• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo złożyła wniosek o upadłość

Michał Sielski
17 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Infrastruktura na lotnisku Gdynia-Kosakowo jest gotowa, ale według kryteriów Urzędu Lotnictwa Cywilnego nadal jest to lotnisko wojskowe. Infrastruktura na lotnisku Gdynia-Kosakowo jest gotowa, ale według kryteriów Urzędu Lotnictwa Cywilnego nadal jest to lotnisko wojskowe.

Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo złożyła wniosek o upadłość. Oprócz roszczeń miasta ma ok. 1,5 mln zł długów. Na razie nie zapłaciła firmie, która wykonała elektroświetlny system oświetlenia nawigacyjnego i jego zasilanie. Bez pieniędzy pozostali też inni przedsiębiorcy i usługodawcy, którzy pracowali na rzecz spółki.



Czy Gdynia powinna spłacić długi spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo?

Wniosek o upadłość spółki został właśnie złożony w Sądzie Okręgowym w Gdańsku. Na razie nie wiadomo jeszcze na jakich zasadach upadłość zostanie przeprowadzona.

- O tym zdecyduje sąd. Spółka nie ma bowiem możliwości zwrotu pieniędzy, które zainwestowała w nią gmina, bo wydała je na budowę infrastruktury lotniskowej. Komisja Europejska uznała to za niedozwoloną pomoc publiczną - mówi Bogusław Stasiak, wiceprezydent Gdyni.

Przypomnijmy: chodzi o 91,7 mln zł. Problem jednak w tym, że nie tylko Gdynia jest wierzycielem spółki. Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo nie płaci także przedsiębiorcom. Zarówno drobnym, jak i firmom, które wykonywały najważniejsze zlecenia. Jedną z nich jest warszawski Mawilux, który budował cały elektroświetlny system oświetlenia nawigacyjnego, czyli pozwalające na starty i lądowania oświetlenie pasów, podejścia i drogi kołowania.

Zobacz także: Komisja Europejska - 91,7 mln zł do zwrotu.

- Prace zostały zakończone, a protokół odbioru podpisany bez uwag. Firma powinna więc oddać nam 730 tys. zł wadium, które wpłaciliśmy w gotówce jako zabezpieczenie prac. Czekamy też na ostatnią transzę za ich wykonanie, czyli w sumie ok. 1,5 mln zł. Po rozmowie z władzami spółki już wiem, że tych pieniędzy nam nie wypłacą - mówi prezes zarządu Mawilexu Włodzimierz Macioł. - Twierdzą, że oddając nam nasze pieniądze złamaliby prawo. To absurd, nasi prawnicy już zajęli się sprawą - dodaje wzburzony.

Tymczasem 730 tys. zł leży na osobnym koncie spółki. Ale niektórzy prawnicy twierdzą, że ich wypłacenie byłoby nielegalne.

- Nie skonsumowaliśmy tych pieniędzy, ale szukamy możliwości prawnych, by spółka Mawilux dostała te pieniądze. Jeśli analizy na to zezwolą, natychmiast je przelejemy - zapewnia prezes zarządu spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo, Janusz Stateczny.

Mawilux powinien otrzymać też ok. 700 tys. zł za ostatni etap wykonanych i odebranych prac. Nie wiadomo jednak czy je dostanie. W podobnej sytuacji jest kilka innych firm oraz osób zatrudnionych na umowy o dzieło czy zlecenie. W sumie wierzytelności sięgają 1,5 mln zł. Tylko pracownicy zatrudnieni w lotniskowej spółce na umowę o pracę dostali wynagrodzenia za luty. Nawet władze miasta przyznają, że sytuacja jest trudna.

- Mamy w budżecie zapisane środki, które miały być przeznaczone na dokapitalizowanie spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Ale nie możemy ich uruchomić, bo mamy związane ręce decyzją Komisji Europejskiej - mówi Bogusław Stasiak.

Czytaj także: Fakty i mity o gdyńskim lotnisku.

Wierzyciele nie zamierzają się temu jednak biernie przyglądać i już zapowiadają podjęcie kroków prawnych z próbą zajęcia nieruchomości spółki na czele.

- Wykonaliśmy swoją pracę rzetelnie. W ostatnich tygodniach kontraktu dokonywaliśmy jeszcze oblotów i testów specjalnym samolotem-laboratorium, które kosztowały nas ponad 100 tys. zł. Skoro spółka nie miała pieniędzy, to wystarczyło renegocjować kontrakt, by nie narażać nas na dodatkowe koszty i straty. Teraz wychodzi na to, że mamy finansować czyjeś ambicje - mówi Włodzimierz Macioł.

Nie ma jeszcze wyznaczonego terminu posiedzenia sądu w sprawie upadłości, ale spółka i tak musi obecnie wszystkie wydatki uzgadniać z zarządcą sądowym. Stosowny wniosek o wypłaty dla pracowników i pokrycie części zobowiązań przygotowany zostanie na koniec marca.

Opinie (549) 9 zablokowanych

  • moje trzy grosze (3)

    Port Lotniczy nie placi przedsiębiorstwom. Mam zatem pytanie, czy zarząd lotniska otrzymuje wynagrodzenie , a moze jezeli tak to w jakiej wysokości i od kiedy.

    • 60 4

    • .

      Otrzymuje od lat i to naprawdę wysokie!
      Szczegóły są w oświadczeniach majątkowych w BIP.

      • 24 0

    • Widomo (1)

      przecież te dziwne inwestycje jak port lotniczy, szkoła filmowa i forum kultury, które zamieniło się w marną prowizorkę czyli infobox to spółki za niezłą kasę dla przyjaciół Słońca Skweru Mistrza Bajeru.

      • 18 0

      • dodalibyśmy co najmniej jeszcze muzeum emigracji ;)

        • 6 0

  • A tak było fajnie szło (1)

    Jeszcze tylko 200 baniek i za naście lat mogłyby lądować samoloty.
    Przykro.
    Nie będzie Gryzoń Airport.

    • 49 9

    • Całe szczęście, że ktoś zatrzymał tą inwestycję i ograniczył straty do 100 mln a rozliczenie trzeba dokonać w litsopadowych wyborach.

      • 6 2

  • zawistny Budzio

    kto poklepie Budynia po plecach ?

    • 9 25

  • To jedyny sposób, aby uratować inwestycję i niebawem uruchomić lotnisko w Gdyni (8)

    Zobaczcie kto wywalił w błoto 500 mln na lotnisko w Modlinie, które świeci pustkami, przez rok stało w ogóle zamknięte !!! Jakoś była cisza w mediach prorządowych (GW, TVN i innych)

    • 16 39

    • Masz rację KE może teraz Gdynię w .... cmoknąć. Majątek Spółki przechodzi na rzecz udziałowców. (2)

      Świetne zagranie.

      • 2 10

      • O tym zadyduje syndyk a ten działa jak komornik, uwierz mi. (1)

        Prawdopodobnie jeśli nie będzie upadłości układowej a raczej nie będzie, bo spółka nie jest w stanie w jakikolwiek sposób przynieść jakikolwiek dochód, będzie ogłoszona upadłość zwykła. Innymi słowy syndyk wystawi cały majątek na sprzedaż. Niestety nie ma innej drogi. Według mnie to lotnisko już umarło chyba, że znajdzie się prywatny inwestor, który będzie chciał uratować tą inwestycję, ale szacowany czas zwrotu jest po prostu kosmiczny a i niepewny. Prościej jest zostawić takie pieniądze na 3% lokacie, niż tak niepewna inwestycja.

        • 13 2

        • moze Krauze odkupi?

          • 2 0

    • A kto uratuje firmy, które budowały port lotniczy?? (1)

      te firmy to tez miejsca pracy.

      • 13 1

      • firmy moga sie juz zwijac, zostana rozegrane jak te od autostrad

        • 8 0

    • (2)

      Jak się Modlin rozsypywał, a potem dyszał w stanie agonalnym po odejściu wszystkich operatorów, to wszyscy o tym trąbili.

      • 6 1

      • Ja tam nie wiem,nie oglądam tych GADZINÓWEK. (1)

        A skoro nie widziałem nic o Modlinie,to niezbity dowód,że nic nie mówili.

        • 2 2

        • Ja tam gadzinówki czytam

          i wiem, że dobrze tuszowali wałek na kilkaset mln zł w Modlinie

          • 1 0

  • Szczurek odejdż wstydu oszczędż. (1)

    • 59 8

    • Wierzysz w to? Możesz jedynie pomóc mu w tym w jesiennych wyborach

      • 5 0

  • kara

    a teraz osodzic wszystkich madrych co to zaczeli kase w bloto wywalili

    • 24 3

  • Można tam zroić miejskie lodowisko (1)

    wylać wody, poczekać aż zamarznie i na łyżwy

    • 31 6

    • Proponuję tor łyżwiarski jedyny w Europie

      Po prostej bez zakrętów dla naszego Olimpijczyka na 1500 m

      • 8 0

  • Lotnisko w Gdyni ? (1)

    Przykleiło się g..no do statku i mówi: PŁYNIEMY !

    • 48 7

    • 10/10 ws. dwóch lotnisk w 3mieście

      • 4 0

  • Paranoja

    Może by się nasz "kochana" prokuratura zajęła kolegami (swoimi oczywiście).

    • 29 5

  • Gdynia rząda przyłaczenia do rosji!!!!! (3)

    • 33 13

    • Zażądaj słownika ortograficznego...

      • 8 3

    • Napisał tatar z Orunii (1)

      • 4 7

      • Gotenhafen? Czy aby takie polskie

        • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane