• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd Unii Europejskiej: cywilne lotnisko w Gdyni może działać

Michał Sielski
17 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 14:47 (17 listopada 2017)
Zespół pełnomocników miasta i spółki (od lewej): adw. prof. Tomasz Tadeusz Koncewicz, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, radca prawny Przemysław Kamil Rosiak i adwokat Morvan Le Berre z Belgii. Koszt obsługi prawnej to ponad 300 tys. zł - kwotę w całości musi zwrócić Komisja Europejska. Zespół pełnomocników miasta i spółki (od lewej): adw. prof. Tomasz Tadeusz Koncewicz, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, radca prawny Przemysław Kamil Rosiak i adwokat Morvan Le Berre z Belgii. Koszt obsługi prawnej to ponad 300 tys. zł - kwotę w całości musi zwrócić Komisja Europejska.

W piątek Sąd Unii Europejskiej przyznał rację Gdyni w sporze z Komisją Europejską. Czy to oznacza, że wkrótce lotnisko cywilne Gdynia-Kosakowo zacznie działać? Niewykluczone, nie wiadomo jednak, na jakich zasadach.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Kiedy z lotniska Gdynia-Kosakowo wystartują pierwsze rejsowe samoloty pasażerskie?

Tu możecie zapoznać się z wyrokiem i jego uzasadnieniem.

Aktualizacja, godz. 14:50. Władze Gdyni przekonują, że lotniskowe nieruchomości - mimo, że terminal i inne budynki przez trzy lata stały praktycznie nieużywane - nie zostały zniszczone i nie ma potrzeby inwestycji np. w remonty. Twierdzą także, że sukcesem będzie uruchomienie lotniska w około rok.

Aktualizacja, godz. 14:45. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo prawdopodobnie upadnie. W jej miejsce powołana może zostać następna.

Aktualizacja, godz. 14:39. - Czas wiele zmienił na korzyść. Liczba pasażerów w Trójmieście rośnie, skłonność Polaków i Pomorzan do podrózy lotniczych, także. Zmieniliśmy jednak nasz pomysł biznesowy. Chcemy rozpocząć działalność od lotniska GA, czyli małych samolotów. Lotnisko im. Lecha Wałęsy rozwija się fantastycznie i obsługa małych jednostek jest utrudniona. Możemy ją rozwijać w Gdyni, a także postawić na szkolenie personelu lotniczego - dodaje wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Aktualizacja, godz. 14:33. - Nawet jeśli Komisja Europejska postanowi się odwołać, to w sądzie Unii Europejskiej nie ma możliwości zawieszenia wyroku automatycznie. Wyrok obowiązuje więc od dziś - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.



- Gdynia oraz miejska spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo wygrały w sprawie lotniska przed Sądem Unii Europejskiej. Sąd unijny przyznał rację miastu i stwierdził  dziś nieważność decyzji Komisji Europejskiej, która zahamowała przekształcenie gdyńskiego lotniska z wojskowego w wojskowo-cywilne. Przypomnijmy, że feralna  decyzja zapadła pierwotnie w lutym 2014 roku i od tego czasu prace na lotnisku musiały zostać przerwane, a spółka została postawiona w stan upadłości - czytamy w komunikacie gdyńskich urzędników, wystosowanym w piątek po południu.
Nie oznacza to jednak, że szybko zobaczymy tu szeroką gamę regularnych pasażerskich połączeń.

- Sądowy sukces kosztował kilka lat wytężonej pracy międzynarodowego zespołu prawników. Zgodnie z orzeczeniem, koszty obsługi prawnej, jakie poniosła Gdynia w związku z postępowaniem, zostaną jej w całości zwrócone przez Komisję Europejską. Dzisiejszy wyrok nie może już odwrócić upadłości spółki lotniskowej, której bankructwo było bezpośrednio spowodowane decyzją Komisji Europejskiej. Zmieniły się również okoliczności gospodarcze i prosty powrót do starych planów jest dziś nieracjonalny. Dlatego, niezależnie od procesu, nie znając treści orzeczenia, miasto wiele miesięcy temu podjęło negocjacje z Komisją. Ich celem jest doprowadzenie do uruchomienia cywilnych operacji lotniczych w Gdyni-Kosakowie, z poszanowaniem prawa europejskiego oraz racjonalności ekonomicznej - dodają urzędnicy.
Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo widziany od strony Zatoki Gdańskiej. Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo widziany od strony Zatoki Gdańskiej.
Na razie mówi się jedynie o tzw. lotach general aviation, czyli małych, prywatnych samolotach, które mogłyby startować i lądować na gdyńskim lotnisku. W planach jest także szkolenie pilotów.

Opinie (539) ponad 20 zablokowanych

  • To lotnisko jest bez sensu. Co z tego że wygrali... (4)

    To lotnisko po prostu nie ma racji bytu. Tam nawet nie ma porządnej drogi dojazdowej.

    Wciąż 100 mln wywalone w błoto

    • 31 18

    • ? (3)

      A po co droga ???????? Do czego??????????

      • 3 4

      • do Twojej d..y (2)

        • 2 1

        • dudy? (1)

          • 2 0

          • adrianowej

            • 0 0

  • GDYNIA-KOSAKOWO

    Hm to super tylko jak tam dojechać bo przy tej sytuacji trzeba sie uzbroic w cierpliwosc Jest tylko jedna droga przez estakade ale jak tam dojechac o tym nikt nie pomysli KORKI KORKI KORKI.
    Budowac lotniska domy domki a co tam zezwolenie na budowe jest. Osiedli od licha ale drogi nic z tego MASAKRA. NIech jezszcze jedna baze kontenerowa wybuduja. BRAWO BRAWO

    • 14 8

  • Gotowość do lądowania w Kosakowie zgłosiły już Polskie Linie Balonowe

    A także Rat Airlines Ltd.

    • 13 9

  • (1)

    Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo prawdopodobnie upadnie. W jej miejsce powołana może zostać następna.

    Port Lotniczy im. poległego Lecha i jego małżonki czarownicy* Marii

    *) pan brzuchaty z Torunia wyraził taka opinię, to chyba można używać określenia

    • 13 13

    • A co moze sie mylę?

      • 1 1

  • Super (4)

    Wole lądować w Szczurek airport niz lechwalesa. Dwa ze bezpieczniejsze trzy ze bez mgiel uniemozliwiajacych ladowanie.

    • 16 13

    • ja u nas mgla (1)

      to u was slonce, co?

      • 5 2

      • W Gdyni zawsze świeci Słońce Bulwaru!

        • 3 2

    • ja

      chyba bolekairport

      • 1 0

    • Proponuję nazwę

      Kiszczak Airport. Gdańsk ma Bolka, to Gdynia powinna mieć Kiszczaka.

      • 2 1

  • No i dobrze kurka,

    • 6 2

  • Dubaj północy (1)

    W Łódźi, miescie w którym mieszka 700 tysięcy ludzi i w odległość 30 kilometrów nie ma innego lotniska miasto doklada rocznie ponad 30 milionów złotych Ile zamierza dokładać Gdynia?

    • 20 8

    • co im tłumaczysz? Przecież oni uparli się mieć to lotnisko

      A że będą koszty, bo to będą. W Gdyni niektórzy tak mają.

      • 5 2

  • trochę rozsądku

    Większość polskich lotnisk co roku generuje straty finansowe. Podobnie będzie w Gdyni.

    • 16 6

  • I super.

    Rozumiem ze Gdynia moze w koncu uwolnic kase na inwestycje i remonty ktora kitrala na eventualna przegrana.

    • 11 1

  • (1)

    Brawa dla prawników. Unia powinna nam jeszcze wypłacić odszkodowanie. Ale co z drogami dojazdowymi do lotniska??? Na razie 35 mln ma pójść na park, który tylko dla dewelopera i UM jest sprawą pilną, a dla miasta wręcz zbędną.

    • 21 3

    • Podobno trzymali te miliony na ewentualne odszkodowanie to teraz powinno wystarczyć na drogi :-P

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane