• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słoneczny Solar: dwa kadłuby i silnik na energię słoneczną

Magdalena Raszewska
11 kwietnia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 17:13 (11 kwietnia 2008)
Najnowszy artykuł na ten temat Tesla-21. Łódź solarna z trójmiejskiej stoczni
Na basenie Centrum Techniki Okrętowej testowane są rozmaite jednostki pływające. Na basenie Centrum Techniki Okrętowej testowane są rozmaite jednostki pływające.

Katamaran Solar przewiezie 12 pasażerów i 2 członków załogi z prędkością do 10 km na godzinę. Ile spali? Nic, bo napędzany jest energią słoneczną, która pozwala mu na pływanie prez 12 godzin. Zaprojektowali go studenci PG.



Katamaran Solar umieszczono pod platformą pomostu holowniczego. Katamaran Solar umieszczono pod platformą pomostu holowniczego.
Prace nad Solarem ruszyły jesienią ub. r. Katamaran jest pomysłem studentów wydziału oceanotechniki i okrętownictwa Politechniki Gdańskiej, zrzeszonych w kole naukowym Korab.

- To nowatorska jednostka w skali kraju. Po raz pierwszy bowiem powstała łódź od początku do końca zaprojektowana z myślą o użytkowaniu solarnym, a nie adaptacja istniejącej już konstrukcji.
Rozpoczęliśmy od zaprojektowania trzech kadłubów, poddaliśmy je weryfikacji w teorii i praktyce. Teraz pracujemy nad śrubą
- opowiada dr Wojciech Litwin opiekun koła naukowego Korab.

W piątek model katamaranu badano w basenie należącym do Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku. Ma on 260 m długości, 12 m szerokości i 6 m głębokości i wyposażony jest w pomost holowniczy, który umożliwia wykonywanie badań modeli statków z prędkością maksymalną 12 m/s, a także w wywoływacz fal, który pozwala testować jednostki na wzburzonej wodzie.

Basen do testowania łodzi ma 260 metrów długości. Basen do testowania łodzi ma 260 metrów długości.
- Testy na basenie odbywają się codziennie. Najczęściej chodzi o jednostki handlowe. Testy trwają od dwóch do sześciu tygodni. Na początku trzeba wykonać model statku, zazwyczaj z drewna łatwego w obróbce, na przykład z olchy lub egzotycznej samby. - opowiada Patryk Siejka, kierownik działu sprzedaży i marketingu CTO. - Jeśli podczas testów okaże się, że konieczna jest zmiana kształtu kadłuba, model wraca na warsztat i po naniesieniu zalecanych poprawek ponownie jest poddawany testom - aż do uzyskania satysfakcjonującego efektu - tłumaczy.

Na co dzień w Ośrodku Hydromechaniki Okrętu testowane są jednostki wypornościowe takie jak tankowce, kontenerowce czy promy. To jedyny taki ośrodek badawczy w Polsce, uznany także za granicą. Basen funkcjonuje od lat 70. Przy każdym teście trzyosobowa załoga pomostu holowniczego sprawdza, odczytuje i rejestruje wiele parametrów takich jak np. siła oporu, prędkość i ruch modelu czy też rozkład fali za burtą statku.

Jeżeli testy modelu przebiegną pomyślnie, prawdziwy Solar zostanie zwodowany pod koniec maja, a w czerwcu obędą się jego testy na Motławie. Docelowo katamaran będzie pływał po Motławie, Wiśle i Zalewie Wiślanym. W sierpniu planowane jest wykorzystanie promu w najcięższych warunkach eksploatacyjnych nieprzerwanej pracy wahadłowej pomiędzy Długim Pobrzeżem a wyspą Ołowianką w Gdańsku.

Budowę łodzi sfinansował Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku, Politechnika Gdańska oraz sponsorów. Partnerem projektu jest Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku.

Opinie (37) 1 zablokowana

  • DOBRZE MÓWISZ !!!

    WSZYSCY I TAK IDZIEMY DO PIACHU !!! PO CO NAM TE WSZYSTKIE WYNALAZKI I POSTĘP TECHNOLOGICZNY JAK I TAK BĘ DZIEMY 6 STÓP POD ZIEMIĄ !!!`

    • 0 0

  • PROSTAK TO JESTEŚ TY !!!

    POWIEDZ ILE WYDANO ŁĄCZNIE NA POLITECHNIKĘ GDAŃSKĄ, A JAKIE SĄ JEJ OSIĄGNIĘCIA W STOSUNKU DO NAKŁADÓW ??? CZEKAM ELYTO INTELYGENTNA !!!

    • 0 0

  • Chłopaki

    Ten pan, który zapomniał wyłączyć klawisza CAPS LOCK i rozpisuje się po kilka postów dziennie, co chwilę zmieniając podpis, nie jest wart naszej uwagi. Widać, że mu się nudzi i próbuje prowokować innych internautów. Zostawmy go w spokoju - nie przekonamy go, nie wytłumaczymy mu, gdyż zamknął się na jakąkolwiek cywilizowaną dyskusję.
    Wydaje mi się, że i tak najwięcej zamieszania wywołał ten źle napisany artykuł.
    Ludzie mają pytania, są ciekawi większej ilości informacji, a pani redaktor "zlała" sprawę :)

    • 0 0

  • zgadzam się z kolega, dlatego zapraszam na naszą stronę gdzie na bieżąco wklejamy zdjęcia z postępu naszych prac i do przeczytania artykułu w magazynie "Żagle" wydaje mi się że jest o wiele ciekawszy

    http://www.pg.gda.pl/~wlitwin/ecoenerga/
    http://www.zagle.com.pl/?menu=lista,wiecej,6780

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane