• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skanowanie tablic rejestracyjnych batem na parkujących na dziko

Szymon Zięba
10 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (309)
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
Skanowanie tablic rejestracyjnych usprawniło kontrolę w strefach parkowania. Skanowanie tablic rejestracyjnych usprawniło kontrolę w strefach parkowania.

Samochody, które kontrolują inne auta w strefach parkowania w Gdyni i Gdańsku, poprawiły szczelność systemu poboru opłat. W obu miastach wzrosła liczba kierowców kupujących bilety uprawniające do postoju. Jedno auto e-kontroli pod względem efektywności odpowiada aż ośmiu "pieszym" kontrolerom.



Musiałe(a)ś kiedykolwiek zapłacić "mandat" za nieopłacone parkowanie?

Skuteczna e-kontrola w Gdańsku



W Gdańsku minął rok od uruchomienia e-kontroli stref płatnego parkowania. Od jesieni po ulicach porusza się charakterystyczny, niebieski pojazd elektryczny wyposażony w system kamer skanujących tablice rejestracyjne zaparkowanych aut.

Auto do e-kontroli w zamierzeniu urzędników jest uzupełnieniem i uszczelnieniem dotychczasowego systemu, opartego o pracę 11 kontrolerów, którzy pieszo przemierzają strefy płatnego parkowania i sprawdzają zaparkowane tam pojazdy.

Na podstawie przeprowadzonej analizy skuteczności systemu kontroli mobilnej zaobserwowano, że:

Efekty działania e-kontroli w Gdańsku. Efekty działania e-kontroli w Gdańsku.
  • e-kontrola uwrażliwiła kierowców korzystających z miejsc postojowych w SPP i ŚSPP na konieczność wnoszenia opłaty za parkowanie pojazdu.
  • Większe prawdopodobieństwo kontroli sprawiło, że spada liczba kierowców, którzy ryzykowali zaparkowanie pojazdu bez wykupienia biletu parkingowego.

O ile w okresie rocznym poprzedzającym start e-kontroli 5,84 proc. wszystkich kontroli kończyło się wystawieniem opłaty dodatkowej, tak w ostatnich 12 miesiącach ten odsetek spadł do 4,44 proc., i to mimo faktu wzrostu znaczącej liczby kontroli (wzrost o 208,88 proc.), nastąpiła zmiana liczby sprzedanych biletów po wprowadzonej kontroli mobilnej.

Efekty działania e-kontroli w Gdańsku. Efekty działania e-kontroli w Gdańsku.
W okresie listopad 2020 - październik 2021 kierowcy zakupili łącznie blisko 3,3 mln biletów. Z kolei po wprowadzeniu e-kontroli odnotowano 13 proc. wzrost - kierowcy zakupili ponad 3,7 mln biletów.

Również więcej, w porównaniu z rocznym okresem sprzed e-kontroli, zakupiono abonamentów komercyjnych. W okresie listopad 2020 - październik 2021 aktywnych kart i abonamentów było 5177 - w tym samym okresie rok później było ich 6259, tutaj również odnotowano wzrost na poziomie 21 proc., odnotowano wzrost średniej wartości zakupionego biletu.



Rok przed wprowadzeniem e-kontroli średnia wartość zakupionego biletu wyniosła 6,46 zł, a w okresie funkcjonowania e-kontroli - 6,95 zł. Zaobserwowano, że kontrola mobilna doskonale sprawdza się w sektorach, które posiadają stosunkowo mało miejsc postojowych w OPP, lecz rozciągłość samych sektorów jest bardzo duża, m.in. Oliwa, Przymorze, Wrzeszcz. Nastąpiło również uszczelnienie systemu kontroli poprawności wnoszenia opłat przez kierowców, która do tej pory była realizowana wyłącznie przez kontrolerów terenowych.

Tym samym nastąpiła poprawa skuteczności całej kontroli.

Skanowanie tablic sprawdza się również w Gdyni



W Gdyni mobilne kontrole w Strefie Płatnego Parkowania wprowadzono w sierpniu 2022 roku.

- Te kilka miesięcy działania systemu pokazały, że rozwiązanie się sprawdza. Przede wszystkim nastąpiła poprawa skuteczności kontroli w Strefie Płatnego Parkowania. Wprowadzenie mobilnej kontroli m.in umożliwiło zwiększenie obszaru objętego kontrolą, a także jej częstotliwość - mówi Magdalena Wojtkiewicz, rzeczniczka Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Jeden samochód przeprowadzający mobilne kontrole wykonuje pracę ośmiu pieszych kontrolerów, w związku z tym wykrywalność sytuacji, gdy ktoś nie wniósł opłaty, jest wyższa.

- Przykładowo, w grudniu 2021 roku wystawiliśmy 2750 zawiadomień o opłacie dodatkowej, a w grudniu 2022 r. wystawiliśmy ich 5270. W listopadzie 2021 r. - 2646, w listopadzie 2022 r. - 5256 zawiadomień - słyszymy w ZDiZ w Gdyni.
Porównując grudzień 2021 r. do grudnia 2022 r. - urzędnicy odnotowali także wzrost wartości kupowanego biletu na postój w Strefie Płatnego Parkowania o około 5 proc. - mieszkańcy wykupują bilety na czas dłuży o ok. 5 procent.



- Nie odnotowaliśmy zwiększonej liczby wniosków o wydanie abonamentu. Mobilne kontrole w Strefie Płatnego Parkowania funkcjonują w Gdyni jednak dopiero kilka miesięcy, dlatego dogłębna analiza zostanie dopiero przeprowadzona. Wiele przydatnych danych przyniesie z pewnością sezon wakacyjny - podsumowuje nasza rozmówczyni.

Miejsca

Opinie (309) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    pomysł rewelacja - w wyciąganiu pieniędzy.

    • 86 31

    • Mnie też się podoba (1)

      To podnosi jakość państwa kiedy obywatel może być dojechany na każdym kroku absolutnie za wszystko. Tylko istotne jest żeby te kary były dotkliwe, wtedy ludzie się nauczą (albo i nie ale to nie o to chodzi)

      • 8 9

      • wystarczy przestrzegać przepisów

        bo nie są głupie

        • 4 5

  • Znowu (1)

    Znowu artykuł o automatycznej kontroli opłat za parkowanie, w którym nie znalazłem interesującej mnie kwestii: ile kar nałożonych na podstawie zdjęć z tego samochodzika musiało zostać uchylone na drodze odwoławczej, ile trafiło do sądu, w ilu przypadkach sąd orzekł na korzyść miasta i w ilu na korzyść osoby parkującej w SPP. To są realne koszty funkcjonowania automatycznej kontroli opłat. Redakcjo - masz zadanie do odrobienia.

    • 30 3

    • który z punktów narusza "Redakcja nie kąsa ręki która ich karmi?":

      Niedopuszczalne jest umieszczanie w opiniach treści:
      sprzecznych z prawem,
      obscenicznych lub promujących przemoc,
      obrażających inne osoby, które wyraziły opinię bądź autorów zamieszczonych materiałów,
      reklamowych,
      uznanych powszechnie za naganne moralnie, społecznie niewłaściwe czy naruszające zasady Netykiety,
      szkalujących osoby publiczne i prywatne,
      pomówień i nieuzasadnionych oskarżeń dotyczących firm i osób prywatnych.
      Portal trojmiasto.pl zastrzega sobie prawo do wykasowania lub edycji opinii umieszczonych w serwisie, w szczególności:
      mających na celu jedynie poróżnić osoby komentujące,
      notorycznie negujących wybrane środowiska, instytucje, ugrupowania społeczne bądź inicjatywy,
      dodawanych kolejno po sobie o tej samej treści, mimo wcześniejszego ich usunięcia,
      pytań lub ocen dotyczących redagowania tekstów oraz moderowania komentarzy, w celu otrzymania informacji prosimy wykorzystać dane z zakładki Kontakt,
      zawierających linki do zewnętrznych stron internetowych,
      merytorycznie bez związku z komentowaną treścią,
      jednobrzmiących lub/i zamieszczonych w wielu wątkach przez jednego użytkownika,
      stanowiących odpowiedzi na uprzednio usunięte posty,
      zawierających osobiste, pomawiające lub obrażające treści wobec bohaterów artykułów lub autorów.

      • 2 0

  • Korzystasz to płać (5)

    Przecież ci kierowcy okradali do tej pory miejską kasę, czyli nas wszystkich.
    Z uszczelnienia systemu należy się tylko cieszyć

    • 21 28

    • (2)

      30 lat temu parkowało się za darmo(płacąc podatek drogowy w paliwie)
      teraz trzeba płacić za parkowanie ,ulice są dziurawe jak kiedyś .
      Jeszcze coś masz do powiedzenia?

      • 4 2

      • (1)

        No, w 1993 roku było tyle samo aut, co nie? Biorąc pod uwagę, wg artykułu, ile nakłada się kar teraz, to gdyby ludzie płacili uczciwie za postój, zamiast myśleć, że 10 / 20 / 30 lat temu było za darmo, to może drogi by teraz lepiej wyglądały. Wzięli się za parkujących na krzywy ryj i teraz pretensje i żale?

        • 5 1

        • Zgadzam się

          drogi i miejsca parkingowe są dla wszystkich, mieszkańców, turystów, klientów, itd. Współcześnie konieczne jest regulowanie ilości samochodów i ich przepływu w mieście. Tak jest i tak będzie. Niestety nie wszyscy próbują zrozumieć "problemy" miejskie i zrozumieć pewne kroki.... A szkoda, byłoby tutaj mniej narzekania i hejtu...

          • 2 1

    • (1)

      płace tutaj podatki wiec mioeszkancy powinni miec 100% bonikfikaty

      • 1 1

      • A niby z jakiej to racji?

        Kiedyś to nie wszyscy mieli samochód... A teraz? Większość ludzi ma więcej niż jeden. Policz sobie czy w Śródmieściu byłoby wystarczająco miejsca, gdyby nikt nie musiał się zastanawiać czy przyjechać rowerem/piechotą/tramwajem, tylko wsiadłby do samochodu. poza tym... czy kiedykolwiek płaciłeś za abonament? Bo ja tak i dla mieszkańców danej strefy (czyli "pod domem") płaci się "grosze"... Jeżeli chcesz jechać na lody to oczywiste, że musisz za to zapłacić...

        • 2 0

  • I bardzo dobrze.

    Miasto obłowi się kasą którą przeżre i nie wybuduje ulic łączących dzielnice. Tak być powinno. To są kompetentni ludzie na odpowiednich stanowiskach.

    • 7 6

  • I bardzo dobrze!

    Jeszcze mandaty powinny być wyższe

    • 13 8

  • "opłata dodatkowa" (3)

    słaba ta nazwa rodem, z minionej epoki

    • 2 6

    • (2)

      Czekamy na twoją światłą propozycję nowej nazwy

      • 3 0

      • Danina

        Mateusz

        • 2 1

      • Haracz

        Ola

        • 1 1

  • Czy nie można taki system wprowadzić w Urzędach Miejskich ? Jeden za ośmiu - same zalety.

    • 18 2

  • A ktoś te zdjęcia przegląda?

    Bo dostałem ostatnio mandat parkując pod garażem na prywatnym terenie. I to też jest patologia urzędników...

    • 22 1

  • to nie jest bat na dziko parkujących (1)

    dziko parkujący niszczą trawniki i zastawiają chodniki, żeby nie płacić i są bezkarni, bo tylko SM lub Policja może im wystawić mandat, a wiadomo, że SM, to trzeba specjalnie wołać (i to nawet działa), bo sami nic nie zrobią. O Policji w ogóle zapomnij. Jedzą pączki i siedzą z zatrzymanymi za 0.5 marihuany na komisariacie hen za kładką.

    Są miejsca, gdzie czasem SM wali blokady, żeby później jeździć obok tak samo zaparkowanych aut 5 razy i nie zrobić nic i kierowcy dalej tam parkują. Logika ich działania jest żadna.

    • 16 3

    • 100 % racji

      • 0 0

  • Parkowanie bez opłaty to parkowanie bez opłaty

    A nie rozwiązało to parkowania na dziko, czyli poza wyznaczony miejscami zastawiając chodniki, rozjeżdżając trawniki

    • 16 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane