• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skanowanie tablic rejestracyjnych batem na parkujących na dziko

Szymon Zięba
10 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (309)
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
Skanowanie tablic rejestracyjnych usprawniło kontrolę w strefach parkowania. Skanowanie tablic rejestracyjnych usprawniło kontrolę w strefach parkowania.

Samochody, które kontrolują inne auta w strefach parkowania w Gdyni i Gdańsku, poprawiły szczelność systemu poboru opłat. W obu miastach wzrosła liczba kierowców kupujących bilety uprawniające do postoju. Jedno auto e-kontroli pod względem efektywności odpowiada aż ośmiu "pieszym" kontrolerom.



Musiałe(a)ś kiedykolwiek zapłacić "mandat" za nieopłacone parkowanie?

Skuteczna e-kontrola w Gdańsku



W Gdańsku minął rok od uruchomienia e-kontroli stref płatnego parkowania. Od jesieni po ulicach porusza się charakterystyczny, niebieski pojazd elektryczny wyposażony w system kamer skanujących tablice rejestracyjne zaparkowanych aut.

Auto do e-kontroli w zamierzeniu urzędników jest uzupełnieniem i uszczelnieniem dotychczasowego systemu, opartego o pracę 11 kontrolerów, którzy pieszo przemierzają strefy płatnego parkowania i sprawdzają zaparkowane tam pojazdy.

Na podstawie przeprowadzonej analizy skuteczności systemu kontroli mobilnej zaobserwowano, że:

Efekty działania e-kontroli w Gdańsku. Efekty działania e-kontroli w Gdańsku.
  • e-kontrola uwrażliwiła kierowców korzystających z miejsc postojowych w SPP i ŚSPP na konieczność wnoszenia opłaty za parkowanie pojazdu.
  • Większe prawdopodobieństwo kontroli sprawiło, że spada liczba kierowców, którzy ryzykowali zaparkowanie pojazdu bez wykupienia biletu parkingowego.

O ile w okresie rocznym poprzedzającym start e-kontroli 5,84 proc. wszystkich kontroli kończyło się wystawieniem opłaty dodatkowej, tak w ostatnich 12 miesiącach ten odsetek spadł do 4,44 proc., i to mimo faktu wzrostu znaczącej liczby kontroli (wzrost o 208,88 proc.), nastąpiła zmiana liczby sprzedanych biletów po wprowadzonej kontroli mobilnej.

Efekty działania e-kontroli w Gdańsku. Efekty działania e-kontroli w Gdańsku.
W okresie listopad 2020 - październik 2021 kierowcy zakupili łącznie blisko 3,3 mln biletów. Z kolei po wprowadzeniu e-kontroli odnotowano 13 proc. wzrost - kierowcy zakupili ponad 3,7 mln biletów.

Również więcej, w porównaniu z rocznym okresem sprzed e-kontroli, zakupiono abonamentów komercyjnych. W okresie listopad 2020 - październik 2021 aktywnych kart i abonamentów było 5177 - w tym samym okresie rok później było ich 6259, tutaj również odnotowano wzrost na poziomie 21 proc., odnotowano wzrost średniej wartości zakupionego biletu.



Rok przed wprowadzeniem e-kontroli średnia wartość zakupionego biletu wyniosła 6,46 zł, a w okresie funkcjonowania e-kontroli - 6,95 zł. Zaobserwowano, że kontrola mobilna doskonale sprawdza się w sektorach, które posiadają stosunkowo mało miejsc postojowych w OPP, lecz rozciągłość samych sektorów jest bardzo duża, m.in. Oliwa, Przymorze, Wrzeszcz. Nastąpiło również uszczelnienie systemu kontroli poprawności wnoszenia opłat przez kierowców, która do tej pory była realizowana wyłącznie przez kontrolerów terenowych.

Tym samym nastąpiła poprawa skuteczności całej kontroli.

Skanowanie tablic sprawdza się również w Gdyni



W Gdyni mobilne kontrole w Strefie Płatnego Parkowania wprowadzono w sierpniu 2022 roku.

- Te kilka miesięcy działania systemu pokazały, że rozwiązanie się sprawdza. Przede wszystkim nastąpiła poprawa skuteczności kontroli w Strefie Płatnego Parkowania. Wprowadzenie mobilnej kontroli m.in umożliwiło zwiększenie obszaru objętego kontrolą, a także jej częstotliwość - mówi Magdalena Wojtkiewicz, rzeczniczka Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Jeden samochód przeprowadzający mobilne kontrole wykonuje pracę ośmiu pieszych kontrolerów, w związku z tym wykrywalność sytuacji, gdy ktoś nie wniósł opłaty, jest wyższa.

- Przykładowo, w grudniu 2021 roku wystawiliśmy 2750 zawiadomień o opłacie dodatkowej, a w grudniu 2022 r. wystawiliśmy ich 5270. W listopadzie 2021 r. - 2646, w listopadzie 2022 r. - 5256 zawiadomień - słyszymy w ZDiZ w Gdyni.
Porównując grudzień 2021 r. do grudnia 2022 r. - urzędnicy odnotowali także wzrost wartości kupowanego biletu na postój w Strefie Płatnego Parkowania o około 5 proc. - mieszkańcy wykupują bilety na czas dłuży o ok. 5 procent.



- Nie odnotowaliśmy zwiększonej liczby wniosków o wydanie abonamentu. Mobilne kontrole w Strefie Płatnego Parkowania funkcjonują w Gdyni jednak dopiero kilka miesięcy, dlatego dogłębna analiza zostanie dopiero przeprowadzona. Wiele przydatnych danych przyniesie z pewnością sezon wakacyjny - podsumowuje nasza rozmówczyni.

Miejsca

Opinie (309) ponad 10 zablokowanych

  • Brakuje mi informacji na temat manatów dla tych, którzy parkuja na trawnikach

    czy ogólnie poza wyznaczonymi miejscami do parkowania.

    Mam nadzieję, że ten system wyłapuje, bo powinien, tego typu przypadki. Nawet jeśli nie automatycznie, to prowadzący ten pojazd powinien mieć jakiś przycisk, by nagrywać samochody niszczące trawniki (przypominam to koszt z naszych podatków) lub zostawiana w miejscach niebezpiecznych na ulicach.

    • 4 0

  • Przyjrzyjmy się skanowaniu tablic w Gdyni..... (3)

    Znajomy od blisko 25 lat prowadzi działalność typu Taxi osobowa. Żeby było jasne - nie jakiś uber, freenow, czy inny wynalazek na aplikacje, tylko normalna, oznakowana taksówka. Działalność zarejestrowaną ma w UM Gdynia i jest zrzeszony w normalnej (największej) trójmiejskiej korporacji. Regularnie płaci zus, podatki i dolę dla korporacji. To tyle tytułem wstępu.
    Jak w praktyce wygląda korzystanie z takiej taksówki, wie każdy. Dzwonisz do korpo-taxi, zamawiasz kurs i czekasz na samochód. System prosty, normalny, sprawdzony od lat.
    Generalnie nie mam nic przeciw e-kontrolom, choć czasami mam wątpliwości, jak przetwarzane są te dane w praktyce. Ale w Gdyni e-konrole weszły na wyższy poziom abstrakcji. Taksówka, zgodnie z otrzymanym zleceniem, podjeżdża pod wskazany adres i cierpliwie czeka, aż klient przyjdzie. W tym czasie samochód do e-kontroli skanuje takie auto i wystawia mandacik. Znajomy już dwukrotnie doświadczył takiej kary. Gdy kontroli dokonywali ludzie, to żadnemu z kontrolerów nawet nie przyszło do głowy, żeby karać taksówkę za oczekiwanie klienta. A maszynka niestety jest bezduszna i ślepa. Oczywiście żadne odwołania nie przynoszą rezultatu w myśl zasady - kasa raz przytulona jest już nasza.
    Na ZDiZ nie liczę, ale może tym procederem zająłby się ktoś z Gdyńskiego Centrum Wspierania Przedsiębiorczości. Jako jednostka UM Gdynia mogliby wykazać się, że jednak wspiera ludzi, którzy chcą coś robić a nie tylko czerpać środki z różnych programów pomocowych.

    • 9 4

    • Są dwa skany co kwadrans (1)

      więc lubi sobie stać pod domem klienta ten Twój wyimaginowany znajomy

      • 1 1

      • Skany są co pięć minut, nie co kwadrans. Doświadczam tego naocznie każdego dnia na ul. Bydgoskiej. No chyba, że w Twojej okolicy panują inne zasady. A znajomy jest rzeczywisty, z krwi i kości.

        • 0 0

    • Miasto Gdynia nie interesuje interes obywateli

      a jedynie interes zadłużonego miasta, ponieważ system jest wadliwy, miasto nic z tym nie robi ponieważ to dodatkowe koszty. Nie przyzna się do błędu ponieważ nie małe pieniądze na to poszły. A personel obsługi SPP ma za nic dobro klientów i mieszkańców ponieważ bazują na głupocie Rady miasta, która nie zna się na przepisach i wymyśliła co wymyśliła. Dlatego czas na zmiany i trzeba podziękować takim pasibrzuchom którzy działają na szkodę mieszkańców, obywateli

      • 1 0

  • Piękny skowyt januszerii w komentarzach. (1)

    Niech się niesie.

    • 5 5

    • skowyt to będzie jak się zacznie w i tym urzęd..sów się przerobi na obornik

      • 0 2

  • Batem? Panie redaktorze nomenklatura... (1)

    Nie dajcie się tak traktować. Pamiętajcie o radnych. Spisujcie ich głosowań i rozliczcie ich na wyborach tak jak oni Was. Na wyborach Wy macie bata...

    • 5 1

    • święte słowa

      .

      • 0 0

  • w normlanym mieście najpierw powinni zadbać o infrastrukturę (1)

    potem kontrolować, tutaj nie robią w tym kierunku nic tylko powiększają strefy i ściągają kasę.

    • 14 5

    • w normalnym mieście i kraju...

      Najpierw odzyskajmy reparacje od Niemiec a wtedy będzie nas stać aby być uczciwymi i płacić za miejsca postojowe.
      Wtedy też przestaniemy parkować na chodnikach i trawnikach.
      Tymczasem jesteśmy nienormalni.

      • 0 0

  • Jakos nie widac aby ktos scigal stojacych na Dlugich Ogrodach na chodniku

    • 1 0

  • kiedy Sopot?

    • 2 0

  • HAHA Wystarczy parkować nielegalnie. (21)

    Zabawne, fakt. Możesz po prostu nielegalnie zaparkować i nie mogą dać ci biletu. na ul. Seredyskiego można po prostu podjechać na chodnik i nie otrzymać mandatu. mogą wystawiać mandaty tylko wtedy, gdy zaparkujesz legalnie na miejscu. Polskie prawo i myślenie w najlepszym wydaniu.

    • 83 18

    • Mylisz się (5)

      Za wadliwe parkowanie jest mandat ale od SM albo Policji... a nie od administratora parkingu. Administrator parkingu nie może nałożyć opłat za pojazd nie znajdujący się na parkingu to chyba oczywiste.

      • 27 3

      • gdzie Ty żyjesz? (4)

        Prawdopodobieństwo mandatu od policji czy straży gminnej jest znikome. Chyba że kierowca kręci się obok swego "na dziko" zaparkowanego autka.

        • 23 8

        • Dlatego wykręcamy takim wentyle (1)

          • 18 12

          • Podaj swoje dane bandyto

            • 0 0

        • Uprzejmie donoszę (1)

          Jest taka fajna aplikacja - wystarczy foto takiego auta i leci zgłoszenie do sm. Często kończy się mandatem :)

          • 3 4

          • Twoja mama donosiła do SB?

            • 0 1

    • W Sopocie dokładnie to samo. W sezonie turyści tak robią i nic nie da się zrobić. (1)

      • 9 1

      • Dlatego trzeba wkopac slupki

        By nie wjeżdżali na chodniki i trawniki
        Proste i szybko się zwraca

        • 10 3

    • Chodnik jest dla ludzi, a nie dla samochodów!!! (5)

      Następnym razem bądź czujny bo zadzwonię na SM

      • 18 14

      • Na seredyńskiego samochody na chodniku to raczej wasze najmniejsze zmartwienie (3)

        • 7 3

        • A jakie jest największe, bo mnie ciakawość zżera, bo nie jestem stamtąd? (2)

          • 1 4

          • To się kiedyś przejedź i pozwiedzaj

            Najlepiej w nocy

            • 1 1

          • Patologia i melina

            • 0 0

      • Tata donosił do SB, synalek donosi do SM

        • 0 1

    • nie do końca (3)

      stajesz nielegalnie, dostajesz opłatę od parkingowego - z automatu, nikt nie sprawdza, czy stoisz na miejscu bez opłaty, czy poza miejscem - odwołujesz się, bo jesteś super cwany, i piszesz, że przecież nie stałeś na miejscu parkingowym, więc nie możesz dostać opłaty dodatkowej - tak podpisane pismo, jako samodonos i przyznanie się do winy leci na Policję albo SM :))) brawo Ty! chciałeś przyjanuszować na 5zł, a masz kolegium

      • 7 12

      • A Policja to umarza

        Bo wykroczeniowiec ma 600 spraw na biegu i skupia się tylko na tych poważnych, gdyż pomimo jego szczerych chęci nie jest w stanie ogarnąć wszystkich.

        • 9 7

      • kolegium!? (1)

        czy ty z księżyca spadłeś kolego? Duch ormo wciąż widzę żywy.

        • 12 2

        • Tylko dzieci ORMO-wców i SB-eków donoszą do SM

          • 0 0

    • Nie tyle nielegalnie, co poza miejscem wyznaczonym. Wtedy opłata nie obowiązuje. (2)

      • 7 2

      • Na wjazdach do stref jest strefowy zakaz parkowania (1)

        więc poza miejscem wyznaczonym stoisz nielegalnie

        • 1 2

        • Nie popłacz się, kluseczko

          • 0 0

  • Dlatego zawsze parkuję w miejscu niedozwolonym.

    Tam gdzie nie ma parkometrów. W Sopocie zawsze przechodzi. Wystarczy zająć cały chodnik i możesz stać ile chcesz.

    • 0 3

  • Płacimy słono (16)

    Płacimy słono za parkowanie, podatek drogowy itd. A jaką jakość dostajemy? Dziurawe nawierzchnie dróg, zwłaszcza w Gdyni, i rozwalone zawieszenia, ograniczanie i likwidowanie miejsc postojowych. Pusta i wymierająca Świętojańska w Gdyni. Inne ulice również. Czemu to ma służyc?

    • 155 25

    • Dokładnie. A oni się jeszcze chwalą w artykule ilu kierowców złupili. (2)

      czemu portal nie zada im tych "trudnych" pytań? Czemu jest przyzwolenie na traktowanie kierowców jako pod-ludzi?

      • 15 11

      • po prostu totalna bezczelność oderwanych od rzeczywistości id,..tów zakochanych w sobie

        • 0 4

      • Złodziei

        • 2 1

    • Płacimy jakąś 1/100 rynkowej wartości parkingu i podatek z którego ani grosz nie idzie na drogi w mieście. (3)

      Samochody są w mieście kosztem, nie przychodem.

      • 15 10

      • no pewnie! (2)

        przecież jakby nie było samochodów to Polska rosła by w siłę a ludzie żyli dostatniej

        • 4 8

        • Teraz samochody są, więc gdzie ten dostatek i siła?

          • 7 2

        • gdyby nie było tylu samochodów co teraz

          jakość przestrzeni miejskiej i ogólnie: jakość życia w naszych miastach byłaby wyższa. Już teraz mało kto jest świadomy prostego faktu, że mamy do czynienia z przewymiarowaną infrastrukturą drogową i parkingową w naszych miastach.

          • 6 2

    • Mieszkam w centrum i uważam parkometry za super rozwiązanie!!! (1)

      nareszcie mam miejsce do zaparkowania przed domem w centrum jest mniejsze natężenie samochodów i nie śmierdzi tak spalinami .

      • 11 7

      • Bo twój samochód z rury wypuszcza zapachy fiołków.

        • 5 7

    • może dlatego chcą się pozbyć samochodów w centrum? (1)

      wtedy nie będą musieli naprawiać dróg... skoro ulicami centrum będą się przemieszczać wyłącznie rowerzyści/piesi to skąd mają się wziąć uszkodzenia na asfalcie? ;) ten kto to wymyślił ma łeb nie od parady

      • 6 5

      • Tak, właśnie dlatego chcemy mniej samochodów na drogach, im więcej i im cięższe samochody (SUVy, elektryki) tym szybciej niszczy się nawierzchnia. W dobrze skomunikowanym i zorganizowanym mieście samochód powinien być zbędny.

        • 6 1

    • Masz płacic a nie zadawać pytania.

      • 2 6

    • Gdynia już dawno nie jest dla Gdynian...

      to "wizja" prezydenta miasta. Miasto przyjazne młodym przyjezdnym, którzy w Gdyni szukają... no właśnie czego? Tego nie rozumiem, bo zmiany zachodzące w Gdyni nie zgadzają się z myślą przewodnią. Może chce tutaj zrobić "mega" luksusowe "stare" miasto, jak centrum Londynu. Na pewno będzie drogo, mało kogo będzie na nie stać, czyli 100% wynajmu, drogie, "luksusowe" sklepy itp.

      • 4 6

    • Opłaceniu remontów Estakady Kwiatkowskiego, która zżera prawie cały budżet, a nie jest drogą klasy S, żeby cała polska się zrzuciła.

      • 0 0

    • zawsze możesz ty i twoja ekipa

      nie głosować na gryzonia

      • 1 0

    • Zlodzieje miejscy

      Jak to komu i**otom z urzedu miasta

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane