• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot chce przywrócenia gdyńskiej linii 21

Patryk Szczerba
31 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (313)
Trwa rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21. Trwa rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21.

Władze Sopotu rozmawiają z władzami Gdyni na temat przywrócenia na trasę zlikwidowanej w ostatnich dniach trolejbusowej linii 21. - Mamy nadzieję, że połączenie uda się przywrócić - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent miasta.



Czy liczba połączeń ZKM między Sopotem i Gdynią powinna zostać przywrócona?

Najstarsza linia trolejbusowa w Gdyni



Trolejbus 21, łączący Sopot ze śródmieściem Gdyni, jeździł od blisko 80 lat. Linia była pierwszą uruchomioną w Gdyni, a trolejbusy zaczęły jeździć w niej tuż po wojnie w 1946 roku.

W ostatnich latach uzupełniała pospieszną linię S. Obydwa połączenia wielu wybierało jako alternatywę dla Szybkiej Kolei Miejskiej.

Trasa zlikwidowanej linii 21. Trasa zlikwidowanej linii 21.
Linia 21 została zlikwidowana podczas ostatniej zmiany rozkładu jazdy w Gdyni. Cięcia wywołały krytykę nie tylko gdynian. Okazuje się, że z niezadowoleniem przyjęły to także władze Sopotu, które w 2022 roku dopłaciły do funkcjonowania linii 330 tys zł.

Nowy rozkład ZKM Gdynia. Więcej informacji Nowy rozkład ZKM Gdynia. Więcej informacji

Sopot rozmawia z Gdynią na temat przywrócenia linii 21



Trwają rozmowy władz obu miast na temat przywrócenia połączenia.

- To jedna z trzech najpopularniejszych sopockich linii, doskonale uzupełniająca się z linią S. Trolejbusy kursowały w godzinach nauki i chętnie korzystali z nich uczniowie. Linia 21 była także popularna wśród seniorów. Zdajemy sobie sprawę z tego, że obecny czas jest trudny dla samorządów. Mamy jednak nadzieję, że linię 21 uda się przywrócić. Komunikacja zbiorowa, zwłaszcza ta ekologiczna, jest ważna dla Sopotu jako uzdrowiska - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia



Władze Gdyni: powodem cięć w komunikacji konieczność ekonomiczna



Władze Gdyni tłumaczą, że cięcia w rozkładzie wynikają z trudnej sytuacji miejskiego budżetu.

- Pomimo że wpływy do budżetu miasta Gdyni mają być niższe o 126 mln złotych, na komunikację miejską i tak udało się wygospodarować o 15 mln więcej niż w roku ubiegłym. Niestety, w dobie szalejącej inflacji i dramatycznych podwyżek cen energii i paliw, kwota większa aż o 15 mln nie tylko nie pozwala zwiększyć liczby kursów, a wręcz wystarcza tylko na mniejszą ich liczbę niż w 2022 roku - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Katarzyna Gruszecka-Spychała przyznaje, że rozmowy z Sopotem są prowadzone.

- Podejmowaliśmy trudne, poprzedzone dogłębną analizą ekonomiczną i społeczną, decyzje co do cięć. Cięcia zawsze są trudne i przykre, jednak wybieraliśmy takie, które będą dla mieszkańców możliwie najmniej dolegliwe. Obecnie omawiamy z Sopotem o możliwości poprawy sytuacji - dodaje.
Przypomnijmy: linia 21 została zlikwidowana wraz z 10 innymi liniami. Te zmiany przyniósł nowy, obowiązujący od poniedziałku rozkład. Spowodował zarówno zmiany pozytywne dla mieszkańców (wydłużenie części linii, nowe przystanki, zwiększenie częstotliwości niektórych kursów), jak i negatywne (głównie likwidację 11 linii autobusowych i trolejbusowych oraz przerwę w funkcjonowaniu komunikacji nocnej).



Rozkład ZKM Gdynia: protesty po zmianach



Po ogłoszeniu decyzji o likwidacji linii uaktywniły się rady dzielnic z różnych części miasta, tworząc petycje do władz Gdyni z prośbą o przywrócenie linii jeżdżących na ich terenie. Tak postąpiła m.in. Dąbrowa i Wielki Kack, wnioskując o pozostawienie w kształcie sprzed zmian linii 23 oraz Pustki Cisowskie, zwracając się z petycją o przywrócenie linii trolejbusowych 34, 30 oraz autobusowej W.

Podpisy pod petycjami rady dzielnic zbierają zarówno w formie papierowej, jak i przez Internet. Same petycje mają zostać złożone w urzędzie w piątek, 3 lutego.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (313) 7 zablokowanych

  • Tak tęgie łby przeanalizowali

    Że teraz do centrum Gdyni zamiast jednym 34 jeżdżę trzema. Ekologia i oszczędności

    • 63 3

  • Brawo miasto. Kto to widział jeździć publicznym transportem

    Prezydent jeździ skoda z szoferem to mieszkańcy powinni brać z niego przykład

    • 68 0

  • To niech pani Kasia zrezygnuje z pensji (5)

    Zarabiać ponad 20 koła ,to daje nam jakieś 250 tysi i by było na tą linie

    • 80 4

    • Tę linię. (1)

      • 5 2

      • Jakby zaimki wskazujące w bierniku miały w tej sytuacji

        jakieś znaczenie.

        • 1 0

    • Czy Pani Prezydent w ramach oszczędności...

      zrezygnowała z jazdy do pracy limuzynką z kierowcą? Proszę zacząć oszczędności na swoim dworze. Ani Pani, ani nikomu innemu z kolegium prezydenta korona nie spadnie z głowy, gdy na własną rękę, za swoje pieniądze, będziecie dojeżdżać do miejsca pracy.

      • 25 0

    • Podrzędny urzędnik w podrzędnym samorządzie zarabia tyle co Premier RP

      Ale jakby co, to zła kondycja finansowa i cięcia w Gdyni to przez PIS.

      • 20 1

    • Gdyby nie Pani Kasia...

      to gdyńscy kierowcy ZKM wraz ze swoim solidarnościowym Bonzem puścili Gdynię z torbami ...

      • 0 0

  • Przesiądź sie na komunikacje mówili.

    Będzie fajnie mówili.I się nie pomylili.Atrakcja fajna.

    • 48 2

  • I tak właśnie UM Gdyni współpracuje ze wszystkimi

    PKP, Port, miasta ościenne itp. Z nikim się nie liczą i z nikim nie rozmawiają. Robią co chcą.

    • 78 0

  • I jaką to dogłębną analizę ekonomiczną i społeczną (3)

    przeprowadzono przez cięciem 23 na Karwinach? Bo wybrano do cięcia linię, której mieszkańcy brak odczuwają od 1 dnia kwitnąc na przystanku i cisnąc się w pozostałych liniach.

    • 66 1

    • A jest jakas ucieta linia, ktora byla niepotrzebna? (2)

      No chyba nie

      • 8 0

      • W Gdyni jest dużo niepotrzebnych linii (1)

        Na przykład 119 - powinno coś jechać po prostu od Wzgórza przez Legionów w obie strony, choćby taki 21, by nie powielał SKM. Są też te linia na jedną linijkę rozkładu. Części nie ma sensu ich trzymać... ale takie linie jak W, czy 182. To przesada. Powinny być wzmocnione, a nie usuwane

        • 6 3

        • Ale te niepotrzebne linie, które jeżdżą raz albo dwa dziennie

          Jakoś zostały

          • 4 0

  • Obecne zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej to kpina

    Śmieją się ludziom w twarz. Wyższe ceny za gorszą usługę. Ja muszę wychodzić jeszcze wcześniej rano, aby po zmianach zdążyć na czas do pracy, bo część połączeń mi zabrali, a dodatkowo z powodu korków na Karwinach nic nie jeździ zgodnie z rozkładem. Za co my płacimy?

    • 93 4

  • (3)

    Władze Gdyni chwalą się, że zwiększyły budżet o 15 mln zł w stosunku do zeszłego roku. Ale kwota z tego roku, pomimo wysokiej inflacji, jest porównywalna do kwot na lata wcześniejsze (przed 2021). Także w zeszłym roku zmniejszyli budżet, żeby w tym chwalić się, że zwiększyli. Mistrzowie propagandy

    • 114 6

    • Żyjesz w najlepszym do życia mieście w Polsce z najlepszym prezydentem (1)

      Nie podoba to wypad!

      • 1 10

      • I jeszcze najbardziej przyjaznym miastem dla dzieci

        • 0 4

    • Przykład idzie z góry

      To tak, jak z Orlenem, tylko odwrotnie. Nie obniżyli cen żeby później nie było podwyżki.

      • 2 2

  • Wszystkie linie powinny zostać przywrócone!

    Niestety, tak się kończy normalność,jak wybieramy do władz elementy napływowe, których nie łączy z Trójmiastem żadna więź przeszłości, którzy boso latali za orkiestrą, jak kursowały stałe linie np. 101, czy 21. Którego z miejskich notabli łączy więź emocjonalna np. z linią 119 w Gdyni?( Piszemy o decyzji UM Gdynia). Przy bucie i arogancji obecnych władz Gdyni, żadna, nawet najglupsza uchwała, czy decyzja, nie ma szans na reasumpcje. Oby po wyborach można było wrócić do tematu!

    • 72 3

  • 10 PLN brutto lub więcej

    niedługo sobie każą płacić w ZKM za jednoprzejazdowe skorzystanie z naszych trajtków i autobusów. Celowo tak piszę, że "naszych", bo przecież każdy pasażer to podatnik, więc dokłada się ze swoich ciężko zarobionych w pracy pieniędzy do samorządowego budżetu.

    • 56 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane