• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot: nowe plany pozwolą na stworzenie osi administracji i biznesu

Piotr Weltrowski
15 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Po zmianie planów zagospodarowania, wzdłuż torów, przy granicy z Gdańskiem, powstać będą mogły nawet 50-metrowe budynki. Po zmianie planów zagospodarowania, wzdłuż torów, przy granicy z Gdańskiem, powstać będą mogły nawet 50-metrowe budynki.

Sopot zabiera się za zagospodarowanie terenów wzdłuż torów kolejowych, gdzie zaplanowano powstanie tzw. osi administracji i biznesu. Wiadomo już, że na pewno będzie ona krótsza, niż pierwotnie zapowiadano.



Podoba ci się pomysł stawiania biurowców wzdłuż kolei w Sopocie ?

O powstaniu tzw. osi administracji i biznesu mówi się w Sopocie od lat, tak naprawdę pierwszym realnym krokiem w kierunku jej stworzenia było jednak dopiero uchwalenie nowego studium zagospodarowania miasta w 2010 roku.

Samo nowe studium nic jednak potencjalnym inwestorom nie dawało, bo wciąż obowiązywały (i nadal obowiązują) plany zagospodarowania przestrzennego, które nie pozwalają na nowe inwestycje. Przystąpienie do zmian w tych planach jest więc kolejnym i najważniejszym krokiem w kierunku stworzenia osi.

Po co w ogóle Sopotowi taka oś? Argumentacja władz miasta jest prosta: jedyne tereny w mieście, gdzie można jeszcze zwiększyć i zagęścić zabudowę, to właśnie i tak już zurbanizowane grunty ciągnące się wzdłuż przecinającej Sopot linii kolejowej. Są one przy tym dobrze skomunikowane - zarówno dzięki łatwemu dostępowi do Szybkiej Kolei Miejskiej, jak i dzięki dostępowi do głównych trójmiejskich arterii drogowych.

- Są firmy, które szukają w Sopocie powierzchni na biura i siedziby, ale gdy jej nie znajdują, to - mówiąc kolokwialnie - uciekają z miasta. Chcemy takie przypadki ograniczyć. Chcemy też ściągać nowe firmy - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

Plany, które chcą zmienić urzędnicy dotyczą jednak nie całego pasa wzdłuż torów kolejowych, a jedynie jego wycinka ograniczonego powstającą właśnie ul. Nową Spacerową zobacz na mapie Sopotu z jednej strony i ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Sopotu z drugiej strony. Zmiany dotyczyć mają terenów między torami a al. Niepodległości przy granicy z Gdańskiem i terenów między ul. Rzemieślniczą a torami na odcinku bliższym ul. Jana z Kolna.

- Po konsultacjach z mieszkańcami uznaliśmy, że wyższa zabudowa nie powinna wchodzić w samo centrum Sopotu - tłumaczy Karnowski.

Dokładna wysokość zabudowy zostanie określona dopiero, gdy plany będą gotowe. Wiadomo jednak, iż wysokość budynków nie będzie większa niż 50 m na odcinku 200 m od granicy z Gdańskiem, nie większa niż 35 m na kolejnych 200-metrowym odcinku oraz nie większa niż 25 na ostatnim odcinku do ul. Jana z Kolna.

Podczas prac nad nowymi planami, które mogą potrwać około roku, uwzględnione zostaną też wnioski kilku firm, które już teraz zgłosiły chęć budowy nowych budynków lub rozbudowy już istniejących. Same inwestycje, które zmienią obraz tej części Sopotu, będą mogły rozpocząć się prawdopodobnie około roku 2014.

Opinie (80) 6 zablokowanych

  • Dziękuję Sopotowi... (6)

    że muszę szukać teraz nie płatnego miejsca do parkowania przy pracy bo wspaniałomyślna Rada Miasta wstawiła parkometry na Rzemieśliniczej gdzie teraz nikt nie parkuje.. zdzwiko?

    Ta, już widzę ze odpowiedzi ze ztm, kolejka..
    Powiem jedno Pfff, nie opłaca się, mam samochod na gaz i porównując koszty paliwa z kosztami biletów ztm dla mnie i żony, plus dla mnie na kolejke to dojazd z Moreny staje sie mało oplacalny...

    Oś biznesu, w d*pie z tym, dajcie normalnie dojezdzac do pracy.

    • 19 8

    • Nie myślałeś nad biletem metropolitarnym?

      • 6 5

    • skoro cie stac, to plac za parkowanie:)

      • 5 4

    • Możesz zrezygnować z samochodu (3)

      Mając samochód, faktycznie lepiej jest nim jeździć. Jednak rezygnując z niego, nie płaciłbyś za ubezpieczenie, przeglądy techniczne czy też naprawy. Nie kupowałbyś opon letnich /zimowych, oleju silnikowego, płynów do spryskiwaczy czy też płynu hamulcowego. Wówczas korzystanie z komunikacji miejskiej byłoby o wiele tańsze w porównaniu z jazdą i utrzymaniem samochodu.

      • 6 6

      • Mogę ale nie muszę (2)

        Oczywiście, że mogę zrezygnować ale nie muszę. Miasto też może zrezygnować ze strefy płatnego parkowania ale nie musi. Miasto też może zmieniać reguły w trakcie gry ale nie musi. Myślisz że to tak łatwo zrezygnować z samochodu, skoro kupiłeś go m.in. na dojazdy do pracy a tu nagle po dwóch latach Szanowny Prezydent Karnowski wpadł na pomysł zrobienia na Rzemieślniczej strefy płatnego parkowania? A czemu w takim razie nie zrobił tej strefy zanim firmy pobudowały tu biurowce? A no dlatego, że wtedy żadne firmy nie pobudowałyby tu biurowców i miasto nie mogłoby zarabiać a teraz to po prostu wszystkich wykiwał - najpierw miasto zgodziło się na budowę biurowców a po pewnym czasie jak się firmy i pracownicy zadomowili to wyciągnął po raz kolejny od nich kasę. A tłumaczenie że można jeździć komunikacją jest nie na miejscu ponieważ po pierwsze komunikacja nie wszędzie dojeżdża, po drugie jak nawet dojeżdża to nie zawsze da się dojechać jednym środkiem komunikacji a po trzecie ciężko korzystać z komunikacji kiedy ma się jeszcze dzieci do odwiezienia do przedszkola, żłobka, szkoły itp. Niby chcemy żeby rodziło się więcej dzieci ale jakoś nie bardzo ułatwiamy rodzinom życie nie mówiąc już o tym, że w taki właśnie sposób rzucamy im kłody pod nogi.

        • 6 2

        • Czyli wszytko działa prawidłowo.

          W tym momencie może Pan mieć jedynie pretensje do inwestora, który postanowił zbudować obiekt najniższym kosztem, zapominając chociażby o podziemnym parkingu. W każdym razie biurowce muszą powstawać w centrach miast, tak aby bez problemu można było do nich dojechać korzystając z komunikacji miejskiej.

          • 0 0

        • to rada miasta zrobila strefe parkowania jesli juz

          a tak dla zdrowia to kolej znacznie lepsza nie stoi sie w korkach

          • 2 0

  • korki w Sopocie

    przeciez przez Sopot w godzinach szczytu nie mozna przejechac, wiezowce w Sopocie to powrot do planu zagospodorowania jaki byl w komunie

    • 12 8

  • sopot to żaden kurort (2)

    to chyba jedno z bardziej nie atrakcyjnych miast polski! zaniedbane kamienice a wśród nich mieszane wieżowce z płyty które kiczowatoscia kolorów i wzorów dają nam znać że jesteśmy w najdziwnijszym mieście gdzie plastyk miejski wraz z planistami zachowali się z lat komuny i dalej rządzi u nich przeświadczenie że tak jest dobrze. sopot to brak klasy pomysłu kicz mieszaniną wszystkiego tego dobrego i syfu... sopot stracił i nie odzyska charakteru...

    • 26 19

    • uwielbiam kicz

      • 4 3

    • to czemu mieszkania są tam takie drogie ?

      • 2 2

  • Metropolia potrzebuje spójnej wizji planistycznej (1)

    Był niedawno taki artykuł 13.11.2012 r.
    Na razie widzę, że każde miasto sobie rzepkę skrobie.

    Proponuję zbudować porządne "City" obsługujące całe Trójmiasto - najlepiej w okolicach stadionu. Gdańsk, Sopot i Gdynia powinny zawiązać unię, ustalić parytety głosów i podziału zysków z inwestycji realizowanych przez unię i nie skupiać się na jakiejś pojedynczej zachwaszczonej działce.

    Dobre centrum biznesowe może sprawić, że firmy nie będą tak grupowo uciekać do Warszawy, a niektóre branże z głębi kraju wręcz będą zainteresowane osadzeniem centrali, lub jej filii w Trójmieście.

    • 8 8

    • Jaka metropolia ?

      Nawet na tle polskiej czołówki to zadupie

      • 2 5

  • a gdxie tunel

    W kazdym miescie i miasteczku na zachodzie sa tunele a u nas korki i koreczki. Najpierw ograniczono ruch na ulicach blisko morza , bo to przeciez kurort, pozniej mial byc tunel aby rozwiazac problemy komunikacyjne, a teraz wiezowce, biurowce a najlepiej od razu z noclegiem bo nikomu nie brdzie chcialo sie codzienne przejezdzac przez tak juz zakorkowane miasto.

    • 9 8

  • HA HA HA

    ostatnio przejezdzalem przez ulice Wladyslaw iv w Sopocie w czsie deszczu.Polecam, zwlaszcza kolo szkoly podstawowej fontana deszczu na 3 male dziewczynki ktora
    zrobila przejezdzajaca ciezarowka.To dopiero atrakcja.JA JAKO BIZNESMEN CENIE SOBIE CZAS I STANIE W DLUGICH KORKACH W SOPOCIE MNIE NIE INTERESUJE.Zrobcie najpierw porzadek z ulica Niepodlegosci bo to jedna z najbrzydszych ulic na swiecie. WIEZOWCE W sOPOCIE TO JEDEN Z NAJGORSZYCH POMYSOW.

    • 15 10

  • Nie może być zgody na to wojewody.Idea fix Karnowskiego,to znaczy budowa tunelu przelotowego przez Sopot jest nierealna.Chytry Karnosiu chce przepchnąć tę zabudowę,żeby potem wyciągać rękę do możnych o wsparcie w budowie tunelu,bo inaczej nie damy sobie rady.Tereny przytorza w Sopocie muszą stanowić rezerwę na drogę przelotową i nie ma od tego odwrotu.

    • 4 8

  • Trzeba zrobic to tak:

    W...ć cały ten syf przy torach, z...ć ładne biurowce i r...ć wszystko co pozostało, a niepotrzebne.

    • 5 3

  • Ciekawe czy powstanie wzdłuż torów ochronny pas około 15m.szerokości ??? np. zieleni

    • 4 1

  • Jak podnieść wartość gruntu?- zmienić plan zagospodarowania

    Drogie sopockie grunty będą ,po zmianie w tym rejonie planu zagospodarowania, jeszcze droższe.Możliwość wysokiej zabudowy to dla inwestora rarytas. Ciekawe kto posiada te grunty. Jeszcze PKP S.A czy już nie. Gmina Sopot?, a może już nie.Zapewne są tam działki należące do różnych właścicieli, wszyscy z pewnością skorzystają.

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane