• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Siedlce cieszą się z "10", Zaspa martwi brakiem "4"

Krzysztof Koprowski
14 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Radni osiedli Siedlce oraz Nowy Port cieszą się, że Zarząd Transportu Miejskiego wysłuchał ich apeli o zwiększenie częstotliwości kursowania linii tramwajowej 10. ZTM odpowiada jednak, że była to decyzja suwerenna, a podobne zmiany będą wprowadzane niezależnie od głosów lokalnych działaczy.



Czy Letnica i ul. Marynarki Polskiej powinny zyskać lepsze połączenie tramwajowe?

Siedlce oraz Nowy Port od wielu lat połączone są ze sobą linią tramwajową 10. Na początku bieżącego roku radni osiedli Siedlce oraz Nowy Port apelowali o zwiększenie częstotliwości jej kursowania, ale ich argumenty nie zyskały wówczas aprobaty Zarządu Transportu Miejskiego.

Kilka dni temu, po ponad 10-miesięcznej przerwie, spowodowanej zmianą trasy, wymuszoną budową węzła Marynarki Polskiej, na gdańskie tory między Siedlcami a Nowym Portem ponownie wyjechały tramwaje linii 10. Ku pozytywnemu zaskoczeniu mieszkańców, kursują teraz przez cały tydzień z częstotliwością co ok. 20 minut.

- Decyzję tę uznajemy za sukces naszych rad, a w szczególności mieszkańców, którzy od początku wnioskowali o modyfikację "dziesiątki" [zwiększenie częstotliwości - dop. red.]. Szkoda, że po raz kolejny zarządzający ZTM nie potrafili przyznać się do błędu, a nam przyznać racji co do słuszności postulatów - żali się Jędrzej Włodarczyk, przewodniczący zarządu osiedla Siedlce.

Z tym stwierdzeniem całkowicie nie zgadza się jednak Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów, który zupełnie inaczej tłumaczy rozkład "dziesiątki".

- Żądania rad osiedli nie miały wpływu na naszą decyzję. Powód rozszerzenia zakresu funkcjonowania linii 10 jest zupełnie inny. Z uwagi na zmniejszenie częstotliwości kursów na linii 12 w dzień wolny od pracy oraz codziennie w godzinach wczesnoporannych oraz wieczornych (mniejszy popyt na ciągu Oliwa - Centrum w tych godzinach), powstała potrzeba uzupełnienia brakujących kursów na ciągu Siedlce - Śródmieście.

Zarząd Transportu Miejskiego nadal twierdzi też, że linia 10 w obecnej relacji jest nierentowna. - Popyt na bezpośrednią relację Siedlce - Nowy Port wciąż jest bardzo niski (w godzinach mniejszego zapotrzebowania oscyluje wokół 0 proc.) i stosując jedynie kryterium bezpośredniości przy wyznaczaniu tras, należałoby linię faktycznie zawiesić. Trasa linii 10 jest jednak scaleniem dwóch różnych, ale przyległych do siebie cząstkowych potoków pasażerskich: Siedlce - Śródmieście i Śródmieście - Nowy Port - tłumaczy Zomkowski.

Urzędnicy proszą też, aby specjalnie nie przyzwyczajać się do obecnego układu, gdyż ten ulegnie daleko idącym zmianom wraz z otwarciem trasy tramwajowej na Piecki-Migowo. Do pętli Siedlce mają być bowiem skrócone trasy linii autobusowych z zachodniej części miasta, a pasażerowie będą się przesiadać na tramwaje. Z tego powodu zwiększona zostanie liczba ich kursów lub/i linii w ciągu ul. Kartuskiej.

O ile mieszkańcy Siedlec i Nowego Portu cieszą się z rozkładu "dziesiątki", to mieszkańcom Zaspy doskwiera likwidacja linii 4.

- Dotychczas "czwórką" mogłem wygodnie dojechać z Zaspy na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie podobnie jak ja, pracuje wiele osób. To przemysłowo-magazynowa część miasta, ale też m.in. siedziba Międzynarodowych Targów Gdańskich i wydaje się zasadne, by posiadała ona połączenie z blokowiskami na dolnym tarasie. Liczyłem, że po zakończeniu prac nad węzłem drogowym, linia 4 zostanie przywrócona, a tymczasem zmuszono mnie do przesiadek na Węźle Kliniczna zobacz na mapie Gdańska - pisze do nas pan Karol, mieszkaniec Zaspy.

W podobnym tonie wypowiada się też inny czytelnik, pan Ryszard - Pracuję w jednej z licznych firm przy ul. Marynarki Polskiej. Przesiadka na dość krótkiej trasie, jaką jest Zaspa - Letnica, z pewnością nie zachęca do korzystania z komunikacji miejskiej, szczególnie, że linia 8 [to jedyna linia przez Węzeł Kliniczna z Zaspy - dop. red.] rano w stronę centrum miasta jest niejednokrotnie bardzo oblegana.

Ta decyzja zdaniem urzędników wynika jednak z... braku odpowiedniego taboru. Linia ta bowiem obsługiwana była dotychczas pojedynczymi wagonami (tzw. solówkami) tramwajów Konstal 105Na. Ponieważ ich liczba jest niewielka, podobnie jak liczba pasażerów, uznano zawieszenie czwórki za jedyne możliwe rozwiązanie.

Czytaj też: Jeden wagon na linii nr 4

- Zastąpienie solówek pojemnymi, nowoczesnymi tramwajami byłoby marnotrawstwem taboru z powodu stale malejącego popytu na trasie Zaspa - Nowy Port. Po zakończeniu przebudowy torowiska w Letnicy utrzymaliśmy funkcjonowanie linii autobusowej z Nowego Portu przez Letnicę w kierunku Zaspy i Wrzeszcza. W takich warunkach, przywrócenie linii 4 na dotychczasowych zasadach jeszcze bardziej pogorszyłoby kondycję ekonomiczną tego połączenia - uzasadnia zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Zarząd Transportu Miejskiego rozwiewa również nadzieje Rady Dzielnicy Wrzeszcz Dolny, która od dłuższego czasu wciąż apeluje o przywrócenie połączenia między tą częścią miasta a Oliwą. Przez wiele lat taką relację zapewniała 15 (obecnie 5). Z badań wynika jednak, że taka trasa jest całkowicie nieopłacalna, gdyż pasażerowie z Oliwy i Strzyży chcą jechać do Śródmieścia oraz Wrzeszcza Górnego.

- Przedłużenie trasy linii 5 do Oliwy mogłoby się odbyć jedynie kosztem zawieszenia funkcjonowania którejś z linii funkcjonującej między Oliwą a Centrum. W kontekście optymalnego dopasowania oferty do faktycznego zapotrzebowania takie rozwiązanie byłoby aktualnie nieracjonalne - kończy Zomkowski.

Radni Siedlec stawiają stojaki rowerowe
Rada Osiedla Siedlce zakupiła 33 stojaki rowerowe. Rada Osiedla Siedlce zakupiła 33 stojaki rowerowe.

Rada Osiedla Siedlce walczy nie tylko o poprawę komunikacji tramwajowej, ale również rowerowej. Z budżetu rady w br. przeznaczono 4,6 tys. zł na zakup 33 stojaków rowerowych. Obecnie trwa ich montaż w miejscach, które zostały skonsultowane z mieszkańcami m.in. w rejonie skwerów, okolic poczty, siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie oraz przy sklepach i obiektach biurowych.

Decyzja o zakupie stojaków podyktowana jest chęcią wykonania infrastruktury towarzyszącej oddanej do użytku ok. dwa lata temu dróg rowerowych wzdłuż ul. Kartuskiej i Nowych Ogrodów.

Miejsca

Opinie (149)

  • kiedy wreszcie będzie wystarczająca liczba tramwajów na Stogi?

    Na trasie tej jeżdżą najmniej pojemne tramwaje - stare dortmundy. Ścisk w godzinach szczytu porannego i popołudniowego jest niemiłosierny. Całe szczęści, ze zostało jeszcze kilka starych 105, bo tam chociaz okno mozna otworzyć aby odetchnąc świeżym powietrzem. Stare dortmundy proszę wysłać do dzielnic południowych, a na oblegana trasę na Stogi proszę przeznaczyć Pesy

    • 9 3

  • braki

    Na terenie Oliwy 5tka mogłaby być zamieniona z 11tką
    - poza godzinami szczytu jeżdżą z podobną częstotliwością
    - do Oliwy z Chełmu można dojechać szóstką, a z Centrum dodatkowo dwunastką (do samej pętli w Olwie można dotrzeć także 2ką)
    - kursowanie 11tki można by ograniczyć do godzin szczytu w dni powszednie, dzięki czemu zniknie pasażerom konieczność roztrząsania, którędy jedzie dany kurs 11tki w Centrum (obecnie w godzinach szczytu - przez 3maja, a poza godzinami szczytu - pod Dworcem PKP)

    Czyli nie zniknie za wiele bezpośrednich połączeń, a przywrócone zostanie bezpośrednie połączenie Oliwy,Uniwersytetu z Dolnym Wrzeszczem, Brzeźnem (gdzie np. znajduje się jeden z akademików UG)

    • 7 2

  • arogancja ZTM jest niedopuszczalna

    muszą być górą, nie zważają na prośby rad dzielnic i mieszkańców, ustalają rozkłady tak, jak im się podoba; coś tu chyba nie tak, zapomnieli, kto dla kogo?????

    • 11 5

  • Przywrócić 7 na trasie Chełm-Nowy Port (1)

    W trosce o pasażerów moglibyście przywrócić linię nr 7 do kursowania przez cały tydzień miejcie na uwadze że ludzie muszą dojechać do pracy jak też z niej wrócić. Nie wszyscy przecież pracują od poniedziałku do piątku,ale w weekendy też.Nie wiadomo dlaczego ktoś jest tak bezmyślny i robi wszystko aby utrudnić ludziom życie.

    • 8 3

    • 7 to NP - Oliwa !!!

      • 2 0

  • Zapomniana Zaspa ?

    Gdzie się ukrywa głąbowata ale przemądrzała marszałkini niejaka Hanna Zych - Cisoń , też mieszkanka Zaspy ? PO-rozwalać i PO-sprzedawać Szpitale ,w tym Szpital na Zaspie to PO-trafiła ale żeby komunikacja miejska funkcjonowała prawidłowo i dla wygoody mieszakńców , to już tego nie umie załątwić ? Też PO-gonić tego nieroba !

    • 5 1

  • zmiany na zaspie !!!!!!

    należy "2" przedłużyć na zaspę a linie "11" zwiększyć częstotliwość

    • 1 4

  • dlaczego w dni robocze jest taka długa przerwa linii nr 5 miedzy godz. 14,23 - 14,43 z ul, Oliwskiej w kier. Wrzeszcza...

    • 3 0

  • 1 i 11 (1)

    Przydałoby się jeszcze 1-ce i 11-tce wydłużyć trasę do Świętokrzyskiej, więcej osób by na tym skorzystało, przynajmniej w godzinach szczytu. Pasażerów na tej trasie jest naprawdę bardzo dużo.

    • 4 3

    • co drugi tramwaj na Chełm jedzie pusty

      • 5 5

  • 7 na Chełm! (1)

    Trochę pokpili sprawę z połączeniem bezpośrednim na linii Chełm - Nowy Port!
    Nikt im nie kazał w weekendy puszczać tramwaju 5-6 razy na godzinę!
    2 kursy by starczyły!

    • 2 1

    • a przesiąść się jest ciężko?

      Lepiej pomyśl o tych, którzy jadą z Lipiec do roboty np. na Osowie. Przesiadają się nie raz, a dwa. I jakoś żyją.

      • 1 0

  • wszystkie tramwaje na chełm (2)

    bo tam chyba mieszka ten co rozkłady jazy ukłąda!! krew mnie zalewa jak stoję na przystanku i patrzę jak co chwilę jedzie prawie pusty tramwaj na chełm, a na stogi to stary,śmiwrdzący i zapchany po brzegi!! może w ramach aktywności tu pan prezyden się przejedzie, czy trzeba jakieś referendum ogłosić?

    • 17 2

    • Ciekawe w jakich godzinach korzystasz z komunikacji miejskiej, skoro widzisz puste tramwaje jadące na Chełm?

      • 5 4

    • racja. Bardzo często stoję w centrum od 1330 do 1530 i czekam na małżonkę i widzę. Jak jedzie 1.6.11. jeden za drugim i co drugi pusty. Także powyższy wpis jest jak najbardziej uzasadniony.

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane