- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (448 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (36 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Schody donikąd na atrapie przystanku Gdańsk-Kolonia
W tunelu pod linią kolejową do gdańskiego portu, pod wciąż budowanym przystankiem-atrapą Gdańsk Kolonia, powstały schody, które zaczynają się ponad... metr nad ziemią. Prowadzą na peron, przy którym nie będą zatrzymywać się żadne pociągi. Przystanek w historycznym kształcie nakazał odbudować wojewódzki konserwator zabytków.
O atrapie przystanku kolejowego Gdańsk Kolonia, który wygląda jak prawdziwy, ale w rzeczywistości taki nie jest, pisaliśmy w lipcu 2020 r.
Gdańsk Kolonia przegrywa z Gdańsk Stadion-Expo
Cofnijmy się o nieco ponad dekadę. Jeszcze w 2008 r. były plany, by przystanek został wyremontowany w ramach przygotowań do turnieju Euro 2012. Ostatecznie jednak 200 metrów dalej powstał nowy przystanek - Stadion Expo. Wówczas modernizacja Kolonii straciła sens.
Dekadę później, w ramach modernizacji linii kolejowej prowadzącej do portu, kolejarze podjęli się również remontu przystanku pasażerskiego Gdańsk Kolonia, a także znajdującego się przy nim tunelu pod linią kolejową.
To ważne przejście, które bardzo ułatwia komunikację między Wrzeszczem a Letnicą i Młyniskami. Wykorzystują je m.in. kibice podczas meczów rozgrywanych na stadionie Polsat Plus Arena.
Remont przystanku daje nadzieję...
W lipcu ubiegłego roku spytaliśmy kolejarzy, czy remont przystanku oznacza powrót pociągów pasażerskich na tę trasę.
Byłoby to bardzo uzasadnione, gdyż linia biegnie obok szybko rozbudowującej się dzielnicy Letnica, w której mieszka coraz więcej osób. Już teraz jest ich kilka tysięcy, a wciąż powstają tu nowe budynki.
...ale płonną. Bo przystanek to atrapa
Usłyszeliśmy, że o przywróceniu ruchu pasażerskiego nie ma mowy, a odtworzenie wiaty i zadaszenia peronu w jego historycznym kształcie jest podyktowane tylko i wyłącznie wytycznymi konserwatora zabytków.
- Konserwator się uparł, by odtworzyć w tym miejscu elementy dawnej infrastruktury przystankowej. W efekcie czego powstał nie przystanek, a jego atrapa. W najbliższej przyszłości na przywrócenie regularnego ruchu pasażerskiego w tym miejscu nie ma szans. Nowy peron będzie więc ładnie wyglądał i nic więcej - mówili nam kolejarze.
Skala absurdu w tej sytuacji nie została jednak wyczerpana.
Groteskowe schody donikąd
W odtworzonym tunelu łączącym ul. Narwicką z ul. Kochanowskiego powstały bowiem groteskowe schody. Nie sposób z nich skorzystać, ponieważ zaczynają się ponad metr nad posadzką tunelu.
Pracujący na budowie robotnicy dostają się na peron podstawiając sobie drewnianą paletę.
Aby zrozumieć, co się stało w tunelu przy Narwickiej zaglądamy do archiwum. Na zdjęciach z 2008 r. widać, że w tunelu był jeszcze dodatkowy poziom, od którego zaczynały się stopnie prowadzące na peron. Przez to w części tunelu jego strop wisiał tuż nad głową przechodniów.
Ale nawet po niwelacji poziomu tunelu trudno zrozumieć, dlaczego nowe schody nie zaczynają się przy ziemi, a metr nad nią.
Tym bardziej, że podziemna część inwestycji wygląda niemal na ukończoną - na podłodze ułożono kamienną posadzkę, a na ścianach estetyczne kremowe płytki.
W tunelu działa już oświetlenie, a ostatnie prace toczą się w dwóch szybach windowych zlokalizowanych na obu krańcach tunelu.
Czemu ma służyć takie rozwiązanie?
Po co komu takie schody? Wątpliwości wyjaśniają przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, odpowiedzialnej za tę inwestycję.
- Przystanek Gdańsk Kolonia to utrwalenie historii kolei w przestrzeni miasta. Obiekt od lat nie pełni funkcji związanej z przewozami pasażerskimi, lecz ułatwi komunikację pieszą dzięki przejściu podziemnemu - podkreśla Przemysław Zieliński z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. - Dostosowanie przejścia do współczesnych potrzeb mieszkańców i zachowanie historycznych elementów architektury wymagało ustaleń z konserwatorem zabytków i projektantem. W obszarze nieczynnego przystanku i niewykorzystywanych schodów przejście podziemne zostało pogłębione. W uzgodnieniu z Miejskim Konserwatorem Zabytków odrestaurowane i zachowane zostały elementy przystanku m. in. granitowe schody. Przestrzeń miedzy schodami i przejściem będzie zabezpieczona.
Pierwotnie podziemne przejście miało zostać udostępnione pieszym jesienią 2020 r. Termin oddania tunelu się jednak przedłużył - obecnie to październik 2021 r.
Wyjście z tunelu wprost na wysoką skarpę (14 opinii)
Opinie (314) 6 zablokowanych
-
2021-08-19 12:48
Szacun.
Ja bym tak nie potrafił...
- 5 0
-
2021-08-19 13:05
(1)
Tego durnia konserwatora to powinno się na peiń położyć i łeb odrąbać !!!
- 3 2
-
2021-08-19 14:58
Którego konserwatora? Bo tego nie zarządził obecny.
- 0 0
-
2021-08-19 13:10
Alternatywy4
- 3 0
-
2021-08-19 13:12
Bareizm
- 3 0
-
2021-08-19 13:16
hahaahaa sosnowiec północy w formie :D
- 3 0
-
2021-08-19 13:30
Co za idioci
- 2 0
-
2021-08-19 13:32
przejście podziemne.
Gdyby nie wyremontowano przejścia podziemnego to piesi chodziliby po torach.
Te tory dzielą miasto na dwie części, remont przejścia to dobry krok by to zmienić.- 2 0
-
2021-08-19 13:34
Podziwiam
Jaja decydenta, który się podtym podpisał. Środkowy palec dla konserwatora.
- 3 0
-
2021-08-19 13:35
(1)
Kompletnie bezsensowna decyzja konserwatora zabytków, zapewne nie ostatnia.
- 3 0
-
2021-08-19 14:59
Przecież to nie ten konserwator zadecydował o tym. Patrz na daty.
- 0 0
-
2021-08-19 14:02
schody przyszłości
należy zainstalować ściankę wspinaczkową lub dostawić drabinkę.Tę inwestycje należy zgłosić do Ginessa.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.