• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słoweńcy wygrali konkurs na projekt kładki na Ołowiankę

Ewa Budnik
9 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Pierwsza nagroda w konkursie. Projekt pracowni Ponting ze Słowenii. Pierwsza nagroda w konkursie. Projekt pracowni Ponting ze Słowenii.

Do zaprojektowania kładki przez Motławę na Ołowiankę zobacz na mapie Gdańska zaproszona zostanie pracownia Ponting z Mariboru w Słowenii, która wygrała międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczno-techniczną przeprawy. W pobitym polu zostawiła prace 67 konkurentów.



Autor zwycięskiej koncepcji, poza nagrodą w wysokości 50 tys. zł, zostanie także zaproszony do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki na: opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę, projektów wykonawczych, kosztorysu inwestorskiego, harmonogramu prac, pełnienie nadzoru inwestorskiego.

Drugie miejsce i 30 tys. zł trafiło do pracowni architektonicznej AiM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku. Trzecie miejsce zajął projekt pracowni ASA Architekci i ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa, który otrzymał 20 tys. zł.

Całkowita pula nagród wynosi 120 tys. zł.

Zwycięska praca to projekt, który nie narzuca się swoją wielkością i formą, a jednocześnie nawiązuje charakterem do portowego miasta - jej konstrukcja i wygląd sterowni kładki nawiązuje do kabiny dźwigu portowego.

W ocenie komisji konkursowej zwycięska praca spójną i czystą formą wpisuje się w sylwetę miasta, ale jednocześnie posiada własny charakter. Kładka nie ingeruje w nabrzeża i zapewnia pełną pierwotną szerokość toru wodnego. Jej zaletą jest także oszczędne podnoszenie konstrukcji przy zastosowaniu siłowników hydraulicznych.

Międzynarodowy konkurs na projekt kładki miasto Gdańsk ogłosiło w maju tego roku. Do 18 czerwca pracownie miały czas, aby pobrać dokumentację konkursową i złożyć wniosek o dopuszczenie do udziału w konkursie. Ostatecznie, po weryfikacji, na liście uczestników zaproszonych do składania prac znalazło się 130 architektów i pracowni, w przeważającej części z Polski (oczywiście także Trójmiasta), ale też m.in. z Włoch, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii.

Termin nadsyłania prac został wydłużony. Ze 130 uczestników zaproszonych do konkursu swoje prace nadesłało ostatecznie 68 pracowni.

Głównym celem ogłoszenia konkursu na kładkę i jej przyszłej budowy jest połączenie Głównego Miasta z Ołowianką, zapewnienie łatwiejszego dostępu do instytucji kultury, umożliwienie mieszkańcom i turystom łączenia oferty kulturalnej powstającego Muzeum II Wojny Światowej, Filharmonii Bałtyckiej i Centralnego Muzeum Morskiego. Dzięki niej powstać ma nowa trasa spacerowa, która zwiększy dostępność okolic ul. Szafarnia. Takie rozwiązanie doskonale sprawdza się w Krakowie. W Gdańsku obudziło sprzeciw środowiska żeglarskiego.

Koszt inwestycji został określony przez inwestora - miasto Gdańsk - na 13 milionów złotych - wraz z budynkiem do obsługi kładki i zagospodarowaniem terenu przyległego. Według założeń konkursowych kładka ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, jej konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym rzeki Motławy. Swoim stylem i jakością ma odpowiadać randze miejsca.

Jeden z pomysłów na kładkę, który nie przypadł do gustu sądowi konkursowemu. Autor: Ryszard Gabriel.



Nagrodzeni w konkursie

Pierwsze miejsce
- 50 tys. zł
Pracownia Ponting d.o.o. z Mariboru na Słowenii

Drugie miejsce
- 30 tys. zł
AIM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku

Trzecie miejsce - 20 tys. zł
Autorskie Studio Architektury ASA Sp. z o.o. i Pracownia architektoniczna ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa

Dwa wyróżnienia
- po 10 tys. zł
Magdalena Wroniszewska i Witold Doboszyński z Warszawy

Adam Drohomirecki, Mikołaj Miśkiewicz, Karolina Rochman - Drohomirecki, Marek Białkowski, Jakub Drohimirecki z Trójmiasta

Cztery wyróżnienia honorowe

DIM '84 Dom i Miasto Sp. z o.o. z Warszawy

Monika Kucharska z Poznania, Jarosław Grunwald z Jarocina, Justyna Zbierska - Klamerek z Wrześni, Zbigniew Bucior - Lorenc z Jarocina

Ostrowcy Architekci s.c. z Katowic

Zwarts&Jansa Architects z Amsterdamu i DHV Polska z Warszawy


Skład Sądu Konkursowego
(od momentu ogłoszenia konkursu nastąpiły w nim zmiany):
1. mgr inż. arch. Wiesław Bielawski- Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska ds. polityki przestrzennej;
2. mgr inż. arch. Ryszard Comber- Pomorska Izba Architektów;
3. dr inż. arch. Wiesław Czabański- Wydział Architektury, Politechnika Gdańska;
4. mgr inż. arch. Andrzej Duch - Dyrektor Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków, Urząd Miejski w Gdańsku;
5. dr hab. Beata Szymańska- Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku;
6. mgr inż. mech. Józef Chrostowski- ekspert od maszyn dźwigowych;
7. prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski- Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska;
8. prof. dr hab. inż. Edmund Wittbrodt- Politechnika Gdańska, senator RP;
9. prof. dr hab. inż. Henryk Zobel- Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Warszawska;
10. Janusz Kaniewski - BA, Transportation Design, IED Torino. Opiekun MA i PhD, Royal College of Design, London, MAIED Torino;
11. kpt Jerzy Wąsowicz- żeglarz i armator.

Poznaj i oceń pomysły architektów
Wystawę prac konkursowych oglądać można do 13 listopada na dziedzińcu im. Jana Heweliusza w gmachu głównym Politechniki Gdańskiej w godz.9 - 16.

Opinie (214) 8 zablokowanych

  • Szukam głosowania

    Brak prostych, jasnych kwestii:
    1. Za kładką
    2. Przeciw kładce
    3. Budować most
    Taki to mamy kontakt z tymi co sami wybraliśmy do rządzenia. Dyktatura !!

    • 12 1

  • nie podoba mi sie nr 1. wolę nr 2.

    • 10 0

  • przeciez to nie pasuje

    • 9 0

  • Błahahaa. Kładka? Nawet nie zdajecie sobie sprawy jak to jest niemożliwe do wykonania. (1)

    O ile zakład, że kładka wcale nie powstanie? No, o ile?

    • 8 2

    • oby!

      • 6 1

  • i po co ta kładka??? (2)

    Czy naprawdę będzie wykorzystana przez widzów Filharmonii???- bo ja nie wyobrażam sobie-spaceru w deszczu lub śniegu po śliskiej kładce! Lepiej było pomyśleć o lepszym dojeździe na Ołowiankę!

    • 14 3

    • Heleno (1)

      koncerty odbywają się nie tylko w zimie. W zimie okresy śniegu i gołoledzi są nie dłuższe niż 2 tygodnie w roku. Wybierz się na spacer i trochę wyluzuj.

      • 0 2

      • Zastanów się co piszesz.

        Ile osób chcących udać sie do Filharmonii z niej skorzysta skoro nie ma jak dojechać do targu Rybnego???.
        Mam na myśli komunikacje miejską, bo skoro ktoś ma samochód to sobie dojedzie wprost na parking na Ołowiance a nie wyobrażam sobie by ktoś darł z "kapcia" np spod dworca, zatem problem dotarcia byłby rozwiązany gdyby była linia autobusowa na Długich Ogrodach albo lepeij na Angielskiej Grobli. Po drugie, nawet jeśli ktoś się uprze by dojechać samochodem gdzieś tam na Zamczysko, to gdzie zaparkuje samochód.
        Po trzecie, utrzymanie promu który by kursował na drugi brzeg, np wedle potrzeb, kosztowałby rocznie ok. 200-300.000 czyli wobec kosztów kładki to starczyłoby kasy na 35 do 60 lat!!!.
        Należę do przeciwników tego pomysłu od samego początku. Jasne, można zarzucać malkontenctwo itd, tyle że naprawdę nie potrafię znaleźć jakiegokolwiek ważnego aspektu dla budowy tej kładki poza tym, żeby zbudować cokolwiek by zaspokoić własne ego.
        Tych 13 baniek, dałoby się dołożyć do tunelu pod Motławą, by zrealizować sensowność Nowej Wałowej.

        • 0 0

  • Kupa kasy wydana na nagrody na konkurs, bez sensu.

    • 7 0

  • bedzie również atrakcją Gdańska (1)

    BUDOWAĆ!

    • 3 9

    • mamy większe atrakcje w Gdańsku

      np. podziemne śmietniki, ECS, ktorego nikt, poza zatrudnionymi, nie chce, kilka dziur i multum wizualizacji

      • 2 1

  • Ta kładka jest tu kompletnie niepotrzebna (2)

    A powinna ona powstać na Martwej Wiśle po wybudowaniu także kompletnie niepotrzebnego Tunelu pod Martwą Wisłą , który odetnie ruch rowerowy pomiędzy Nowym Portem a Westerplatte z pominięciem Centrum. Wtedy ona by rozwiązała problem komunikacji rowerowej na Martwej Wiślej

    • 7 4

    • (1)

      jesli dla ciebie tunel jest zupelnie niepotrzebny ( i to dlatego ze odcina rowerzystow!!! teraz wplaw plywaja rozumiem?) to jestes strasznym glabem... sam rowerem lubie pojezdzic ale az takich glupot nie zniose, trzeba znac swoje miejsce w szeregu bo sa wazniejsze sprawy w miescie niz jacys tam rowerzysci, polecam TPK do jazdy - blisko, fajnie, ciekawie i kondycje wyrobic mozna na gorkach

      • 3 2

      • Widze że nie jesteś prawdziwym rowerzystą. Gadanie kogoś takiego jak ty mnie nie przekona. Tunel nadal uważam za nie potrzebny bubel. Dla mnie to wogule samochody powinny zniknąć z miasta. Tunel owszem budować ale po za miastem. Jestem przeciwny też budowie drogi zielonej , dwupasmowej arteri przebiegającej przez środek Zaspy , Przymorza , Żabianki i Jelitkowa. Pobiegnie ona tuż przy blokach , zakłucająć w ten sposób życie mieszkańcom. Miasto powinno byc dla ludzi nie dla samochodów

        • 0 0

  • Znowu beeeeee (1)

    Nie lubię tego Adamowicza, ale mu szczerze współczuję. Rządzić miastem tylu wiecznych malkontentów, to trzeba mieć naprawdę zdrowie.Nawet gdyby powiedział jak pewien utopijny i utopiony gdańszczanin "dam wam po 100 milionów" to znów byłyby głosy: a czemu nie po dwieście, a czemu wszystkim, a czy tym z PiSu też.Pięćdziesiąt lat nie było mariny a pływały dwa promy i nikt nie protestował.Mniej pytać - więcej robić!!! Dzieci i wnuki będa nas błogosławić za tę kładkę, jak za zielony most i kolej w Gdańsku, której też kiedyś niektórzy nie chcieli.

    • 2 11

    • nie wiesz co mowisz

      jak zrobia te kladke to krowy przestana mleko dawac
      a wilki zaczna latac

      • 1 1

  • SPECE

    Jury oceniło, że ta praca jest ponadczasowa, nieagresywna, neutralna, niekonkurująca z zabytkową sylwetką miasta i nie narzuca charakteru przyszłej architekturze. Nie wiem co brali ale po wypowiedzi widać, że towar był prima.

    • 9 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane