- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Sopot buduje nowy dworzec, Gdynia i Gdańsk będą się przyglądać
Sopot rozpoczyna kolejną inwestycję, która ma powstać za pieniądze prywatnego partnera. Czy ułatwi mu to nowe prawo? Gdańsk i Gdynia będą się przyglądać z uwagą.
Na długo zanim CBA zaczęło badać inwestycję Centrum Haffnera, Jacek Karnowski żartował, że w polskim wykonaniu ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym powinna mieć w nazwie czwartą literkę "p". - Od "p" jak "prison" [po angielsku więzienie - przyp. red.] - w ten sposób prezydent Sopotu komentował wadliwą i nieprecyzyjną ustawę.
Na szczęście tamta ustawa odeszła już do lamusa, a 27 lutego weszło w życie nowe prawo o PPP. Co w nim zmieniono? Niemal wszystko. Zlikwidowano wymóg przeprowadzenia skomplikowanej analizy przedsięwzięcia przed jego realizacją. Zmieniono zasady wyboru partnera prywatnego.
Czy dzięki temu miasta będą korzystały z jej dobrodziejstw? Samorządowcy dalecy są od huraoptymizmu.
- Zobaczymy jak się sprawdzi nowe prawo. Będziemy patrzeć, kto zdecyduje się na rolę królika doświadczalnego i jako pierwszy skorzysta z nowych przepisów - stwierdza zastępca prezydenta Gdyni Bogusław Stasiak.
- Nowa ustawa jest zbyt ogólna i niesie ze sobą duże możliwości interpretacyjne - przyznaje Zofia Kaszkur, naczelnik wydziału strategii rozwoju miasta w UM Sopot. - To jednak często jedyna droga realizacji niektórych przedsięwzięć.
Mimo tych wątpliwości Sopot przygotowuje właśnie kolejną, po Centrum Haffnera, dużą inwestycję, opartą na porozumieniu z prywatnym partnerem. Przy współpracy z PKP miasto chce wyłonić inwestora, który wybuduje nowy dworzec kolejowy i zagospodaruje tereny wokół niego. W okolicy powstaną biura, sklepy, hotel i podziemny parking.
Do inwestycji szacowanej dzisiaj na ok. 200 mln zł miasto i kolej wniosą grunt, a inwestor - pieniądze. Po zakończeniu inwestycji to właśnie on stanie się właścicielem terenu, na którym powstanie dworzec i inne obiekty. Miasto przejmie infrastrukturę komunikacyjną, a PKP pieniądze i część powierzchni dworca pod cele kolejowe.
Obecnie gmina i PKP porozumiały się w sprawie współfinansowania doradztwa ekonomicznego, prawnego i technicznego. Partnerzy wydadzą na to wspólnie 1,4 mln zł.
- Dzięki wiedzy zewnętrznych doradców będziemy mieli pewność, że wszystko zostało dobrze przygotowane i nie grożą nam żadne błędy wynikające chociażby ze zmieniających się wciąż przepisów. To pozwoli w pełni zabezpieczyć interesy gminy i PKP - wyjaśnia Zofia Kaszkur.
Sopot i PKP zakładają, że partnera do inwestycji wyłonią za rok, na początku 2010 r.
Prowadzenie inwestycji w oparciu o PPP kusi także władze Gdańska. Na tej zasadzie ma powstać ul. Nowa Wałowa, parkingi podziemne w Śródmieściu, zagospodarowana ma zostać północna część Wyspy Spichrzów, Targ Sienny i Rakowy. Co ciekawe, gdańscy urzędnicy nie są ślepo wpatrzeni w ustawę o PPP.
- Są inne ustawy jak ustawa o gospodarce komunalnej, samorządzie czy zamówieniach publicznych, które w wystarczający sposób regulują współpracę miasta z partnerem prywatnym - tłumaczy Iwona Bierut, dyrektor wydziału polityki gospodarczej UM Gdańsk.
Także Gdynia realizuje inwestycje w porozumieniu z partnerami prywatnymi, ale w oparciu o inne ustawy. Prezydent Stasiak wylicza m.in. zbrojenie terenów tzw. Gdynii Zachód i budowę ul. Janka Wiśniewskiego. Mimo to władze miasta są dalekie od huraoptymizmu, jeśli chodzi o wykorzystywanie nowej ustawy.
- Wydaje mi się, że ustawa o PPP będzie służyć przede wszystkim tym miastom, które bardzo chcą realizować inwestycje, choć nie mają na to środków. My na szczęście nie mamy tego problemu - kwituje prezydent Stasiak.
Opinie (238) ponad 10 zablokowanych
-
2009-03-03 10:08
Dokładnie tak prezydencie Stasiak. (3)
tylko jak delikatnie oceniam na Centrum Komunikacyjne Gdynia Główna(PKP/PKS/ZKM,...) oprócz istniejącego w części dworca SOCREALISTYCZNEGO, który będzie restaurowany i remontowany z funduszy unijnych i pożyczonych z warszawskiego centralnego ok.150 mln., potrzeba (wraz z tunelami transportowymi łączącymi Wiśniewskiego z Morską, podziemnymi parkingami i postojami pod pl. Konstytucji) potrzeba mim zdaniem lekko ponad 1,5 mld, zł.
Gdynia nie jest w stanie wyłożyć nawet na swoje/nasze sprawy komunalne nawet 20%.
Musimy brać po uwagę wydatki związane z nowym ratuszem, a dochodzą Centrum Kultury, Nowoczesny terminal lotniczy, drogi, ....., które mam nadziej - te ostatnie otrzymają minimum 50% dofinansowania z funduszy unijnych.- 0 1
-
2009-03-03 10:29
Nie wiem co się czepiasz , ale Gdynia kwitnie , a sopot stoi w miejscu , zaraz zwieja inwestorzy i w sopocie nic sie nie zmieni (2)
:(((((
- 0 0
-
2009-03-03 10:54
Ja się nie czepiam,
bo jestem realistą. Czy Gdynia się aż tak rozwija, tu mam wątpliwości, choć sytuował bym ją bliżej Wrocławia niż Pcimia Dolnego. Niestety na Gdynię oddziaływuje kryzys Światowy a widzimy to patrząc na CH"Wzgórze", choć moim zdaniem proj.mógłby być tam nieznacznie większy. Do końca niewyprzedane apartamenty w ST - choć tylu bogatych gdynian mieszka w świecie i czas powrócić na łono matki.
Ale i złe "dubbingowe oddziaływanie" Gdańska, powoduje psucie inwestorów.
Czy Sopot wybuduje Dworzec... ??
Ten dworzec pokazany na szkicu ma się nijak do secesyjnego otoczenia, jak zapewne wiesz, kuracjusze i balangowicze dobrze się czują w świecie ułudy i bajki, wiec należałoby stworzyć coś na wzór Centrum Haffnera, tylko czy zaspokojone na dzień dzisiejszy NDI - jedyny poważny kontrahent w tym mieście podejmie rękawice. Po przebojach z C.H., myślę że nie, ale może inny desperat z centrum w końcu to jakaś nobilitacja??
Dziwie się tylko Władzą Gdańska, bo teren dworca Wrzeszcza to samograj, nawet rozmawiałem w tej sprawie z dyrektorem "Górskiego", no ale.....:)
Gdyński Dworzec, mam na myśli Centrum Komunikacyjne wymaga ogromnego kapitału i całkiem nowych rozwiązań, dlatego Dworzec Centralny w W-wie nie chce popełniać na swoim terenie błędów, więc woli pożyczyć pieniądze na rewitalizacje a następnie patrzeć jak będzie realizowany NOWY?
Nie czepiam się tylko myślę jak sobie władze poradzą z tak ogromnym przedsięwzięciem, bo zostawienie tego miejsca w stanie tylko odnowionym lub minimalnie zmodernizowanym to byłaby wielka porażka Władz Gdyni.- 0 0
-
2009-03-05 20:34
Gdynia jest KOLEJOWYM WĘZŁEM a i PKS,...
więc i powinna mieć największe CENTRUM KOMUNIKACYJNE
- 0 0
-
2009-03-03 10:13
sopot sie rozbudowuje
czyli mozna!!! pomijam 'sprawe' panaK. ale chlopina ma wizje i jaja zeby cos takiego zrobic i wdrozyc, a gdansk no coz zrzucimy zaslone milczenia.!co do gdyni , to mnie kompletnie nie interesuje. Natomast co do samego projektu to ciutwali 'betonem' strasznie zabudowane to wszystko i malo widoku na sopot . ale wszystko mozna jeszcze poprawic. gratuluje inwencji.
- 1 2
-
2009-03-03 10:24
Warto wiedzieć ....ja np. nie wiedziałam do dzisiaj :))))
-żródło "Sopockie Kulisy"
"Hala widowiskowo -sportowa -około 600 mln. (miało być) 100mln.
Plac przyjaciól Sopotu 15mln.
Wykończenie galerii sztuki.13mln.
Przystań jachtowa 81mln.
renowacja parku północnego 9mln
renowacja parków uzdrowiskowych 6,5mln(powinno być w zakresie Centrum Haffnera)
1 rondo 5mln.
1km. ścieżki rowerowej około 1,5mln.(Gdańsk budował za ok. 300tys.zł.)
projekt ścieżki rowerowej 0,4 mln.
toaleta miejska zakup budynku 1,5mln. "
dalej np.
"..Człuchów potrafi wyremontować 5700 m , a Sopot za tą samą cenę tylko 400m...."- 0 2
-
2009-03-03 10:26
Końcówka
"..Człuchów potrafi wyremontować 5700 m , a Sopot za tą samą cenę tylko 400m....drogi "
- 0 1
-
2009-03-03 10:39
I znowu kolejny drogi gniot, koszmarna
architektura, nie pasująca do budynków sopockich. Będzie chybiony jak wiadukt vis-a-vis Mola.
- 2 2
-
2009-03-03 10:53
nie wyraźnie wygląda :(
to tak będzie? Nowy dizajn? Czy taki hologram?
- 0 1
-
2009-03-03 10:54
Jeszcze jak posprzątają te psie bobki wszędzie, to już będzie rewelacja. ;) (2)
- 4 1
-
2009-03-03 12:47
(1)
przypomniałaś mi niedzielny spacer z dziecmi i plac zabaw obesrany niedzielny spacer szok!!!!!! to było we wrzeszczu ale obesrane jest wszedzie nie ma reguły
- 1 0
-
2009-03-03 19:33
Wszędzie jest obesrane, zwłaszcza teraz jak śniegi stopniały, ale Sopot to już szczyt.
Właśnie ostatnio mi znajoma z drugiego końca Polski pisała, że Trójmiasto w porządku, ale czemu ten Sopot taki obesrany? Odpisałam że nie wiem, ale coś w tym jest, obesrany faktycznie ;)
- 1 0
-
2009-03-03 11:01
czy w trójmiescie nic innego sie nie dzieje bo mam wrazenie ze ciagle przerabiamy te same tematy
NUUUUDA :( a ten artykuł aż 2 redaktorków pisało
- 0 2
-
2009-03-03 11:04
Czyj to jest projekt?
kto zatwierdza takie koszmarki???
- 1 3
-
2009-03-03 11:05
Ten zatwierdzajacy projekt, to chyba
jakiś znajomy "króliczka".
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.