• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot: zniknie wąskie gardło dla pieszych oraz rowerzystów. Nowa kładka nad torami

Krzysztof Koprowski
25 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Tak obecnie wygląda przestrzeń dla pieszych i rowerzystów na wiadukcie.
  • Tak obecnie wygląda przestrzeń dla pieszych i rowerzystów na wiadukcie.
  • Tak obecnie wygląda przestrzeń dla pieszych i rowerzystów na wiadukcie.

Wiadukt nad torami kolejowymiMapka w ciągu al. Niepodległości w Sopocie to "wąskie gardło" dla pieszych i rowerzystów. W najbliższych latach możliwe jest poszerzenie tej przestrzeni poprzez budowę kładki. Projekt wprawdzie nie wygrał w głosowaniu do Budżetu Obywatelskiego, ale urzędnicy nie rezygnują z tego pomysłu.



Potrzeby której grupy są najważniejsze w projektach drogowych w Trójmieście?

Cztery pasy ruchu dla kierowców i wąski chodnik, na którym "na centymetry" mijają się piesi i rowerzyści - tak dzisiaj wygląda układ komunikacyjny na wiadukcie nad torami kolejowymi w ciągu al. Niepodległości.

Konstrukcja ta w ostatnich latach przeszła gruntowny remont, na którym jednak skorzystali wyłącznie kierowcy, otrzymując płaską jak stół nawierzchnię. Teraz urzędnicy chcą wreszcie rozdzielić ruch pieszych i rowerzystów poprzez budowę dodatkowej kładki dla jednośladów.

Pomysł ten pierwotnie został zgłoszony do Budżetu Obywatelskiego, ale przegrał w ostatnim głosowaniu z zakupem karetki, łodzi ratunkowej, zatrudnieniem dodatkowego chirurga i technika radiologa do ambulatorium, badaniami wykrywającym raka piesi oraz montażem domków dla jeży.


  • Po obu stronach wiaduktu znajdują się znaki, które jednak wskazują na odmienne pierwszeństwo. Od strony Gdańska - dla pieszego, zaś od strony Gdyni rowerzysty.
  • Po obu stronach wiaduktu znajdują się znaki, które jednak wskazują na odmienne pierwszeństwo. Od strony Gdańska - dla pieszego, zaś od strony Gdyni rowerzysty.
  • Jednakowa jest jednak tabliczka pod znakiem - po obu stronach wiaduktu wskazuje na pierwszeństwo pieszego.

Zamiast realizacji na razie tylko przetarg na projekt



Wyższą pozycję zajął też tor do jazdy na rowerze, na desce i na rolkach, który nie wszedł jednak do puli projektów przeznaczonych do realizacji. Podobny los spotkałby także kładkę przy al. Niepodległości, gdyby nie decyzja urzędników.

Wniosek w BO opiewał na 2 mln zł i dotyczył zaprojektowania wraz z budową kładki, ale ostatecznie zdecydowano się wygospodarować środki na przygotowanie projektu.

- Aby wykorzystać wszystkie środki przeznaczone na projekty ogólnomiejskie, 155 tys. zł zostanie przekazane na zlecenie koncepcji budowy kładki rowerowej nad torami przy wiadukcie na al. Niepodległości, na wysokości Kamiennego Potoku. Projekt budowy kładki został złożony w tegorocznej edycji BO i był bardzo bliski wygrania - wyjaśniała we wrześniu ubiegłego roku Katarzyna Alesionek z Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu.
Pozycje 1-7 w wynikach głosowania ostatniej edycji sopockiego BO. Pozycje 1-7 w wynikach głosowania ostatniej edycji sopockiego BO.

Nieudana próba wyboru projektanta nowej kładki



Obecnie inwestycja jest na etapie drugiego podejścia do wyłonienia projektanta. W pierwszym postępowaniu złożono trzy oferty, z czego najtańsza została wyceniona na kwotę 289 tys. zł, więc ostatecznie przetarg unieważniono.

Należy zaznaczyć, że potencjalny projektant będzie musiał nie tylko dokonać wszelkich uzgodnień z miejskimi jednostkami oraz spółkami kolejowymi, bo niezbędny będzie też dobór odpowiedniej technologii - kładki "przytwierdzonej" do wiaduktu lub konstrukcji samonośnej.

Możliwa realizacja w ciągu pięciu lat



Urzędnicy w zapisach przetargu zaznaczyli, aby projektant był przygotowany do nadzoru nad prowadzoną inwestycją w ciągu pięciu lat od przekazania pełnej dokumentacji, na której przygotowanie ma czas do 20 grudnia br.

O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria: najniższej ceny (60 proc.), czas reakcji zespołu projektowego na potrzebę zwołania spotkania (20 proc.) oraz deklaracja przygotowania zamiennych rozwiązań projektowych (20 proc.).

Czytaj też:

Nowa trasa rowerowa w Sopocie. Ułatwi dojazd do centrum kurortu z Gdyni



Opinie (75)

  • Pierwszeństwo rowerzystów?

    Na jakiej podstawie prawnej pan redaktor oparł stwierdzenie, że znak c16/13 wskazuje, że pierwszeństwo ma rowerzysta?

    • 6 0

  • Opinia wyróżniona

    można? można! (3)

    Na deptaku przed molem ustawione znaki nakazują prowadzenie roweru pieszo. Znaki przy wiadukcie byłyby tańsze, a przecież krótszy odcinek do prowadzenie niż przy molu.

    • 23 12

    • To porównywanie jabłek do pomarańczy

      To inne miejsce i ma inne funkcje. Rowerami jeździ coraz więcej ludzi i kontynuacja ścieżki rowerowej jest konieczna. Tańszym sposobem byłoby wyznaczenie pasa dla rowerów na ulicy i zwężenia jezdni. Przecież wystarczy ustawić odpowiednie znaki, to w końcu krótki odcinek. Kierowcy zwolnią ;)

      • 6 6

    • w sumie masz dobry pomysł: ustawmy znaki przed wjazdem do tunelu w Sopocie:

      zakaz ruchu wszelkich pojazdów mechanicznych, proszę wysiaść, ruch pieszy i rowerowy.
      Podoba mi się twój pomysł. Po co tyle wydawać na roszczeniowych kierowczyków. Zakazać i do widzenia, pod obory na przdmieściach.

      • 4 4

    • rower prowadzony zajmuje więcej miejsca niż rower jechany

      zakaz jazdy rowerem na przedpolu mola nie ma sensu

      • 0 0

  • To bez sensu (3)

    Tam prawie wogóle nie chodzą ludzie a rowery przejeżdżają sporadycznie. Taka inewstycja bedzie kosztować miliony złotych , tylko w jakim celu? Wąskie gardło, tak? Ktoś widział tam korki rowerzystów lub pieszych kiedyś?

    • 16 20

    • Jak nie jezdzisz rowerem to nie masz z tym problemu (1)

      Mi zdarzało się wjeżdżać na ulicę w tym miejscu rowerem. Mijanie się z pieszym na długości mostu wiąże się z zejściem z roweru. Tym bardziej, że byłaby to kontynuacja ścieżki rowerowej.

      • 8 3

      • No właśnie....

        ....zdarzyło Ci się.

        • 3 5

    • Ale za kilka lat

      mogą tu być dużo rowerzystów.

      • 3 1

  • Ścieżki nad/pod obwodnicą

    Marzy mi się możliwość przejazdu rowerem ścieżką przez obwodnicę na wysokości Gołębiewa i Osowej....

    • 3 0

  • Zaprojektowanie i wykonanie kładki 5 lat?

    Inżynierowie i budowniczy z poprzedniego ustroju to się w grobie przewracają. W takim tempie to ten kraj nigdy by nie byłby odbudowany po wojnie.

    • 3 0

  • Wąskie gardło .

    Dość dziwnie to brzmi .
    Nie sądzicie ?

    • 2 1

  • A kiedy kładka dla pieszych nad obwodnicą w dzielnicy Gdańsk Osowa?

    • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Ta kładka byłaby dużym udogodnieniem dla tych rowerzystów, którzy jadą później w ul. Armii Krajowej. Pieszych to tam jak na lekarstwo. Wszystko zależy od kwoty, jeśli cena w ramach rozsądku to warto się pochylić nad tą inwestycją.

    • 8 2

  • Myślałem po tytule że Andżelika umarła, ale nie to chodziło o kładkę.

    Uff...

    • 0 1

  • Zamiast przy remoncie robić 2 wąskie ciągi

    to trzeba było zrobić jeden ale szerszy. Proste.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane