• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza

MKo
12 marca 2024, godz. 08:50 
Opinie (251)
Najnowszy artykuł na ten temat Hybryda wozi pasażerów na linii PKM
Nowe pociągi na pomorskich torach mają się pojawić do końca przyszłego roku. Nowe pociągi na pomorskich torach mają się pojawić do końca przyszłego roku.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych przyznało woj. pomorskiemu dofinansowanie do zakupu 10 nowych pociągów, tzw. elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Środki na zakup pociągów pokryją 84 proc. kosztów i będą pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy. Nowe składy na tory wyjadą do końca przyszłego roku.



Jak często poruszasz się pociągiem po woj. pomorskim?

O planach zakupowych woj. pomorskiego szerzej informowaliśmy w sierpniu ubiegłego roku, gdy Urząd Marszałkowski za 35 mln zł zamówił w nowosądeckim Newagu nowy pociąg Impuls.

Błyskawiczna podróż z Warszawy do Gdańska i połączenie z Trójmiasta w Tatry Błyskawiczna podróż z Warszawy do Gdańska i połączenie z Trójmiasta w Tatry

Częścią umowy jest tzw. prawo opcji, a więc domówienia kolejnych 9 pociągów. Warunkiem było jednak finansowanie zakupów ze środków zewnętrznych. Urząd Marszałkowski złożył wniosek o zakup dodatkowych pociągów z Krajowego Planu Odbudowy.

I właśnie otrzymał decyzję z CUPT o przyznaniu dofinansowania.


84 proc. dofinansowania



Pomorskie otrzyma w sumie 84 proc. dofinansowania. To oznacza, że do końca przyszłego roku na Pomorzu pojawi się w sumie 45 nowych składów (wcześniej zamówiono 31 EZT i 4 "hybrydy"). Nowe pociągi będą obsługiwać połączenia regionalne m.in. z Gdańska do Malborka i z Gdańska do Słupska.

Po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr 201, 214, 229 pojawi się też możliwość rozszerzenia tras z Kościerzyny i Kartuz do Gdyni Głównej i Wrzeszcza. Podobnie jak w przypadku poprzednio kupowanych pojazdów nowe pociągi będą mieć klimatyzację, sieć Wi-Fi, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz defibrylatory AED. Nad bezpieczeństwem podróżnych będzie czuwał monitoring.

Pojazdy będą też posiadać m.in. miejsca oznaczone jako miejsca uprzywilejowane, przeznaczone dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz toaletę przystosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zostanie również wydzielona przestrzeń do przewozu rowerów.

Wartość kontraktu przekracza 1 mld zł.

MKo

Miejsca

Opinie (251) ponad 10 zablokowanych

  • Szwager

    Szwager jest emerytowanym kolejarzem kwestuje na nowe SKM w Zakopanym przebrany z misia juz 7.84 zl zebrał

    • 5 6

  • Tylko nie kupujcie od Newagu (3)

    błagam

    • 9 6

    • Zarząd to idioci (1)

      Ale same pociągi są wysokiej jakości, najlepsze na rynku polskim. Wywalić zarząd, zostawić techników

      • 4 0

      • > Wywalić zarząd, zostawić techników

        Pozwolę się nie zgodzić. Diesel-gate było bardzo nie dawno, i każdy powinien wiedzieć, że:
        - tam przed sądem stanęli wszyscy - także inżynierowie, i nie ważne, że tylko "wykonywali rozkazy"
        - no po prostu nie odwala się takiego syfu, nikt w całej branży was nie pochwali, że elegancko ukryliście w kodzie backdoora

        • 1 0

    • A skąd? Znasz inne firmy które staną do przetargu

      • 1 1

  • zastanawiająca synchronizacja z wyborami (7)

    A komuś zarzucano przekupstwo...

    • 16 6

    • Siedź na d***e i nie rób nic. (1)

      Przecież zawsze są jakieś wybory.

      • 4 6

      • to kiedy...

        praca?

        • 4 0

    • w czerwcu są do parlamentu UE, wiosną -- prezydenckie. (1)

      czyli teraz przez rok wszystko ma stanąć i nikt niczego nie może zrobić.
      Opinia na poziomie pislamskiej maciarenki.

      • 1 4

      • to może trzeba metody zmienić?

        Jakiś program zaproponować, przyznać, że "coś" zrobiono dobrze, że wielu ludzi robi codzienną, dobrą robotę...

        Zamiast festiwalu obietnic i licytacji łapówek...
        Oraz jakże wschodniego "wycinania w pień", "dorzynania watah" czy jawnego jurgieltnictwa na plecach naiwnego elektoratu...

        Opinia na poziomie "gdańskiego liberała", który wolność uznaje tylko dla siebie, bo przecież mu się należy po skończeniu politologii na UG...
        "Aby było, tak jak było" w tej "naszej demokracji"...
        Bo ona przecie najmojsza...

        • 1 0

    • Zawsze są jakieś wybory (2)

      Co stało na przeszkodzie żeby pis cztery miesiące temu ogłosił taki zakup????

      • 2 4

      • na przeszkodzie stało veto europejskich parlamentarzystów z PO

        Którzy głosowali przeciwko uruchomieniu tych środków.

        • 1 1

      • zakupu dokonuje samorząd województwa pomorskiego

        który z PiS ma niewiele wspólnego.

        Odpowiadając na pytanie: kompetencje?

        • 0 0

  • Kamila (4)

    W SKM-kach kłopotem są toalety.
    Podczas jazdy z Gdańska do Gdyni mając biegunkę ciężko wytrzymać.
    Dodatkowym minusem jest brak przyciemnianych szyb.Jadac w dni słoneczne oczy bolą.

    • 13 9

    • Masz biegunkę, to siedź w domu (1)

      • 5 3

      • Kamila

        Głuptasku nie rozśmieszaj mnie bo ze śmiechu puściłam bąka z kleksem .

        • 3 2

    • Za Wejherowem otwieraja

      Dasz rade

      • 0 0

    • zawsze mozesz isc pieszo , nie bedziesz miala problemów biegunką , krzaków po drodze sporo..

      • 0 0

  • PiS by nie dał ani grosza krnąbrnemu i niewdzięcznemu Pomorzu. (3)

    • 6 19

    • I dobrze

      Im szybciej upadnie tym lepiej

      • 4 1

    • ty nadal wierzysz w tę ściemę?

      A może uważasz, że ludzie powinni w ten "mesjanizm" wierzyć?

      To zwykły pretekst i matactwo, aby zasłonić fakt nieudolności i braku kompetencji.
      "Dawano" za Tuska, jak Sławek kasę w walizce przywoził...

      Później trzeba było mieć pomysł i dawać gwarancję sukcesu...
      Jakoś wszystkie rządy potulnie płacą na gospodarczo zbędną "zakopiankę"...

      • 1 0

    • pan nietutejszy?

      Bo taki zdezorientowany...

      • 0 0

  • EW

    Szkoda że Ewy już nie kursują to były takie rodzynki w gamie.

    • 10 0

  • Pociągi jeżdżą za rzadko. (14)

    Wolałbym aby pociągi jeździły częściej, nie muszą być nowe. Swoją drogą, jeśli infrastruktura nie pozwala na częstsze kursy, to można by było puścić np. część pociągów na trasie PKM od i do przystanku Gdańsk Strzyża. Nie każdy przecież dojeżdża do Wrzeszcza, a nawet jeśli, to na Strzyży jest dogodna przesiadka na tramwaj.

    • 109 16

    • Strzyża to przystanek, a nie stacja - nie da się tam kończyć biegu pociągów. (2)

      • 12 1

      • Akurat to nie jest problemem (1)

        bo przystanek Strzyża jest w obrębie stacji Wrzeszcz.

        • 1 6

        • Nie o to chodzi.

          Na przystanku pociągi zatrzymują się na szlaku. Na stacji zjeżdżają ze szlaku i stają na torach dodatkowych. Dzięki temu pociągi mogą się wyprzedzać.

          • 6 0

    • A jak on ma na Strzyży zawrócić?

      Przeskoczyć z toru na tor? Pomijając ten fakt to masz rację - częstotliwość powinna być większa. Mam nadzieję że więcej taboru to krok w tym kierunku:)

      • 11 3

    • takt SKM co 7 minut to zart (2)

      powinny być co 5 w godzinach szczytu, rano i popołudniu, 7 minut oczekiwania aż pociąg ruszy to 7 minut spóźnienia do pracy

      • 5 12

      • Pojedziesz jedną wcześniej i się nie spóźnisz. (1)

        • 6 1

        • I właśnie przez takie podejście wiele osób nie korzysta z komunikacji miejskiej. Dobra komunikacja miejska oznacza, że nie trzeba śledzić rozkładu jazdy - bo kolejny pociąg czy autobus przyjedzie "kiedyś". Po prostu wiemy, ze w ciągu kilku minut będzie połączenie.

          • 1 0

    • PKM mogłaby jezdzić w stałym takcie co 20min ale tylko pomiędzy GDY główna, a GDA Wrzeszcz. (2)

      I to bez konieczności dokładania ekstra składów. A reszta PKM z Kartuz czy innych Koscierzyn, dojezdzałaby do Gdańsk Osowa i z powrotem. W Osowej po prostu kto potrzebuje przesiada się w stronę Gdyni lub Gdańska.

      • 12 7

      • A Ty znowu z tym i**otycznym pomysłem? (1)

        • 1 6

        • Ten pomysł nie jest i**otyczny. Nie po to powstał dodatkowy peron na Osowej, żeby tworzyć kursy PKM przez całe Trójmiasto, jeszcze wzdłuż SKM-ki.

          • 7 3

    • Jak jest opóźnienie,

      tak jak dzisiaj 20 minut, to potem jeżdżą co trzy minuty, więc chyba infrastruktura daje radę.

      • 6 1

    • (1)

      a PKM do Gdańska Głównego powinna dojeżdżać.

      • 8 11

      • Nie ma jak, bo linia jest zapchana

        Trzeba by dobudować kolejny tor, żeby pociągi się zmieściły

        • 9 0

    • Mogą bez problemów dojeżdżać do Gdańsk Wrzeszcz

      I była taka inicjatywa, ale została oprotestowana przez część pasażerów i na siłę wydłużono do Gdańska Głównego. Do Wrzeszcza nie ma żadnych ograniczeń i kwestia tylko ilości pociągów, bo do tego punktu nie muszą się dostosowywać pod PKP. A tu przesiadka na SKM, która jeździ już dużo częściej, ale zawsze będzie kilku takich co znajdą dziurę w całym i utrudnią innym zycie.

      • 10 0

  • (6)

    Mam wrażenie że w porównaniu z ET57 są ciężkie, przekombinowane i z niezawodnością oraz łatwością napraw nie będzie różowo, gdyby takim spartańskim sprawdzonym ET57 dorobić nowoczesną "budę" i do tego kilka współczesnych udogodnień dla pasażerów to nie byłyby lepszymi pojazdami do tego zadania ?!

    • 12 4

    • Nie byłyby (1)

      Lubię ENki ale ich konstrukcja nie jest solidna. Wystarczy zobaczyć co stało się po lekkim wypadku z szynobusem w Gdyni. Szynobus prawie brak obrażeń, EN skasowany pierwszy wagon

      • 2 0

      • No właśnie o tym mówię

        lekkie = szybkie, po co zamawiać ciężkie "czołgi" one mają swoją odizolowaną trasę nie mają się z czym zderzać , mają być szybie i szybko przyśpieszać, bardziej by zdały egzamin takie elektryczne wagony metra niż ciężkie pociągi, kolizje na trasie SKM nigdy nie stanowiły problemu

        • 1 0

    • EW58 (pomarańczowe) miało potencjał do modernizacji... (2)

      Towarową lokomotywę elektryczną chcesz przerabiać na skm? A tak na poważnie to lepiej nadawały się do przeróbek EW58 (te pomarańczowe) - brak schodków (próg na poziomie peronów GdaŚr-RumiaJan), więcej drzwi, wózki na lepszym zawieszeniu (usprężynieniu), więcej mocy (liczba silników). Były tak unikatowe że nie chcieli ich modernizować bo za drogo (jedyne takie w całej Polsce poza EW60 w Warszawie) i części trzeba dorabiać indywidualnie. Woleli EW58 zezłomować i zmodernizować nieprzystosowanie do miejskich warunków EW57 bo taniej. Powinni je oddać/wypożyczyć do skansenów kolejowych (np. Kościerzyna), a w razie potrzeby je można zmodernizować i puścić w obieg. Za to złomowanie te pieniądze skm już dawno zużyte ma i taka sytuacja, że ani składów ani pieniędzy teraz nie zostało... Warszawa jakoś mogła wyremontować EW60-001 EW60-002 i jeździ tym do dziś...

      • 1 0

      • A Warszawa to tez PKP? Bo jakos mnie sie nie wydaje. (1)

        • 0 0

        • Oczywiscie że bez PKP . tam jeżdzi dwuch przewożników , Koleje Mazowieckie oraz SKM .

          Obydwoje nie maja nic wspołnego z PKP.

          • 0 0

    • Dajcie już tej 60letniej konstrukcji odejść

      Normy bezpieczeństwa były zupełnie inne, części będą z roku na rok coraz trudniej dostępne, energochłonne przestarzałe silniki, w naprawach kłopotliwe i czasochłonne. Czas na nowe

      • 0 1

  • Czy można liczyć na to...

    że nowe pociągi znów na "relacja Wejherowo" będą mówić "relation Wejherowo"?

    • 3 1

  • Trzeba (2)

    Wymienić tramwaje linii 5 lub zlikwidować i tak nie jeżdżą

    • 6 4

    • (1)

      4 zlikwidowali,a 3 nie dojeżdża do Nowego Portu.

      • 1 1

      • 3 dawna 13 nigdy do N Portu nie jezdziło a 5 przeciez jezdzi...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane