• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM zbuduje nastawnię i wyremontuje perony w Gdańsku Głównym

Michał Brancewicz
6 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (131)
  • W planach SKM jest rozbiórka parterowej części budynku i wybudowanie w jego miejsce obiektu o większej powierzchni.
  • Tak dzisiaj wygląda parterowy budynek, w którym pracuje obsługa linii SKM.

Budowa nowej nastawniMapkarewitalizacja połączonego z nią budynku byłej poczty i noclegowniMapka oraz modernizacja peronów nr 4Mapkanr 5Mapka - takie są plany inwestycyjne Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie stacji Gdańsk Główny. Projekt ma powstać do końca roku. Realizacja powinna ruszyć w drugiej połowie 2024 r.



Szybka Kolej Miejska w ostatnim czasie skupia się na remoncie swojej infrastruktury w Gdyni. Obecnie trwa m.in. modernizacja dworca podmiejskiego na stacji Gdynia Główna oraz przebudowa peronu w Orłowie i Leszczynkach.

Zdjęcia z niedostępnego dworca. Trwa remont SKM Gdynia Zdjęcia z niedostępnego dworca. Trwa remont SKM Gdynia

Jadąc SKM-ką z centrum Gdańska, częściej korzystasz z przystanku:

Jednak na tym plany spółki się nie kończą. Niedawno pisaliśmy o drugim przetargu na projekt remontu SKM Przymorze. A teraz przewoźnik szykuje się do zakrojonej na szeroką skalę modernizacji swojej infrastruktury na stacji Gdańsk Główny.

SKM szuka wykonawcy wielobranżowej dokumentacji projektowej budowlano-wykonawczej wraz z uzyskaniem pozwoleń na budowę.

O której odjeżdża najbliższa SKM-ka? Ile kosztuje bilet? Sprawdź



  • Budynek nowej nastawni będzie łączył się z większym, zabytkowym budynkiem dawnej noclegowni, który zostanie zrewitalizowany.
  • Dzisiaj w budynku dawnej noclegowni działa przechowalnia bagaży i swoją siedzibę ma oddział Straży Ochrony Kolei.
Zadanie 1:

  • pierwsze podzadanie: budowa nowego obiektu Nastawni Gdańsk Główny
  • drugie podzadanie: modernizacja peronu nr 4 wraz z Nastawnią na peronieMapka
  • trzecie podzadanie: modernizacja peronu nr 5 Gdańsk Główny

Zadanie 2:

  • Rewitalizacja budynku Noclegowni na terenie Gdańska Głównego

  • Inwestycja w Gdańsku Głównym obejmuje również przebudowę peronów SKM nr 4 i nr 5.
  • Remont przejdzie też nastawnia zlokalizowana na peronie nr 4.
Oferty, wyłącznie na oba zadania, można składać do 19 kwietnia. O wyborze zadecyduje w 100 proc. cena. Projekt ma zostać wykonany na bazie koncepcji do końca 2023 r.

Wszystkie prace budowlane w półtora roku?



Kiedy nastąpi realizacja?

- Rozpoczęcie prac budowlanych jest uzależnione od terminu pozyskania środków z Krajowego Planu Odbudowy. Mamy nadzieję, że uda się je rozpocząć w połowie 2024 r. i zakończyć tę inwestycję do końca 2025 r. - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM. - Jeszcze nie zapadła decyzja, czy będzie to jedno zlecenie, które wykona jeden wykonawca, czy każde zadanie będzie realizowała inna firma. Ponieważ czasu na realizację prac będzie niewiele, to roboty prawdopodobnie będą realizowane równolegle. Wiele wyjaśni dokumentacja projektowa, którą właśnie planujemy pozyskać.

Budynek, który był kiedyś pocztą a potem noclegownią



Większość pasażerów korzystająca z SKM wie, gdzie znajdują się perony 4 i 5, nawet jeśli pociągi odjeżdżają najczęściej z platformy nr 3.

Nie każdy jednak wie, gdzie znajduje się budynek byłej noclegowni, a wcześniej Polskiego Urzędu Pocztowego Gdańsk 2 i w którym miejscu planowana jest budowa drugiej nastawni.

Zabytkowy budynek byłej noclegowni znajduje się przy ul. Podwale Grodzkie, na tyłach KFC.

Kiedyś mieściło się tam biuro Renomy, a obecnie siedzibę ma Straż Ochrony Kolei. Działa tam też przechowalnia bagażu. Do niego "doklejony" jest parterowy obiekt, dla rewidentów SKM, czyli pracowników kolei wykonujących oględziny stanu technicznego oraz drobne naprawy taboru kolejowego.

Koncepcja zakłada powstanie nowego, dłuższego, parterowego budynku, który będzie pełnił funkcję nastawni. Koncepcja zakłada powstanie nowego, dłuższego, parterowego budynku, który będzie pełnił funkcję nastawni.

Budowa nastawni musi być konsultowana z konserwatorem



Koncepcja zakłada zburzenie niemal w całości jednokondygnacyjnej części i wybudowanie w jej miejsce dłuższego budynku, ale również parterowego.

Nowy obiekt ma mieć powierzchnię od 300 do 350 m kw., co pozwoli pomieścić wszystkie niezbędne funkcje, w tym znajdujące się obecnie w kontenerach przy budynku urządzenia automatyki sterowania ruchem kolejowym. Jego wysokość to 6,1 m mierzona przy najniższym punkcie elewacji od strony torów.

Budynek, jak i sam teren znajdują się pod kuratelą konserwatora zabytków. Dlatego projekt będzie musiał uzyskać jego aprobatę.

Nie jest zatem wykluczone, że fragment obiektu będzie musiał zostać zachowany. Bowiem, jak czytamy w koncepcji, "wstępnie Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków wskazał ścianę zewnętrzną budynku od strony ul. Podwale Grodzkie oraz 1 szt. historycznego okna jako elementy potencjalnie wartościowe".

Miejsca

Opinie (131) 5 zablokowanych

  • Co się dzieje z dworcem w Oliwie?? Czy ktoś widział, jak wygląda przejście podziemne na tym dworcu? Co się stało z zabytkowymi kafelkami ze ścian? Nie mówię już o tonach śmieci, butelkach, krzywych chodnikach i zapyziałym placu przed budynkiem dworca. Czy ktoś to kontroluje?

    • 14 0

  • A nie mogli robić tego równocześnie z remontem budynku głównego? (1)

    • 4 2

    • Nie, bo teraz trzeba bedzie polozyc nowe instalacje w kierunku odnowionego dworca, czyli

      rozpruc plac i czesc dworca i na to bedzie nowa kasa. Gdyby robili rownoczesnie to nie byloby tej kasy. Pan rozumie..

      • 2 1

  • Stara noclegownia

    tam się kiedyś balowało
    aż pociągi stawały

    • 1 1

  • Była noclegownia? Panie Redaktorze to dawny Oddział Poczty Polskiej nr 2 w Wolnym Mieście Gdańsku! (2)

    • 6 1

    • doczytałeś do końca? (1)

      " budynek byłej noclegowni, a wcześniej Polskiego Urzędu Pocztowego Gdańsk 2"

      • 5 1

      • Tak, doczytałem. Redaktor edytował treść artykułu dopiero po prośbie od Naczelnego...

        • 1 0

  • Po co w ogóle?

    Po co wydawać kasę na remont peronów od lat nieużywanych i raczej nie będących w użyciu w kolejnych? Naprawdę mamy jeszcze kilka w ruinie, np Gdynia czy Gdańsk Stocznia

    • 11 0

  • W 70-tych latach chcialem w tej noclegowni skorzystac z prysznica ale ucieklem z powodu totalnego brudu i syfu.

    • 2 0

  • Już na pierwszy rzut oka koncepcja ma pewne mankamenty. (1)

    Dlaczego linia białego fryzu z fasady budynku Noclegowni nie została przedłużona na budynek docelowej nastawni? Dlaczego inna jest krzywizna dachu na budynku nastawni niż na sąsiednich? Myślę, że nie grozi obawa tworzenia sztucznego zabytku, toteż nie ma sensu drobnymi szczegółami podkreślać odrębności nowo budowanej nastawni.
    Ale poza tym oklaski za zajęcie się tymi miejscem, które raziłoby zaniedbaniem po rewitalizacji głównego kompleksu.

    • 1 1

    • znacznie lepszy los tej noclegowni

      niż oddanej samorządowi przy przystanku Politechnika...

      • 0 0

  • Dworzec (1)

    Niech skończą remont dworca głównego, wiem że to inny inwestor, bo za skandal z przedłużającym się remontem dworca Gdańsk Główny odpowiada spółka państwowa ( czytaj pisowska, bo do nich należy państwo ),a skm to inwestycja samorządowa . Oddajcie nam dworzec i tunel pod nim !!!!

    • 7 1

    • samorządowa?

      SKM jest wykonawcą zleceń samorządu, który jest jej jedynym klientem. SKM nie jest własnością samorządu.
      Samorząd płaci jedynie za wykonanie przewozów według ustalonego przez samorząd rozkładu.
      Z tych przychodów SKM utrzymuje (lepiej lub gorzej) własną infrastrukturę. W tym budynki noclegowni.

      Jak samorząd dba o budynek przekazanej mu innej noclegowni, możesz zobaczyć przy przystanku Politechnika.

      • 1 0

  • ten budynek w wyższej części

    miał przed wojną neorenesansowe szczyty podobne do tych jakie są na budynku dworca czy KFC. Może warto by wykorzystać sytuację i od razu je odbudować przy okazji?

    • 3 1

  • modernizacja nieużywanych peronów? (4)

    I po co? gdyby większość SKM kończyła bieg w Gdańsku Głównym to by miało sens(węzeł przesiadkowy znacznie lepszy niż obecny obok Forum). Obecnie jednak tak hula wiatr więc fundusze można przeznaczyć na coś innego

    • 5 1

    • Dalczego z peronu 4 i 5 nie mogą startować PKM? (3)

      bo inaczej można je zaorać

      • 2 0

      • (1)

        Bo pkp plk tak przebudowała układ torów, że próba wjazdu na te perony z torów dalekobieżnych jest praktycznie niemożliwa

        • 1 0

        • Możliwa jest

          ale takie hopaj-siupy mocno wpływają na dostępność magistrali.
          Nie ma ona zbytniej rezerwy przepustowości, więc raczej PKM w Gdańsku nie bardzo można się spodziewać.
          Bardziej opłaca się puszczać towarowe.

          • 0 0

      • Pierwotnie PKM miała jechać do Gdanska,a nie do wrzeszcza.To dopiero byłaby wygoda.Np.dla mieszkańców Nowego Portu.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane