• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słup, o który zawadzają tramwaje, przesuną dopiero za kilka lat

Szymon Zięba
8 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza

Linię nr 12 obsługują tramwaje Pesy, które pokonują zakręt z niewielkim zapasem. Na słupach zamontowano ostrzeżenia.

Słup trakcyjny na al. AdamowiczaMapka, o który lusterkami wadzą tramwaje N8C, zostanie przesunięty dopiero przy okazji budowy linii tramwajowej Nowa Warszawska. Urzędnicy argumentują tę decyzję aspektami ekonomicznymi oraz m.in. tym, że "dortmundy" w okolicy pojawiają się sporadycznie. O konkretną datę skorygowania ustawienia słupa jednak trudno: przetargu na Nową Warszawską wciąż nie udało się rozstrzygnąć. Szacunkowy koszt przesunięcia elementu trakcji to ok. 50 tys. zł.



Często korzystasz z tramwaju na al. Adamowicza?

O tym, że popularne w Gdańsku tramwaje N8C mają problem z wjazdem na węzeł integracyjny Ujeścisko, informowaliśmy w czerwcu tego roku. Podczas przejazdów próbnych przez al. Adamowicza okazało się, że skład zahacza lusterkiem o słup trakcyjny. Urzędnicy podkreślali wówczas, że trasa zostanie oddana w momencie, gdy wszystko zostanie już dokładnie sprawdzone, przetestowane i gotowe do użycia

Minęło kilka miesięcy i nic w tej sprawie się nie zmieniło. Problem rozwiązano jedynie doraźnie. Tramwaje N8C przy wjeździe na węzeł integracyjny Ujeścisko, mijając słup, muszą składać lusterko.

- Przeniesienie słupa planowane jest w ramach budowy linii tramwajowej Nowa Warszawska - tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
W praktyce oznacza to, że trudno w tej chwili o dokładną datę korekty ustawienia słupa trakcyjnego. Miasto ma bowiem spory problem z rozstrzygnięciem przetargu na budowę Nowej Warszawskiej. Mimo to urzędnicy z gdańskiego magistratu stoją na stanowisku, że przesunięcie słupa dopiero w tym czasie jest najlepszym rozwiązaniem "ze względów ekonomicznych i logistycznych".

Czytaj też: Aleja Adamowicza aleją zmarnowanych szans

- Prace związane z budową linii tramwajowej Nowa Warszawska wiązać się będą z wyłączeniem trakcji. Podczas wyłączenia będzie można wykonać roboty związane z przesunięciem słupa - uzasadnia Izabela Kozicka-Prus z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Przejazdy techniczne po al. Adamowicza. Materiał z maja.

Zaznacza, że opracowywana Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) Nowej Warszawskiej będzie zawierała punkt związany z przesunięciem słupa trakcyjnego na węźle Ujeścisko.

Słup wykonany zgodnie z projektem i przepisami



Co ciekawe, mimo że o słup zahaczają tramwaje, urzędnicy podkreślają, że został on wykonany "zgodnie z dokumentacją projektową", a dokumentacja wykonana została "zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym z obowiązującymi normami w zakresie skrajni".

Ostrzeżenie o możliwości uszkodzenia lustra tramwaju na pętli.
Ostrzeżenie o możliwości uszkodzenia lustra tramwaju na pętli.
- Dokumentacja projektowa uzyskała akceptacje powiązanych jednostek. Z uwagi na fakt, że słup został zaprojektowany i zbudowany zgodnie z obowiązującymi przepisami i zachowaniem wszelkiej staranności, nie toczą się obecnie żadne postępowania z biurem projektowym i wykonawcą - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.
Z kolei wstępny, szacunkowy koszt przestawienia słupa trakcyjnego określono na ok. 50 tys. złotych.

Linię numer 12 obsługują tramwaje Pesy



O problemy ze słupem na al. Adamowicza zapytaliśmy także przewoźnika. Anna Dobrowolska z Gdańskich Autobusów i Tramwajów tłumaczy, że wspomniana trasa obsługiwana jest przez dwukierunkowe tramwaje Pesa Jazz Duo, które nie wymagają składania lustra.

Tramwaje N8C to jedne z najpopularniejszych składów, jeżdżących po Gdańsku. Na zdjęciu: przejazd specjalny tramwajem na trasie Migowo-Lawendowe Wzgórze z 27.05.2020. Tramwaje N8C to jedne z najpopularniejszych składów, jeżdżących po Gdańsku. Na zdjęciu: przejazd specjalny tramwajem na trasie Migowo-Lawendowe Wzgórze z 27.05.2020.
- Tramwaje N8C pojawiają się na tej trasie sporadycznie, w zależności od bieżącej sytuacji na trasach - podkreśla przedstawicielka GAiT. Dodaje, że złożenia i rozłożenia lusterka w tramwajach N8C dokonuje się, używając odpowiedniego przycisku na pulpicie sterującym w kabinie motorniczego. - Nie było przypadku uszkodzenia lusterka na tym odcinku torowiska - informuje urzędniczka.

Przy wyjeździe z pętli na Chełmie trzeba złożyć lusterko. Tekst z 2007 roku



Jak często "dortmundy" wjeżdżają na węzeł? W Zarządzie Transportu Miejskiego usłyszeliśmy, że np. 2 września linię 12 (jadącą al. Adamowicza) obsługiwało 14 tramwajów Pesa Jazz i jeden N8C.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej


W odpowiedzi na nasze pytanie, czy powodem tego, że trasa obsługiwana jest przez Pesy, a nie N8C, są właśnie problemy ze zmieszczeniem się tych drugich składów na trasie, Anna Dobrowolska poinformowała, że "linię nr 12 obsługuje zajezdnia tramwajowa we Wrzeszczu, gdzie stacjonują tramwaje Pesa Jazz Duo". Z kolei składy N8C stacjonują w zajezdni w Nowym Porcie.

Trzeci miesiąc tramwajów na al. Adamowicza



Na koniec przypomnijmy: pierwsi pasażerowie przejechali tramwajami przez al. Adamowicza we wtorek, 30 czerwca.

W ciągu dnia trasę obsługują tramwaje linii nr 12 - co 10 minut w dni powszednie i co 20 minut w weekendy.

Budowa al. Pawła Adamowicza jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020, a kosztowała ok 243 mln zł.

W pierwszej połowie stycznia tego roku władze miasta i przedstawiciele wykonawcy al. Pawła Adamowicza otworzyli ostatni fragment nowo powstałej trasy łączącej Morenę z Jasieniem.

Ruszyły tramwaje na al. Adamowicza. Materiał z czerwca.

14:05 8 WRZEśNIA 20

Tramwaje składają lusterka przy wjeżdzie na pętlę na Warszawskiej (10 opinii)

Wszystkie tramwaje wjeżdżające na Nowa Warszawską muszą mieć złożone lusterka, a nie tylko Dortmundy. Ale władza mowi ze wszystko jest dobrze: projekt dobry, wykonanie dobre, więc to chyba wina matki natury.
Wszystkie tramwaje wjeżdżające na Nowa Warszawską muszą mieć złożone lusterka, a nie tylko Dortmundy. Ale władza mowi ze wszystko jest dobrze: projekt dobry, wykonanie dobre, więc to chyba wina matki natury.

Opinie (319) ponad 20 zablokowanych

  • Ankieta - w ogóle nie korzystam (2)

    Choć to moja codzienna droga do pracy, to jednak autobusem linia 115 jestem w Wrzeszczu 15 minut szybciej niż tym tramwajem.

    Kiedy wreszcie połączenie autobusowe do Wrzeszcza przez Adamowicza?

    • 16 3

    • (1)

      Dlaczego szkalujesz niepełnosprawnego umysłowo z FPW podpisując się "Wiewiur"?

      • 1 1

      • Tamten jest przez o z kreską czyli ó

        więc to chyba zupełnie kto inny jest

        • 1 2

  • No chyba aż tak ten słup nie przeszkadza, żebyśmy nie przeznaczyli miejski pieniędzy na uśmiechy prezesa Mandziary, miejskich (i nie tylko artystów), europejskich poetów wolności, szefostw Agory i Springera.

    • 20 2

  • Nowa Bulońska. (1)

    W czaie jej budowy a jeszcze było to za rzycia Śp. Adamowicza,jakiemuś miejscowemu kacykowi przeszkadzał potężny maszt energetyczny.Maszt został przesunięty co spowodowało opóżniene budowy ulicy.Ale to było za czasów Adamowicza i za te "drobne zasługi"zmieniono nazwę na Aleje P.A.

    • 15 8

    • vice prezydentowi który mieszka przy łabędziowej a teraz szefuje MTG

      • 3 0

  • Brak biletomatu na pętli Ujeścisko

    Niby węzeł integracyjny a biletomatu nie ma

    • 19 2

  • Przejeżdzalam ostatnio tamtedy rydwanem i było cacy. (1)

    Aleksandra

    • 35 4

    • We love you, Ola.

      Jesteś najlepsza. Tak trzymać!

      • 8 2

  • Tylko szkoda,że nikt jakoś za ten błąd nie odpowiada.Ja u siebie w pracy za każdy błąd odpowiadam.Czyli coś tu jest nie tak.Ale jak się płaci nie swoimi pieniędzmi to co się dziwić?

    • 21 1

  • Co za dramat i żal

    Patonowoczesne miasto z pseudodobrymi rozwiązaniami i światłymi pomysłami. Wszędzie komunikacją miejską, ale komunikacja miejska nie wszędzie...nawet na nowiutkich trasach

    • 19 3

  • Hejt z rana jak śmietana? (5)

    Kwintesencja większości opiniiiii?Po co czytać ciężką pracę redaktora lepiej pisać bzdury.A problem nie jest prosty wbrew pozorom,wystarczy przeczytać i pomyśleć

    • 4 23

    • w Gdańsku nic nie jest proste (2)

      przestawienie słupa to poruszenie 50 spółek zależnych, samo przesyłanie papierów trwa 3 lata bez pandemii a z nią o rok dłużej.

      • 13 2

      • (1)

        Aż mi się nie chce wierzyć, że chodzi wyłącznie o przywołane w artykule 50kzł, skoro słup i tak trzeba będzie przesunąć.
        Nie widzę sensu czekania z tym zadaniem kilka lat. Przez ten czas z dużym prawdopodobieństwem zostanie skasowanych przynajmniej kilka lusterek, bo mniej uważny motorniczy przegapi sprawę.

        Może faktyczny problem to zatrzymanie na jakiś czas ruchu i wyłączenie zasilania trakcji?

        • 7 0

        • Faktyczny problem to naruszenie trwałości projektu

          więc teraz wszyscy się zastanawiają jak się z tego wymiksować

          • 6 0

    • Wystarczy dobrze budować.

      • 5 1

    • 40 tysięcy na kancelarię posła P

      Poszło po kolegach od piwa - teraz siedzą i kleją głupoty

      • 1 1

  • (2)

    Wstyyyd! Ale jaki patron takie problemy.

    • 17 4

    • Wstyd to twój głupi wpis (1)

      • 0 2

      • Wcale nie głupi

        Trudno byłoby znaleźć lepszego patrona dla tej ulicy

        • 3 0

  • Wygląda to śmiesznie ale bo ja wiem czy taka afera... są normy, zostały one zastosowane, N8C jest w tym miejscu wyjątkiem....
    Ja sam kiedyś kupiłem pralkę (wszystko było dkładnie wymierozne) ale okazało się, że do pomieszczenia wchodzi tylko bokiem a przekątna jest zbyt duża żeby obrócić. Kto normalny się zastanawia nad przekątną pralki? Chwilowy demontaż przedniego panelu załatwił sprawę, ale przez chwilę było strasznie.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane