• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skanował prawie 400 tablic na godzinę, ale zniknął z ulic. Co dalej z e-kontrolą?

Maciej Korolczuk
20 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (137)
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
  • E-kontrola zostaje w Gdańsku na kolejne 12 miesięcy. Urzędnicy postanowili jednak zmienić auto - niebieskiego peugeota zastąpiła srebrna kia (również elektryczna).
  • E-kontrola zostaje w Gdańsku na kolejne 12 miesięcy. Urzędnicy postanowili jednak zmienić auto - niebieskiego peugeota zastąpiła srebrna kia (również elektryczna).
  • E-kontrola zostaje w Gdańsku na kolejne 12 miesięcy. Urzędnicy postanowili jednak zmienić auto - niebieskiego peugeota zastąpiła srebrna kia (również elektryczna).
  • E-kontrola zostaje w Gdańsku na kolejne 12 miesięcy. Urzędnicy postanowili jednak zmienić auto - niebieskiego peugeota zastąpiła srebrna kia (również elektryczna).
  • E-kontrola zostaje w Gdańsku na kolejne 12 miesięcy. Urzędnicy postanowili jednak zmienić auto - niebieskiego peugeota zastąpiła srebrna kia (również elektryczna).

Kierowcy korzystający z płatnych miejsc postojowych do widoku granatowego peugeota skanującego tablice rejestracyjne już się przyzwyczaili. Auto zniknęło jednak z ulic Gdańska. Dlaczego? Sprawdziliśmy.



Ile mandatów otrzymałeś w swoim życiu za brak opłaty za parkowanie?

E-kontrola - czyli proces sprawdzania opłat za zaparkowanie samochodu na płatnych miejscach postojowych w Strefie Płatnego Parkowania i Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania - ruszyła w Gdańsku w listopadzie 2021 roku.

Zdaniem urzędników rozwiązanie sprawdziło się i będzie kontynuowane przez kolejnych 12 miesięcy.

Wybrany w postępowaniu wykonawca, tak jak w poprzedniej umowie, udostępni zarówno urządzenie służące do rozpoznawania i skanowania tablic rejestracyjnych pojazdów, jak i cały system przekazywania danych i weryfikacji wniesienia przez kierowców opłat za postój.



- Nowa umowa obowiązywać będzie przez 12 miesięcy od dnia odbioru wdrożonego i uruchomionego systemu. Umowa zawiera opcję jej przedłużenia na kolejny rok. Podobnie jak w poprzednim postępowaniu na świadczenie usługi e-kontroli zdecydowaliśmy się na terminową dzierżawę zarówno urządzenia, jak i całego systemu, zamiast jego zakupu. Wybór tej formy to otwarta możliwość na dzierżawę w przyszłości nowocześniejszych rozwiązań w tej dziedzinie. Zakup systemu, który w najbliższych latach mógłby nie być już rozwijany i wspierany technicznie, byłby nieopłacalny - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Tak wyglądał poprzedni samochód do e-kontroli


Samochód skanuje prawie 400 tablic na godzinę



Głównym założeniem e-kontroli pozostaje, by w jak najkrótszym czasie móc sprawdzić jak największą liczbę pojazdów. Według statystyk pieszy kontroler w godzinę jest w stanie sprawdzić ok. 45 pojazdów. W tym samym czasie pojazd skanujący kontroluje średnio 383 samochody.

- Nie oznacza to, że piesza kontrola jest mało efektywna. Wraz z samochodem skanującym wzajemnie się uzupełniają. Mobilna kontrola sprawdza się zwłaszcza w tych obszarach miasta, gdzie miejsca postojowe są rozproszone i pieszy kontroler traciłby wiele czasu na przemieszczanie się. Tam, gdzie siatka miejsc postojowych jest gęsta, korzystniejsza jest kontrola piesza - dodaje Kiljan.


Spada liczba kierowców, którzy nie płacą za postój



Większa liczba kontroli sprawiła, że spadła liczba kierowców, którzy ryzykowali zaparkowanie pojazdu bez wykupienia biletu parkingowego. O ile w okresie rocznym poprzedzającym start e-kontroli 5,8 proc. wszystkich kontroli kończyły się wystawieniem opłaty dodatkowej, tak w ostatnich 12 miesiącach ten odsetek spadł do 4,4 proc. I to pomimo faktu wzrostu liczby kontroli.

- Ma to ścisły związek ze zwiększoną liczbą kupowanych biletów parkingowych. W okresie od listopada 2020 do października 2021 roku kierowcy zakupili łącznie blisko 2,5 mln biletów w samych parkometrach. W okresie funkcjonowania e-kontroli odnotowaliśmy w tym względzie 10 proc. wzrost - kierowcy zakupili ponad 2,7 mln biletów w naszych urządzeniach - tłumaczy Kiljan.

Kia zamiast peugeota



Mimo to w ostatnich tygodniach charakterystyczny niebieski peugeot z systemem kamer na dachu zniknął z ulic Gdańska. Dlaczego? Urzędnicy uznali, że auto przyda się przy innych zadaniach, a kamery przeniesiono na inny pojazd - także elektryczny. W tym roku skanować tablice w SPP i ŚSPP będzie srebrna Kia.

Miejsca

Opinie (137) ponad 10 zablokowanych

  • Płatność za parkowanie przez bankowość mobilną (1)

    A w kwestii usprawnienia kontroli, powinni pomyśleć o połączeniu się z systemem / aplikacją, która rejestruje opłaty za postój wniesione przez aplikacje bankowe. Któregoś razu, spiesząc się i nie chcąc tracić czasu na poszukiwania parkometru odpaliłam płatność w apce banku. Po powrocie do auta znalazłam za wycieraczką wezwanie do zapłaty ️ Niby ostatecznie udowodniłam, że opłaciłam postój i mandat anulowano ale co się przy tym nagimnastykowałam to moje...

    • 0 0

    • Opłacić przez aplikacje bez problemu , sam płacę przez IKO i wszystko śmiga, o ile podasz numer rejestracyjny poprawny i strefę wybierzesz dobrą, przyznaj się co poszło nie tak że musiałaś się odwoływać?

      • 0 0

  • Fajnie by było takie coś zastosować w komunikacji miejskiej i tych bez biletów się pozbyć. Do pracy można by pewnie nawet usiąść jadąc.

    • 5 8

  • Jeżeli odczytu nie weryfikuje człowiek to nie wiem co o tym myśleć. (1)

    Miałem do czynienia z automatycznym odczytem tablic i skuteczność jest dość wysoka, około 95%, ale przy odczycie 400 na godzinę oznacza 20 pomyłek. Wystarczy jakiekolwiek zanieczyszczenie na tablicy, nieistotne dla człowieka i klops. Przy systemie z którym pracowałem każdy numer był sprawdzany. Tylko tam było to 20-30 na godzinę.

    • 7 1

    • Czytanie tablic

      Pewnie jest klika algorytmów czytania. Ten akurat skanuje w ruchu i jeszcze kąt zrobionej fotografii różni się od tego z autostrady czy parkingu. Nie znam się dlaczego się wypowiadam

      • 0 0

  • dlatego unikam centrum

    wszelkie zakupy i usługi tylko tam, gdzie mogę zaparkować, wychodzi dwa razy taniej bo poza centrum wszystko jest tańsze, a po drugie nie płace za parkowanie, czysty zysk, pozdrawiam firmy w centrum, niestety nie odwiedze was :)

    • 8 0

  • Czy są jeszcze w Gdańsku szalety gdzie można spokojnie defekować bez potrzeby posiadania aplikacji mobilnej?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane