• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słup, o który zawadzają tramwaje, przesuną dopiero za kilka lat

Szymon Zięba
8 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza

Linię nr 12 obsługują tramwaje Pesy, które pokonują zakręt z niewielkim zapasem. Na słupach zamontowano ostrzeżenia.

Słup trakcyjny na al. AdamowiczaMapka, o który lusterkami wadzą tramwaje N8C, zostanie przesunięty dopiero przy okazji budowy linii tramwajowej Nowa Warszawska. Urzędnicy argumentują tę decyzję aspektami ekonomicznymi oraz m.in. tym, że "dortmundy" w okolicy pojawiają się sporadycznie. O konkretną datę skorygowania ustawienia słupa jednak trudno: przetargu na Nową Warszawską wciąż nie udało się rozstrzygnąć. Szacunkowy koszt przesunięcia elementu trakcji to ok. 50 tys. zł.



Często korzystasz z tramwaju na al. Adamowicza?

O tym, że popularne w Gdańsku tramwaje N8C mają problem z wjazdem na węzeł integracyjny Ujeścisko, informowaliśmy w czerwcu tego roku. Podczas przejazdów próbnych przez al. Adamowicza okazało się, że skład zahacza lusterkiem o słup trakcyjny. Urzędnicy podkreślali wówczas, że trasa zostanie oddana w momencie, gdy wszystko zostanie już dokładnie sprawdzone, przetestowane i gotowe do użycia

Minęło kilka miesięcy i nic w tej sprawie się nie zmieniło. Problem rozwiązano jedynie doraźnie. Tramwaje N8C przy wjeździe na węzeł integracyjny Ujeścisko, mijając słup, muszą składać lusterko.

- Przeniesienie słupa planowane jest w ramach budowy linii tramwajowej Nowa Warszawska - tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
W praktyce oznacza to, że trudno w tej chwili o dokładną datę korekty ustawienia słupa trakcyjnego. Miasto ma bowiem spory problem z rozstrzygnięciem przetargu na budowę Nowej Warszawskiej. Mimo to urzędnicy z gdańskiego magistratu stoją na stanowisku, że przesunięcie słupa dopiero w tym czasie jest najlepszym rozwiązaniem "ze względów ekonomicznych i logistycznych".

Czytaj też: Aleja Adamowicza aleją zmarnowanych szans

- Prace związane z budową linii tramwajowej Nowa Warszawska wiązać się będą z wyłączeniem trakcji. Podczas wyłączenia będzie można wykonać roboty związane z przesunięciem słupa - uzasadnia Izabela Kozicka-Prus z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Przejazdy techniczne po al. Adamowicza. Materiał z maja.

Zaznacza, że opracowywana Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) Nowej Warszawskiej będzie zawierała punkt związany z przesunięciem słupa trakcyjnego na węźle Ujeścisko.

Słup wykonany zgodnie z projektem i przepisami



Co ciekawe, mimo że o słup zahaczają tramwaje, urzędnicy podkreślają, że został on wykonany "zgodnie z dokumentacją projektową", a dokumentacja wykonana została "zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym z obowiązującymi normami w zakresie skrajni".

Ostrzeżenie o możliwości uszkodzenia lustra tramwaju na pętli.
Ostrzeżenie o możliwości uszkodzenia lustra tramwaju na pętli.
- Dokumentacja projektowa uzyskała akceptacje powiązanych jednostek. Z uwagi na fakt, że słup został zaprojektowany i zbudowany zgodnie z obowiązującymi przepisami i zachowaniem wszelkiej staranności, nie toczą się obecnie żadne postępowania z biurem projektowym i wykonawcą - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.
Z kolei wstępny, szacunkowy koszt przestawienia słupa trakcyjnego określono na ok. 50 tys. złotych.

Linię numer 12 obsługują tramwaje Pesy



O problemy ze słupem na al. Adamowicza zapytaliśmy także przewoźnika. Anna Dobrowolska z Gdańskich Autobusów i Tramwajów tłumaczy, że wspomniana trasa obsługiwana jest przez dwukierunkowe tramwaje Pesa Jazz Duo, które nie wymagają składania lustra.

Tramwaje N8C to jedne z najpopularniejszych składów, jeżdżących po Gdańsku. Na zdjęciu: przejazd specjalny tramwajem na trasie Migowo-Lawendowe Wzgórze z 27.05.2020. Tramwaje N8C to jedne z najpopularniejszych składów, jeżdżących po Gdańsku. Na zdjęciu: przejazd specjalny tramwajem na trasie Migowo-Lawendowe Wzgórze z 27.05.2020.
- Tramwaje N8C pojawiają się na tej trasie sporadycznie, w zależności od bieżącej sytuacji na trasach - podkreśla przedstawicielka GAiT. Dodaje, że złożenia i rozłożenia lusterka w tramwajach N8C dokonuje się, używając odpowiedniego przycisku na pulpicie sterującym w kabinie motorniczego. - Nie było przypadku uszkodzenia lusterka na tym odcinku torowiska - informuje urzędniczka.

Przy wyjeździe z pętli na Chełmie trzeba złożyć lusterko. Tekst z 2007 roku



Jak często "dortmundy" wjeżdżają na węzeł? W Zarządzie Transportu Miejskiego usłyszeliśmy, że np. 2 września linię 12 (jadącą al. Adamowicza) obsługiwało 14 tramwajów Pesa Jazz i jeden N8C.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej


W odpowiedzi na nasze pytanie, czy powodem tego, że trasa obsługiwana jest przez Pesy, a nie N8C, są właśnie problemy ze zmieszczeniem się tych drugich składów na trasie, Anna Dobrowolska poinformowała, że "linię nr 12 obsługuje zajezdnia tramwajowa we Wrzeszczu, gdzie stacjonują tramwaje Pesa Jazz Duo". Z kolei składy N8C stacjonują w zajezdni w Nowym Porcie.

Trzeci miesiąc tramwajów na al. Adamowicza



Na koniec przypomnijmy: pierwsi pasażerowie przejechali tramwajami przez al. Adamowicza we wtorek, 30 czerwca.

W ciągu dnia trasę obsługują tramwaje linii nr 12 - co 10 minut w dni powszednie i co 20 minut w weekendy.

Budowa al. Pawła Adamowicza jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020, a kosztowała ok 243 mln zł.

W pierwszej połowie stycznia tego roku władze miasta i przedstawiciele wykonawcy al. Pawła Adamowicza otworzyli ostatni fragment nowo powstałej trasy łączącej Morenę z Jasieniem.

Ruszyły tramwaje na al. Adamowicza. Materiał z czerwca.

14:05 8 WRZEśNIA 20

Tramwaje składają lusterka przy wjeżdzie na pętlę na Warszawskiej (10 opinii)

Wszystkie tramwaje wjeżdżające na Nowa Warszawską muszą mieć złożone lusterka, a nie tylko Dortmundy. Ale władza mowi ze wszystko jest dobrze: projekt dobry, wykonanie dobre, więc to chyba wina matki natury.
Wszystkie tramwaje wjeżdżające na Nowa Warszawską muszą mieć złożone lusterka, a nie tylko Dortmundy. Ale władza mowi ze wszystko jest dobrze: projekt dobry, wykonanie dobre, więc to chyba wina matki natury.

Opinie (319) ponad 20 zablokowanych

  • Aleja Adamowicza, która kosztowała ok 243 mln zł (3)

    to wielka porażka! Jej kiepską przepustowość z Kartuską wspomaga dolny odcinek Myśliwskiej, bez chodnika, bez pobocza dla pieszych ale z dopuszczonym ruchem dwukierunkowym oraz ul. Piekarnicza z prowizornym od 20 lat rondem. Więc pytam się po co było wydawać miliony ? na taką alternatywę komunikacyjną?

    • 19 1

    • Rondo Piekarnicza/Myśliwska (2)

      powstało za czasów osiedla Trzy Dęby tak na jakiś czas, dzisiaj przez sam środek ronda jest wydeptana ścieżka przez pieszych

      • 2 0

      • czyli od 2003 roku

        no to czekamy dalej

        • 2 0

      • Jakie rondo?

        Wirtualne ronda nie mają znaczenia dla komunikacji, może chodzi o rondel?
        Pewnie niektórzy zaliczyli "dzwona" na skrzyżowaniu Piekarnicza/Rakoczego i wciąż im się wydaje że byli na rondzie.

        • 0 0

  • Projekt.

    Błąd zrobiony w fazie projektowania,tak samo jak z słupem wysokiego napięcia, na tej samej trasie, opóźnienie parę miesięcy. I się wszyscy dziwią skąd on się wziął.

    • 7 2

  • (1)

    prawdziwe oblicze gdańska pani Dulkiewicz
    przesunięcie słupa niemożliwe...

    • 17 3

    • daj już sobie spokój z tym beznadziejnym hejtem

      i to nie na temat

      • 1 6

  • (2)

    50 tyś. to nie jest majątek .Uważam ,że nie ma co czekać .Przed zimą powinni przesunąć ten słup !

    • 6 0

    • Urzednik zawinił (1)

      oddac musi dyrektor ale jak to zrobić

      • 1 0

      • Ojciec Dyrektor?!

        A co Tadeusz ma z tym wspólnego?
        On tylko zbiera datki od bezdomnych.

        • 2 1

  • Jeszcze kilka artykułów o słupie i wycieczki z Polski będą przyjeżdzać, żeby to zobaczyć

    Zajmijcie się lepiej wjazdem z Rakoczego w Bulońską i dalej Adamowicza od strony Niedźwiednika. Od oddania alei stoi się pod górkę przez kilka zmian świateł, nawet poza godzinami szczytu. Czy nie można udrożnić skrzyżowania poprzez skręt z dwóch pasów w Bullońską albo ustawienie sygnalizacji tak aby na jednym cyklu świateł mogło zjechać ze skrzyżowania więcej niż kilka samochodów.
    Czy trzeba czekać wiele miesiecy nim Miasto stwierdzi, że trzeba to poprawić?

    • 12 1

  • #niedasięlandia :)

    • 9 0

  • gdańsk zarządzxany przez dulkiewicz (2)

    • 12 5

    • Najpierw idź do szkoły douczyć się języka polskiego (1)

      a dopiero potem się tutaj udzielaj analfabeto

      • 2 5

      • Literówka

        To nie analfabetyzm. Mędrku z UM.

        • 4 0

  • Praca zdalna

    To obsługiwane swoich interesów skandal

    • 3 0

  • Bo "projekt jest dobry" ?

    jak dobry, skoro niedobry i źle dziala w praktyce.
    Projektanci wciąż się mylą.
    Tylko prawa fizyki są dobre - bo działają

    • 11 0

  • fajne

    Jak z "Barei" :)

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane