- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (196 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Sopot zmienia zdanie w sprawie śmieci. Wybiera metodę łączoną
Będziemy wzorem dla innych miast w Polsce, jak można wyjść z tej trudnej sytuacji - mówią sopoccy radni, którzy zaproponowali dziś nową metodę naliczania opłat za wywóz śmieci. Jest to metoda wodno-ryczałtowa. Urzędnicy wydłużają też czas składania deklaracji.
Jeśli nie będziemy segregować śmieci, to za ich wywóz zapłacimy 21 zł opłaty stałej i dodatkowo 5,25 zł za każdy metr sześc. wody powyżej 3 m sześc.
Poprzednio radni przegłosowali metodę powierzchniową, według której sopocianie mieli płacić 0,52 zł miesięcznie za każdy m kwadratowy mieszkania lub domu, gdy jego powierzchnia nie przekracza 110 m kw. i 10 gr dla części powierzchni przekraczającej 110 m kw. Dla odpadów zmieszanych: 0,78 zł miesięcznie za każdy rozpoczęty metr dla części nieprzekraczającej 110 m kw., 20 gr miesięcznie dla części powierzchni przekraczającej 110 m kw.
Ta uchwała pójdzie jednak do kosza, jeśli większość radnych zgodzi się na nową propozycję. Pod projektem uchwały już podpisało się 12 z 21 radnych, czyli niezbędna większość.
Prezydent Sopotu Jacek Karnowski przekonuje, że zmiana metody naliczania podatku śmieciowego została poprzedzona badaniami wśród mieszkańców.
- Szukaliśmy metody, która z jednej strony będzie odzwierciedlać faktyczne zamieszkiwanie, nawet czasowe, a z drugiej, będzie metodą weryfikowalną i szczelną. Stąd pomysł wodno-ryczałtowej - wyjaśnia Jacek Karnowski.
Przed głosowaniem radnych w tej sprawie (odbędzie się w czerwcu) odbędzie się jeszcze spotkanie z mieszkańcami i przeprowadzona zostanie akcja informacyjna.
- W związku z tym sopocianie mogą do końca czerwca składać deklaracje śmieciowe. Możemy pozwolić sobie na wydłużenie tego czasu, bo pierwsze rachunki dotrą do wszystkich pod koniec sierpnia - tłumaczy Magdalena Jachim, rzecznik sopockiego urzędu.
Co w takim razie z zapowiedzianym przez opozycję referendum w sprawie odwołania prezydenta i rady miasta? Przypomnijmy: po tym jak sopoccy radni nie zgodzili się na metodę osobową zaproponowaną w uchwale obywatelskiej, zapowiedziano zbieranie podpisów pod wnioskiem o referendum.
Pełnomocnik inicjatora akcji, Ryszard Kajkowski, co prawda chwali zaproponowaną metodę wodno-ryczałtową, ale zdania ws. referendum nie zmienia.
- Nowa metoda to dużo lepsze rozwiązanie, ale to nadal propozycja. Zobaczymy czy radni to przegłosują. Tak czy inaczej z referendum nie rezygnujemy, bo śmieci to tylko kropla, która przelała czarę goryczy. Zastrzeżeń wobec prezydenta Karnowskiego jest dużo więcej - mówi Kajkowski.
Podobnym głosem mówi sopocki PiS, który w poniedziałek wyraził swoje poparcie dla referendum w sprawie odwołania prezydenta Sopotu i rady miasta.
Opinie (179) 1 zablokowana
-
2013-05-28 00:14
dla lubiących liczyć
Rodzaj wydatku
Koszty
Koszty utylizacji zmieszanych odpadów: ilość zmieszanych odpadów, która jest odbierana od mieszkańców Sopotu w ciągu roku, oszacowano na ok. 9.056 ton /rok. Za przyjęcie tych odpadów do utylizacji trzeba w roku 2013 zapłacić za jedną tonę 290.52 zł, co razem daje kwotę 2.631 tys. zł.
2.631 tys. zł
Transport odpadów zmieszanych do Eko Doliny
250 tys. zł
Wynagrodzenie brutto osób zajmujących się odbiorem i transportem odpadów obejmujące ZUS i podatki, koszty BHP i ubezpieczenia tej grupy pracowników(34 osoby to osoby bezpośrednio zajmujące się odbiorem i transportem odpadów, 3 osoby zatrudnione w administracji )
1.930 tys. zł
Organizacja segregacji i odbioru posegregowanych odpadów od mieszkańców to ok. 780 tys. zł; odbiór odpadów poremontowych ok. 150 tys. zł , zakup pojemników do segregacji ok. 390. tys. zł , pozostałe ok. 40 tys. zł to koszty organizacyjne: system informatyczny, druki, ulotki.
Dotychczas te koszty były finansowane z budżet miasta *
1.360 tys. zł
Windykacja koszty sądowych i administracyjnych postępowań w stosunku do osób uchylających się od ponoszenia opłaty
150 tys. zł
Ryzyko rezerwa na niedoszacowanie kosztów funkcjonowania systemu.
170 tys. zł
RAZEM roczne koszty funkcjonowania systemu wynoszą
6.491 tys. zł
* Odpady budowlane, nie były finansowane z budżetu oszacowano jako ~1250 ton rocznie, jedna tona/ 1 m3 to ok. 120 zł/ m3. = 150 tys.- 0 3
-
2013-05-28 00:24
Kolejny absurd
Ciekawe którzy to radni wymyślają jak tu nas lepiej "skroić" na opłacie (a raczej nowym podatku) śmieciowej. Nowa metoda jest atrakcyjna wyłącznie dla ludzi bogatych, posiadających duże metraże. Pozostali zapłacą więcej lub w ramach oszczędności obrosną brudem. Gratulacje Panie Prezydencie !!!! Wszawica w szkołach murowana, a Sopot jak zwykle tylko dla bogatych. Konsultacje społeczne... Ciekawe w jakich kręgach. Trzeba się pofatygować trochę w bok od Monciaka.
- 6 2
-
2013-05-28 02:25
bardzo dobra - sprawiedliwa metoda (1)
przy okazji nauczycie się oszczędzać WODĘ - która jest żródłem życia :) 80 % nie zakręca jej w czasie mycia zębów
- 4 3
-
2013-05-28 07:33
Żródłem życia jest woda, którą można użyć, a nie
ta którą złodzieje chcą obłożyć podwójną opłatą i doprowadzić do rozwoju chorób zakaźnych w społeczeństwie przy jednoczesnej likwidacji opieki zdrowotnej itp. Taka "woda" to nie źródło życia, a depopulacji.
A może stosujesz magnesy i stąd ten cyniczny tekścik?- 0 1
-
2013-05-28 06:09
kajkowski = hucpa
Facio z GDYNI Z TYMCZASOWYM ZAMELDOWANIEM NIE SPLACAJACY SWOICH DLUGOW MIASTU ,NIE LICZACY SIE Z KASA PODATNIKOW ,DRUGI TUZ NIEJAKI SMIECHOWSKI,KIEDYS STARTOWAL NA PREZYDENTA OTRZYMAL ZNIKOMA ILOSC GLOSOW POWIAZANY Z SLD ROZRABIAJA
- 1 1
-
2013-05-28 07:16
najlepsza metoda to taka od dlugosci stopy albo od czynika IQ
małe stopy mało śmieci duże stopy dużo śmieci jak się włączy zwierzęta domowe to wyjdą na swoje
innym rozwiązaniem może być czynnik IQ, im mądrzejszy człowiek tym mniejsze opłaty.- 3 0
-
2013-05-28 09:09
LOBBY wynajmujących zadziałało (1)
siedzi taka na 100m^2 i płacze a w lecie kosi po 150 za pokój
ale o tym juz nie pamięta...- 5 2
-
2013-05-28 16:03
A ile mamy "tego lata" w roku ????
150 zł za pokój, to chyba chodzi o jakiś pensjonat?!
- 0 0
-
2013-05-28 15:01
woda
A może chodzi o to,żeby zużywać mniej wody?
- 1 0
-
2013-05-28 16:01
Popieram
I to rozwiązanie mi odpowiada;) a nie to, że mam duże mieszkanie i "za karę" płacę śmieciowe ekstra (oprócz czynszu od metra)
- 1 2
-
2013-05-28 17:24
Toż to teraz będzie smród w autobusach i pociągach
gdy ludzie zaczną oszczędzać wodę na siłę. A może sopoccy radni zafundują mieszkańcom prysznic na terenie urzędu? Ktoś ze znajomych napisał, że w Kanadzie wykupuje się nalepki(2 dol sztuka) i każdy worek na śmieci wywożony przez firmę, musi mieć taką nalepkę.Ile zużyjesz- tyle zapłacisz.Miasto ma awansem kasę, bo ludzie kupują od razu kilkadziesiąt takich nalepek, a człowiek wie, ze płaci tylko za swoje. Proste?
- 2 0
-
2013-05-28 20:10
dyskusja zastępcza
Każdy mieszkaniec poza właścicielami domów jednorodzinnych zapłaci za wywóz śmieci wielokrotnie drożej niż dotychczas. Śmieci będą wywożone rzadziej, mieszkańcy muszą kupić pojemniki, wybudować altany śmieciowe i segregować śmieci (albo płacić jeszcze więcej). Naszym władzom udało się skierować dyskusję na wybór metody obliczania podatku za wywóz śmieci. (Że wielokrotnie drożej - cicho sza.) Brawo!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.