Trójmiasto
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie wybrane
-
2 godz.
Jeśli do starych nie ma już części. (3)
To oczywiście, że należy je wymienić. Windy powinny być możliwie szybko naprawione.
- 11 2
-
1 godz.
Złe windy kupiono... (2)
Zostały zamontowane windy firmy z Warszawy która składa je z chińskich części (każda część od innego producenta) - taki składak. W przetargu byli najtańsi - najniższa cena i teraz to wychodzi. Chyba na peronie w Oliwie jest winda Otisa i z nią prawie w ogóle nie ma problemów. Nawet firmy nie chcą zgłaszać się do utrzymania i serwisowania tych składaków.
- 2 0
-
24 min
Tak
samo jest ze sprzętem AGD,telewizory,telefony i okulary żeby było śmiesznie.W promocji znaczy iż już stopniowo schodzi z produkcji.
- 0 0
-
1 godz.
Wszyscy producenci składają z chińskich części.
W Europie niektórych podzespołów się nie produkuje. A co do wyboru najtańszej oferty, polecam lekturę prawa zamówień publicznych. Nikt nie chce być posądzony o przytulenie od firmy, która nie złożyła najtańsze oferty. Oprócz tego protesty, odwołania tego najtańszego....
- 0 0
-
5 min
Wymiana
Oby te windy miały monitoring, który będzie nagrywał tych wszystkich windy niszczących. Szczegolnie wkurzają mnie pseudo rowerzysci pasujący się do win a potem do pociągów przy okazji obijajac swoim gratami I sprzęt I ludzi. Czekam na decyzję o wprowadzeniu biletów na rower od gdańska do Wejherowa. Skończy się wtedy lans pseudorowerzystów.
- 3 0
-
1 godz.
szyby wind (2)
To powinna być nie tylko wymiana mechanizmów dźwigowych lecz również szybów wind, tak by można było wjechać z wózkiem dziecięcym, z rowerem bez konieczności układania się w środku by się drzwi zamknęły.
- 6 4
-
8 min
To prawda.
Nie da się zmieścić roweru. Generalnie to dość żenujące - wymieniają windy, które "pracują" w innych warunkach niż takie w blokach, ale prawda jest taka, że one praktycznie nie "pracują". Taka winda w Śródmieściu to przez wszystkie lata chyba ze 100 kursów zrobiła, bo ciągle była wyłączona. Może za wymianę wind powinien zapłacić ten, kto zamawiał, odbierał i płacił za takie badziewie? Inaczej w nieskończoność będą rozrzucać "nasze" pieniądze.
- 0 0
-
23 min
Zupełnie nie pojmuję zamysłu projektanta, który stworzył szyb wielkości klitki do którego ciężko wejść osobie dorosłej z wózkiem. Borykamy się z tym samym problemem.
Kolejną szaloną koncepcją jest rezygnacja z podjazdów na schodach - windy mają awarje i wówczas trzeba wnieść i znieść wózek po schodach - i nie wyobrażam sobie jak mają radzićZupełnie nie pojmuję zamysłu projektanta, który stworzył szyb wielkości klitki do którego ciężko wejść osobie dorosłej z wózkiem. Borykamy się z tym samym problemem.
Kolejną szaloną koncepcją jest rezygnacja z podjazdów na schodach - windy mają awarje i wówczas trzeba wnieść i znieść wózek po schodach - i nie wyobrażam sobie jak mają radzić sobie w takiej sytuacji osoby z niepełnosprawnością.
I tak zupełnie na poważnie, czy to kwestia przepisów (brak rozporządzenia dotyczącego ewakuacji w przypadku niedziałających wind), braku zrozumienia problemu poruszania się po schodach z wózkiem, czy może chodzi jedynie o to, że tak jest taniej... A może wszystko razem?- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.