• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór miasta z mieszkańcami o fragment chodnika w centrum Gdańska

Maciej Korolczuk
22 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Obecnie teren przed kamienicą należy do wspólnoty mieszkaniowej. Po remoncie ulicy działka przejdzie na własność miasta, a mieszkańcy otrzymają odszkodowanie. Obecnie teren przed kamienicą należy do wspólnoty mieszkaniowej. Po remoncie ulicy działka przejdzie na własność miasta, a mieszkańcy otrzymają odszkodowanie.

Pod koniec roku miasto planuje przebudowę ul. PańskiejMapka na Głównym Mieście. Na mocy specustawy drogowej magistrat przejmie dwie prywatne działki - obecnie należące do wspólnot mieszkaniowych. Mieszkańcy wskazują, że podstawa prawna jest wadliwa. Miasto zarzuty odpiera.



Działka przed kamienicą na Pańskiej powinna należeć do:

Ulica Pańska w Gdańsku jest jedną z krótszych, ale ze względu na położenie - także jedną z najbardziej atrakcyjnych uliczek Śródmieścia.

Turyści kojarzą ją głównie z Hali TargowejMapka i zielonego rynku, Baszty JacekMapka oraz kościoła św. MikołajaMapka.

Od zachodniej strony otacza ją z kolei plac KobzdejaMapka.

Przy tej jednokierunkowej uliczce, na odcinku między Szeroką i Podwalem Staromiejskim, mieszczą się sklepy, kawiarnie, apteka i inne usługi.

Nie dziwi więc, że w ramach modernizacji śródmiejskich ulic miasto chce także przywrócić blask ul. Pańskiej.

Na początku kwietnia Wydział Urbanistyki i Architektury zawiadomił mieszkańców ulicy o planowanej inwestycji polegającej na przebudowie jezdni i chodników wraz z przebudową kanalizacji deszczowej, oświetlenia ulicznego wraz z budową kanału technologicznego. Prace zaplanowano na przełom III i IV kwartału tego roku.

Nowa jezdnia, chodniki i zieleń w donicach



- W ramach przebudowy zostanie wykonana nowa konstrukcja nawierzchni jezdni przy wykorzystaniu istniejącej kostki kamiennej rzędowej typu starobruk. Szerokość istniejącej jezdni zostanie zachowana, a jej krawędź zostanie wyznaczona poprzez istniejące krawężniki kamienne. Ciągi piesze na chodnikach zostaną wyznaczone poprzez płytki betonowe 30 x 30 x 6 cm o powierzchni płukanej z otoczakami drobnej frakcji, w układzie karo - informuje UM w Gdańsku.
Po modernizacji na ulicy ma się pojawić też więcej zieleni. Nowe drzewa pojawią się, ale nie w ziemi - lecz w donicach. Na chodnikach staną ławki i stojaki rowerowe.

Działka, która w ramach inwestycji ma zostać przejęta przez miasto i włączona w pas drogowy. Działka, która w ramach inwestycji ma zostać przejęta przez miasto i włączona w pas drogowy.

Mieszkańcy: to nasz teren od ponad 50 lat



Częścią planowanej inwestycji jest też przejęcie i włączenie w pas drogowy dwóch działek, obecnie należących do wspólnot mieszkaniowych.

I właśnie to budzi sprzeciw okolicznych mieszkańców.

- Nikt nas o tym wcześniej nie poinformował, nikt nie uprzedził. Po prostu dostaliśmy pismo z miasta z informacją, że teren, który należy do nas, zostanie nam odebrany - mówi Andrzej Reiter ze wspólnoty mieszkaniowej Pańska 9/11. - Chodzi o działkę leżącą przed naszą kamienicą, która należy do nas od połowy lat 60. To teren, który na co dzień utrzymujemy, sprzątamy i naprawiamy. Co roku płacimy miastu podatek od nieruchomości, a teraz to samo miasto bez żadnych konsultacji chce nam ten skrawek ziemi odebrać na podstawie wadliwej podstawy prawnej.
Dlaczego wadliwej? Zdaniem członków wspólnoty miasto, chcąc zmodernizować ulicę, nie może powoływać się na tzw. ZRID, a więc zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Tzw. specustawa drogowa powstała bowiem i stosowana jest do budowy nowych, a nie modernizacji już istniejących dróg.

Ponadto członkowie wspólnoty wskazują, że odebranie działki pozbawi mieszkańców nie tylko jedynych miejsc postojowych, ale i pożytków, jakie wspólnota czerpie z dzierżawy ogródków gastronomicznych czy stoisk podczas Jarmarku św. Dominika. Rocznie to nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych, które wspólnota przeznaczyła w ostatnich latach na remont dachu i klatki schodowej.

- Pozbawienie współwłaścicieli budynku położonego przy Pańskiej 9/10 prawa własności działki nr 17 skutkować będzie bardzo istotnym ograniczeniem możliwości korzystania z tegoż budynku zgodnie z jego przeznaczeniem. Granice działki nr 16 pokrywają się z obrysem budynku, a w konsekwencji na działce nr 17 znajdują się jedyne miejsca parkingowe, jakimi dysponujemy jako współwłaściciele budynku. Zapewnienie możliwości parkowania przed budynkiem jest istotne nie tylko dla zaspokojenia potrzeb lokatorów części mieszkalnej budynku, ale również dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania lokali użytkowych położonych na parterze, w zakresie tak obsługi klientów, jak i zaopatrzenia lokali - tłumaczą mieszkańcy w piśmie złożonym w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Ul. Pańska w drugiej połowie lat 60. Ul. Pańska w drugiej połowie lat 60.

Miasto: to droga publiczna służąca wszystkim mieszkańcom



Zapytaliśmy więc miasto, czy decyzja o remoncie Pańskiej i odebraniu działek mieszkańcom była z nimi wcześniej konsultowana.

- Ulica Pańska zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Śródmieście - rejon Głównego Miasta nr 1110 stanowi drogę publiczną służącą wszystkim mieszkańcom Gdańska i użytkownikom. Sama ulica oraz sieci podziemne wymagają remontu, w związku z tym inwestycja została zakwalifikowana do modernizacji. Wszystkie działania w tym rejonie są konsultowane z PWKZ - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Na pytanie, dlaczego miasto chce w tym przypadku stosować jako podstawę prawną tzw. ZRID (Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej), którą stosuje się w przypadku budowy nowych inwestycji, a nie modernizacji dotychczasowych, miasto odpowiada:

- Wynika to z konieczności uregulowania stanu prawnego pasa drogowego drogi publicznej, który co do zasady powinien stanowić własność gminy miasta Gdańska, poprzez uporządkowanie charakteru ulicy, co pozwoli na wprowadzenie skutecznych rozwiązań w zakresie inżynierii ruchu - dodaje Kozicka-Prus.
Obecnie nieruchomość przy Pańskiej 9/11 stanowi odrębną własność prywatną, przez co jest wyłączona ze Strefy Płatnego Parkowania. Po przejęciu przez miasto powstaną tam ogólnodostępne miejsca postojowe. Obecnie nieruchomość przy Pańskiej 9/11 stanowi odrębną własność prywatną, przez co jest wyłączona ze Strefy Płatnego Parkowania. Po przejęciu przez miasto powstaną tam ogólnodostępne miejsca postojowe.

Podatek od nieruchomości to tajemnica skarbowa



Sprawdziliśmy więc, czy pretekstem do odebrania wspólnocie działki przed kamienicą nie są np. ewentualne długi wspólnoty wobec miasta wynikające z nieuregulowania należności za podatek od nieruchomości.

Niestety, dane dotyczące zaległości podatkowych z tytułu podatku od nieruchomości m.in. wspólnot mieszkaniowych objęte są tajemnicą skarbową i nie mogą zostać udostępnione.

- Dane dotyczące wysokości zaległego zobowiązania podatkowego należą do dokumentacji rachunkowej organu podatkowego, o której mowa w art. 293 § 2 pkt 4 O.p., a zatem organ podatkowy nie może udostępnić żądanej informacji - tłumaczą urzędnicy.

Właściciele otrzymają odszkodowanie



Na koniec zapytaliśmy też, czy miasto zamierza w jakikolwiek sposób zrekompensować wspólnocie mieszkaniowej utratę miejsc postojowych po przejęciu przez miasto rzeczonej działki i rekompensować pożytki z gruntu w postaci przychodów z dzierżawy terenu pod ogródki gastronomiczne i stoiska w czasie Jarmarku św. Dominika?

Chcieliśmy dowiedzieć się też, co stanie się z wyremontowanym przez wspólnotę przed dwoma laty ciągiem pieszym. Czy zostanie zachowany, rozebrany, przebudowany oraz czy miasto w jakikolwiek sposób zwróci mieszkańcom poniesione nakłady?

- Zgodnie ze specustawą drogową działka przechodzi na własność gminy miasta Gdańska, a właścicielowi wypłacane jest odszkodowanie. Zgodnie z planem miejscowym wzdłuż ulicy Pańskiej proponowane jest zlokalizowanie ogólnodostępnych miejsc postojowych - odpowiedział magistrat.
Mieszkańcy już zapowiedzieli, że od wydanego zezwolenia na zrealizowanie inwestycji złożą odwołanie do wojewody pomorskiego.

Opinie (249) 2 zablokowane

  • skoro mieszkancy mówią ze to ich teren (3)

    to niech pokarzą akt notarialny, wtedy można sie zastanowić.

    • 12 11

    • PokaRZ swiadectwo ukończenia szkoły podstawowej (2)

      • 6 3

      • ta wspolnota nawet nie była w szkole podstawowej, chodnik jest dla mieszkancoiw całego miasta a nie ich (1)

        • 2 2

        • Nie zrozumiałeś wielkich liter!!!

          • 2 2

  • Jak nie wiadomo o co chodzi

    To chodzi o miejsca parkingowe. Oba. I znowu ta śpiewka że klienci nie będą mieli gdzie parkować.

    • 9 5

  • Drzewa w donicach? Przecież to jakiś absurd jest. Czemu nie sadzi się drzew w ziemi?

    • 32 1

  • Kościół

    Nurdel vis a vis Bazyliki Św..Mikołaja. Gratulacje dla dulszczyzny

    • 15 2

  • Miasto ma rację! Prywatny chodnik w mieście to nawet Bareja by nie wymyślił.

    • 9 18

  • Obrońcy wspólnoty (1)

    Rozumiem, jakby ktoś zabrał wspólnocie podwórko, ale chodnik i część jezdni? Jakby wspólnota wygrodziła chodnik i jezdnię bo to ich to inaczej byście gadali. Święte prawo własności ale nie kosztem reszty społeczeństwa. Teraz miasto zrobi remont, ale na działce wspólnoty będzie inna nawierzchnia, będą parkowały samochody...jednym słowem burdel. Tak, dostaną odszkodowanie...

    • 11 9

    • to nie jest działka wspólnoty

      Niech pokarza że ją wykupili zgodnie z aktem notarialnym, a nie wymyślają jakies głupoty. Nie kupili tego kawałka gruntu, wiec to nie ich teren. Zresztą nie mogli nigdy wykupic, bo miasto sprzedawało grunty po obrębie budynków, a nie chodniki.

      • 3 5

  • Jak to ładnie brzmi: "W ramach modernizacji śródmiejskich ulic miasto chce przywrócić blask ul. Pańskiej" (1)

    ale jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o..?

    • 27 2

    • "Wysiedlą" kolejną ulicę pod Airbnb.

      • 5 0

  • a nie można by przy okazji zaorać tego budynku?

    Albo chociaż elewację doprowadzić do stanu oryginalnego

    • 10 3

  • Plech (1)

    To jest ostrzeżenie dla wszyskich Wsplnot Mieszkaniowych, które występowały do władz miasta o wrowadzenie płatnych stef parekowania. Daliścię się złapać nalep, że więcej będzie miejsca do parkowania mieszkańców wspólnot. Miasto przekazywało za zniżkową opłatą tylko teren po obrysie budynku, reszta należy do gminy. Z upływem czasu i braku pieniędzy Miasto wprowadzi także dla was opłaty za parkowanie pod buduykami Wspólnot.

    • 32 13

    • No i dobrze, nie będzie tak

      że zarzad wspolnoty z kolesiem, który z nim przegłosowuje uchwały przyznają sobie dwa miejsa na parkowanie po znajomości.

      • 8 3

  • Nie ma czegoś takiego jak zieleń w doniczkach w mieście, to kabaret (3)

    inna sprawa - skoro eksmituje się mieszkańców, wyrzuca także legalnie zaparkowane auta, to raczej zostaną w centrum czy się z niego wyprowadzą, a chata pójdzie na airbnb?

    To tak w kontekście "parku kulturowego" który zdaniem p. Golędzinowskiej ma zatrzymać mieszkańców w centrum. Ideologia (propaganda) vs user experience

    Pozdrawiam pana Grzelaka, Borawskiego, panny Dulkiewicz i panią Magdę Abramską ze Słupska i
    południowej Kalifornii.

    • 23 3

    • I o to chodzi. Święty sobie wymyślił Strefę Prestiżu, a testament zobowiązuje. (1)

      Mieszkańcy przez to uciekają ze Śródmieścia i robi się tu burdel. A przecież miasto powinno być dla mieszkańców, a nie turystów. W Wenecji, czy Barcelonie już dawno to zrozumieli, ale naprawa tego błędu nie jest taka prosta.

      • 0 0

      • Tak, a turyści to może na barkach Motławą przypływają? Wystarczy popatrzeć na rejestracje. Miasto powinno być dla mieszkańców, ale nie ma to związku z samochodami. Trzeba przeciąć te mentalna samochodowa pępowinę. W takim Nowym Jorku mało który przecietny mieszkaniec kamienicy ma samochod, bo wiadome jest że nie będzie miał gdzie parkować i utknie w korku. I jakoś żyją, jeżdżą metrem.

        • 0 0

    • To smutne, że uzależniasz mieszkanie w danym miejscu od możliwości parkowania. To jest ściśłe centrum, po co samochód? Ja całe życie mieszkam w tej okolicy, nie mam samochodu i żyje. Komunikacja, rower/hulajnoga i własne nogi posłużą równie dobrze albo lepiej. A ile mniej problemów! Ile mniej wydatków! To jest bardzo dobry krok, zeby wyrzucać auta z centrum i robić płatne strefy. Jedyne czego brakuje zeby wyrzucać ślad za tym poszły nowe linie autobusowe i tyle.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane