• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Schody donikąd na atrapie przystanku Gdańsk-Kolonia

Maciej Korolczuk
19 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dewastacja przystanku-atrapy we Wrzeszczu

W tunelu pod linią kolejową do gdańskiego portu, pod wciąż budowanym przystankiem-atrapą Gdańsk KoloniaMapka, powstały schody, które zaczynają się ponad... metr nad ziemią. Prowadzą na peron, przy którym nie będą zatrzymywać się żadne pociągi. Przystanek w historycznym kształcie nakazał odbudować wojewódzki konserwator zabytków.



Czy schody kończące się metr nad ziemią mają sens?

O niezwykłej konstrukcji dowiedzieliśmy się od czytelnika, który o swoim odkryciu poinformował nas przez Raport z Trójmiasta.

O atrapie przystanku kolejowego Gdańsk Kolonia, który wygląda jak prawdziwy, ale w rzeczywistości taki nie jest, pisaliśmy w lipcu 2020 r.

Gdańsk Kolonia przegrywa z Gdańsk Stadion-Expo



Cofnijmy się o nieco ponad dekadę. Jeszcze w 2008 r. były plany, by przystanek został wyremontowany w ramach przygotowań do turnieju Euro 2012. Ostatecznie jednak 200 metrów dalej powstał nowy przystanek - Stadion Expo. Wówczas modernizacja Kolonii straciła sens.

Dekadę później, w ramach modernizacji linii kolejowej prowadzącej do portu, kolejarze podjęli się również remontu przystanku pasażerskiego Gdańsk Kolonia, a także znajdującego się przy nim tunelu pod linią kolejową.

To ważne przejście, które bardzo ułatwia komunikację między Wrzeszczem a Letnicą i Młyniskami. Wykorzystują je m.in. kibice podczas meczów rozgrywanych na stadionie Polsat Plus Arena.

Remont przystanku daje nadzieję...



W lipcu ubiegłego roku spytaliśmy kolejarzy, czy remont przystanku oznacza powrót pociągów pasażerskich na tę trasę.

Byłoby to bardzo uzasadnione, gdyż linia biegnie obok szybko rozbudowującej się dzielnicy Letnica, w której mieszka coraz więcej osób. Już teraz jest ich kilka tysięcy, a wciąż powstają tu nowe budynki.

...ale płonną. Bo przystanek to atrapa



Usłyszeliśmy, że o przywróceniu ruchu pasażerskiego nie ma mowy, a odtworzenie wiaty i zadaszenia peronu w jego historycznym kształcie jest podyktowane tylko i wyłącznie wytycznymi konserwatora zabytków.

- Konserwator się uparł, by odtworzyć w tym miejscu elementy dawnej infrastruktury przystankowej. W efekcie czego powstał nie przystanek, a jego atrapa. W najbliższej przyszłości na przywrócenie regularnego ruchu pasażerskiego w tym miejscu nie ma szans. Nowy peron będzie więc ładnie wyglądał i nic więcej - mówili nam kolejarze.
Skala absurdu w tej sytuacji nie została jednak wyczerpana.

Groteskowe schody donikąd



W odtworzonym tunelu łączącym ul. Narwicką z ul. Kochanowskiego powstały bowiem groteskowe schody. Nie sposób z nich skorzystać, ponieważ zaczynają się ponad metr nad posadzką tunelu.

Pracujący na budowie robotnicy dostają się na peron podstawiając sobie drewnianą paletę.

  • Tunel ma zostać udostępniony pieszym od początku września.
  • Kuriozalne schody znajdują się w tunelu między Kochanowskiego a Narwicką we Wrzeszczu.
  • Schody prowadzą na peron, przy którym nie będą zatrzymywać się pociągi pasażerskie.
  • Przystanek wciąż jest w budowie i wejście do tunelu jest utrudnione.
Aby zrozumieć, co się stało w tunelu przy Narwickiej zaglądamy do archiwum. Na zdjęciach z 2008 r. widać, że w tunelu był jeszcze dodatkowy poziom, od którego zaczynały się stopnie prowadzące na peron. Przez to w części tunelu jego strop wisiał tuż nad głową przechodniów.

Tak tunel i schody wyglądały w 2008 r. Tak tunel i schody wyglądały w 2008 r.
Ale nawet po niwelacji poziomu tunelu trudno zrozumieć, dlaczego nowe schody nie zaczynają się przy ziemi, a metr nad nią.

Tym bardziej, że podziemna część inwestycji wygląda niemal na ukończoną - na podłodze ułożono kamienną posadzkę, a na ścianach estetyczne kremowe płytki.

W tunelu działa już oświetlenie, a ostatnie prace toczą się w dwóch szybach windowych zlokalizowanych na obu krańcach tunelu.

Czemu ma służyć takie rozwiązanie?



Po co komu takie schody? Wątpliwości wyjaśniają przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, odpowiedzialnej za tę inwestycję.

- Przystanek Gdańsk Kolonia to utrwalenie historii kolei w przestrzeni miasta. Obiekt od lat nie pełni funkcji związanej z przewozami pasażerskimi, lecz ułatwi komunikację pieszą dzięki przejściu podziemnemu - podkreśla Przemysław Zieliński z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. - Dostosowanie przejścia do współczesnych potrzeb mieszkańców i zachowanie historycznych elementów architektury wymagało ustaleń z konserwatorem zabytków i projektantem. W obszarze nieczynnego przystanku i niewykorzystywanych schodów przejście podziemne zostało pogłębione. W uzgodnieniu z Miejskim Konserwatorem Zabytków odrestaurowane i zachowane zostały elementy przystanku m. in. granitowe schody. Przestrzeń miedzy schodami i przejściem będzie zabezpieczona.
Pierwotnie podziemne przejście miało zostać udostępnione pieszym jesienią 2020 r. Termin oddania tunelu się jednak przedłużył - obecnie to październik 2021 r.

Schody donikąd nie są nowym rozwiązaniem. Przedstawił je w XVIII księdze Tytusa, Romka i Atomka Papcio Chmiel, czyli Henryk Jerzy Chmielewski. Schody donikąd nie są nowym rozwiązaniem. Przedstawił je w XVIII księdze Tytusa, Romka i Atomka Papcio Chmiel, czyli Henryk Jerzy Chmielewski.
20:43 17 WRZEśNIA 21

Wyjście z tunelu wprost na wysoką skarpę (14 opinii)

Wyjście z tunelu Gdańsk Kolonia (zabytkowy peron) na ul. narwicka skarpa 1.5 metra i trawa posiana
Wyjście z tunelu Gdańsk Kolonia (zabytkowy peron) na ul. narwicka skarpa 1.5 metra i trawa posiana

Opinie (314) 6 zablokowanych

  • Absurd (4)

    Te zdjęcia pójdą w świat. Ludzie będą mieli niezły ubaw z Gdańska. No cóż " Gdańsk to morze możliwości" również jak widać architektonicznego absurdu.

    • 65 13

    • Nikogo na świecie to nie zainteresuje. Gdańsk to nie pępek świata.

      • 8 6

    • zapewne potraktowane to zostanie jako ciekawostka i to wśród tych co o Gdańsku słyszeli. jedno, dwa zdjęcia i tyle z sensacji.

      • 5 1

    • A najlepsze jest to

      Że miasto Gdańsk nie ma z tym nic wspólnego... Wojewódzki konserwator i państwowy operator kolejowy ręka w rękę a obrywa miasto.

      Kiedyś próbowałem wytłumaczyć małżeństwu z Kanady strukturę PKP i dlaczego dostali mandat mając bilet, ponieważ nie wpadli na pomysł że można na jednej trasie różnych operatorów z różnymi biletami puścić.

      • 15 1

    • Bo ma pisowskiego konserwatora!!!!!!! To jego nakaz.

      • 7 2

  • a jaki problem żeby podskoczyć (1)

    wszyscy tylko zrobić i żeby było za darmo a podskoczyć to już nie łaska

    • 23 4

    • Nas uczą, żeby

      Nie podskakiwać

      • 0 0

  • SĄD !!!!! (3)

    i na takie dzieła idą nasze pieniądze !!!!..... kryminał !!!!!!!!!!

    • 42 0

    • nasz cudowny konserwator, schody, zabytek-LOT, same sukcesy

      • 8 0

    • Zgoda. Każdy pisowiec pod Sąd. Na konserwatora może też przyjdzie czas?

      • 2 1

    • Absurd?

      Calkiem jak te w Warszawie

      • 0 0

  • Powtórzę jeszcze raz, tak jak wczoraj (6)

    Stanowczość z jaką jestem zapewniana że żadnej koleii pasażerskiej tutaj nie ma i nie będzie, nigdy, przenigdy... jest przedziwna. To nawet w nowobudowantch liniach tramwajowych przewiduję się przyszłe rozbudowy. Tutaj tak jakby ktoś, nie tylko zapewnieniami ale też "umiejętnie" prowadzonymi remontami od dawna, bo nie od tej inwestycji, starał się zamknąć wszystkie możliwości.

    • 56 1

    • bo leśne dziadki z miejskiego sie uparły

      i dopłacać nie chcą do przewozów kolejowych, poza tym inicjatywa reaktywacji przystanków wyszła z ośrodka centralnego więc przecież trzeba być na nie

      • 12 3

    • Aby wróciła linia do Nowego Portu trzeba by zbudować tunel pod drogą krajową (4)

      jaką jest droga prowadząca na prom. Drogą krajową nie może kolidować z linią kolejową. Już kiedyś z tego powodu pociągi kończyły bieg na stacji Gdańsk Brzeźno. Nikt nie będzie budował tunelu dla kilku tysięcy ludzi którzy mają tramwaje ,autobusy i własne samochody.

      • 2 4

      • Ale tam zaraz do Nowego Portu. (3)

        Mogłaby odbić w lewo i dojechać np. do szpitala na Zaspie. Na południu dyrekcja rozbudowy chce tory kolejowe schować w tunelu a tutaj do dobudowania jest może z kilometr jednego toru z rozjazdami na krańcówce. I tak planuje się tramwaj na al. Płażyńskiego, to co za problem położyć tory idące z bocznicy na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa (właśnie wyremontowana i rozbudowana o kolejne tory) wzdłuż pozostawionej rezerwy.

        • 0 1

        • A po co mieszać komunikację kolejową z tramwajową? (1)

          Tam powstanie tramwaj i będzie nim można dojechać w wiele miejsc i bez przesiadki z pociągu. Pociąg by dojechał do szpitala i co dalej?

          • 0 2

          • Zamiast tramwaju

            Po pierwsze, kolej zamiast tramwaju wprowadza się tam gdzie potoki pasażerskie jak i czasy dojazdu są duże. Po drugie, W tej chwili masz największe, poza południem skupisko żurawi. Po trzecie, tym to miejsc pracy w letnicy i porcie masz ludzi którzy przesiadają się z SKM na okropnie zaprojektowanym węźle Kliniczna na tramwaje, więc to teraz jest mieszanie tramwaju z koleją. Po czwarte, podałam najtańszy wariant, z jednotorem i krańcówką przy szpitalu, ale zapraszam na mapę, tam rezerwy jest dużo żeby dojechać do dolnego Sopotu a przy odrobinie chęci, puścić to w okolicach targowiska i stadionu Ogniwa i podpiąć pod linię 250. Tym samym jednym środkiem komunikujesz najgorzej skomunikowane części największych Gdańskich blokowisk. Po piąte, przebudowa czerwonego dworu to kwestia czasu. Można więc pomyśleć o poprowadzeniu linii pod ulicą i to odkrywkowo, bez żadnej Damroki. Nihil novi dla np. Poznania czy Krakowa.

            Nie mówię że mam rację, ale jeszcze raz, stanowczość z jaką Gdańsk zarzeka się że nie będzie żadnej kolei jest dziwne, a widząc z jakim rozmachem planowane są inwestycje w transport miejski (Tunel SKM pod Małomiejską, tramwaj przebijający wzniesienia na Wileńskiej, starania o homologację tramwaju dwusystemowego na niedoszłej Nowej Abrahama) brzmi to jak nie Gdańsk.

            • 3 0

        • Tyle tylko że nie masz miejsca na budowę przy szpitalu skm nie mówiąc o Brzeźnie.

          • 0 0

  • Absurd (2)

    Cały świat będzie miał ubaw z Gdańska, bo te zdjęcia trafią na prześmiewcze portale. No cóż " Gdańsk to morze możliwości", jak widać również architektonicznego absurdu.

    • 31 8

    • Po co dublujesz swoje komenatrze (1)

      Znajdujesz się w stanie bezrozumnego oszołomienia?

      • 4 6

      • Pierwszy miał nie wejść - bo miałem info o przekroczonym limicie czasu.... tyle w temacie. Dziękuję za diagnozę. Miło mi poznać portalowego lekarza :0

        • 6 0

  • Tymi schodami będą nadchodzic afganczycy,ktorych Struk zaprosił (2)

    działając bez zgody mieazkanców ,zaraz po decyzji "przyjaciół"z wolnych i niezawisłych !
    Wiec spoko,nie krytykujcie,mają sens...

    • 18 25

    • nie mów za wszystkich tylko mów za siebie... (1)

      bo ja na pewno nie zaliczam się do twoich wszystkich, oraz moi znajomi również mają odmienne zdanie.

      A jak zaczniesz pisać mantrę o braku mieszkań to zapytaj się cesarzowej na rydwanie ile mieszkań stoi pustych w Gdańsku

      • 3 3

      • Niezrozumiały twoj bełkot,jaśniej!

        • 2 2

  • Stairway to heaven... (1)

    ...

    • 23 0

    • To plagiat

      • 0 0

  • Dziękujemy wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków (1)

    • 52 6

    • serio?

      Naprawdę b@rany myślicie że to jego wina ?
      Nakazał przywrócenie historycznego wyglądu - i co niby waszym zdaniem tak było kiedyś.
      Jak ktoś tu napisał - wszelkimi sposobami dąży sie do uniemożliwienia przywrócenia ruchy pasazerskiego w tym miejscu a tu znaleziono furtkę

      • 6 14

  • przecież chodzi o to żeby patologia tam nie wchodziła a przystanek pozostał w stanie wyremontowany (2)

    • 16 9

    • To prawda, ale i tak bedzie wchodzic (1)

      Bo takie rozwiązania aż kusi, żeby je przetestowac

      • 10 0

      • Za jakiś czas będzie nowy artykuł

        O tym, że jakiś nawalony kloszard albo inny "urban explorer" zleciał z tych schodów na łeb i zakończył żywot u ich podnóża. I zacznie się dociekanie, no jakże to mogło się stać?

        • 3 0

  • Typowo gdańskie jak wszystkie

    • 21 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane