• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Solar z Politechniki Gdańskiej najlepszy na świecie!

Marzena Klimowicz-Sikorska
12 lipca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tesla-21. Łódź solarna z trójmiejskiej stoczni
Drużyna z Trójmiasta pokonała rywali ze świata i zajęła I miejsce w międzynarodowych zawodach łodzi solarnych w Holandii. Drużyna z Trójmiasta pokonała rywali ze świata i zajęła I miejsce w międzynarodowych zawodach łodzi solarnych w Holandii.

Łódź zasilana energią słoneczną, zaprojektowana i zbudowana przez studentów i doktorantów Politechniki Gdańskiej, wygrała międzynarodowe zawody łodzi solarnych w Holandii. Niewykluczone, że w przyszłym roku podobne zawody odbędą się w Polsce.



Trójmiejska łódź solarna Solar. Trójmiejska łódź solarna Solar.
Frisian Solar Challenge w Holandii to jedyne międzynarodowe zawody łodzi solarnych w Europie. W zmaganiach wzięło udział ponad 40 łodzi m.in. z Brazylii, USA, Belgii, Holandii i Niemiec. Bezkonkurencyjny okazał się jednak trójmiejski Solar o nazwie Energa Solar II, który pokonał konkursowy dystans 220 km w czasie 19 godz. 25 min i 8 s. Płynął średnio z prędkością 7 węzłów, czyli ok. 12 km na godzinę.

- Nawet nie śniliśmy o pierwszym miejscu! - przyznaje Wojciech Litwin, opiekun koła naukowego Korab z PG, w którym zaprojektowano Solara.

Nie o obyło się jednak bez kłopotów. - Na zawody mieliśmy do pokonania dystans ok. 1200 km. Musieliśmy więc zdemontować łódź, by podróżując polskimi drogami, niczego jej nie uszkodzić. Niestety, w powrotnej drodze na wybojach urwaliśmy pompę od kadłuba - mówi Litwin.

Podczas zawodów też lekko nie było. Niektóre podzespoły Solara nie uzyskały akceptacji sędziów i gdyby nie pobliski hipermarket z częściami do łodzi motorowych, drużyna być może w ogóle by nie wystartowała. Natomiast już w czasie zawodów foliowy worek wkręcił się w śrubę napędową. - Nie było wyjścia, musieliśmy naprawić to na wodzie. Straciliśmy trochę czasu, ale udało się - dodaje.

Po wygranej załoga Solara już myśli o przyszłości. - Chcemy, by w przyszłym roku międzynarodowe zawody łodzi solarnych odbyły się w Polsce. Poza wygraną mamy jeszcze jeden atut - zaniedbane kanały. Będzie to dodatkowe wyzwanie dla zawodników - mówi Wojciech Litwin.

Solar ma 8 metrów długości i waży wraz z wyposażeniem ponad 20 kg. Jego zasilanie składa się z sześciu paneli, każdy po 185 watów, które w słoneczną pogodę ładują się ok. 1,5 godziny.

Opinie (101) ponad 10 zablokowanych

  • Solar waży ponad 20kg ....

    .... na oko jakieś 200kg ponad 20 kg.....

    • 1 0

  • JasTQL chce mieć z Tobą plakat!!!!!:P (2)

    • 0 0

    • (1)

      Tak się podnieciłam, że się nie podpisałam...

      • 0 0

      • ewa tylko nie sikaj :) i ja sie tu dolacze

        • 0 0

  • (1)

    # Długość Lc: 6 m
    # Szerokość B: 2 m
    # Wysokość wolnej burty H: 0,25 m
    # Zanurzenie T: 0,65 m
    # Prędkość max: 3 m/s
    # Masa całkowita: 250 kg
    # Kadłuby: Kadłuby katamaranu regatowego wykonane z laimnatu poliestrowo-szklanego;
    # Rama: Rama wykonana z kształtowników aluminiowych;
    # Śruba:
    prędkość obrotowa: 11 obr/s,
    sprawność: 78%,
    materiał: aluminium,
    zaprojektowana i wykonana przez CTO;

    • 0 2

    • eee.. że niby to o jakiej łodzi?

      to na pewno nie zwycięska Energa Solar II

      • 1 0

  • (1)

    Ciągłe posty są po ciul to robicie i gdzie ta innowacyjność..
    Energa Solar II nie jest przerobionym kajakiem a łódką zaprojektowaną przez studentów pod założone wcześniej wytyczne.
    http://www.pg.gda.pl/misc/gallery/index.php/galeria/pokaz/20100609_boat

    /To nasi przeciwnicy kupują kadłuby na ebayu i wkładają do nich swoją elektronikę ( na pewno jest jeden taki team - ale to nie uczelnia okrętowa a mechaniczna więc kadłuba sobie raczej nie wyliczą)./

    Innowacyjność.. W powyższym tekscie nic na ten temat nie ma więc zignoruję te uwagi. Ale mieliśmy elektronikę, której inne jednostki nie posiadały - nie ważne..

    A po co to zrobiliśmy?
    1) w CV wygląda dużo lepiej jak student ma doświadczenie i wyniki z nim związane a nie tylko tytuł i nijaką wiedzę praktyczną
    2) zaprojektowanie czegoś, zbudowanie i udowodnienie iż to pływa - bezcenne!
    3) jest to przykład udowadniający, że skoro można zrobić łódź pływającą dzięki energii słonecznej to można również w podobny sposób np. oświetlać sobie dom, pokój dziecinny ( energia solarna jest magazynowana w akumulatorach i dopiero podawana na odbiornik)

    i wyprzedzając uwagę iż jest to drogie i nie opłacalne.. kiedyś o komputerze też można było tylko pomarzyć, a dziś? nawet pralka jest bardziej zaawansowana aniżeli Apollo 11

    • 4 0

    • To pisał

      em ja

      • 1 0

  • Super

    Pilnować nasze talenty nie dawać im powodu do wyjazdu , jak można to bardziej ulepszyć , i zastosowac w wojsku jak sie da

    • 0 0

  • Kamill Jot

    Myślę, że posty podcinające skrzydła, są efektem niepełnej informacji serwowanej w powyższym artykule. Jeśli wykonam w pracy coś "dla dobra ogółu", czego dokładnie nie wyjaśnię, mogę być pewien, że za chwilę zasypie mnie lawina telefonów z niedorzecznymi pytaniami. Dobrze, że bierzesz udział w dyskusji. Masz okazję się przekonać, jak wygląda obrona pomysłu wobec potencjalnych klientów. Wszak kształcimy się głównie po to, by później stworzyć coś, za co ktoś chce zapłacić. Zatem odrabiaj lekcję i sprzedawaj :)

    • 1 0

  • Też prawda ale czy trzeba sie wstydzić że było to w klasie B

    http://maritimeprofessional.com/Blogs/Lt-Commercial-rating-for-steerable-pod-drives/July-2010/Frisian-Solar-Challenge.aspx
    Last week the Third Frisian Solar Challenge, (subtitled the World Cup for Solar Powered Boats), took place in the Netherlands and was fortunate to have enjoyed near tropical weather throughout the whole week. The prolonged sunlight had a “supercharged” effect as the solar boats covered the 137 mile (220 km) course over a six day period.
    The race starts and ends in Leeuwarden, the capital of the northerly province of Friesland, and follows the route of the classic Eleven City Tour winter skating competition of canals, rivers, and lakes through Friesland.
    Truly international in nature, this year there was a total of 40 teams comprising mainly of technical colleges and universities competing from eight countries with the furthest one coming from Brazil.
    The solar boat race is divided into three classes: class A class for one-person boats, class B class for two-person boats, and the open or Top class C may have a crew of any size.
    To keep costs down, entries in the A and B classes are loaned solar panels by the race's sponsors Sharp and The Sun Factory. Class A boats receive five panels, class B six panels each with an output of 175W. The Top class is free to use as many panels as they wish however are limited in practice due to the vessel’s overall dimensions and a max power limit of 1750W. On board battery storage with a maximum capacity of 1kWh is permitted.
    The overall winner of class A was Team Sunrise (Netherlands) completing the course in 16hrs 06 mins at an average speed of 8.5mph, class B Energa Solar II (Poland) in 19hrs 25mins with an average of 7 mph and Top class Private Energy Solarboatteam (Netherlands) in 11hrs 26mins averaging 12 mph.

    • 0 0

  • NAGRODA 100mln euro?

    jaka były nagroda? prosze info ?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane